pony blijkt drachtig van Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:58

FriesWytske schreef:
Blijven bewegen is inderdaad beter dan helemaal stil te zetten. Paarden/pony's geven zelf wel aan hoeveel ze nog kunnen en willen doen. Hier wordt er altijd zo lang mogelijk mee gereden. En dat is misschien op het laatst alleen nog wat stapritjes. Daarna pakken we ze ook zo snel mogelijk weer wat op. Zodat veulen en merrie leren dat het niet erg is als ze gescheiden worden. Heb je bij het afspenen ook weer profijt van.

Zo doe ik het ook altijd.
Zeer makkelijke bevallingen en makkelijke veulens

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 13:51

Misschien kunnen we inderdaad nog eens een wandelingetje maken zonder zadel. Zo blijft ze inderdaad wat meer in beweging. Al heeft ze nu ook nog wel tamelijk wat beweging hoor. Ze moet een aardig stukje wandelen van aan haar stal tot aan haar wei en dat doet ze toch vrij veel per dag.
Als je haar tempo ziet wanneer ze wandelt dan krijg je toch het gevoel dat ze het best al moeilijk heeft met haar buik en het gewicht.

Eilinora

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:02

Een merrie die altijd gereden/getraind is kan spierverzuring krijgen na een bevalling als ze vanuit training volledig stilgezet worden.

En spierverzuring kan behoorlijk slecht aflopen.

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:17

Je kan ook wat vermaak dingen kopen/maken.. Dan kan het paard zich ook prima bewegen.
Zelf hebben wij ook een veulen gehad op de manege, was mijn lievelingspony. Die geboorte heb ik gezien.
Je paard kan zich daardoor ook vermaken als er niemand is en zo hoef je het paard niet zelf beweging te geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:13

T's: heb je he al verdiept in de melk tests die op de markt zijn? Heb er zelf geen ervaring mee, diverse kennissen wel, en ze schijnen toch behoorlijk betrouwbaar te zijn...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:16

LadyMadonna schreef:
T's: heb je he al verdiept in de melk tests die op de markt zijn? Heb er zelf geen ervaring mee, diverse kennissen wel, en ze schijnen toch behoorlijk betrouwbaar te zijn...

Hahaha mijn merrie had de ochtend voor de bevalling 6,5 en ze zeggen dat ze bij 6 pas gaan bevallen
Rond 13 uur (zeg 4 uur na de test) is ze bevallen.
Ik zeg niet dat het geen hulp middel kan zijn hoor.
Ook ik heb ze gekocht om die reden
Maar voor alsnog heeft hij bij mijn merrie nog niet echt zijn best gedaan

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:00

Bij mijn merrie kreeg ik met geen mogelijkheid melk uit het uier totdat ze kegelde maar ja, toen wist ik al een soort van zeker dat net veulen ging komen ;) :j Bij Wapper verliep het laatste stukje uierontwikkeling overigens razendsnel. Op zondagmiddag om 14.45 uur eerste (mini)harsjes gezien, om 21.50 uur de eerste druppels en om 22.10 uur brak het water. En dat was haar 3e veulen. Ze had wel een mooi gevuld uier met gevulde spenen en de welbekende glans maar er zat dus maar weinig tijd tussen harsen, kegelen en bevallen. Lekker efficiënt, ik heb slechts 1 nacht gewaakt vanuit huis via de camera (stal is 15-20 minuten rijden) en dmv geboortesingel en toen ik zondagmiddag had besloten op stal te gaan overnachten (waken) was Kiss 's avonds al geboren :) I loooooove my Horse :j

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:23

smooi schreef:
Bij mijn merrie kreeg ik met geen mogelijkheid melk uit het uier totdat ze kegelde maar ja, toen wist ik al een soort van zeker dat net veulen ging komen ;) :j Bij Wapper verliep het laatste stukje uierontwikkeling overigens razendsnel. Op zondagmiddag om 14.45 uur eerste (mini)harsjes gezien, om 21.50 uur de eerste druppels en om 22.10 uur brak het water. En dat was haar 3e veulen. Ze had wel een mooi gevuld uier met gevulde spenen en de welbekende glans maar er zat dus maar weinig tijd tussen harsen, kegelen en bevallen. Lekker efficiënt, ik heb slechts 1 nacht gewaakt vanuit huis via de camera (stal is 15-20 minuten rijden) en dmv geboortesingel en toen ik zondagmiddag had besloten op stal te gaan overnachten (waken) was Kiss 's avonds al geboren :) I loooooove my Horse :j

en jou paard houdt overduidelijk van jou !! := zo lief gewoon niet hoeven te waken :j _/-\o_

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:08

Jep, credits to my horse :)

Nu de geboorte van het verrassingsveulen van TS nog afwachten...

