4 zeer bijzondere veulens verwacht 2025 - 2 IJslanders en 2 Quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:22

Oo wat een leuk topic, interessant ook om te volgen. Ik ben enorm benieuwd naar wat hier allemaal voor moois uit gaat komen :D

Ook ben ik benieuwd naar het spier opbouw dieet van Fenja. Heb je dit ook doorgegeven / laten weten aan de veeartsen?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 13:17

Koper, dank je wel voor je uitgebreide verhaal en uitleg en het delen van je kennis, daar kan ik van leren!

Ik wil even op een paar punten ingaan.
Dit was geen hals over kop beslissing voor het kleurjte of omdat het makkelijk zou zijn (zo dichtbij staat hij nou ook weer niet). Ik heb de beslissing voor hem gebaseerd op de punten die ik persoonlijk belangrijk vind en die mijn merrie aanvullen. Daarbij let ik zelf voornamelijk op zelf behaalde resultaten op de keuring, karakter en hoe zijn nakomelingen zijn.
Ik vind de BLUB niet zeer belangrijk, voor mij zegt de beoordeling van het paard meer. En Hrannar is best goed beoordeeld, hij heeft een 8,5 gekregen voor zijn hals en schoft, een 8 voor zijn rug en een 8,5 voor zijn proporties. Dat vind ik best heel netjes.

Zijn gangen zijn allemaal ook goed beoordeeld met een 8,5 voor tolt, 8 voor galop en een 7,5 voor stap en draf.

Ik vind goede hoeven net zoals jij heel belangrijk, Fenja heeft zeer goede hoeven, super correct en ijzersterk, Hrannar heeft een 7,5 gekregen voor hoeven.

Ik probeer een fijn paard te fokken voor recreatie die wel de potentie heeft voor wedstrijden. Hoeft niet direct het WK te zijn, maar gewoon een fijn gebruikerspaard met goede gangen en een vriendelijk, meewerkend karakter.

Met een betere tolt bedoelde ik wat meer laterale aanleg, dat mist Fenja.

Ik hoop dat ik zo wat meer duidelijkheid heb gebracht voor iedereen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 13:18

Ineke2 schreef:
Oo wat een leuk topic, interessant ook om te volgen. Ik ben enorm benieuwd naar wat hier allemaal voor moois uit gaat komen :D

Ook ben ik benieuwd naar het spier opbouw dieet van Fenja. Heb je dit ook doorgegeven / laten weten aan de veeartsen?

Gezellig dat je meevolgt! :D Ik ben ook heel benieuwd

Ik stuur je zo even een pb over Fenja's dieet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:34

Jammer dat je op maar een paar punten ingaat. Maar daar heb je vast een reden voor.

Ik wens je veel succes, en ben benieuwd naar wat je hier voor veulens van krijgt.

Bentuh

Re: VOLG: 2 IJsjes in de oven en een zilveren Quarter erwt uit de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:51

nu geen tijd om alles te lezen, dus ik zet even een stipje. :)
ben heel erg benieuwd om te gaan volgen.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:34

Koper schreef:
Jammer dat je op maar een paar punten ingaat. Maar daar heb je vast een reden voor.

Ik wens je veel succes, en ben benieuwd naar wat je hier voor veulens van krijgt.

Woooow je weet toch dat Blup een indicatie is en geen vaste waarden? En vooral als een paard uit een afstamming komt waar niet zoveel familieleden gekeurd zijn volgens FIZO dan kun je heel weinig of niets herleiden uit de Blup. Een Blup kan steigen en dalen zoals de wind waait. Geen touw aan vast te knopen. Fokken is niet alleen naar de Blup kijken, maar een groot stuk gevoel.

Voor Fenja is elke 5 ganger hengst een verbetering gezien haar gangenaanleg.

MARenAMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:25

Wat een leuk topic! Ik volg ook mee :)

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 08:20

Jona is gescant gisteren met een kloppend hartje!! *\o/*
De mini erwt zag er heel goed en gezond uit. <3
Vandaag 39 dagen drachtig.

