Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 15:37

Nou, even bijlezen. Zo weer naar paard. Kijken hoe het met haar is op halve dosis Ascal zonder Metacam.
Toch een soort moment van de waarheid. Gisteren liep ze zo goed, lekker gerold, gewoon overeind, vrolijk, actief... hoe veel is pijnstilling, hoeveel is tijdig ingrijpen, hoeveel is haar eigen onvoorstelbare hardheid?

Vermoedelijk was de kuil toch echt de druppel. Helemaal niet het mooie stengelige spul dat ze anders kreeg, maar een beetje nattig en vrij sterke geur. Ik zou het mijn paard niet geven, maar persoonlijk zou ik het geen enkel paard geven. Maar misschien ben ik ook wel een lastige hoor...

Als ik een vraag oid heb overgeslagen mijn excuses, ik heb een paar pagina's terug gekeken en heb veel werk in te halen door het uren en uren steken in inlezen, oplossingen enz. voor mijn lieve merrie. Pfoe, dat wordt nog bikkelen dit weekend om de deadline van volgende week te halen. Geen vakantie voor mij...

Voor de hoefschoenen moest ik nieuwe foto's aanleveren. De huidige waren te donker en dus lastig af te lezen wat nu de precieze maat is. Ze heeft toch wel een aparte maat volgens mij, want Teke hoeven zijn heel anders dan hoeven van welk ander paard van dat formaat. Erg smal, ovaal en hard.

Voorlopig dus met tape en bandages...
De smid durfde er geen ijzer onder te doen omdat ze vrij recent is bekapt en gezien hoe goed ze liep en geen reactie op straal en zool zou dat mogelijk juist meer kwaad dan goed doen.
We kijken het weer even aan...

Ook overeind komen met rollen was trouwens geen enkel probleem.
We stappen nu inderdaad op zachte, regelmatige ondergrond en ze loopt zelfs los met plezier mee. Pijnstillers of een keihard paard? Haar blik is zacht en iets waar ik altijd op let aangezien ze altijd subtiel is in haar signalen, behalve als ik er niet naar luister. :=

Ik luister bovenal naar mijn instinct, mijn gevoel. Mijn gevoel zegt me dat we er snel bij waren en het een acute reactie was, maar dat ik het wel heel scherp in de gaten moet blijven houden.

Moet een beetje blozen van jullie complimenten. Weet je wat het is? Mijn merrie verkiest mij boven haar kudde (ik koop haar niet om met snoep), verkiest mij boven eten (en geloof me, zij houdt van eten!) en ik kan haar terug roepen uit een kudde die aan de kletter gaat. Ondanks haar pijn moest en zou ze dinsdagavond achter me aan toen ik via het kantineraam mijn man riep en dus een paar meter van haar vandaan liep. Het is bizar hoe mensgericht dit ras is en die liefde en devotie krijgt ze van mij terug, want dat verdient ze. :o Ik denk dat ik mijn leven lang spijt zou hebben als ik haar ooit zou verkopen. Dat dier is zo gek op mij en ik op haar... en ik schaam me er eigenlijk voor dat ik niet eerder de knoop heb doorgehakt om een geschikter plekje voor haar te vinden. Gezocht heb ik overigens wel, maar met een exoot en baasje dat helaas noodgedwongen ook eisen heeft blijft het lastig iets te vinden. Een les... ik moet dingen niet aankijken en ik moet in mijn achterhoofd houden welke concessies acceptabel zijn en welke niet.

Iemand tipte een stal te zoeken met IJslanders... er is een IJslanderfokkerij in de buurt, aan het bos van Beetsterzwaag maar die hebben volgens mij geen pensionklanten, ook niet met IJslandsers... maar qua soberheid eigenlijk helemaal geen raar idee... verder weet ik niks...

Gluco Balance van Phytonics krijgt ze al jaren, aangezien ze de neiging had om in het voorjaar vet rond haar staart en in haar hals op te slaan door teveel suiker (en overvoeren wat heel lastig tegen te gaan is als iedereen zich met je paard bemoeit en het beter denkt te weten...) Doet ze het enorm goed op en krijgt ze alleen in de winter als ze niet op gras staat eventjes niet om resistentie tegen te gaan.