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 21:07

Voorlopig ben ik nog niets met melktests hoor, er is in de verste verte nog geen melk te bespeuren, maar het is een goeie tip.
Haar uier zag er vandaag zo uit:

Afbeelding

En zo zie je haar buik aan de rechterkant langs achter:

Afbeelding

Ze was vandaag wel mega alert en hevig, een beetje zoals we haar voordien kenden. Er was een paardenkoers in de beurt en van al dat lawaai werd ze vrij nerveus.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:33

Uier zal denk ik nog voller worden/blijven. Tenminste bij de mijne was dat zo. Ze liep het uier ook niet meer dun toen ze eenmaal zover was.
Succes weer!

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:39

Wat een naar verhaal. Ik volg!

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 21:43

@xxxlottie, wat is hier zo naar aan?
Na de eerste schrik en paniek - die toch wel zo'n 2 weken geduurd heeft - kijken we nu enorm uit naar de komst van dit kleine wonder.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 05:38

Vraag ik me ok af. Waarom het zo naar is? I
Ts schrok (wat iedereen zou doen als het niet gepland is. Of kwa ras x ras:)

Ts hopelijk komt hij/zij snel l.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 11:40

@ Doesel2, ik begin stilletjes aan toch te denken dat het later dan September wordt.
Al zie ik haar buik precies nu minder fel groeien dan ervoor. Maar ze heeft steeds zo'n reuze honger, dan krijg ik toch weer schrik dat het een groot en/of zwaar veulen wordt.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:54

Ik gok toch september hoor! Haar buik is al gezakt bij de flanken wat ingevallen tot nu toe doet ze het netjes vlgs "het boekje" . Je doet het super goed hoor, hier kreeg de merrie juist de dag van het veulenen vraatzucht. Die stond ineens al haar stro op te eten waarschijnlijk uit frustatie van voorweeen of zo.
Aantal keer per dag uier checken, eventueel regelmatig een foto maken zodat je voor jezelf vergelijking hebt. Hoorde je ook over staart optillen tot op haar rug, dat kun je beter niet te vaak doen, beter met je handen voelen op haar billen waar ze nu al wat is ingevallen zeg maar. Blijf geloven in jezelf en zodra ze begint even je va bellen altijd fijn een ervaren iemand die kan helpen om het veulen te laten drinken bij de merrie, navel goed ontsmetten en direct een check vd nageboorte of die er volledig af is. Succes!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:15

Het gaat weer warmer worden vanaf woensdag,weekend nóg warmer.Ik denk dat ze wacht tot aankomend weekend,lekker warm voor haar veulen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:29

anca schreef:
de manen kun je beter trekken dat ziet er mooier uit dan knippen ;)

Beter 'snijden' dan trekken.
Trekken is enorm pijnlijk, paarden hebben een zeer gevoelige huid.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 12:49

@jobamara, daar heb je wel gelijk in, haar flanken vind ik ook erg ingevallen. Ze heeft een heel ander model gekregen.

Maar deze morgend was uier nog steeds hetzelfde. Er lijkt gewoon niks in te zitten.

Het is gewoon zo mega spannend wanneer je absoluut niks achtergrond weet over haar dekdatum en hierdoor dus helemaal geen idee hebt hoe ver ze is.

En het manen trekken: ik ben daar niet zo goed in en vind het dan te pijnlijk voor de pony. Daarom prefereer ik toch het knippen en dat probeer ik zo natuurlijk mogelijk te doen door mijn schaar een beetje in een schuine hoek te houden.
@Ninx; ik heb laatst een filmpje op you tube gezien over het snijden, dat wil ik de volgende keer wel eens proberen.

Ons vreetzakje met hangbuik:

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:56

Wat een prachtige buik....

Mooie puntbips begint ze ook al te krijgen.. :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:47

Die gaat echt niet lang meer duren hoor. Die buik die zo uitzakt is een teken dat de bevalling naarbij is ;)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:54

Zo spannend! Ik lees al vanaf het begin mee haha :)
Hopelijk komt het veulentje gauw, het wachten duurt zo lang! Maar kan de dierenarts ook niet ongeveer inschatten wanneer het veulen komt? Of kan dat zonder bekende dekdatum niet?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:40

Dat gaat niet heel lang meer duren! Ik zou nog wel een stuk van haar staart afknippen, of anders de onderkant bandageren. Zou heel zonde zijn als ze er op zou gaan staan.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 15:56

@Danielleeee, de DA heeft haar gescand en aan de hand van de grootte van het oog kon hij enkel zeggen dat ze vrij ver is in haar dracht, achteraf zei hij wel dat hij het oog echt had kunnen opmeten met zijn apparatuur, dan had hij een betere schatting kunnen doen maar toen was hij er al uit met zijn 'gerief'. Ik heb er niet op aangedrongen, het nieuws moest toen nog doordringen.

+ we hoopten later meer details van de vorige eigenaar te krijgen, maar helaas, deze kon ons niet verder helpen.

@ ierusju, ik denk dat de foto een vertekend beeld geeft. Ik heb er vorige week al een stuk afgeknipt en ik denk nu wel dat het een veilige lengte is.
Binnenkort wanneer ik zie dat ze opnieuw meer uier krijgt en er minder insecten zijn, dan ga ik de staart misschien wel invlechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:00

Blijf het een supermooie pony vinden met hangbuik en al! Ze glimt erover.