Bijzonder mengelmoesje in de maak.. Quarter/Haflinger/Fjord?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:06

Even een update voor degene die het misschien zouden willen weten..

Vandaag zijn we weer naar de kliniek geweest i.v.m. het vocht in de baarmoeder. De dierenarts heeft
gespoeld wilde
2 kweekjes i.v.m. infectie/schimmel.. Ook heeft ze bloed afgenomen omdat ze vermoedde dat
Simra misschien de ziekte van Cushing heeft.. ;( Niet echt een fijn bezoekje dus. Morgen de uitslag
en terug naar de kliniek ivm het vocht in de baarmoeder.

Leprycorn

Re: Bijzonder mengelmoesje in de maak.. Quarter/Haflinger/Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:11

Oef nog meer slecht nieuws misschien!
Hopelijk is het vals alarm voor jullie....

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:21

Dat is Balen.
Ik duim voor een goede uitslag voor jullie.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 06:46

Balen zeg ik hoop dat de uitslag meevalt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 08:52

Oh jeetje wat balen zeg, sterkte!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 17:11

Jammer genoeg is het niet meegevallen..

Voor deze tijd van het jaar zou ze een ACTH waarde van minder dan 47 moeten hebben en
ze heeft 224...

Hoogstwaarschijnlijk is ze om deze reden dus ook niet drachtig geraakt.. Had ik dit
maar geweten ;(

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:48

Dus ze heeft cushing?

Sterkte!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:54

Wat een naar nieuws zeg :(, sterkte ermee. Vanwaar vermoedde de dierenarts cushing?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 18:36

Ja ze heeft Cushing ja. Mijn merrie heeft altijd een wat doffe vacht gehad, ik schoor
haar ook vaak, ook omdat ik een dunne vacht zelf prettig vind maar ze kwam er moeilijk doorheen.
Ook is ze heel vierkant gebouwd, vetophopingen op bepaalde plekken en ze
wilde dus niet drachtig worden en steeds slecht hengstig enz.

Ze is nog maar 12, vandaar dat de dierenarts het niet meteen aannam maar nu ze dus niet
drachtig wilde worden zijn we bloed gaan testen.. Ik weet er zelf eigenlijk weinig vanaf dus
ik ga me maar flink inlezen.

Haar baarmoeder was nog niet goed trouwens dus daarvoor moeten we morgen ook terug. ;(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:44

Jeetje zeg, verwacht je idd niet!
En d'r baarmoeder ook nog steeds niet goed -O-

Ivm de verhoogde kans op hoefbevangenheid raad ik je wel aan om naar het voeren te gaan kijken. De pony's van een kennis hier op bokt die beide ook chusing hebben doen het beide goed op Metazoa (in combinatie met medicatie).

Maar langzaam aan vallen de puzzelstukjes wel op z'n plaats, al heb ik nog niet eerder gehoord dat het vocht in de baarmoeder daar ook bij hoort......

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 19:52

kiki1976 schreef:
Jeetje zeg, verwacht je idd niet!
En d'r baarmoeder ook nog steeds niet goed -O-

Ivm de verhoogde kans op hoefbevangenheid raad ik je wel aan om naar het voeren te gaan kijken. De pony's van een kennis hier op bokt die beide ook chusing hebben doen het beide goed op Metazoa (in combinatie met medicatie).

Maar langzaam aan vallen de puzzelstukjes wel op z'n plaats, al heb ik nog niet eerder gehoord dat het vocht in de baarmoeder daar ook bij hoort......

Bedankt voor je reactie! Ik herken mijn pony ook wel in de symptomen.. Ze is vaak heel vlak, en lijkt wel een beetje depri. We scheren haar elk jaar een paar keer door haar slechte vacht en ze was regelmatig niet zo gemotiveerd met rijden. Ik voel me heel rot dat ik er niet eerder onderzoek naar heb laten doen.. Maar ik heb haar zo gekocht en dacht dat dit gewoon bij haar hoorde |o |o

Ivm haar eeuwige overgewicht kreeg ze al geen krachtvoer, beperkt weidegang (4/5 uur per dag maximaal) en niet te rijk/te veel voordroog.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:10

Heb het echt met je te doen :(:) Eerst wilde het drachtig worden maar niet lukken en nu dit erover heen.
Echt klote gewoon!

Is alleen maar goed dat je geen krachtvoer geeft, minder is beter.
Heeft Willem (neem aan dat je hem weer had) het ook nog gehad over eventuele medicatie? Als ik kijk hoe die pony's van een kennis ervan zijn opgeknapt, toch wel een duidelijk verschil.

Enne mocht je er behoefte aan hebben om je verhaal kwijt te kunnen mag je me ook altijd een pb sturen hoor.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 21:23

Dat is heel lief dankje !