En het is echt een doorbijter idd.
Ze kreeg gisteren Metacam voor 500 kg paard (zoveel weegt ze bij lange na niet) en 7 zakjes Ascal (carbasalaatcalcium; bloedverdunner met pijnstillende en ontstekingsremmende werking) en vanaf vandaag een week lang 3,5 zakje Ascal.
Bute krijgt ze niet.

Vandaag maar weer zien hoe het gaat. Straks update. Ik blijf intussen duimen dat de stijgende lijn doorzet.
Haar dracht is op een of andere manier helemaal op de achtergrond van mijn gedachten geraakt. Echt, we zien het wel. Muzanna heeft prioriteit.
Zo naar stal.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:46

Welke hoefschoenen heb je naar gekeken? Je kan ze namelijk ook helemaal op maat laten maken, geloof dat die van de fabrikant Smit zijn (als ik het me goed herinner, maar miss zijn er ook wel meer). Is wel een uitkomst met lastige maten.

Ik hoop dat ze vandaag goed loopt!
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 20-07-17 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:46

De Ascal is het belangrijkste. Er is wel eens onderzoek gedaan dat in de pre-acute fase, dus voordat er klachten zijn (en die zie je dus als mens nooit, die fase, werd in het onderzoek bewust opgewekt) heparine (een 'echte' bloedverdunner) preventief werkte. Maw, dan zette de bevangenheid dus niet door.
En daaruit is toen (misschien niet helemaal terecht, want de acute fase kan natuurlijk best anders zijn, qua mechanisme, dan de pre-acute fase) dat zo snel mogelijk beginnen met bloedverdunners de beste behandeling van acute hoefbevangenheid is. Bij chronische bevangenheid heeft het geen of veel minder zin.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 11:53

Fenrir, we hebben al contact gehad over hoefschoenen. Ze lijkt een afwijkende maat te hebben dus op maat gemaakte hoefschoenen zijn helemaal niet zo'n gek idee. Ik ga ook eens informeren bij AT mensen al geloof ik dat de meesten ijzerloos zijn en de meeste in topsport ijzers hebben...

Ibbel: wat interessant, zeg. Even kijken hoeveel zakjes Ascal er nu nog zijn. Misschien geen gek idee om bij te bestellen. Moet ik even met DA overleggen hoe of wat. Werkt het dan ook alleen over een korte periode, of is daarover niks uit die studie gekomen? (Zoek hem anders zelf wel even op!)

Uiteindelijk pas om 21u weer thuis en opnieuw erg moe dus niet lang daarna naar bed.
Alsnog even een update.
Ze liep iets gevoeliger dan de dag ervoor. Niet raar als je bedenkt dat ze van Metacam plus 7 zakjes Ascal naar 'slechts' 3,5 zakje is gegaan zonder Metacam. Toch viel het me niet tegen.

Ik begreep van de vrouw van de stalhouder dat ze hun eigen smid er even naar hadden laten kijken, aangezien ie er toch was. De conclusie zou zijn dat er geen sprake was van HB, maar van extreme gevoeligheid. Vermoedelijk kort voor transport de ijzers eraf gehaald en dat in combinatie met lang transport was funest. Liep op eieren.

Ja, klinkt logisch. Ware het niet dat die ijzers er drie maanden terug al af waren...
En ze dus al drie maanden zonder ijzers liep en al met al twee keer is bekapt in DLD.
Nagelgaten zijn zelfs bijna niet meer zichtbaar en bijna helemaal eruit gegroeid. Ik kan me niet voorstellen dat een smid dat niet ziet, maar ik was er niet bij toen men tot deze conclusie kwam. Om nog maar te zwijgen over het veel oneffenere terrein in Duitsland en hoe tevreden ze er daar bij stond...

