Jupi Stables verwacht 2 bijzondere miniveulentjes in 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:47

Zou best kunnen dat ze nog lekker een paar weken zo rond blijft hobbelen hoor.
Maar ik snap dat je het zekere voor het onzekere neemt..

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:50

hihihi mariska ik wilde al niet vertellen dat dat ook nog mogelijk is. Dat heeft chakira namelijk ook gedaan......toch nog drie weken langer moeten wachten. terwijl alles eigenlijk wel klaar was. Oeps. Nou tegen die tijd is je geduld wel op.

linda2008

Re: Jupi Stables verwacht 2 bijzondere miniveulentjes in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 15:08

pff ja en nu begint dus het grote getwijfel; wanneer dat alarm om?
Als ze nu toch 340+ gaat dragen, dan ben ik zuur af met 5 weken waken.... Maar je wilt ook niet te laat zijn natuurlijk......

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:09

ik zou het alarm omdoen, geeft een rustig gevoel en ja misschien een paar keer vals alarm, maar daar ontkom je toch niet aan

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 16:10

een paar keer is niet zo erg, maar 6 weken word wel lang ;)
Niet voor mijzelf hoor, maar ik ben zo bang dat ik uiteindelijk te veel ga wennen aan alarm en dus gewoon door slaap ofzo :( echt iets waar ik zoooo bang voor ben ;(

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:41

Zo lastig! Ze kan inderdaad nog lang zo rond lopen, maarja misschien ook niet.. Toch zou ik voor mijn eigen gevoel het alarm wel gaan gebruiken, ik zou denk ik niet rustig kunnen slapen op een gegeven moment. Het idee van, oh had ik het misschien nou toch niet om moeten doen :=
Ik ben vorig jaar zelf ook vroeg met het alarm begonnen. En heel veel valse alarmen maar toch nooit er door heen geslapen. Misschien komt dat omdat je onbewust er toch mee bezig bent, zelfs in je slaap, dat het af kan gaan. Maargoed, dat is natuurlijk bij ieder persoon weer verschillend :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:50

je hebt nu een camera erop staan toch? dus bij vals alarm hoef je alleen maar even te kijken, en slaap je gewoon weer verder
Laatst bijgewerkt door jolandje op 07-03-17 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 16:52

ja dat is wel zo... Het maakt mij ook niet uit hoor, al zou ik 10 weken valse alarmen krijgen...
Maar ik ben zo bang dat ik gewent raak aan het alarm en dan niet meer wakker word... Ik ben zooooo een onwijs vaste slaper :( maarja dat kan volgende week ook gebeuren natuurlijk dus ik ga vanavond het alarm maar eens in orde maken en morgen om doen. En geluid van mijn telefoon gewoon LOEI hard... als een grapjas mij gaat proberen te bellen word ik wel boos :P haha

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:54

ja geluid van de foon zet ik ook heel hard in die periode, vind mijn man iets minder leuk,maar we worden er beiden wakker van

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:51

Hoe gaat het alarm bij jou af, krijg je een sms of word je gebeld? En gaat dat naar 1 persoon of kan je ook meerdere telefoonnummers instellen?
Wellicht wil er dan iemand als je denkt dat het echt spannend word met je mee waken als die ook toegang tot de camera heeft :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 21:37

Hij belt, mijn vriend is net zo'n vaste slaper als ik, maar we gaan beide ons best doen, telefoon extra hard en hopen dat ik er inderdaad een beetje "op ga slapen".

Ik zal hier ook even het hele verhaal doen over Jupi. Ze had vorig jaar nogal een rare cyclus.
Zo is ze gedekt van 12 april tot 5 mei, inderdaad... dat zijn 3 weken en 2 dagen...
op 10 mei stond ze weer hengstig, 12 mei DA laten kijken en toen zag hij follikel,
Toen is het afgespoten en is ze opnieuw gedekt op 13 en 14 mei.
op 31 mei is ze drachtig gescand met 18 dagen (komt overeen met de dekking 13 mei).

Maar ineens kwam iemand met een idee; wat nou als ze toch begin mei drachtig raakte, dan was er de 12e nog niets te zien. Misschien waren er 2 follikels, maar is 1 gestopt met groeien omdat ze drachtig was.... :?

