Shire en shire x clyde veulentjes in de maak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Re: Shire en shire x clyde veulentjes in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:39

Het is wel een scheetje hoor!!
Moet je in de nacht ook melken en voeren?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:43

Ach gossie wat lief. Vind je het spannend Anouk?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 20:02

Jaa de hele dag door om het uur/anderhalf uur. Soms zit er een uur en drie kwartier tussen maar dat was volgens de dierenarts niet zo erg, misschien dat dat zelfs stimuleert om zelf te drinken maar tot nu toe nog niet.

Ik vind het rete spannend, vooral omdat we niet weten hoelang dit gaat duren, op een gegeven moment ben ik ook gewoon op := maar ik doe mn best, het is nog geen eens 24 uur later sinds dat ie thuis is, gister om deze tijd hadden we net ingeladen

Let niet op mn tokkiekleren _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:37

Sterkte meid!

Is dit veulen nu te vroeg geboren? Ik hoop zo dat je het voor elkaar krijgt.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 22:01

pien_2010 schreef:
Sterkte meid!

Is dit veulen nu te vroeg geboren? Ik hoop zo dat je het voor elkaar krijgt.

Dat weet ik niet, als ik uitga van de dierenarts die haar in september heeft gescanned is ze inderdaad 17 dagen te vroeg bevallen. Maar de dierenarts die hier was toen ik dacht dat ze placentitis had, dacht dat het veulentje 3 weken ouder was dan wat de dierenarts in september zei, dus dan zou ze 4 dagen later bevallen zijn.
Dus dat blijft eigenlijk gokken vooral omdat ze samen met de hengst heeft gelopen enzo..

Mocht ie wel echt te vroeg zijn kan dat verklaren waarom ie moeite heeft met drinken, andere kant komt dat vaak ook snel op gang maar dat valt tot nu toe nog even tegen

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:12

In ieder geval fijn dat ze thuis zijn. Hopelijk gaat hij alsnog bij mams drinken.

Aldislamp2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:09

Proficiat met je knappe veulentjes :).

Wij hebben ook ooit ongeveer hetzelfde gehad en het veulen, ze noemde dat toen een dummy veulen. En eigenlijk net hetzelfde verhaal als bij jou. Maar het goede nieuws is dat is uiteindelijk na een paar weken volledig goed gekomen en ze is nu 22 jaar en loopt nog altijd vrolijk rond, is altijd een sportpaard geweest en heeft zelf ook 3 veulentjes gekregen.

Dus hou de moed erin!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 11:10

Aldislamp2 schreef:
Proficiat met je knappe veulentjes :).

Wij hebben ook ooit ongeveer hetzelfde gehad en het veulen, ze noemde dat toen een dummy veulen. En eigenlijk net hetzelfde verhaal als bij jou. Maar het goede nieuws is dat is uiteindelijk na een paar weken volledig goed gekomen en ze is nu 22 jaar en loopt nog altijd vrolijk rond, is altijd een sportpaard geweest en heeft zelf ook 3 veulentjes gekregen.

Dus hou de moed erin!

Thanks!

Ik heb idd nog hoop hoor, de dierenartsen zeiden alleen dat dit geen dummy veulen is. Ze denken ook dat het wel komt, de vraag is alleen wanneer :=

Heb net de dierenarts gesproken omdat ik amper wat melk eruit kreeg, dus was een beetje bang dat de melkproductie te laag zou zijn. Ze zegt dat ik hem teveel verwen _O- moest hem even laten ’verhongeren’ en dat ie dan door de honger misschien wat meer moeite gaat doen. Nu voerde ik hem elk uur/anderhalf maar ze zei wacht maar even 3/4 uurtjes, drinkt ie dan nog niet, geef je een halve fles ipv zoveel als ik geef _O- ze vond het goed dat ik hem zoveel en vaak voer maar hij is gewoon te verwend waarschijnlijk, hij hoeft te weinig moeite te doen om eten te krijgen. Ze zei ook dat als ik even 3 of 4 uurtjes wacht, dr uiers voller zouden zitten en hij dan dus een beloning zou krijgen voor het proberen als er dan melk komt, maargoed als ie nu beukt komt er ook melk en dat ziet ie denk ik te weinig als beloning. Maar wie niet waagt wie niet wint, ga hem alleen niet laten verhongeren dat ie slap word maar mocht het twee keer zo proberen en dan weer even wat vaker geven.

