Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:24

Jullie zijn niet de enige die langs willen komen, ik wil ook!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:37

Top dat je verhuist ben zal een grote last van je schouders af vallen. Eerst nu maar lekker bezig met herstellen en kijk en of de kleine er nog zit. Zou zeggen gewoon lekker genieten van je meisje. *\o/*

Heb een fjord met zo'n soort karakter met trailer laden alleen die kan dan ook iets minder subtiel zijn en je gewoon een trap verkopen (=dominantie in de geval en absoluut geen angst). :')

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:41

Wel wat een eenzijdige kijk en mening over de stal stalgenoten en stalhouder. Komt er eigenlijk op neer dat niks goed is en de stalgenoten dieven. Erg jammer dat het op deze manier word gedaan en degenen die het volgen op geen enkele manier deze situatie objectief kunnen beoordelen.

Ibbel

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:58

Als je het per se negatief samen wilt vatten is dat ook een manier. Maw, TS is een zeikerd en liegt dat ze spullen kwijt is? Of bedoelde je dat niet?

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:06

Nee dat zeg ik niet. Echter kan en wil ik niet geloven dat het zo zwart-wit is als zij schrijft. Ik sta op deze stal en heb mijn eigen mening. Ook ik maak gebruik van dezelfde accomodatie en heb in de zadelkamer ook een duur customzadel liggen. Mijn paarden heben ook af en toe speciale dingen nodig maar heb het zoals word voorgesteld door schrijfster niet meegemaakt.(en gebruik zeker geen scheldwoorden als zeikerd etc)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:11

Dat zeg je niet. Maar je ziet dat ik het zonder enige moeite op die manier kan uitleggen. Zoals jij ook de posts van TS ongenuanceerd opvat. Misschien had je het de eerste keer metéén met de nuance die je nu aanbrengt kunnen zeggen. Dat komt dit topic wel ten goede, lijkt me.

Dat jij andere ervaring met de stalhouder hebt, is fijn. Maar de twijfels die jij uit over de ervaringen van TS zijn niet erg aardig. Het zijn háár ervaringen die zich uiten in negatieve gevolgen voor háár paard én ongeboren veulen. Dat is nog al wat om daar aan te twijfelen...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 17:13

Als de rust is weergekeerd zijn mensen van harte welkom om eens met het ras kennis te komen maken. :j

maximosa: ik heb er járen met veel plezier gestaan en ook lange tijd zonder (veel) problemen. Uiteindelijk is gebleken dat wij fundamenteel van mening verschillen over de wijze van houden met stalhouder en communicatie meer dan eens moeilijk is. Dat kan. In geval van mijn paard leidde dat, ook volgens de DA, tot serieuze problemen voor mijn paard. Ik heb daarbij open kaart gespeeld richting DA over alle zaken die speelden en spelen bij mijn paard, voer dat ze in het verleden kreeg, voer dat ze hier en nu kreeg. Even goede vrienden, er staan genoeg mensen tevreden op die stal, waaronder diverse mensen die er ook al jaren staan. Dikke prima.
Mijn spullen hebben er ook jaren gelegen, behalve hetgeen wel erg veelvuldig geleend cq gesloopt werd en waarvan ik het beu was nieuwe te moeten kopen. Er hoeft maar 1 iemand te zijn die dat doet en je hebt al gedoe. De meeste mensen zijn gelukkig niet zo, ook op deze stal niet. Er is in de afgelopen jaren wel eea verloop geweest afgezien van diegenen die er al jaren staan. Ik heb geen idee wie wat leent of geleend heeft en het maakt me i.p. weinig uit mits het niet verdwijnt danwel stuk wordt gemaakt.

Ik vel er verder geen oordeel over of de stal wel goed is voor andere paarden, de feiten spreken voor zich dat er weinig paarden een DA nodig hebben gehad door de jaren heen. Er hoeft niet vaak een DA te komen en qua inslapen is dat amper voorgekomen in de tijd dat ik er gestaan heb. Dat zegt absoluut wat. Echter voor mijn paard was deze stal niet (meer) geschikt en er viel erg moeilijk en vaak vrijwel niet te communiceren over de wijze van houden en de gemaakte afspraken werden om wat voor redenen dan ook meer dan eens niet (meer) nagekomen afgelopen jaren. Kan gebeuren, maar wat er in de afgelopen week gebeurd is was voor mij gewoon te veel. Dan moeten de wegen scheiden. Even goede vrienden.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:15

Kan wel reageren hierop maar denk dat dat ook verkeerd word begrepen. Maar er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal. En ik vind jou verhaal nogal eenzijdig en worden mensen in een kwaad daglicht gesteld. En word er ook nog eens uitgehaald naar stalgenoten. Ik ben dagelijks op stal en heb nog nooit iemand met jou zadel zien rijden. Ook ben ik nog geen materiaal kwijt en geloof ook niet dat de andere klanten dat doen. Maar dat is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door maximosa op 25-07-17 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:16

Je wil niet weten wat ik meegemaakt heb. :=

Paard dat gewoon door zomaar iemand anders gereden zonder mij toestemming. Stalgenoot vond haar hoofdstel de dag erna met knoppen erin en beugels korter dan waar ze mee reed. En dit was nog niet eens een gemeenschappelijke zadelkamer. En hierna bij een andere stal dus ook weer meegemaakt dat mijn pony dus ook gewoon gereden werd door andere zonder mijn toestemming (en hiervan weet ik ook door wie :') ). Dus ja ik kijk nergens meer van op.

