Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarijeR schreef:Nee het was een 2,5 jarige merrie.
Op zich wel fijn dat ze 's nachts rijden, minder druk op de weg en ze rijden met 2 chauffeurs zodat de paarden minder lang op de wagen hoeven te blijven.
Wij kiezen er soms ook wel voor om 's nachts te reizen op lange trips.
Snazzy is wel flink aan de maat ja. Samen met Misty.
Hopelijk verliezen ze straks wat gewicht als ze zogen.
MarijeR schreef:Ze hoeft maar tot Berlijn, afhankelijk van de route zal ze er nu wel bijna zijn. Weet niet of ze nog veel moesten laden en lossen onderweg. Er stonden al wel een stuk of 6 grote paarden op de wagen.
Het was een Hongaars transportbedrijf en mijn Hongaars was net zo goed als hun Engels en Duits bij elkaar, altijd grappig
iiSunshine schreef:ik bid wel voor Cookie![]()
Arm meisje toch, en dit is nog maar dr 2e veulentje...![]()
Ik hoop dat t goedkomt marije, met zowel cookie als t veulen!
is een baarmoeder draaiing erg voor het veulen? En is de baarmoeder dan letterlijk omgedraaid?
Citaat:Draaiing van de baarmoeder
Achtergrond
Als een merrie aangemeld wordt met koliekverschijnselen is het altijd van belang om na te vragen of het dier drachtig is. Een van de problemen die kunnen ontstaan tijdens de dracht is een draaiing van de baarmoeder oftewel torsio (draaiing) uteri (baarmoeder). Meestal gebeurt dit vanaf 8 maanden dracht, maar het kan ook tijdens of vlak voor de bevalling optreden. De baarmoeder hangt in een aantal banden vast aan de buikwand. Wanneer de baarmoeder draait, raken deze banden overkruist wat tijdens het rectaal onderzoek te voelen is. Door het draaien van de baarmoeder ruim voor de datum van veulenen, worden de bloedvaten (gedeeltelijk) dichtgedrukt en neemt de bloedvoorziening naar het ongeboren veulen af. Hierdoor kan het veulen een ernstig te kort krijgen aan zuurstof en voedingsstoffen. Als deze situatie te lang aanhoudt, kan het veulen zelfs sterven. Wanneer de draaiing optreedt tijdens de bevalling, is het onmogelijk voor het veulen om uit de baarmoeder te komen en geboren te worden.
Bron: http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/paard-en-gezondheid/geslachtsapparaat/baarmoeder-en-eierstokken