Rêve D'or bouwt aan haar eigen demonen-kind

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:59

Je had nog een vraag over de bodembedekking in je stal zag ik, of die geschikt is voor het werpen van een veulen.

Mijn inschatting is: zo te zien wel. Ik zou, als je vermoedt dat je merrie staand zal gaan werpen en je veulen met een plofje op de grond komt, zorgen voor een voldoende dikke laag. Die neemt ook gelijk lekker veel vloeistoffen op. Wordt natuurlijk wel wat plakkerig op een nat veulen.

Leuk verhaal over het spelen met een bal. Wat voor een hond doodnormaal is, is dat voor een paard helemaal niet.

Hier zie ik dat ook als de dieren van de buren in de wei naast de bak staan. Er lopen nu 2 zwartbonte geiten en OK, die zijn niet heel raar meer, hoewel arabierig typje vindt dat ze wel een raar geluid maken.
Daarbij staan er sinds een week 4 exemplaren van een soort schaap met hele bijzondere gedraaide wijd uitstaande horens. En die zijn vooralsnog raar. Arabierig typje moet eraan wennen dat dat ook graseters zijn, net als zij, terwijl die schapen op die horens na, gewone schapen zijn maar iets in hun fysiek trekt toch extra de aandacht. Heel interessant om dat vanaf de zijlijn mee te maken.

Een hengst wordt - letterlijk - met een kleine ingreep vrij makkelijk een ruin toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 12:04

Ze hebben sowieso rubber liggen en daarop zal inderdaad dik op gestrooid worden. :j Desnoods met een laag schavelingen als onderlaag. :j Ik was inderdaad meer bang voor dat het behoorlijk aan een nat veulen zal gaan plakken maar dat maakt dus niet zoveel uit?

Die schaapachtigen met die gekke gekromde horens zijn officieel geiten geloof ik. :P Maar ben niet zeker. Ik weet iig dat er een geit is dat verdacht veel op een schaap lijkt met zulke hoorns.

Als het een hengst is dan zou het de bedoeling zijn dat hij dat ook tot een jaar of drie zal blijven tenzij ie echt zo krom als een hoepel is. :) Mijn man zou dan graag richting hengstenkeuring werken met hem. (Man heeft vroeger internationaal jumping gereden en kent zijn weg dus wel rond paarden en ook hengsten. Ik zelf ook overigens. Maar hulp is altijd fijn. )
Als hij niet goedgekeurd raakt is er geen reden om hem hengst te houden. Maar we zouden hem dan wel hengst laten tot dat geprobeerd kan worden. :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:12

Al banketstaaf je tegen jezelf, ik luister (lees) nog steeds mee. (en gezien de reacties hiervoor, doen nog meer mensen dat)

Dat ze de bal nog niet geplet heeft, siert haar....

Of gehakseld stro handig is met veulenen, ik denk het niet. Het lijkt mij te fijn. Maar hey, ik weet hoe een veulen "erin gaat" ik weet waar ie eruit komt (doorgaans), maar dan houdt mijn kennis ook een beetje op. (allez, ietwat gechargeerd uiteraard...)

Maflinger_S

Re: Rêve D'or bouwt aan haar eigen demonen-kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:22

Ik durf ook geen definitieve uitspraak te doen over gehakseld stro in combinatie met een veulen. Mijn kennis van veulens is ongeveer net zo groot als die van Rocamor. Als het aan een veulen plakt zal dat niet zo'n probleem zijn, maar het gaat vooral om de luchtwegen denk ik? Kan zo'n stukje gehakseld stro ergens terecht komen in het veulen waar het schadelijk kan zijn? Dat kan denk met alle losse bodembedekking.

De korte versie is dus dat het niet uitmaakt wat het geslacht van het kleine demonenkind is, zolang het maar gezond is en niet al te lelijk? Dat lijkt me een mooi uitgangspunt voor de komende tijd. Met zo'n moeder zal het met de lelijkheid ook wel meevallen. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 12:27

_O- Daar komt het op neer Maflinger. Als het gezond en niet al te lelijk is zijn we tevreden. :)) Maar een merrie zou wel het meest praktische zijn. We kunnen beide prima met hengsten om maar het zou liegen zijn als ik zeg dat een hengst toch iets mee "werk" met zich mee neemt. :D Mijn man zou wel graag een hengst willen. :') Hij hoopte met Rêve al op een hengst. :(:)

Of die bal heel gebleven was als ze er langer mee alleen was geweest weet ik niet. :') Gebaseerd op mijn opstapkrukje waar ze ooit een half uur mee alleen geweest is zonder toezicht zou ik nee zeggen. :)) :))
Nu kan zo'n tennisbal ook wel wat hebben en deze is toch al stuk want hij heeft er met een tandje door gezeten. :') Maar ze deuken terug uit. :))

Dinsdag had mijn man hem een paar nieuwe gegeven en de oude (kapotte) weg gegooid maar die heeft hij
1. terug uit de vuilbak gevist en
2. Hij houdt zijn tennisballen nu 24/7 in de gate. :') Tennisballen weg gooien is dus geen optie. :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:29

Ik zou ook dat veel veulens geboren worden in zaagsel, dus dat lijkt me niet heel veel anders toch?

