Nou ik probeerde het vandaag weer even, maar ben gauw opzij gehupst anders had ik echt een achterhoef voor mn hoofd gekregen... madam is er niet van gediend punt uit. Ik laat haar maar met rust ermee nu.
Vanavond ook even gependeld mbt het geslacht van het veulen (hadden we het over in het Dikke Buiken Topic). Volgens de pendel wordt het overduidelijk een merrie, tegen mijn eigen gevoel in dus. We zullen het zien!!
Fotsy
Geplaatst: 04-01-15 21:42
Dan zou ik ze ook maar laten, zou niet graag hebben dat je een trap krijgt
Net ook spijkertest gedaan, echt raar he, die begon gewoon te bewegen van zichzelf
Ja heel vreemd, ik ben normaal niet zo van dat soort dingen, maar ik vond het best frappant. Van mij mag het uitkomen hoor, een merrie zou wel mijn wens zijn.
Is het trouwens normaal dat ik nu bovenaan de buik wat ribben begin te zien als ik goed kijk? Ze zit nog prima in haar vacht, maar ik zie normaal nooit ribben bij haar en nu lijkt dat bovenaan wel een beetje zo. Zou dat komen van de buik die er onder hangt of zou ze (nog) meer voer moeten?
Fotsy
Geplaatst: 05-01-15 22:23
ik denk dat dit door het gewicht van het veulen misschien toch normaal zou kunnen zijn, maar ik ben een leek dus geen referentie
Ja zou het zijn? Ik twijfel. Zo'n 3 weken geleden heb ik haar overgezet op merriebrok, dezelfde hoeveelheid als ze ook onderhoudsbrok kreeg. Zou dat er ook mee te Maken kunnen hebben?
Ja? Nou dat stelt me wel wat gerust. Ik hou haar wel in de gaten. Op zich heb ik niet echt het idee dat ze wat te kort komt nu, maar goed, dat wil ik ook zeker niet!
niet te veel zorgen om maken. hele lichaam van je paard veranderd Door de dracht, buikvorm en dat soort dingen. heet mijn merrie nu en bij vorige dracht ook. nu maak ik me minder zorgen maar bij 1ste veulen raakte ik gestress er van.
Dank je voor de tip. Ik let overal ook heel erg op nu, iedere verandering. Hoe snel het allemaal de hele tijd ging, nu begin ik ongeduldig te worden haha! 257 dagen vandaag. Nog 63 dagen voordat het mag komen en nog 83 dagen voordat we bij de 340 dagen zijn..
Muronia
Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-15 11:46
260 dagen gehaald vandaag!
Even weer tijd voor wat foto's van vandaag:
zo is er weinig te zien
Naast het uier lijkt de huid wel wat rood/geïrriteerd?
Moet ik daar iets mee doen? Dit was 2 dagen geleden nog niet zo (toen heb ik er voor het laatst onder gehangen te gluren). Ik kan er eigenlijk niet aankomen bij haar, dan wordt ze erg boos namelijk.
Set_Elkol
Geplaatst: 12-01-15 11:54
Misschien een beetje uierzalf smeren? Ik mocht er bij mijn merrie ook niet aankomen maar ik heb dat toch maar getraind de laatste maanden van de dracht, elke dag aanraken, corrigeren als ze haar been optrok, stem verheffen. Uiteindelijk liet ze het zonder protest toe. Het veulen moet er uiteindelijk ook aan zitten.
Whoowieee, nou aan verzorging hoef je niet te twijfelen die ziet er echt top uit!! ze shine't als een diamandje hahahaha
ik zou het uier aanraken ook oefenen. Wat als je veulen niet goed pakt... dan zou je moeten begeleiden naar de uier en het kan zelfs zijn dat je de speen moet 'aanbieden' van uit je hand...
Ik heb geprobeerd om er wat uierzalf op te smeren. ik hoop dat het is gelukt, want ik had precies 1/10 seconde tijd om het te doen voordat ze stevig uithaalde. Wainonia is een schat van een paard maar met een suuupersnel achterbeen, dus oefenen met uier aanraken is zeker niet ongevaarlijk in haar geval.
Fotsy
Geplaatst: 13-01-15 23:40
uierzalf is er goed voor, beetje in de gaten houden, kan je dit niet wat mengen met water ofzo om het vloeibaarder te maken en in spuitje doen of is ze daar nog erger op.
Denk toch inderdaad irritatie van vocht en uiergroei wat een beetje schuurt, weinig aan te doen denk ik! Trekt misschien wel weg nu het weer wat kouder wordt. Had je ook een sneeuwbui net?
Oefenen met uier aanraken lijkt mij overbodig. Tegen die tijd zit de merrie vol hormonen en mag dat veulen of jij er echt wel bij. Dat regelt de natuur wel. Er zijn zoveel dominante merries waarbij je niet aan het uier mag zitten, die super goede oermoeders blijken te zijn. En mocht het veulen na 6 uur ofzo nog niet gedronken hebben en je mag er niet bij, kan je altijd even een praam opdoen.
De buik trekt idd de spieren van de rug verder naar beneden, daar kunnen ze wat kaler van worden op de bovenlijn en ribben.
Ook bij mijn merrie kon ik niet bij haar uier komen....veulen was geboren en ze tilde zelfs haar been op zodat we haar veulen de juiste kant op konden duwen.... Misschien kan je iets verzachtens erop sprayen met een plantenspuit?
De vaseline spray was alleen in geur-varianten te koop, dus geparfumeerd. Dat lijkt me niet fijn met een geïrriteerde huid. Daarom heb ik neutrale baby-olie gekocht en die in een spuitbus gedaan.