Gezien het risico en gezien ik alles op tafel heb gelegd over de manier waarop ze gehouden werd, transport, dat ze voorheen op ijzers stond en waarom, enz. enz. wil ik gewoon het advies blijven volgen van sowieso een week in de paddock, voortaan weer gewoon op natuurhooi zoals afgesproken en medicijnkuur afmaken en dan overleggen met DA hoe verder. Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van een smid die niet ziet dat die ijzers er al langer af zijn. Ik wil geen voorbarige conclusies trekken, want ik heb niet met die smid gesproken. Dan denk ik... toch maar weer smid erbij? Ze is vrij kort geleden bekapt dus die kan sowieso niet veel betekenen... en de eventuele schade is alsnog afwachten. Toch? Het is frustrerend dat er dan toch weer allerlei vragen door mijn hoofd schieten, maar de crux is dan alsnog dat er in DLD niks aan het handje was en al drie maanden zonder ijzers en ze hier pas na een aantal dagen en na het voeren van o.a. kuil, ipv natuurhooi, ineens acuut en extreem "op eieren loopt" én achterover leunt. Ja, wat voor conclusie anders dan HB moet je daaraan verbinden?

Daarbij, ik neem geen risico. Ik weet wat HB teweeg kan brengen.
Wat mij op dit moment boeit is dat mijn paard beter wordt en de schade beperkt blijft. Ik heb nu de verantwoordelijkheid over niet 1 maar 2 paardjes en ik wil beide graag heel houden. Eerst die pijn weg en dus zooltjes voor tegendruk én verlichting.

Heb ook al met DA overlegd pas weer te scannen als ze helemaal stabiel, tevreden en gewend is. Dan zien we wel of Muzka braaf is blijven zitten. Ik hoop het zó, maar het is op dit moment gewoonweg niet mijn grootste zorg. Bijzonder hoe je uit zelfbehoud jezelf daar dan tegen beschermt. Het is gewoon echt niet iets waar ik op dit moment mee bezig ben. Vind het echt bizar, want het is zo'n droom en zo'n lang gekoesterde wens. Die staat echt even op de achtergrond te wachten tot mijn hoofd ruimte heeft om ook die vraag "zit Muzka er nog?" daadwerkelijk te stellen en te onderzoeken. De vraag van nu is nl. komt Muzanna er bovenop?

Heb Muzanna gisteren volgens deze methode van zooltjes met EVA foam voorzien en daar was madame erg content mee. Fenrir opperde al om er een Nike logo op te tekenen. :))

Straks weer even voetjes controleren, algehele conditie controleren, TLC en stappen over zachte, stabiele ondergrond.

ClauH

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:21

Ik zou het advies van je eigen smid aanhouden, die kent haar het beste...

En... Wie niet waagt die niet wint, misschien gewoon de stoute schoenen aantrekken en bij de ijslanders aanbellen? Wie weet zijn zij al een tijdje aan het twijfelen over een pension klant en ben je met je sobere ras de ideale klant, je weet maar nooit...

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:05

Ik kom ook even binnenvallen... had een tijdje geleden je transport probleem topic gelezen en was benieuwd naar je volg topic... helaas kom ik op een minder moment het topic in... wat klote dat je (waarschijnlijk) door het geklooi van je stadhouder nu met een paard net hb zit... altijd klote maar zeker nu ze dragend is van deze wensbaby...

Wel vind ik het prachtig om te lezen hoe goed jij je paard kent! Er zijn maar weinig eigenaren die deze kleine verschillen zo snel opmerken bij hun paard.

En verder herken ik het mensgerichte wat je omschrijft... Ik geloof dat dat typisch at is... tenminste wij hebben er ooit een op stal gehad en wij grapte altijd dat zij net een magneetje was bij haar eigenaresse... kwam altijd, ook vanuit de kudde en het was zelfs zo erg dat ze niet met iemand anders mee stapte als haar eigenaar ergens stond te praten... heerlijke merrie was dat <3

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:22

't Is heel begrijpelijk dat ze hun eigen smid hebben laten kijken, ergens toch ook een positief puntje dat aangeeft dat ze echt - op hun manier - wel bezig zijn met het welzijn van jouw paard. Maar zoals je zelf al aangeeft was je er niet bij, dus of die smid nou goed is of niet, of hij Muzanna uitgebreid heeft onderzocht of niet, of de stalhouder heeft aangegeven dat die ijzers er al maanden af zijn en hij op eigen initiatief haar ruwvoer heeft gegeven dat ze niet mag hebben, maakt allemaal niet uit. Met de informatie zoals nu gebracht kun je niks en hoef je niks. Dank voor de moeite en doorgaan met de aanpak die zichtbaar resultaat geeft.