Je kunt ook iets doen als Demonio ofzo :P Of wil je het perse Frans houden?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:32

Mijn hond heeft 1 favoriete tennisbal.

Dat gaat zo ver dat ze die uit een krat met 50 andere tennisballen weet te vissen.

En ja, dat heb ik dus in de praktijk uitgeprobeerd...

Ik vind het een erg mooie merrie.
Ben heel benieuwd naar het duivelskleinkind.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 12:38

Earth: Ik neig naar frans. :j en in het stamboek waar het veulen vermoedelijk ingeschreven zal worden is de beginletter dit jaar Y. Ik heb bovendien ook last van het bijgeloof dat een paard zich neigt te gedragen naar de gegeven naam. :') Ik weet niet hoeveel van de mensen die volgen zich het boktveulen "kaduuk" nog herinneren?
Ik geloof zelfs dat die uiteindelijk een naamswijziging ondergaan is. _O-

Femke_Tweety: Dat zijn dus dingen wie wij met onze hond ook testen. :)) _O-
Hij heeft twee grote tennisballen (dus groter formaat dan normale tennisbal maar zelfde uitzicht), eentje voor binnen en eentje voor buiten en dat zijn echt zijn favorieten. Het was dus de kapotte grote buitenbal die mijn man weg gegooid had en vervangen had door een nieuwe gezien die kapotte niet meer "uitdeukte". :')
Maar daar was Arras het niet mee eens. :))
Hij heeft nog ballen van hetzelfde formaat liggen maar de tennisbal is zijn favoriet. :')

We hopen dat haar kleine op haar wil lijken. :j Ik durf te vermoeden dat een hengst die op haar lijkt best kans zou maken op een goedkeuring. :j

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:48

Ja een vriendin van mij heeft haar merrie Bloody Mary genoemd, die is ook niet oud geworden. Dus ik snap je wel :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 12:55

:= _O-

Ik heb een Explosion gehad; braafste paard dat ik ooit gehad heb (naja pony, hij was een welsh b) tot... Inderdaad... Hij ontplofte. _O- :')

Ik heb een Pretty Woman gehad wat een kreng van een paard was. Echt zo de typische "highschool beauty queen/dramaqueen" van de films. :+ Mooi dier, slim en er was heus mee te werken maar ze had ook een "mean streak" zeg maar. :+

Royal Samber voelt zich absoluut een "Royal" en snapt oprecht niet wanneer dingen niet aangepast worden aan hem.

Rêve is op vrijwel elk gebied mijn droompaard. :j Ze is loyaal, slim, overal voor in, heel erg allround. Goede gangen en een prima sprong. Je kan het niet gek genoeg bedenken voor haar om te zeggen "doe maar niet" en ze heeft net genoeg attitude dat ze voor mij boeiend en leuk is om mee te werken. :j (want een beetje "nee" in die attitude waardeer ik dan weer. :') ) maar ze is goudeerlijk. :))

Ook van de paarden die ik voor anderen gereden heb waarbij de naam enige betekenis had was het opvallend hoe die dieren zich stuk voor stuk gedroegen naar de associatie die de naam met zich mee nam.

Dus better safe than sorry met een veulen dat sowieso gaat blijven. :))

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:58

**stille meelezer hier..

Nog een voorbeeldje.. Bokt paardje Odin, 2 jarige hengst, die recentelijk een oog verloren is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:08

Dat balletje :D

Ik vind Yolie Coeur ook een leuke variant nog op Yoyeux Coueur! :D

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:09

Ik kom ook volgen! Heb vroeger ook Rêve haar topic gevolgd. Ze is wel donker geworden. :wow:

Waarom heb je voor Cassanova gekozen? Ze verschillen wel veel in grootte of lijkt Rêve gewoon heel groot? :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 18:31

Rêve is 1,57/1.58 ongeveer.
Heb een topic op bokt aangemaakt en daar werd oa Casanova genoemd. (Samen met nog wat hengsten.)
Heb Cas uiteindelijk er uit geselecteerd omwille van zijn beweging en gebruik van zijn lichaam hoe nuchter hij oogde op een show/hengstenkeuring. Gezien ze kwa bouw allemaal aansloten op haar heb ik dus geselecteerd op beweging en ik vond Cas de beste beweger uit de opties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:45