Sommige mensen denken dat ze alles kunnen maken helaas.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 17:34

Ik weet niet goed in hoeverre ik je verkeerd begrijp? Ja, speciale dingen zijn zeker mogelijk en iedereen heeft absoluut het beste met zijn/haar/de paarden voor, maar het is qua communicatie wel lastig. Voer dat paard niet meer eet, dus dan maar zonder communicatie ander voer geven dat mijn paard niet mag hebben - niet zonder gevolgen. Niet 1 keer. Pensionmerries die gebruikt worden om bij de hengst te schouwen. Word ik niet blij van als het mijn paard betreft, anderen vinden dat misschien prima. Basisbrok bij gebrek aan ander voer. Anderen vinden dat misschien prima. Mijn paard krijgt daar vrijwel meteen problemen van.
Het land in en ander voer, tegen de afspraken in. Gevolg? Acuut HB.
Tuurlijk kan dat pech en toeval zijn. Is het dat ook als dat 3x gebeurt?
Tuurlijk is dat 1 kant van het verhaal. Ongetwijfeld zien sommige andere personen (betrokkenen of anderszins) dat anders, om wat voor reden dan ook.
Tuurlijk hebben we er ook naar tevredenheid gestaan, anders hadden we er niet 9 jaar gestaan.
Uiteraard heeft elk verhaal twee kanten. Voor ons paard, een exoot met speciale behoeften, was dit niet (meer) de juiste plek. Voor ons viel er uitermate lastig te communiceren. In het begin was dat zeker niet zo lastig. Heb ik daar zelf een rol in? Uiteraard, want communicatie is tweerichtingsverkeer. Daarbij heeft mijn paard behoorlijk specifieke behoeften, want een bult kuil en een schep brok kán gewoonweg niet. Zomaar het land in kan gewoonweg niet en moet van dag tot dag bekeken worden, voorzichtig opgebouwd worden en dat komt nu eenmaal omdat het een exoot betreft met extreme gevoeligheid voor o.a. suikers.

Qua spullen heb ik uiteindelijk en recent(er) bij mijn weten geen problemen meer met zadel gehad. Andere spullen een ander verhaal, maar is doodeenvoudig op te lossen: thuis houden die handel en telkens meenemen of een zadelkast aanschaffen en daar een slot aan hangen. Spullen vind ik niet zo'n probleem. Dat zijn maar spullen. Kan daar verder niet zo mee zitten.

Ik heb geen enkele behoefte hier een welles nietes verhaal van te gaan maken, zoals ik er ook geen enkele behoefte aan had een welles-nietes discussie te hebben met stalhouders over de oorzaak van de HB. De DA heeft de volgens haar waarschijnlijke oorzaak aangewezen, en dat werd direct van tafel geveegd. De diagnose werd ook van tafel geveegd. Prima, iedereen mag een eigen mening zijn toebedeeld, maar als ik dan wil dat het paard op een bepaalde manier wordt gehouden op advies van DA lijkt het mij niet teveel gevraagd als dat ook wordt opgevolgd. Dat bleef een lastig iets, om wat voor reden dan ook, vandaar de keuze om alsnog acuut te vertrekken. En dat na 9 jaar, ja.

Wat betreft het zadel is dit iets van ook alweer jaren terug, en een vermoeden, waar ik verder nooit wat mee gedaan heb en er verder in het grote geheel bijster weinig toe doet. Ik heb verder nooit persoonlijke conflicten of problemen met stalgenoten gehad en geen idee wie spullen om wat voor redenen dan ook geleend heeft of kwijtgemaakt heeft. Diefstal rep ik niet over, want spullen kunnen ook gewoon kwijtraken of per vergissing worden meegenomen, etc. En die spullen boeien mij verder sowieso niet zoveel.

Edit: taal, tikfouten... :o
Laatst bijgewerkt door JoSav op 25-07-17 17:43, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:37

maximosa schreef:
Kan wel reageren hierop maar denk dat dat ook verkeerd word begrepen. Maar er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal. En ik vind jou verhaal nogal eenzijdig en worden mensen in een kwaad daglicht gesteld. En word er ook nog eens uitgehaald naar stalgenoten. Ik ben dagelijks op stal en heb nog nooit iemand met jou zadel zien rijden. Ook ben ik nog geen materiaal kwijt en geloof ook niet dat de andere klanten dat doen. Maar dat is mijn mening.

