Happinez schreef:RSDICBS, maar sla je dan de plank niet mis ? of begrijp ik je verkeerd...
je kan mij niet vertellen dat die ene 1ste premie hengst al je merrie's aanvult op de punten die je wilt.
Uitdekkingen zijn soms inderdaad best prijzig , en ik moet bekennen dat ik ook niet boven een X bedrag uit geef voor een dekking hoor maar als ik fok wil ik wel graag een combi maken waarbij ik zeker denk dat het de merrie kan aanvullen/verbeteren.
Rowan, ik snap jou wel hoor en ik denk ook dat je kritische mag zijn.
Ik moet ook eerlijk zijn dat ik nooit heb begrepen waarom Harley kampioen werd.
Hij was kwa model prachtig, en volgens mij kon hij ook best wel bewegen.. maar als je eerlijk bekijkt zou naar mijn inziens een hengst met zo'n weke kootstand nooit kampioen mogen worden op dat moment.. hoe goed hij verder ook is. Als het iets had geweest wat door zwakte kwam , dan had hij het jaar erop maar moeten terug komen en dan bijv. alsnog kampioen kunnen worden.
Nee ik denk dat je me verkeerd begrijpt idd. Ik bedoel dat er geregeld goedgekeurde hengsten te koop aangeboden worden. Dan ben je uiteindelijk minder geld kwijt om 2 merrietjes te dekken en nog enkele uit dekkingen te doen dan wanneer je die zelfde merries moet rondrijden om bij verschillende hengsten een uitdekking te halen. (Zo krijg je dus ook 'de handel' in mini's)
Veel hengsten gaan in training en daar wordt dan het beste uit de hengst naar boven gehaald. Daarmee komen ze op de keuring en krijgen hun premie.
Liever zie ik ze in de kudde, onze voormalige hengst Drops had lange benen stond super in verhouding, had een klein hoofdje, hij bleef van nature slank, hij stond op de volle vette weide tussen de merries met veulens en bleef de vriendelijke hengst die door onze kinderen uit de wei gehaald werd om te wandelen fietsen zwemmen enz.
Ik denk dat die 2 merries die ik met hem gedekt heb zeker verbeterd zijn. Beter nog dan dat ik ze voor een uitdekking had weggebracht.
Ik hoop dat hun nakomelingen nog eens zal zien.
De laatste 2 jaren heb ik uitdekkingen gehaald met de merries. Volgen jaar mag Drop junior dekken en wellicht kan ik dan afspraken maken met een andere hengstenhouder. Een dekking voor een dekking bv. Dat gebeurt wel vaker begreep ik van verschillende mensen. 
Om dan te verbeteren is het ook wel handig om niet met oude hengsten te blijven dekken? Ik zie steeds meer gebeuren dat er steeds oudere hengsten (die wel goed gepresteerd hebben destijds) Nu nog steeds gebruikt worden. Op oudere merries en jongere merries. Zo kom je toch ook niet aan verbeteren toe maar blijf je dus uiteindelijk vermeerderen.