Dat balletje en dan vooral de dame haar lichaamstaal. Wat mot dat hier. >;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 22:07

_O- Dat idé gaf ze inderdaad, _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 01:01

Ik zou zweren dat ik daarnet beweging zag en voelde in haar buik... :+:
Toen ik mijn hand weg kwam verscheen er nog een bobbel waarop Rêve geërgerd met haar staart zwiepte en zuchtte _O-

Tja... karma meisje. Ik heb haar haar moeder erger zien aan doen toen ze er nog in zat. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 22:58

Nog 90 dagen te gaan. :D ze blijft gewoon lekker slank. :j. Vandaag heeft ze een schoonheidsbehandeling gehad. Alleen niet wassen want water vindt ze maar niks. _O- maar wel weer een hoop losse haren er af. :j
Afbeelding

Afbeelding
Ja, ze houdt echt van me. Dat straalt er gewoon van af. :roll: :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:01

Haha :)) Mooie merrie is het. Ik ben heel benieuwd wat ze aan het bakken is!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:23

Ze is altijd zo heerlijk enthousiast. :D

Wat een keurig lijntje. Menig paard mocht willen dat ie er zo uit zag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 23:38

Ja hé.. _O- ze is overduidelijk super blij om te poseren. :))

En toch is deze merrie eigenlijk zelden zuur. De keren dat ze zuur deed zijn nog steeds op 1 hand te tellen en altijd als ze wat moet dat ze niet wil (de vrachtwagen op omdat we echt geen 40km naar huis gingen wandelen met haar bv. _O- Thuis zag ze het helemaal zitten. Op verplaatsing de 1e keer ook. De 2e keer vond ze het mooi geweest en besloot ze bij mijn trainer te blijven. _O-)

Áls ze zuur is, is ze het ook wel meteen goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:07

Tjsss, zie ik haar zeggen "flikker op". Maar even serieus, er komt langzamerhand lijn in haar buik. Lijkt nu wat meer op een dragende merrie.
Ken merries die dragende het liefste wezen op aarde waren terwijl als ze gust waren niet te genieten of andersom.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 12:02

:))

Ze is van het moment dat ze drachtig was veel gemoedelijker geworden, zachter van karakter, meer willen knuffelen, minder drammen. Daaraan wist ik eigenlijk zo goed als zeker dat de 3e poging gelukt was. :j
Naar mijn man is ze dan weer het omgekeerde. := Met dagen duld ze hem in haar buurt maar met dagen moet hij echt met haar uitkijken. Terwijl mijn man en Rêve altijd goed met elkaar om konden. :=

Ik hoop dat ze na de dracht terug wat liever wordt naar mijn man en zo zacht blijft voor mij. :))

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:32

Mijn arabierig typje is ook zo gezellig. Als ze in d'r stal of aansluitende paddock staat wordt ze liefst niet lastig gevallen. Kortom, als je haar wilt aanhalen draait ze zich weg, tenzij ze hengstig is, dan staat ze bijna bovenop je.

Met poetsen en dekens vast- en losmaken is ze een beetje singelnijdig, dus dat hoofd en die bijtertjes gaan alle kanten uit. Dat is op te lossen door rustig te blijven, tempo omlaag en te vertellen dat dat niet hoeft en dat we dat niet hebben afgesproken. Is een beetje oud patroon. Volgens mij heeft ze geen maagzweren maar voor de zekerheid heb ik het voerbeleid wel een beetje aangepast.

Met rijden geeft ze ook duidelijk aan wat ze er van vindt en als een ander paard te dichtbij komt, kan ie een zwieper verwachten. Bij stress gaan die achterbeentjes ook alle kanten uit.

Verder is ze best lief ...

Zou het aan de kleur liggen? 't Is een palomino. 's Winters is ze een appelpaardje en 's zomers een gouden draakje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 12:35

Rêve is eigenlijk een heel sociale dame. Ze kan best veel hebben van andere paarden. Als ze echt blijven etteren zal ze wel eens uithalen maar ze maakt zich niet zo snel druk.
Singels enz zijn allemaal geen probleem. :D Eigenlijk is het best een lief paard, ze heeft gewoon een hekel aan gewassen worden en het is een tank. Als ze wil gaan, dan gaat ze, ze weet heel goed dat ze sterker is. Waar je Sam kan overbluffen lukt je dat met haar niet. Zij staat je dan echt aan te kijken van "en wat wilde je nou gaan doen mormel?" :')
Dus het is gewoon echt een paard waar je het respect van moet zien te krijgen.