Nu kun je wel de stal blijven verdedigen maar stop daar eens even mee. Het feit dat het voor jou de perfecte stal is wil niet zeggen voor iedereen. Ik heb het verhaal en de uitleg van ts gelezen en had precies hetzelfde gedaan. Ik denk dat ze dat zadel lenen en het hoofdstel en bit kwijt niet erg vind, het is veel erger dat je er niet op kunt vertrouwen dat er goed voor je paard word gezorgd, daar betaal je voor.
En wanneer er duidelijke voedingsrichtlijnen voor een bepaald paard zijn dan stem je daar als stalhouder mee in of je zegt dat het beter is om een andere stal te zoeken. Verplaats je eens even in ts, wat zou jij doen wanneer het met jouw paard gebeurd?? Lijdzaam toezien terwijl hij dood word gevoerd, kom nou.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:48

Ik verdedig geen enkele stal en een ieder moet doen wat hij/zij het beste vind. Maar het blijft een zwart/wit verhaal. (Dus geef ik aan dat het een eenzijdig verhaal is en mensen hier dus niet objectief reageren) En ik heb het vanuit mijn kant heb bekeken en ik heb mijn mening hierover. Dat zadel verhaal word er dus bij gehaald als of het net gebeurt is. Er word dan wel een heleboel bij elkaar gehaald wat niet terzake doet in de context. Schrijfster is niet meer tevreden dus zoekt andere stal. Prima.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:51

Ik begrijp de bijdrage ook niet zo Maximosa, even 3 feiten op een rijtje:
- drachtige merrie staat naast ruin in de stal;
- drachtige merrie staat met dekkende ruin in de wei;
- sober paard krijgt niet gevoerd conform afspraak.

Tenzij jij vertelt dat dat niet waar is, vind ik dit meer dan voldoende om te vertrekken met een merrie waar je zoveel moeite voor gedaan hebt om ze drachtig te krijgen. En zie ik niet wat hier zwart of wit aan is.

Stel dat het pas maart was en de merrie was gedekt door de jonge hengst van de buurman, dan was TS misschien nog wel milder geweest.... Nu heeft de merrie stress, er was kans dat ze de ruin de hersens ingeslagen had, de merrie moet medicijnen die misschien wel slecht zijn voor het veulen (als dat al blijft zitten)....

Ik had hetzelfde gedaan.

Kunnen we nu weer aan de orde van de dag misschien ? Hoe gaat het met de merrie ?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:58

Dat een stal niet overeenkomt met de noden van een speciaal ras, betekend natuurlijk ook niet dat het een slechte stal is.
Ts heeft gekozen voor dat ras, dus is het ook haar verantwoordelijkheid om het paard op een gepaste stal te zetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:03

dromertje2 schreef:
Dat een stal niet overeenkomt met de noden van een speciaal ras, betekend natuurlijk ook niet dat het een slechte stal is.
Ts heeft gekozen voor dat ras, dus is het ook haar verantwoordelijkheid om het paard op een gepaste stal te zetten.

Nee he, sommigen moeten even hun gelijk halen, lees het hele topic aub voor je dit zo neerpent.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:04

Heb ik gedaan :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 18:06

bigone: dat is idd het gevoel waar ik mee zat, ik had er gewoon geen vertrouwen meer in en mijn paard ging vervolgens wéér achteruit. We hebben haar al eens voor de dood weggesleept. Stalgenoten, DAs, stalhouder die zeiden: rijp voor de slacht. Dat scenario wil je niet nog eens. Schuldvraag interesseert me dan verder bijster weinig, maar als er afspraken worden gemaakt die vervolgens alsnog niet worden nageleefd, moet ik omwille van mijn paard ingrijpen en interesseert het me bitter weinig als er nog 100 mensen naar volle tevredenheid zouden staan met kerngezonde paarden die het super doen daar. Fijn, prima, ieder moet voor zich beslissen waar ze hun paard stallen. Ik ga ook daarom geen namen noemen want iedereen moet zelf weten waarom ze op welke stal staan of er weggaan. Dat er voor jullie geen problemen zijn met gemaakte afspraken e.d. is fijn; voor ons was dat een ander verhaal.