Nee Annemarie (zo heet ze toch?) was er vandaag. Morgen hebben we Willem weer. Allebei onwijs aardige mensen. Ja morgen krijg ik pillen mee.. Ben even de naam kwijt.. Iets met een P. Zijn aardig prijzig maar we gaan ervoor om het Simra zo prettig mogelijk te maken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:40

Oh Annemarije is ook een topper, die heb ik meestal bij Bo.
Ja ik hoorde idd dat die vrij prijzig zijn idd, maar goed als ze ervan opknapt.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:09

Wat balen van de cushing zeg, de pillen zijn waarschijnlijk de prascend. Idd erg prijzig, geloof bijna 2 euro per tablet. Mijn merrie krijgt ze ook maar is er gelukkig wel heel erg van opgeknapt!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:58

He bah, dat is echt geen leuk nieuws. -O- Hopelijk gaan de pillen werken!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 07:22

Jeetje meid, wat een klotebericht :(:)
Hoe gaat het nu met Simra, ze krijgt nu medicijnen toch? En met jou?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 08:23

Wat vervelend allemaal,misschien kun je ergens een leuk fjorden veulen aankopen van deze hengst.en eigenlijk ben je door dit alles wel er achter dat je pony ziek is,waar je dus nu iets mee kunt doen.succes verder

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:40

:(:) dikke knuf xapple, wat een naar nieuws, maar met de juiste verzorging en medicatie komt dit goed. Ze zal dan wel geen veulentje meer krijgen maar je kan nog lang van haar genieten, een vriendin van me haar paard had ook cushing, hij is 25jr geworden.
Succes met je zoektocht naar een veulen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 22:37

Wat super lief dat jullie nog een berichtje hebben gepost. Ik heb er best wel heel erg mee gezeten allemaal, mezelf ook wel verweten dat ik het had kunnen/moeten weten maarja daar schiet niemand meer iets mee op.

Ik kreeg een paar weekjes geleden toevallig een berichtje van de nieuwe eigenaren van mijn vorige fjord Kyra. Zij is dit jaar gedekt en drachtig geraakt. Heel pijnlijk om te horen (heb er even heel hard om gehuild) vond ik dat maar ik heb aangegeven dat ik dat veulen heel graag zou willen hebben mochten ze het willen verkopen. Ze willen het in 1e instantie wel zelf houden maarja ik zou dat dus wel heel erg mooi vinden mocht dat kunnen.

Met Simra gaat het goed! Ze doet het heel goed op de medicijnen, ze is een heel andere pony vooral onder het zadel. Ze is veel meer opgewekt en zelfs een beetje schrikkerig af en toe. Ik ga volgende week weer naar de kliniek om te kijken hoe het gaat met haar baarmoederontsteking en de waarde van de ziekte van Cushing.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:02

Hoop dat de bloedwaarde's in ieder geval een heel stuk beter zijn en ook stabiel blijven.
Maar zo te horen doen ze hun werk al redelijk.

Duimen dat de baarmoeder zich goed heeft opgeschoond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 06:06

Het is heel vervelend dat het zo gelopen is :(:) maar ik zou me nu vooral richten op de gezondheid van Simra en proberen het gevoel over veulens zover mogelijk achteruit te schuiven, hoe moeilijk ook. In plaats van bij de pakken neer zitten dat er geen veulen komt, kun je ook blij zijn dat je er in een relatief vroeg stadium bent achter gekomen dat ze Cushing heeft! Nu zijn er nog meerdere opties mogelijk. Voor haar gezondheidsprobleem is het nu juist goed dat ze niet drachtig is geworden. Het klinkt heel lastig, maar probeer het toch positief te bekijken. Het had ook heel anders kunnen uitpakken.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:47

Wat fijn dat in igg met Simra goed gaat!
Denk nog vaak aan jullie
Wat een toeval dat nou Kyra nou dragend is. Zou wel heel mooi zijn als je een veulen van je ouwe topper zou hebben zeg! Van wie is ze dragend? :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 13:33

Amber_ schreef:
Denk nog vaak aan jullie
Wat een toeval dat nou Kyra nou dragend is. Zou wel heel mooi zijn als je een veulen van je ouwe topper zou hebben zeg! Van wie is ze dragend? :D

De nieuwe eigenaren hebben voor Kventin gekozen. Ze heeft al een eerder veulen van Manus gehad aantal jaar geleden.

@Cayenne; ik richt me nu ook vooral op wat Simra allemaal nog kan en ga gewoon zoveel mogelijk van haar genieten nog. We maken regelmatig buitenritten en doe mijn best haar zo gezond mogelijk te houden. Qua veulen zou het heel leuk zijn als Kyra haar veulen hierheen zou kunnen komen maar dat is een toekomstdroom. Voor nu zijn we gewoon met zijn 3en. Simra, Gaya en Bucky (paard van m'n vader).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:18

xApple schreef:
Amber_ schreef:
Denk nog vaak aan jullie

De nieuwe eigenaren hebben voor Kventin gekozen. Ze heeft al een eerder veulen van Manus gehad aantal jaar geleden.

Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor :D Maar als de eigenaren van Kyra het veulen willen houden, is er dan misschien een mogelijkheid dat ze met Gio een veulen willen fokken die jij kan overnemen?