Gekeken naar de feiten, dat ze hooguit enkele uren bevangen was op het moment dat je het opmerkte en de DA inschakelde, dat het ruwvoer dat de situatie heeft veroorzaakt dan wel nu zou verslechteren niet meer wordt gegeven en dat ze uitstekend reageert op de behandeling, denk ik dat ze er bovenop komt. Jijzelf hopelijk ook, al die stress van de afgelopen weken is niet goed voor een mens.

Voor Muzka draai ik duimen en stuur ik positieve vibes. Ik gok dat half Bokt hetzelfde doet en intussen is het ook wel tijd voor een beetje mazzel... 10 mei volgend jaar, een schitterend veulen, ik gok een merrie. Vos met goudglans (of wordt dat dan koperglans?)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 18:52

Nou, daar sta je dan met panne. Te wachten en wachten, en wachten...
Echt, hoe is het mogelijk? :')
Dat wordt dus alweer een latertje...

ClauH: daar zeg je zowat... al is het natuurlijk wel een beetje brutaal. En lijkt het me ergens iig wel komisch, zo'n AT tussen de IJslanders. :))

lelijke_heks: het is me ook wel eens overkomen dat ik subtiele signalen soms niet oppikte en ze iets minder subtiel moest zijn. Ter voorbeeld: ik had al een tijdje het idee dat het bit haar niet helemaal lekker zat, maar kon mijn vinger er niet op leggen. Elke keer als ik haar het bit indeed begon ze dan te hinten en met haar hoofd of mond te wijzen. Hmm, zal wel. Ook met het rijden ging het niet helemaal zoals altijd. Na een paar keer te hebben gereden werd ze wat minder subtiel en begon ze te wijzen en haar hoofd in mijn handen te duwen en weigerde ze een stap te zetten met bit in. Duwde uiteindelijk het hoofdstel ter hoogte van waar ik altijd verstel in mijn handen (ze had het hoofdstel al aan) en ik denk, wat wil ze nou elke keer? Hangt het bit nou verkeerd? Ik heb hem er niet af gehad, toch?
Wacht even... ik had hem lager gehangen! Oeps, een gaatje aan de ene kant hoger dan de andere kant... dat was dus het euvel... soms ben ik een dom schaap...

Je ervaring is overigens erg herkenbaar. Ik zeg altijd dat er een onzichtbaar elastiekje tussen ons zit en als de afstand en spanning op dat elastiekje te groot wordt, dan moet ze achter me aan. Behalve als ik 'blijf' zeg, maar dan houdt ze me wel in de gaten tot ik terug ben.
Met bijv. inrijden was dat magnetische idd ook wel vrij duidelijk, want zodra iemand anders met haar werkt blijft ze mij vragen of ze het goed doet, wat ze moet doen, of ze de ruiter eraf mag werken... :oo Erg lief paard, maar ik ben haar mens en ik ben haar leidraad. Echt bizar hoe mensgericht en vooral op hun eigen mens ze gericht zijn.
Ik grap ook altijd als in een film of serie een paard er om wat voor reden dan ook vandoor gaat zonder zijn eigenaar (gestolen, ruiter valt eraf, bedenk maar wat) "had je nou maar een AT gehad!" want hoewel ik er weleens, ook buiten, af ben gevallen gaat ze direct op de rem en gaat poolshoogte nemen. :D
De nomaden waren er ook altijd trots op dat de paarden actief meevochten en geen vreemde ruiter duldden. Natuurlijke, of erin gefokte, argwaan jegens vreemden werd bij de oorlogspaarden nl. behoorlijk aangewakkerd. Ze zeiden ook wel dat wanneer een paard zonder ruiter terugkwam ze wisten dat de ruiter dood was, anders had het paard hem nooit verlaten. Zit ergens toch wel een kern van waarheid in. <3

maura: heb je gelijk in. En ze waren het ook duidelijk niet eens met de diagnose van de dierenarts en de door haar aangewezen oorzaak. Hun goed recht.
Ik denk dat ik inmiddels wel een paar grijze haren rijker ben. Ach, ik kan het niet veranderen en als Muzka braaf volgend jaar geboren wordt heb ik iig alvast geleerd hoe mijn rust te bewaren en stress af te laten vloeien zullen we maar zeggen. :=

Goud of koperglans hangt af van de basiskleur en tint.
Wat voorbeeldjes van metallic bij vossen:

Vos met metallic kan dus variëren van meer goud tot echt koperkleurig. :j
Wat voorbeeldjes, voor de beeldvorming. :D (En afleiding)
En van best bescheiden, zoals bij dit veulen uit goudvalk ouders... tot meer goudkleurig...