En als een stalhouder zich niet aan gemaakte afspraken wil of kan houden, om wat voor reden dan ook, bestaat er zoiets als communicatie. Niet stilzwijgend het ene toezeggen en het andere doen, met voor mijn paard bepaald geen onnoemenswaardige gevolgen. Pech en toeval, kan. Pechvogel van een paard? Joh, kan ook. Maar meerdere keren? Ongeacht wat daaraan ten grondslag ligt blijft het vanuit onze optiek dat er sprake is van afspraken die niet worden nageleefd waarna paard in de problemen komt, afspraken die niet worden nageleefd waarna paard vérder in de problemen komt. Dan is het tijd dat de wegen scheiden. Ongeacht of een ander in die zaken geen enkele samenhang of mogelijke oorzaak en gevolg ziet.

Dan zal de tijd leren hoe mijn paard het op een andere stal met een andere manier van houden doet.
En ja, dat er over het grote geheel over zoveel jaar wel eens dingen zijn voorgevallen, grote dingen, kleine dingen, ja... uiteindelijk is het een emmer die overloopt en die is afgelopen week behoorlijk overgelopen gezien de zaken die ClauH hier samenvat. Maar die zaken zijn niet in een vacuüm gebeurd, maar golden als laatste druppel. Het ging nu weer jaren redelijk goed ook qua afspraken, vandaar dat ik het aandurfde te gaan fokken, ook al stond ik op een pensionstal en had de merrie wat te verstouwen gehad in het verleden. Maar na terugkomst uit Duitsland leek het of we terug bij af waren en alle afspraken, nieuw en oud, teniet gedaan, en niet zonder gevolgen.

En zwart-wit is geen enkel verhaal. Ik kan niet spreken voor anderen. Ik weet niet waarom afspraken niet werden nagekomen, want daar viel niet over te communiceren. Waarom niet zou ik ook niet weten. Wat mij betreft viel daar nl. wel over te praten, maar dat gebeurde ook niet. Ik kan alleen vanuit mijzelf spreken. Ik kan niet voor anderen praten en heb geen enkele intentie een stal zwart te maken en pas dan ook op met namen noemen en plaatsnamen noemen, want er is altijd sprake van twee of meer kanten van een verhaal en ieder mens en ieder paard is anders. Wat voor mijn paard de verkeerde stal is gebleken kan voor een ander paard het perfecte plekje zijn en dat vind ik allemaal verder wel best zo want andermans paarden doen er voor mij niet toe; mijn paard doet er voor mij toe. Aan het einde van de rit geldt voor de meeste mensen toch echt dat zij het beste voor hebben met hun dier(en) of de dieren die onder hun hoede vallen. Maar het beste voorhebben met op deze pensionstal bleek voor mijn paard een behoorlijk probleem. Ja, dat kan, ook zonder dat er meteen sprake is van een stal die per definitie slecht is oid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:09

Je heb gewoon gedaan wat voor jezelf en je paard de beste beslissing was. Jij als baas kan weer lekker slapen en paard kan weer blij worden en herstellen en hopelijk volgend jaar genieten van je veulen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:21

dromertje2 schreef:
Heb ik gedaan :D

Ik betwijfel het, maar een hb paard is echt geen speciaal ras hoor. Haar paard moet, net als veel andere rassen zoals ijslanders en shetlanders sober gevoerd worden anders gaat het fout. Dus wanneer het dan al drie keer, zo blijkt , fout gaat en nu zonder dat de stalhouder zich aan de afspraken of beter gezegd aan het advies van een dierenarts houd, tja, dan blijft er in mijn ogen ook maar één optie over, wegwezen en zoeken naar een plek waar WEL word geluisterd.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:41

Heb enkel herhaald wat ts zelf zei. Maar goed ga er geen discussie overaan.
Vind dat ts het goed heeft aangepakt om een geschiktere stal te zoeken.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:44

Ik vind het bijzonder dat je jezelf verdedigd TS.
De keuzes die JIJ hebt gemaakt in belang van JOUW paard zijn je eigen zaken.
Niet die van iemand anders, en niemand anders heeft zich daarmee te bemoeien.

TS is al die tijd netjes gebleven volgens mij en heeft geprobeert te praten. Dit heeft niet gebaat.

En in dit topic is al die tijd geen naam of plaats genoemd, dus volgens mij is de stal niet te traceren.

Kunnen we nu alsjeblieft weer on topic?
Hoe gaat het vandaag met Muzanna?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 22:19

Even een snelle update: ongelooflijk hoe ze in 1 dag weer vooruit is gegaan!
Ze liep als een zonnetje, nauwelijks nog gevoelig. Geen pulsatie, geen warme hoeven meer, geen gewichtverplaatsing meer (dansen met voorbenen, ontlasten). Ze gaf zelfs heel duidelijk aan geen zooltjes meer te willen. :wow:
Morgen weer verder zien. *\o/*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:20

Wat fijn!
Komt vast goed zo :j

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:24

Wat een fijne update *\o/*

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:52

Oh wat fijn, ik duim dat deze positieve wending zich voort gaat zetten! Als Muzka net zo hard is als Muzanna, dan komt het allemaal wel goed.