pony blijkt drachtig van Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:45

ze ziet er goed uit , ben heel benieuwd
mijn paard is half januari geboren dus ook echt midden in de winter , is nu 20 maar nooit ziek geweest

de manen kun je beter trekken dat ziet er mooier uit dan knippen ;)

Britta31

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:25

Maar het veulen heeft toch een warme stal?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:31

gohya schreef:
@__Elizabeth Ja dit zijn wilde Koniks paarden.

Die zijn niet wild. In polen zijn dat gewoon werkpony's.

In de Ooijpolder kan je ze gewoon aan de voorpluk van het wildrooster halen.
Moet wel anders kan je wachten tot je een ons weegt.

Als het in het najaar erg nat is zou ik het veulen wel snachts binnen zetten.
Eventueel een veulendekentje op.

Kou is normaal gesproken niet erg.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:34

Bij ons op het bedrijf hebben wij ook nog paarden in het wild en daar gebeurd het ook wel eens dat er een veulen geboren word in de winter.

Er moet er nu nog steeds 1 geboren worden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:01

Volgens mij gebruiken mensen de term wild verkeerd. Koninks zoals die hier leven zijn in principe wel wild. Er is geen regulatie wat betreft voeding of voortplanting. Zij leven dus wel degelijk in het wild. Of dat nu de graslanden in Mongolie zijn of een nationaal park maakt niet uit. En het feit dat ze in Polen als wefkpony gebruikt worden is al helemaal niet relevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:04

Het feit dat er een hek om dat gebied heen staat, dat maakt dat ze niet wild zijn. Ze leven in een park, niet in het 'wild' ;)

En TS, hoe lijkt het met de schone dame? :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:09

Spruitjee schreef:
Het feit dat er een hek om dat gebied heen staat, dat maakt dat ze niet wild zijn. Ze leven in een park, niet in het 'wild' ;)

En dan leven ze nog steeds in het wild, of er nu een hek om staat of nu. Ja ze blijven binnen het zelfde gebied, verder doen ze alles wat wilde paarden ook doen. Ze moeten zelf voor hun eten zorgen, ze staan buiten, geen tot weinig contact met mensen, en de voortplanting regelen ze zelf. Dus wat dat betreft zijn ze wild.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:33

Amandavd schreef:
Spruitjee schreef:

En dan leven ze nog steeds in het wild, of er nu een hek om staat of nu. Ja ze blijven binnen het zelfde gebied, verder doen ze alles wat wilde paarden ook doen. Ze moeten zelf voor hun eten zorgen, ze staan buiten, geen tot weinig contact met mensen, en de voortplanting regelen ze zelf. Dus wat dat betreft zijn ze wild.

Inderdaad, anders zouden de dieren in het krugerpark en al dat soort plekken ook niet wild zijn? Dan hou je bijna geen wilde dieren meer over....

Ts heel veel succes! Ik den persoonlijk dat het zeker nog wel een week of 2 duurt voordat ze zal bevallen. Wel goed bezig hoor!
Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:35

Dat doen ze niet. De mens bepaald welke dieren er staan, bepalen of er wel of niet bijgevoerd worden en de paarden hebben dan ook geen kans om bij schaarste weg te trekken op zoek naar andere voedselbronnen. Dus, in een verwilderde omgeving worden ze gehouden, niet in het wild.

En de dieren kunnen in safariparken meestal gewoon in en uit, kijk maar naar die leeuw die laatst neergeschoten is. Ze worden in de parken bewaakt, erbuiten niet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:38

Dan zijn ze wat betrekking tot de voortplanting nog altijd wild want daar wordt niks aan gedaan door de mensen, daar heeft de natuur nog altijd de grootste invloed op.

Maar we gaan vreselijk off topic.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:40

Zullen we het bij de merrie van ts houden?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:48

LadyMadonna schreef:
Zullen we het bij de merrie van ts houden?

Helemaal mee eens zeg!!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:49

Hoe gaat het met je paardje TS? :)

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 20:29

Ik ben toch een dagje ongerust geweest. Haar uier was zo leeg en ik zag geen bewegingen in haar buik.

Gelukkig hebben we deze avond heel veel beweging gezien en ben ik toch weer gerust.

Uier is wel nog steeds leeg. Ik zal morgen nog wat nieuwe foto's plaatsen.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 06:26

Mijn veulen bewoog de laatste weken ook haast niet meer zette toen een berichtje op bokt. En kreeg heel bokt over mij heen waarom ik het daar vroeg en geen da belde. Dus toch de da gebeld. Die zei dat het veulen de laatste weken weinig ruimte had en dat ik me geen zorgen moest maken dus denk dat je. Je geen zorgen moet maken

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:34

Ik heb het veulen nooit zien bewegen. Wel een poosje de schouder of zo gevoeld, die stak iets uit.

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:43

Je merrie ziet er goed uit Herous, houden zo! Wat betreft bewegingen in de buik: het wordt inderdaad nogal krap daarbinnen, soms kun je wel het veulen voelen bewegen/schoppen. Bij Wapper was het zo dat ik m'n hand dan een tijdje op een bepaalde plek legde (meestal halverwege die lange kruin vanuit de achterknie/lies omhoog), zachtjes een beetje duwde (let op want dit vinden niet alle merries oke!) en dan voelde ik op enig moment heel duidelijk 'poink'... Echt te leuk!

