set_elkol schreef:plus dat een tweeling niet echt veilig is voor een merrie, anders dan bij andere dieren.
misschien zit ik fout hoor.. maar als er sprake zou zijn van een tweeling en ze leven op dit moment nog beiden.. dan is het grootste gevaar voor de merrie al geweken (ontstekingen doordat een van de veulens doodgaat ergens tijdens de dracht).. Zou een van de veulens nu nog dood gaan, dan trickert dat een afdrijving omdat het 'volgroeid is'. De bevalling zet dus in..
voor zover ik weet is de bevalling van een tweeling voor een merrie niet per definitie 'gevaarlijk'. de kans dat beiden er optimaal voor liggen is kleiner dan bij een enkel veulen, maar ook bij een enkel veulen ben je er liever bij aanwezig.. aangezien je er dus bij wilt zijn, is de kans dat je merrie ernstig in gevaar komt alweer kleiner.. en als je weet van een tweeling heb je een DA standby.
het 'gevaar' is groter voor de veulens, omdat de kans dat ze beiden levend geboren worden en niet sterven tijdens het baren vrij klein is.. daarna is ook de overlevingskans tijdens de eerste week (om boven het geboortegewicht uit te komen en voldoende biest te krijgen) vele vele malen kleiner dan bij een enkel veulen..
de kans om daardoor na bevruchting en ontstaan van een tweeling ook daadwerkelijk een twee levende veulens ruim na de beavalling over te houden is zeer klein..
het 'gevaar' na de geboorte van de veulens voor de merrie is met name dat ze genoeg melk kan produceren en ze dusdanig wordt leeggezogen dat ze er zelf aan onderdoor gaat.. maar daar ben je als eigenaar dan toch weer bij.. gaat het niet goed, dan zul je een van de veulens bij moeten voeden, of per tourbeurt flessendag geven..
Mocht ik hier echt scheef zitten en iets over het hoofd zien, dan hoor ik het graag.. leer graag dingen bij
---------------
verder was het gelukkig maar een droom