Maar zo zijn er ook "gewone" vossen, van vaal met countershading, zoals deze naar oranje-rood en bloedrood tot voor het oog zwart.
En vossen met meer een normale glans die je ook bij voskleurige warmbloeden hier in NL ziet.

En de hoeveelheid glans wisselt dus enorm.
Zie bijv. deze jonge hengst, of deze of een behoorlijk rooie die best wel wat goudglans geeft in her juiste licht, zoals deze hengst.

Voskleurige tweejarige
Nog zo'n jong ding

Ligt ook aan of er veel zon of minder zon is.
Overigens, voor wie de vale vos erg interessant vindt, zijn (valse?) aalstreep lijkt zelfs door te lopen tot in zijn staart. Wat betreft dun/non-dun is er bij dit ras sowieso iets interessants gaande.
Maar we hadden het over goudglans...
Bij de Don, Karabagh en Budjonny, die overwegend vos zijn en metallic van Turkmeense paarden hebben geërfd is de glans ook bijzonder opvallend. Naryngj (narindje) wordt deze kleur bij die rassen vaak genoemd, bij echt licht, goudkleurig vos ook wel sarylar (gouden).

Jaarlingen
Don hoofdfoto
Afbeelding
Nog een Don
Budjonny
Budjonny kampioenshengst

En zo kan ik ook nog wel wat Karabaghs laten zien, maar ja, niet zo relevant verder, he? :+ De Karabagh heeft overigens best wat Arabische invloeden ook en heeft net als Turkmeense paarden de Don beïnvloed, die weer de basis was voor de Budjonny. En zo is dat allemaal gelinkt. Als bron van het metallic wordt de Akhal-Teke/Turkoman aangewezen o.a. vanwege diens belangrijke invloed op alle rassen in de regio Centraal-Azië en Kaukasus.
Maar overigens ook op veel Westerse paardenrassen. Is laatst trouwens nog een studie over gepubliceerd. :j Vond bokt alleen niet interessant genoeg om over te berichten verder. := :+

Huh, eens zien of we voor het donker weer naar het paard kunnen...
Enige spelfouten e.d wijt ik aan op klein schermpje tikken en te lui om steeds te scrollen... :D

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:01

Bij mij bekroop eerder het gevoel als je stal houders het hb verhaal niet geloofden en her onzin vonden en toen om die reden de smid erbij gevraagd hebben. Gezien ze je andere verzoeken ook niet serieus namen. Hopelijk houden ze zich wel gewoon aan jouw protocol en denken niet van nou ze heeft toch geen hb dus we kunnen net zo goed x doen (meer voeren bijv).

Ik ben heel benieuwd naar je veulen, maar eerst natuurlijk beterschap met de prachtige moeder en hoprlijk vinden jullie snel een fijn plekje.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:54

Mooie plaatjes om te zien!
Ben ook wel heel benieuwd welke kleur de kleine Muzka gaat krijgen.
Maar uiteindelijk gaat het toch niet om de kleur, als je het karakter leert kennen en je bouwt een band op, dan maakt de kleur niks meer uit.
Alleen met dit benauwde warme weer is zwart niet zo handig, moet die van mij nu echt goed inpakken, anders zijn het net twee lopende dazen ballen! En wij maar denken waarom onze echte ballen bijna niks vangen!
Hier trouwens een AT zonder ijzers en blote voeten, ik was ook voor hoefschoenen aan het kijken, omdat Guli gevoelig loopt op steentjes, maar heb nu duplo's genomen.
Bevallen echt goed, hebben ook geen lip, en liggen iets naar achter, dus hebben een super fijn afrol systeem.
Misschien ook wel wat bij beginnende HB?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 20:58

Raamzicht: ze zijn het idd niet eens met de diagnose en al helemaal niet dat het bij hun op stal zou zijn ontstaan.