Wat betreft het waken werd al eerder de tip gegeven om jezelf niet volledig uit te putten. Sommige merries bevallen doodleuk overdag omdat er dan even niemand kijkt ;)

Ondanks dat je merrie maiden is, zal ze je tekenen geven. Hoeft niet perse het uier te zijn al lijkt die wel een 'normaal' patroon te volgen; beetje vollopen, baasje blij, uier verdwijnt weer, baasje wachten ;-) Zoals eerder werd geschreven is het meestal zo dat als het nu gaat vullen dat het dan melk is en doorzet naar de bevalling. Ik hoop voor je dat het komende week mooi weer wordt, zonneschijn helpt! Blijf dus voor de rest goed op haar gedrag letten rondom eten, naar andere paarden, meer of juist minder liggen, veel meer stil staan of juist rusteloos lijken etc.

Wat betreft veulentjes en kou: ja, ze worden met een vacht geboren die bij de temperatuur past. Maar als ze pasgeboren zijn moet je ze niet in de stromende regen of erge kou buiten zetten. Jonge veulens liggen vaak en dat is goed, maar niet als ze op een zeiknatte en koude bodem moeten liggen. Jonge veulens kunnen nog niet lang achter elkaar staan en dus gaan ze - ongeacht de ondergrond en weerscondities - gewoon liggen. Ook al kunnen ze zelf eventueel een droge schuilstal in, dat doen ze lang niet allemaal. Zeker niet als mams buiten blijft staan. Veulens moeten echt even een beetje spek krijgen voordat ze goed tegen nattigheid en kou kunnen. Kiss is nu bijna 5 maanden maar die stond gisterochtend helaas een beetje te bibberen in dat stomme k*tweer. En die loopt toch echt al bijna 3 maanden 24/7 buiten in weer en wind. Het heeft tijd nodig om een veulen af te harden ;)

Succes TS! Ook al kwam het als een complete verrassing, het is mooi om dit met je merrie mee te maken en je komt over alsof je ervan geniet, hou dat vast :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:20

Spannend TS!! Merrie ziet er top uit en mag blij zijn dat ze bij jullie terechtgekomen is. Hopelijk duurt het niet al te lang meer en kunnen jullie snel de mini (Black) Beauty aanschouwen!

gohya schreef:
@__Elizabeth Ja dit zijn wilde Koniks paarden.

Ga er eens kijken zou ik zeggen. Paar grote kuddes in een door de mens gecreeerd 'natuurgebied' met een groot hek eromheen. Heeft niets met natuur te maken en zoals gezegd zijn de paardjes ook totaal niet wild. Wakker Dier zou zich daar druk om moeten maken ipv de agrarische sector om zeep te helpen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:21

Waarom dwalen sommige mensen nu alweer af.. Het topic gaat over haar merrie en niet over een wilde konik.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:23

Duurt lang nu maar komt vast goed! Ik volg even.

@tanjaatjuhh, je hebt helemaal gelijk! Nare gewoonte hier op bokt!

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 12:21

Het is heel leuk om samen met mijn 2 dochters (7 en 12) naar dit moment toe te leven. Vooral de kleinste vind dit super spannend en verheugd haar enorm op het kleine veulentje. De oudste vindt het vooral jammer dat ze nu niet meer op Beauty kan rijden ;) . Ze is nu sinds vorige week opnieuw in de manege aan het rijden.

Ookal was het niet gepland en zullen er een aantal aanpassingen moeten gebeuren, toch is dit een mooie verassing en een beetje magisch.

Deze nacht ben ik slechts éénmaal gaan kijken, zo rond 4u. Dat kwam ook wel omdat ik om 24u nog naar haar ben gaan kijken en toen was ze zoals altijd rustig.

Misschien hebben jullie wel gelijk en moet ook weer niet te veel naar haar toe gaan 's nachts. Want door de week ben ik toch 4 dagen op het werk overdag. De mensen van 2 huizen verder zijn wel heel veel thuis, ze gaan niet meer werken en zij kunnen onze pony heel goed zien wanneer ze op de wei loopt. Ze houden haar in de gaten zodat ze mij direct kunnen verwittigen wanneer ze op de wei rare dingen begint te doen. En ik werk niet zo ver van mij thuis.

Voorlopig geen verandering in haar uier. Ze is momenteel alleen geïnteresseerd in haar eten.
Er is dus nog plaats in haar buik want ze heeft helemaal geen probleem om bergen hooi naar binnen te spelen :Y)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:38

Staat de pony nu helemaal stil
Behalve op het land lopen doet ze niets?
Want ze kan best nog een beetje gereden worden hoor.
Lekker half uurtje beetje stapwerk doen is helemaal niet slecht voor een drachtige merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:39

ponyparadijs schreef:
Staat de pony nu helemaal stil
Behalve op het land lopen doet ze niets?
Want ze kan best nog een beetje gereden worden hoor.
Lekker half uurtje beetje stapwerk doen is helemaal niet slecht voor een drachtige merrie.

Ik dacht gelezen te hebben dat de singel etc niet meer dicht past. Denk dat een merrie stil zetten voor de dracht ook geen probleem is, maar wat longeren of zonder zadel een rondje erop hobbelen is imo geen probleem.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:43

Ik ben van mening dat het blijven bewegen veel beter is dan stil zetten.
Maar dat is geheel persoonlijk hoor.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:55

Blijven bewegen is inderdaad beter dan helemaal stil te zetten. Paarden/pony's geven zelf wel aan hoeveel ze nog kunnen en willen doen. Hier wordt er altijd zo lang mogelijk mee gereden. En dat is misschien op het laatst alleen nog wat stapritjes. Daarna pakken we ze ook zo snel mogelijk weer wat op. Zodat veulen en merrie leren dat het niet erg is als ze gescheiden worden. Heb je bij het afspenen ook weer profijt van.