We hadden net bezoek :')
Afbeelding

Ze staan nu samen in het land, Ananas is niet de liefste maar ze houden afstand en dan gaat het eigenlijk wel goed :D ze zijn blij dat ze buiten kunnen dus dat wil ik eigenlijk niet weer van ze afnemen. De zwarte is wel lomp hoor, Rayon heeft gister al een trap in zn gezicht gehad en vanmorgen tegen zn ribben, die is ook zo blij om buiten te zijn dat ze af en toe wat stuiterd en losse benen heeft. Zo sneu voor dat kleine ventje, gelukkig niks te zien maar toch
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:10

Toch maar even oefenen dus. Wie weet wordt hij vanzelf handiger om zelf de melk op te zoeken. Dan kan hij pakken wanneer hij wil. Lekkere luiwammes :P

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 14:55

Mirjam79 schreef:
Toch maar even oefenen dus. Wie weet wordt hij vanzelf handiger om zelf de melk op te zoeken. Dan kan hij pakken wanneer hij wil. Lekkere luiwammes :P

Nou ze zei ja hengsten zijn vaak wat slomer en duurt wat langer, nou hij is nu wel weer sloom genoeg geweest, rotbeest _O-

Hij was net wel aan het proberen maar lukte hem niet dus ik heb hem toen een halve fles gegeven, heb hem een half uur laten aankloten dat ik erbij stond, spenen in zn bekkie geduwd maar dan beukt ie een keer en laat los. Loser :') maar wie weet komt het nog, gelukkig (of helaas) ben ik te gek op dat mannetje haha

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:47

Gek idee.. maar als je merrie dat accepteert, kun je hem misschien voeren vanaf de uier, dus dat je de fles daar houdt? Ik neem aan dat ie aan de fles ook flink moet zuigen? Wellicht als je hem dan een tepel geeft (als ie nog maar net melk uit de fles heeft geproeft) dat ie dan wat volhardender aan de tepel zuigt? Ik weet niet of ie erin trapt, maar is wellicht een poging waard :=

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 18:45

_Christina schreef:
Gek idee.. maar als je merrie dat accepteert, kun je hem misschien voeren vanaf de uier, dus dat je de fles daar houdt? Ik neem aan dat ie aan de fles ook flink moet zuigen? Wellicht als je hem dan een tepel geeft (als ie nog maar net melk uit de fles heeft geproeft) dat ie dan wat volhardender aan de tepel zuigt? Ik weet niet of ie erin trapt, maar is wellicht een poging waard :=

Haha zo hebben we het de hele tijd gedaan idd, heb geprobeerd om tepel en fles in zn bekkie te doen en dan stiekem de fles uit zn mond maar hij laat gelijk los zodra die de tepel voelt. Heb bijna het idee dat ie het vies vind smaken, of dat het gek aanvoelt voor hem ofzo, ik weet t niet. Heb ook geprobeerd, of dat doe ik nogsteeds, om mn vinger en tepel in zn mond te doen , maar dan mn vinger zo dat ie die niet voelt want aan een vinder zuigt ie ook niet. Help hem dan alleen sturen maar ook dat werkt niet, melk in zn bekkie spuiten uit de tepel heb ik ook geprobeerd.

Afbeelding

Het is gewoon een verschrikkelijk dom, verwend en lui veulen, ik blijf het zeggen := ik ben echt gek op hem hoor, hij is mega leuk en ik ben verliefd <3 maar dom is ie dus wel.
Had net nog kontakt met de dierenarts en die zegt dat de kans erin zit dat ie het nooit gaat leren, ze had soort van verwacht dat ie al wel aan de tepel zou lurken. Ik ga morgen dus oplosmelk halen en die emmer wisselen want een kalfspeen wil meneer ook niet hebben, moet een lamspeen zijn :') en dan kijken of dat lukt vanuit een emmer, dan kan ik snachts iets meer slapen en overdag kan ie dan buiten en voer ik hem gewoon met de fles. Buiten is wel belangrijk, dat is ook iets dat ikzelf gewoon heel belangrijk vind maar bewegen is natuurlijk ook fijn voor de groei.

