Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scooby007

Re: Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:50

Wat een prachtig merrietje <3

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:06

Gefeliciteerd! Wat een knapperd <3

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 23:43

Bedankt! Wauw ben er echt super blij mee <3 echt zo'n mooi meisje!

Ze heeft al paar keer gedronken en huppelde al rond en bokken!

Nageboorte ook af gelukkig, 2,5 uur geduurd zeker, had net de veearts gebeld valt dat ding eruit zodra ik net de telefoon ophang. Zal je altijd zien haha gelukkig veearts dus niet nodig.

De nageboorte:

m/O97hNW.jpg

En ook leuk, het veulen broodje!

m/61wJ58.jpg

Wil ze nog zien poepen en plassen en dan ga ik naar huis.

Respect voor de moeder, bevalt zo makkelijk, geen druppel zweet en is nu helemaal weer zichzelf, geen naweeën niks gehad.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:47

Fijn dat het allemaal zo soepel is gegaan

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 01:53

Nou ik ben ondertussen maar naar huis gegaan, ik ben al die tijd op stal gebleven maar het leek allemaal heel goed te gaan dus ik zit nu thuis lekker op de bank mijn warme maaltijd nog te nuttigen en de camera in de gaten te houden :D, ik kan nog echt niet slapen hihi

Klein verslagje: Zaterdagavond rond 21:00 deden we een melktest, die was 7,7 dus de hoogst meetbare waarde bij de testen die ik heb. Sochtends rond 9:00 deden we weer een test en was de waarde ineens gedaald naar 6,4 en de uier zag er ook veel gevulder uit! Ik had zelf al echt het gevoel dat het nu zeker binnen twee dagen wel zou komen.
Om 19:50 zag ik wat onrust op de camera en ging het alarm ook af. Mijn schoonouders waren uit eten gegaan dus er was niemand op de boerderij... Ik als een gek naar de boerderij gereden vanaf huis, ik was er rond 20:00, pootjesblaas stak er toen al uit, netjes twee beentjes. Ik wilde haar het liefst het zelf laten doen en met rust laten... Ze ging liggen, toch even gekeken en het hoofdje kwam ook mooi en toen toch een heel klein beetje geholpen en daar was ze al om 20:09! Ik denk ook dat ze het zelf had gekund, heb ook echt niet veel gedaan maar je voelt je zo machteloos he, dat je het liefst toch wil helpen uiteindelijk.... Moeder en kind daarna wel gelijk lekker laten liggen en weer weg gegaan. Ik dacht dat het goed was om de navelstreng te laten uitkloppen zoals bij mensen ook goed is (is dat bij paarden eigenlijk ook zo goed als bij mensen?), dus niks gedaan zolang ze zo mooi lagen, na een paar minuten stond Mellow op en brak de navelstreng mooi af, dit ontsmet en veulentje droog gewreven en gekeken, een merrietje *\o/*
Binnen twee uur stond ze mooi en zocht naar de uier en drinken ging ook gelijk goed met klein beetje begeleiding de eerste keren.
De nageboorte duurde wel lang.... ruim 2,5 uur... Toen ik de veearts gebeld had voor advies (die zei nog even afwachten) viel een minuut na het telefoontje de nageboorte er mooi en compleet uit. Zul je net zien, heb ik de veearts wakker gebeld voor niks :Y)
En nu zijn we een prachtig meisje rijker <3, ze is echt zo mooi, heeft echt het front van haar vader, mooie hals en heel fijn hoofdje. Op de kont lijk ik wel iets te zien van andere kleurtjes maar dat zie ik morgen in daglicht beter, ik denk zelf dat ze gewoon eenkleurig is en geen appaloosa, maar dat maakt niet uit, ze is prachtig en valk en merrie is toch altijd goed :D *\o/*

Afbeelding

Ze heeft trouwens een kolletje en een streepje wit boven neus (heel klein blesje of hoe noem je dat?). Of ze aftekeningen heeft op haar beentjes kan ik nog niet goed zien nu, misschien ook morgen bij daglicht.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 06:51

Jemig ik vind haar echt heel knap! Dat streepje viel me al op. Prachtig veulen,mooi verslag.

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:49

Gefeliciteerd!!!

RomeeBalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:31

gefeliciteerd! *\o/* <3

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:32

Gefeliciteerd! *\o/*

gaby_kremer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:50

Gefeliciteerd! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* <3 <3

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:53

Ben benieuwd naar foto's buiten!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:42

Jeetje wat een knapperd! Ik zou graag foto's komen maken een keer van jou pony's <3

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:43

Ze is mooi!! Gefeliciteerd!! *\o/* *\o/*

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:48

Wauwww het mooiste pjotr kadootje staat bij jou in de wei straks! Wat een pracht kind! Gefeliciteerd!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:57

Manda schreef:
Ik dacht dat het goed was om de navelstreng te laten uitkloppen zoals bij mensen ook goed is (is dat bij paarden eigenlijk ook zo goed als bij mensen?), dus niks gedaan zolang ze zo mooi lagen, na een paar minuten stond Mellow op en brak de navelstreng mooi af, dit ontsmet en veulentje droog gewreven en gekeken, een merrietje *\o/*

Korte antwoord: ja, dat is heel goed zelfs! Er pompt dan nog heel wat bloed vanuit de placenta terug naar het veulen. Voor energie, hydratie etc is het heel goed voor het veulen als het dat bloed nog terug krijgt. Anders missen ze met de start toch al snel een halve tot een hele liter bloed, en voor zulke kleintjes is dat best veel.
Als het ff kan veulen altijd ff laten liggen dus, dus goed gedaan.

edit: en minstends zo belangrijk, knap veulen, gefeliciteerd!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:50

Wat een mooi veulentje weer in jouw stal.
Ik kan niet wachten totdat ik foto's zie van een vrolijk veulentje buiten in het zonnetje.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 11:32

Bedankt!

Fijn om te horen dat dat uitkloppen van de navelstreng bij paarden dus ook zo belangrijk is! Ik las wel dat antistoffen van de moeder bijvoorbeeld niet via de placenta gingen maar alleen via de biest en daardoor was ik wat aan het twijfelen geraakt, maar gewoon voor het bloed is het ook heel belangrijk natuurlijk!
Ik had ook navelklemmetjes liggen maar had ook gehoopt dat het gewoon mooi afbrak zoals het hoort en dit gebeurde gelukkig ook.

Wij wonen in Lelystad! Foto's zijn altijd leuk dus fotograven zijn zeker welkom :D

Ik ga denk ik de nieuwe genetische test een uittesten op dit veulen, de test voor patn 1 http://www.appaloosaproject.co/articles ... lable.html

En dan neem ik LP, agouti en zwart ook mee zodat ik zeker ben dat ze niet gaat doorkleuren en homo- of hetrozygoot agouti en zwart is. Vind ik altijd wel interessant om bij sommige eens uitgebreider te testen, en aangezien dit veulen hoogstwaarschijnlijk wel een blijvertje is voor mijn fokkerijtje ga ik dat bij haar laten doen, gewoon omdat ik het leuk vind om te weten.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:02

Lelystad is hier vlakbij! Ik zal je binnenkort wel even een pb sturen :)

JoyenUnory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:20

Gefeliciteerd!!

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:25

Gefeliciteerd! Wat een prachtig veulen. :j

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:38

Mooi kindje is het!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:06

Oooow wat een knap veulentje en ook nog eens valk...
Heel veel plezier nog mer haar!

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:15

Van harte gefeliciteerd! Heel erg knap meisje!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 21:36

Set_Elkol schreef:
en jemig al 3 valk merrieveulens van Pjotr! (toch?)

Ja klopt hihi. Drie merrie's en alle drie valk. Alleen is mijn merrie de enige merrie van alle merrie's die gedekt zijn die zelf crème is. Dus wie weet heeft ons veulentje het helemaal niet van Pjotr en heeft Pjotr alleen zijn vos doorgegeven en de moeder alle rest haha :P.

Ons meisje heeft inmiddels ook een naam, samen met mijn dochtertje bedacht, we willen mensen namen voor onze paardjes en herkenbare namen voor ons fokkertje, dus we zetten de namen van onze eerst twee merrietjes Emmelie en Emmy voort met Emma :D. De kleine meid heet dus Emma van stal de Wilde. De em merrie's van stal de Wilde dus hihi, voor hengsten wil ik andere beginletters verzinnen maar nog nooit overna hoeven denken dus dat weet ik nog niet. Volgend jaar misschien :D
Vandaag voor het allereerst buiten geweest, en lopen kan ze al best aardig voor een veulentje van een half dagje oud!

Afbeelding

Afbeelding

Ook mijn kinderen hebben al kennis gemaakt met haar, super lief en mensgericht meisje <3

Afbeelding

Afbeelding

Rest van de foto's in een topic: [KS-ITP] Prachtig valk merrietje nas/welsh geboren bij ons!

:)
Laatst bijgewerkt door Manda op 13-04-15 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:54

<3