Het is allemaal speculeren. Maar dat is eigenlijk het enige wat wij kunnen bedenken waarom ze nu al zo enorm uier ontwikkeld....

Ze zou vandaag op dag 298 zitten.
Als ze in die eerdere dekcyclus heeft gepakt, zou ze ergens tussen dag 306 en 321 zitten..... dat klinkt momenteel geloofwaardiger.

Want haar uier loopt niet meer terug, blijft vol, en ik kon ook al heel gemakkelijk testen. Wel nog doorzichtig en ph heel hoog (7.6 ofzo)

Afbeelding

Afbeelding

We houden maar rekening met beide :=
Kraampakket staat klaar, alarm is in orde gemaakt en krijgt ze vanaf morgen om...
en ineens ben ik mega zenuwachtig!!!! :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:05

ze begint zich toch klaar te maken, ik denk persoonlijk als ze zo mooi blijft voortdoen dat ze misschien net de 320 dagen aantikt.
Elsa was vorig jaar ook rond de 300 dagen goed begonnen met haar uier en ging zo mooi door.

Zou het alarm er dan ook maar opdoen en hopelijk bespaart ze je de valse alarmen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:16

Ik denk niet dat dat kan linda. Als ze een ei zien, zien ze anders ook wel een vruchtzakje. Een goede dierenarts ziet met 14 dagen al een vruchtzakje.
En met erbij, als de inschatting bij het scannen 18 dagen is. en ze was eerder drachtig dan was de foetus ook al verder in ontwikkeling. Zullen ze toch ook wel zien. Dat gaat zo snel in het begin.
En zal de cyclus ook niet gaan zoals bij een mens? Eens je zwanger bent stopt het lichaam met het aanmaken en laten rijpen van eitjes.

Ik denk dat ze dit jaar gewoon eerder gaat bevallen, of ze loopt nog iets langer door en rekt ze de tijd wat door.
Hoe zijn haar banden? Is het uier kneiterhard of nog wel iets kneedbaar.
Ph is in elk geval nog niet super laag. Al zegt dat ook niet altijd alles. Want zijn er ook al geen merries bevallen met een ph van 7?

Wat is mijn gok? Ik gok nu dat het een merrie wordt haha.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 22:27

Ben ik met je eens hoor Mathilda, het lijkt mij zeeeer onwaarschijnlijk. Maar niet onmogelijk. Ze zit anders pas op 298 dagen en begint het wel heel spannend te maken... Haar banden kan ik weinig aan zien, maar dat kon ik vorige keer ook niet bij haar. Staart kan wel plat op de rug, maar volgens mij kan dat altijd bij haar :')
Natuurlijk is niet gezegd dat ze het nu weer hetzelfde gaat doen als vorige keer (aan de snelheid waarmee ze uier vol liet lopem blijkt dat wel) maar Twee jaar geleden kon ik haar steeds maar nauwelijks testen. Het enige opvallende was dat ik haar de dag van bevallen ineens heel gemakkelijk kon testen. Ph bleef toen ook hoog. Natuurlijk verwaxht ik niet binnen een dag een veulen, maar als je haar gedrag op dit moment er bij ziet, kan ik ook nauwelijks geloven dat ze pas op 298 dagen zit :=

Nogmaals; geen ideenhoor, misschien zie ik wel spoken... Maar haar volle uier, die ook niet meer terug loopt na hele dag buiten lopen, het makkelijke testen, het afhouden van haar staart, het word in ieder geval al eerder spannend dan ik had gedacht haha!
Maar; don't shoot me! Als ze toch nog 4 weken wacht ofzo haha!!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:28

ik denk dat het best mogelijk is dat ze van die eerdere dekking toch drachtig is geraakt, soms zien ze het niet op een scan, mijn Yuma had een gastmerrie en die kon gescand worden, eigenaar wilde haar snel mee hebben en is bij eigen DA gaan scannen, daar was niks te zien, toen ze terugkwam kreeg Yuma klappen en heb ik ze doorgestuurd naar mijn kliniek( 1 dag later) , daar was ze duidelijk drachtig, heel mooi te zien :j

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:33

Toch niet helemaal eens, hoor Mathilda.