Heel stiekem heb ik er ook aan zitten denken om te kijken of ie bij Ananas wil drinken, haar tepels zijn groter. Maar zij kan geen twee veulens voeden lijkt me, plus dat ik het stiekem sneu vind voor die zwarte dat haar veulentje dan weg is, ondanks dat ze echt lomp is, doet ze het wel goed..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:47

Misschien rond de tepel de melk uit het flesje goed smeren. En eventueel ontlasting van de moeder over zijn lijf goed smeren zodat hij haar reuk goed accepteert.
Dit in het kader van meedenken hé Anouk want ik gun je een veulen aan de tiet en een goede nachtrust.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:59

Mannen hé :=

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 19:40

Zou het kunnen dat er uit de speen van de fles makkelijker melk komt dan uit de tiet? En dat die fles dus gewoon te makkelijk is? Lastig zo'n kwetsbaar ding. Je wilt dat die genoeg voeding krijgt maar je zou het ook niet te makkelijk voor hem moeten maken. Lastig dilemma.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:29

_Christina schreef:

Voor mensen heb je een borstvoedingshulpset. Met een slangetje wat langs de tepel vastgeplakt wordt.
Mss zou zoiets ook wel lukken bij een veulen.
Mits je merrie dat toe staat.
Dan drinkt hij aan de tepel. Maar heeft wel gelijk resultaat.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 22:03

Olikea schreef:
_Christina schreef:

Voor mensen heb je een borstvoedingshulpset. Met een slangetje wat langs de tepel vastgeplakt wordt.
Mss zou zoiets ook wel lukken bij een veulen.
Mits je merrie dat toe staat.
Dan drinkt hij aan de tepel. Maar heeft wel gelijk resultaat.

Dit ken ik niet? Zit er dan een slang in de speen? Kan ie dat niet lostrekken?

Pien, de speen smeert ie zelf al in met melk _O- dat hoef ik niet voor hem te doen, als ie beukt en er loopt wat melk in zn bekkie smeert ie dat daarna zelf over de speen als ie een poging doet.

Herr_balou, dat is idd een beetje het probleem, de fles is makkelijker, ik heb een andere speen maar die pakt ie dus al niet. Daar moet ie teveel moeite voor doen :') ik ga morgen een andere kopen en proberen. Die andere die wat moeilijker is, is misschien ook wat te groot. Ik knijp het tuutje wel eens dicht om het hem moeilijker te maken maar dan nog lurkt ie met al zn kracht aan de fles, het heeft gewoon zn voorkeur. Ik maakt het hem soms ook onmogelijk met verschillende hoeken maar zelfs als de uier makkelijker te makken is, pakt ie de fles, het is een loser eerste klas _O-

Hij heeft nu een liter gehad dus ik ga even mn ogen dicht doen tot de volgende voeding :=

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:29

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 23:11

leg het eens voor in het dikke buiken topic. [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2 Misschien weet daar iemand een oplossing. Ik kan me iets herinneren dat iemand een speen over de tepel heen deed en dat het toen wel lukte maar ik weet niet meer precies hoe dat ging

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 06:52

Ik zal dat straks eens lezen haha

Een speen over de tepel heen hebben we ook aan zitten denken, probleem is dan alleen dat er geen vaccuum gezogen word en er dan geen melk uitkomt? Zat al te denken om het vast te lijmen maar dat lijkt me een minder goed idee _O-

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 16:38

Tis dat ik geen paard mag, en kan houden maar anders.... <3

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 17:33

Siggislief schreef:
Tis dat ik geen paard mag, en kan houden maar anders.... <3

Hahahah zou fijn zijn, mag jij het voeren overnemen _O- nee hoor grapje natuurlijk, ik ga er netjes mee door

Ik had nieuwe spenen gekocht, denk maak er een iets kleiner gaatje in dat ie wat meer moeite moet doen. Weigert gelijk de fles te nemen. Hij wil gewoon echt geen moeite doen, dan word het hem teveel ofzo en geeft ie op

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 17:36

Wat een vreselijke luilak zeg

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 17:51

Dan eet hij maar niet. Volgende keer vast wel. En anders is er nog altijd een tiet voor hem.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:04

pien_2010 schreef:
Dan eet hij maar niet. Volgende keer vast wel. En anders is er nog altijd een tiet voor hem.

Eens... verwen m niet te veel :P laat hem maar een keer in zijn sop gaar koken... alles gaat m moeite kosten de rest van zijn leven :P dat hij tussen 2 voerbeurten in maar wat mee moeite moet doen...