Vandaag weinig verandering.
Behalve dat ze bij terugkomst in de stal bij die verrote ruin ging dansen en zwiepen met haar staart en briesen en wat opgewonden hinniken en ik dacht... wat... neee.... hengstig?

-O-

Ik meen me te herinneren dat drachtige merries dit ook wel eens doen, maar waar Muzka ergens ver achterin mijn gedachten zat is dat nu niet meer het geval en denk ik "Muzka, ben je er nog?" Y;(

Duplo's was mijn HS niet zo over te spreken. Iets met beweging en uitzetten op de verkeerde manier... ofzo... geen idee, geen verstand van. Misschien toch eens over inlezen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:59

Raamzicht schreef:
Bij mij bekroop eerder het gevoel als je stal houders het hb verhaal niet geloofden en her onzin vonden en toen om die reden de smid erbij gevraagd hebben. Gezien ze je andere verzoeken ook niet serieus namen. Hopelijk houden ze zich wel gewoon aan jouw protocol en denken niet van nou ze heeft toch geen hb dus we kunnen net zo goed x doen (meer voeren bijv).

Ik ben heel benieuwd naar je veulen, maar eerst natuurlijk beterschap met de prachtige moeder en hoprlijk vinden jullie snel een fijn plekje.

Ben ik dus niet de enige die dit gevoel had. Met daarbij genomen dat ik bij mijn fjord bij hetzelfde verhaal heb gehad, maar ook net op tijd erbij.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:00

Mijn merrie liep 2 drachten lang met haar staart opzij of omhoog, en soms wijdbeens ook ;-)

Heb bovenstaand gedrag ook bij haar bij een ruin gezien. Misschien "dekken ze zichzelf in" bij de vreemde ruin om die om de tuin te leiden?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 21:23

Marcella: dat ze het niet eens waren met de diagnose en aangewezen oorzaak hebben ze iig duidelijk gemaakt. Ik ga af op de gestelde diagnose op basis van het hele verhaal en kan niet oordelen over welke informatie die hoefsmid heeft gekregen of gegeven. Daar was ik niet bij en ze denken er verder maar het hunne van. Prima dat ie even gekeken heeft, maar ik kon het "net ijzers eraf" verhaal gewoon niet rijmen met de staat van het beetje restant nagelgaten dat er nog is... maar goed, was er niet bij, enz. enz.

ClauH: nou, wie weet toch geen reden tot paniek. En zelfs als dat wel zo is kan ik daar nu niks meer aan veranderen... wel dank voor je reactie, want het stelt me enigszins gerust dat het niet perse iets negatiefs hoeft te betekenen, maar gewoon ook verder niet echt iets hoeft te betekenen.
Wel had ze in de afgelopen dagen geen enkele interesse in hem en moest absoluut niets van hem weten. Toen stond ze tot mijn grote frustratie bij hem in het land. Dat hekje ertussen vind ik eigenlijk veel erger, maar ook daar kan ik niks aan veranderen want ze kan niet verplaatst en zij zien het problem niet.
Afwachten... maar vond het erg vervelend om te zien... dat wel. :(

Juist omdat ze normaliter nooit echt interesse in hem had en de afgelopen dagen sloeg ze hem de tent uit...

Afwachten, afwachten, afwachten. Pfff...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:36

Pfff lastig al die stress..

Nog bedankt voor je uitgebreide post met alle kleuren en foto's :)
Erg leuk om te zien :)

Ik raak steeds meer verliefd op dit ras...
Ooit.. Aan huis.. Ooit...

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:45

Wat balen zeg, hoefbevangen. Mijn shetlander had het vorig jaar ook. daar was ik gelukkig snel bij en heb hem Hippo-ex-laminitis gegeven. Na een week zag ik er niets meer van en galoppeerde hij weer vrolijk rond (en hij galoppeerd nog steeds vrolijk rond) Helaas is het spul niet meer te verkrijgen. -O-
Maar ik heb gelukkig nog wel een pot op voorraad. En ik hoop dat het weer op de markt komt.

