Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:52

Ik denk ook dat als het de onderste laag is van vlas en er stro op gaat het allemaal goed komt. Ook stro en hooi kunnen als je pech hebt prikken in de oogjes, mijn paard at ooit teveel stro en kreeg daar koliek van, er kleven altijd wel bij uitzondering en pech overal nadelen aan... Ik denk dat er straks een mooie stevige bodem komt zoals TS het van plan is en de boer ziet zo ook dat dit echt een kraamstal wordt . Het is ook mooi dat hij akkoord is gegaan met andere bedekking zo kan TS altijd nog kijken wat uiteindelijk het beste bevalt!

Absolem

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:26

Joh anders vraag je die boer toch gewoon of je de komende tijd zelf mag uitmesten? Dan is het probleem opgelost.

En als het veulen er is. Wegwezen daar.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 14:38

Wat een gedoe zeg :')

Zo kan alles wel gevaarlijk zijn. Ze kunnen ook zand in hun ogen krijgen mijn god

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 14:40

Jester_ schreef:

Zo kan alles wel gevaarlijk zijn. Ze kunnen ook zand in hun ogen krijgen mijn god

Echt he. :') Misschien alles maar inpakken met bubbeltjesplastic! :)*

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 20:22

Jester_ schreef:

Huh?? Heeft jouw paard dan geen duikbrilletje op in de wei/rijbak? -O-

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:51

Jester_ schreef:

Nou idd zeg..
Ik kon onlangs een baal vlas krijgen en heb die zo in de box gemikt, stro (schoon en wat er nog schoon was) erover en klaar is kees. Volgende dag niks gezien van glijpartijen, ook geen gebroken been of nek. Paard heeft lekker kunnen liggen en ik denk dat ik komende winter wat vaker een pak vlas erin mik.
Pownie verblijft inmiddels weer lekker buiten.

ik zou eigenlijk zeggen: laat het paard lekker buiten bevallen als het mooi weer is. Veel gezonder dan zo'n hok.
En voor diegene de dan weer denken; AARGGH sloot.... Je zet natuurlijk een veilig stuk af.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 22:48

Cowgirl schreef:
Jester_ schreef:

Nou idd zeg..
Ik kon onlangs een baal vlas krijgen en heb die zo in de box gemikt, stro (schoon en wat er nog schoon was) erover en klaar is kees. Volgende dag niks gezien van glijpartijen, ook geen gebroken been of nek. Paard heeft lekker kunnen liggen en ik denk dat ik komende winter wat vaker een pak vlas erin mik.
Pownie verblijft inmiddels weer lekker buiten.

ik zou eigenlijk zeggen: laat het paard lekker buiten bevallen als het mooi weer is. Veel gezonder dan zo'n hok.
En voor diegene de dan weer denken; AARGGH sloot.... Je zet natuurlijk een veilig stuk af.

Ze komen s avonds naar binnen toe en staan de gehele dag op de weide.
Dus het kan in de stal of op de weide gebeuren.
Maar heb ze toch de eerste paar dagen het liefst s avonds binnen staan.

En een sloot hebben wij niet.
Ik woon in het Zuiden van Limburg.
Bij ons is alles heuvelland :+

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:11

Ben benieuwd of het stro afgelopen dagen in je stal is blijven liggen? :+
Ik vind vlas niks, veel te veel scherpe stukjes. Niet alle vlas is gelijk misschien?

Lastige zaak trouwens. De stal klinkt verder wel goed, is wel veel mogelijk en een goede tijd in de wei.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 23:22

Imaudy; het is ook een fijne stal voor een paard dat voldoende buiten moet staan.
Enkel geen accomodaties zoals een bak etc.
Alleen buitenrijden kun je daar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 00:39

Zijn daar verder wel mensen met ervaring in het krijgen van veulens? Of iig de boer, die er toch waarschijnlijk als eerste bij zal zijn?

En is het de enige merrie met veulen? Dan zou ik echt een wei zoeken met meer merries met veulens. Is echt beter voor zowel merrie als veulen.

Ik snap ook niet zo goed waarom merries met veulens op stal moeten?? iedereen wil maar beschermen, maar van op stal krijg je de meeste ellende. En daarom wordt er ook veelal veel te vroeg afgespeend. In een te kleine ruimte 1 merrie met 1 veulen geeft irritaties bij de merrie. De merrie wil/moet het veulen opvoeden en wereldwijs maken en dat wordt gezien als; merrie is veulen zat................

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 07:16

Dovahkiin schreef:
:') De reclame bij dit topic is "Paardenvoer kopen?", dat is wel weer toevallig.

Is niet toevallig := Zitten hele slimme algoritmes op :+

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 07:39

Ja ik ben er ook wel benieuwd naar. Blijft de boer nou wel van je stro af?

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 11:08

Absolem schreef:
Ja ik ben er ook wel benieuwd naar. Blijft de boer nou wel van je stro af?

Tot nu toe wel.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 11:19

superpony schreef:
Zijn daar verder wel mensen met ervaring in het krijgen van veulens? Of iig de boer, die er toch waarschijnlijk als eerste bij zal zijn?