Als ze op het einde van die rare cyclus toch gepakt heeft, zou dat de 12e nog niet te zien zijn wanneer ze gescand werd. Of toch heel moeilijk (veel hangt ook af van de kubde en apparatuur van.de DA)

Het gebeurt vaker dat er 2 follikels rijpen, en als er 1 gesprongen is en bevrucht, zou de andere er nnog kunnen zitten. Dit was bij 1 van mijn merries vorig jaar te zien. Of misschien zag hij wel een vers geel lichaam? Geen idee.

Alleen zou je op 18 toch wel een verschil kunnen zien met eentje van 25-31 dagen. Maar bon, je weet nooit hoe goed zichtbaar het was en 1mm verkeerd meten kan al een heel verschil geven.
Ster was 2j geleden gescand en zogezegd 21 dagen ver. Wat klopte met de dekdata van Rups, alleen rolde er een Alec veulen uit,en zou ze dus alanger drachtig hebben moeten wezen toen ze gescand werd.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:45

Ik bedoelde ook niet dat er geen twee ietjes vrij kunnen komen, maar als er al een bevruchting plaats heeft gevonden en ingenesteld is zou er nooit een nieuw vruchtje vrij kunnen komen. Die blijft dan voorlopig gewoon op de plek.
Feit blijft dat we het nooit precies zullen weten. ;(

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 14:55

Nee dit blijft helaas gissen.
Maar gezien Jupi wel écht haast maakt, hou ik gewoon rekening dat het mogelijk is... Hoe onwaarschijnlijk het ook moge zijn.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:58

stal_HD schreef:
Ik bedoelde ook niet dat er geen twee ietjes vrij kunnen komen, maar als er al een bevruchting plaats heeft gevonden en ingenesteld is zou er nooit een nieuw vruchtje vrij kunnen komen. Die blijft dan voorlopig gewoon op de plek.
Feit blijft dat we het nooit precies zullen weten. ;(

Ja, daarom dan toch ook datt de DA een follikel zou hebben kunnen zien terwijl ze misschien al bevrucht was? Dat is wat ik zei.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 20:45

Ph nog hoog, ene speen 7.6 ofzo en andere ietsje lager maar ook hoog, lijkt 7.0 of 7.2.
maar dit is vol en volgens mij zie ik een mini harsje :?

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:51

Het paard van mijn moeder heeft 20 dagen met harsjes gelopen. Weet niet hoe ze normaal doet? Of is dit eerste veulen? Ik denk en hoop dat het wel goed komt.

Merk je verder nog iets anders aan haar? Behalve het uier?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:51

Wat spannend!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 20:56

Dit word haar tweede veulen. Harsjes heeft ze vorige keer helemaal niet gehad.
Haar banden zijn geen goede indicator, haar staart kan altijd plat op de rug, en vorige keer geen verschil in banden gezien.
Haar kling is een indicator, die lijkt nu ook ietsje slapper te worden, maar hoe het vorige keer was moet ik morgen even op mijn pc opzoeken...
Ph is nog hoog. Zou een indicator kúnnen zijn, hoeft niet want vorige keer testte ik haar op 6.8 en een uur later stond er een veulen :')
Verder.... oh ja gedrag, gisteravond was ze even heeeel onrustig. Ik schrok me rot want het leek alsof het al ging komen. Maar vandaag hele dag relaxt. Dus hopelijk blijft het nog even zitten.
Als ze inderdaad op 299 dagen zit, heb ik liever dat het nog even gaat duren :=

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:13

Toch wel spannend allemaal Linda. Hoe is de vorm van haar buik inmiddels? Merk je daar verandering in?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 21:42

Nee nog niet echt.
In ieder geval niet het idee dat haar buik ineens is "verdwenen" zoals je vaak hoort vlak voor bevalling ofzo ;) dus wat dat betreft denk ik dat het nog wel eventjes kan duren.
Maar wel heeeeeel spannend allemaal :o
En het klinkt een beetje gek maar dat het ineens zo plotseling toch al zo spannend word, dat voelt alsof ik een stukje heb overgeslagen ofzo... zo gek om er ineens zo midden in te vallen :=