Mijn IJslandse merrie deed dat jaren geleden ook, boos, hengstig lijken, maar daar had de hengstenhouder me al voor gewaarschuwd. Toch had ik ze nog laten scannen en ze was nog steeds drachtig.

Maar spannend is het wel, zeker met al die medicijnen. Ik duim dat Muzka stevig blijft zitten.

Mooie kleurtjes komen er voorbij, die rode vossen, prachtig <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 04:07

fleurtjeuh: graag gedaan. Je moet wat als je wacht op de wegenwacht. :))

amaniblauw: klinkt als een interessant supplement. Wij geven Gluco Balance. Gaven we al, en erg tevreden over, maar is zonder overleg niet meer gegeven. Geen idee of dat ook een bijdrage heeft gehad in het ontstaan van de huidige problemen, heb het daar specifiek niet met DA over gehad.
We wachten nog even met scannen. Met alle onzekerheid van dit moment en behandeling enz. houd ik voorlopig toch onzekerheid over Muzka en kunnen we ongeacht de stand van zaken eventjes helemaal niks...

De afgelopen week eist zijn tol. Wakker midden in de nacht. Al uren inmiddels. Pijn. Moe. Van de pijn geen slaap meer kunnen vatten nadat vrienden van de buurtjes zo nodig moesten lallen en lachen en roepen en gillen onder het slaapkamerraam. Feestje. Prima, maar qua timing dikke sh*t en hou dat aan 1 kant van het huis, bedankt. Niet meer kunnen slapen kan ik er niet bij hebben nu. Ik lig al juist aan de "stille kant" van het huis vannacht. Bedankt, hoor. -O-

Stalhouders nog steeds overtuigd dat het gevoelige zolen zijn door verwijderen ijzers. Moet er maar weer ijzers onder laten slaan. Zoiets gebeurt nog altijd in overleg.
Paard loopt goed met therapeutische zooltjes van EVA foam. Dat laten we voorlopig even zo. Plaats nog wel een foto voor wie het interessant vindt.
Tot mijn grote frustratie krijgt ze gewoon nog krachtvoer. Weliswaar Marstall Vito, maar alsnog een hoog WTF gehalte dit. Hallo, HB? Op zand op karig natuurhooi? Niet bijvoeren. Sowieso liever niet bijvoeren maar zeker niet met HB! Hallo?
Maar nee, dat is zielig, zeker als je ervan overtuigd bent dat het geen HB is. Ik kan geen andere reden bedenken. Maar nee, ik moet niet bedenken wat de gedachte erachter is. Ik moet geen aannames doen. Ik begrijp dat ze het niet eens zijn met de diagnose. Ik begrijp dat ze gewoon muesli krijgt, ook al mag een HBer niet worden bijgevoerd en is dit bij stalhouder bekend. Dan nog weet ik de exacte redenatie in dezen niet. Maar die interesseert me eigenlijk ook niet zoveel op dit moment. Op dit moment denk ik vooral WTF.

Hebben het grootste deel van het voer weggehaald en een heel, heel klein beetje (een handje) overgelaten en er Gluco Balance mee vermengd. Maar eigenlijk had ik gewoon alles weg moeten gooien. Achteraf. He, was nog zo overtuigd. GB is toch alleen in combinatie met gras, maar dacht suikers uit hooi... suikers uit (ongetwijfeld) voorgaande voerbeurten... heb geen spuit om het er anders in te krijgen... maar achteraf twijfel ik weer. Niet bijvoeren, he! HB, he! :(
Krachtvoer bij een HB paard.
Echt, WTF.
Ik mag blij zijn dat ze het hooi voeren dat ze hoort te krijgen en ik mag blij zijn dat ik geen basisbrok in de voerbak trof, want dat had ook zomaar gekund - is ook wel eens voorgekomen nl. (zonder overleg). Wáárom is dit zo'n strijd? Wáárom kan er dan niet gewoon gezegd worden dat men het niet eens is met onze wensen/eisen/noem maar wat? Omdat communicatie een vak apart is?