En is het de enige merrie met veulen? Dan zou ik echt een wei zoeken met meer merries met veulens. Is echt beter voor zowel merrie als veulen.

Ik snap ook niet zo goed waarom merries met veulens op stal moeten?? iedereen wil maar beschermen, maar van op stal krijg je de meeste ellende. En daarom wordt er ook veelal veel te vroeg afgespeend. In een te kleine ruimte 1 merrie met 1 veulen geeft irritaties bij de merrie. De merrie wil/moet het veulen opvoeden en wereldwijs maken en dat wordt gezien als; merrie is veulen zat................

De boer heeft vroeger ook altijd gefokt en houdt haar in de gaten in de weide voor zover dat kan.

Ik zit constant het s avonds te kijken op de camera en s nachts heb ik mijn vaste wekkers staan. Maar ze geeft nog geen tekenen dat het komt.
Mocht ze dat wel hebben, mag ik van mijn werk mijn overuren inzetten en vrij nemen.

Maar je praat alsof merrie + veulen in een stal gehouden worden?
Ik heb toch al aangegeven dat ze de gehele dag buiten komen van s morgens tot s avonds en wanneer het veulen er klaar voor is, ze 24/7 naar buiten gaan. Of dat met een paar dagen oud is of met 2 weken.
Te vroeg afspenen zal hier niet aan de orde komen hoor.

En nee, ze zal niet met andere merries incl veulens komen.
Hier had ik mijzelf al in verdiept op andere plekken maar de meeste nemen geen merries van anderen aan.
En wat aannamen, zaten op 30 min afstand rijden. Dat was voor de bevalling al helemaal niet handig.

Ik heb de mogelijkheid daar te slapen en woon zelf op 5 min afstand met de auto.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 11:40

Staat ze in een groep? Dan zijn er vast wel wat paarden die ook wel willen spelen en daarna lekker naar de (kleinschalige) opfok.

Komt vast goed, je hebt het goed uitgedacht en veel plezier met de voorpret aka zenuwen haha!

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 11:42

Jester_ schreef:
Staat ze in een groep? Dan zijn er vast wel wat paarden die ook wel willen spelen en daarna lekker naar de (kleinschalige) opfok.

Komt vast goed, je hebt het goed uitgedacht en veel plezier met de voorpret aka zenuwen haha!

Ja staan in een kleinschalige groep van 10 stuks.
En genoeg kleintjes erbij die inderdaad vast graag willen spelen. :j

Opfok staat ook al vast hier in de buurt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:39

Zo te lezen heeft ts het toch prima voor elkaar. Ben heel benieuwd naar het veulen. Mijn fjord is de eerste 2 jaar opgegroeid met een iets oudere shet. Hebben elkaar prima vermaakt toen en later speelde hij heel veel met de 10 jaar oudere haflinger van een stalgenoot (en ook met mijn haf).

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:47

Achja wij hebben 2 veulentjes maar die spelen nooit samen :D

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 12:50

En kwa weidegang hebben ze hier niks te klagen.
Bijna 6 hac dus levensgroot.

De weide splitst zich door een tunnel.
Deze is nu afgesloten zodat de paarden enkel in het eerste stuk kunnen lopen zodat de boer die van mij een beetje in de gaten kan houden.

Expres niet voor een geboortealarm gekozen aangezien mijn paard dat niet fijn vindt en ik haar deze stress niet wil aan doen, dat is ook niet bevorderend. Het is een vrij pittig paard, vandaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:55

Spannend hoor :j Nu wel mooi weer om te bevallen, paard van TS *D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:47

Ik had er één (birthalarm) voor aan het halster; ideaal. Geen singel nodig.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:09

Citaat:
Ik had er één (birthalarm) voor aan het halster; ideaal. Geen singel nodig

Ik ook. Merrie is tot 2 x toe staand bevallen dus niets aan gehad :')

Klinkt als een prima stal TS, ik hoop dat het stro nu blijft liggen en dat je er voorlopig goed staat.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 17:39

Dat hoop ik ook. Voor de rest is alles naar wens :)

Alarm aan het halster durf ik niet aan...
Ben veel te bang dat ze ergens aan blijft hangen etc.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:53

Grappig, ik vind een geboorte veel risicovoller dan met het halster ergens aan blijven hangen. Zo zie je maar; iedereen maakt andere afwegingen. :)

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 18:32

Lante schreef:
Grappig, ik vind een geboorte veel risicovoller dan met het halster ergens aan blijven hangen. Zo zie je maar; iedereen maakt andere afwegingen. :)

Dat vindt ik ook. Maar ik ken mijn paard het beste en aangezien het altijd een ongelukspaard is geweest doe ik het liever niet :+
Halster heeft ze hier al jaren niet meer echt omgehad. Poets haar altijd los op de plek.
Op het Zangersheide waar ze geïnsemineerd is konden ze haar het halster ook niet omlaten terwijl dat wel verplicht is daar.
Merrie begon overal te schuren zodat het halster af ging.

Ik wil er niet aan denken dat ze hierdoor straks haar nek gebroken heeft.

En ben van mening dat ik aan alle scenario’s heb gedacht. DA gaf ook aan dat ik alles in orde heb voor de bevalling.
Ook met alarm kun je niet alles voorkomen.