Nondeju, zeg.
:n

Verder glanst ze momenteel als een spiegel, mooie AT metaalglans. Wel alweer aan het verharen.
Ze droeg haar staart af bij het op stal zetten. Nog een teken van hengstigheid, maar wellicht is het ook vanuit andere hormonale veranderingen te verklaren. Ze is normaliter veel subtieler in haar hengstigheid dus daar hou ik me maar aan vast. Ze draagt hem nooit zo extreem af. Tja, sowieso kan ik hier nu niks mee. Maar het feit dat er hier mensen zitten die het wel eens hebben meegemaakt... nou, wie weet is ht gewoon een rare bijkomstigheid van de dracht.

Wat een les weer, dit. Achteraf hadden we zoveel zaken anders aangepakt. Pff. Het meest bizarre is dat dit, zoals Fenrir gisteren al in een gesprek opperde, misschien wel het best geplande kind ooit. Hoe kan er dan nog zoveel anders lopen dan gepland? Zoveel hobbels op de weg?

Mensenlief zeg...
Maar bij Muzanna bewaar ik mijn rust. Daar is geen ruimte voor twijfel en onzekerheid. Heeft mijn paard niks aan. Dus we stappen wat en staan wat in stilte samen te turen in de verte, en verder hoeven controleren, steunzooltjes :+ opnieuw plaatsen of vervangen, beetje borstelen, beetje knuffelen... paard geeft aan blij te zijn met haar hippe schoentjes en dat sterkt ons gevoel dat ze er baat bij heeft.

In de paddock staat ze vooral stil. Lastig te zeggen of dat het beste is, maar de komende paar dagen laten we het sowieso zo en dan na het weekend overleggen met DA hoe verder.

Pijnstillers beginnen hier ook wat te werken. Misschien kan ik toch nog een paar uurtjes slapen...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 07:32

Pfff, wat een zorgen!
Dikke knuffel voor jou en Muzz.

Shaoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:10

-O-
Wat een stom gedoe allemaal. En dat terwijl heel Bokt jullie een prachtig gezond veulentje gunt (zonder alle drama). Heel veel sterkte, dikke knuffel.

Misschien stelt het je een beetje gerust, wij hadden dit jaar ook een merrie op stal die tijdens de dracht veel meer interesse had in de ruinen. Normaal gesproken ook niet geïnteresseerd, maar tijdens de dracht staart de lucht in, kont naar de ruin toe, wijdbeens staan. Ze is een maand geleden van een gezond merrieveulen geboren :)

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:30

Jezus die mensen doen maar een beetje wat ze zelf willen met JULLIE paard. .. Ik geloof dat ik m volledig geflipt was bij het aantreffen van krachtvoer. ...

Ik hoop van harte dat ze snel opknapt en verhuist kan worden naar een stal waar wel gewoon gerespecteerd word Hoe jullie graag willen dat je paard gehouden word en waar volgend voorjaar gewoon en super gezonde merrie met prachtig palomino merrie veulen ( mijn gokje ;-) ) Door de wei huppelen.

En natuurlijk hoop ik dat jij je snel wat beter/rustiger voelt. Bah wat een ellende allemaal. ..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:34

Zou mij niet verbazen als je merrie ineens gewoon op de wei vind bij de ruin. := Al hoop ik dit niet. -O-

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:36

Zo'n stal eigenaar haalt toch het bloed onder je nagels vandaan....
Echt snel weg daar zodra het kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:38

Ik had me daar toch een stennis geschopt! :x

Echt belachelijk dat ze jouw keuzes zó overrulen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:47

Ik zou haar vandaag nog weghalen - al komt ze 24 uur op stal bij de plaatselijke manege. Stalrust is nu toch niet zo'n ramp. Sterker, er zijn DA's die echt tegen bewegen (ook uit eigen vrije wil) zijn omdat daardoor de laminae verder los zouden kunnen laten.

Al mag ze misschien eigenlijk nog niet VERvoerd worden, op deze manier GEvoerd worden is nog veel schadelijker.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:48

Allemachtig wat een arrogantie zeg van de stalhouders! Hoezo mogen zij bepalen wat het best is voor jouw paard? Al wil jij je paard broodkruimels voeren en paars verven voor verbeterde chakra elasticiteit dan mag je dat toch lekker zelf bepalen?

Ik zou ook woest zijn en liever vandaag dan morgen een ander plekje zoeken.