Afbeelding

Fenja is ook weer veilig thuis sinds zondag, hopelijk is zij ook drachtig!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 14:03

Spannend nieuws, ik mag volgend jaar hopelijk 4 veulens verwachten ipv 3!

Sinds 2 dagen heb ik een nieuwe merrie erbij... Een beetje onverwacht maar ben heel blij en enthausiast.
Het is een 10 jarige Quarter Horse merrie, ze is een kleindochter van Hollywood Dun It (waar ik erg fan van ben), een super goede fokmerrie, met een sterke bouw en heel lief karakter. Ze geeft geweldige veulens, 3 van haar veulens zijn erg populaire dekhengsten geworden en al haar baby's hebben een top karakter en zijn sterk en gezond.
De merrie zelf is 7 panel negatief getest, en als kers op de taart een geweldig leuk kleurtje, amber cream champagne dun *\o/* Ee Aa CRcr Dd CHch, heterozygoot voor alles dus. Stamboeknaam is Be Dunit Cold Ice, roepnaam wordt Ice.
Nog onbeleerd, kent nog niet veel en ze heeft maar 1 oog, ondanks dat lijkt het me een super lieve merrie :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is nu op transport vanuit Ierland naar Nederland, daar komt ze zondagavond of maandagochtend aan, in Nederland is het plan om haar te laten dekken voordat ze naar Zweden komt (om stress te beperken omdat ze hier naar een dekstation moet om geinsemineerd te worden)

Ze zal geinsemineerd worden van de hengst Hickorys Royal Kizz, een zoon van First Kizz, met Nu Chex To Cash, Cougarand en High Brow Hickory op zijn papier. Hij heeft zelf ook reining wedstrijden gedaan waar hij goed is was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij geeft hele fijne getalenteerde veulens. Ook hij is op alle ziektes negatief getest, en hij heeft dezelfde kleur als Ice, amber cream champagne dun, maar dan homozygoot champagne, dus 50% kans op een homozygoot champie veulen :D

Een merrieveulen blijft misschien, hengst is voor de verkoop.

Donderdag wordt Silver gescand op dracht, als ze drachtig is gaan ze vast naar Katie van Equiflight om daar te wachten op de 40 dagen scan (die is 24 juli), daarna gaat ze op transport naar Europa.

Fenja krijgt komende vrijdag haar drachtscan, ik hoop enorm dat ze drachtig is!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:23

En weer zo’n plaatje <3 wat een knap ding! Je weet ze goed uit te zoeken! De hengst is ook <3 en lekker gespierd! Weet je wat de kleurkansen van deze combi zijn?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 17:37

Whizz schreef:
En weer zo’n plaatje <3 wat een knap ding! Je weet ze goed uit te zoeken! De hengst is ook <3 en lekker gespierd! Weet je wat de kleurkansen van deze combi zijn?

Dank je wel, wat een lieve reactie!

De kleurkansen met deze combi zijn erg leuk ook, behalve dat ik de hengst goed bij Ice vind passen geeft hij ook zijn leuke kleurtje :D
Hij is homozygoot champagne, dus het veulen wordt sowieso champagne.

De kleurkansen zijn:

21.09% amber cream champagne dun
10.55% amber champagne dun
10.55% perlino champagne dun
9.34% gold cream champagne dun
7.03% amber cream champagne
7.03% classic cream champagne dun
4.69% cremello champagne dun
4.69% gold champagne dun
3.52% amber champagne
3.52% classic champagne dun
3.52% perlino champagne
3.52% smokey cream champagne dun
3.13% gold cream champagne
2.34% classic cream champagne
1.56% cremello champagne
1.56% gold champagne
1.17% classic champagne
1.17% smokey cream champagne

Daarbij is er 50% kans bij elke kleur op een homozygoot champagne veulen, en 25% per gen (dus agouti, zwart, cream of dun) dat die homozygoot zijn.
Een groot aantal van deze kleuren bestaan volgens mij nog niet.
Er is zelfs kans op een 5x homozgoot veulen, wat ook nog niet eerder is voorgekomen.
Kortom, super gave kleurtjes naast supergave ouders met zeer goed papier, karakter en talent. En het veulen is sowieso 7 panel negatief. Ben erg enthausiast over deze combinatie! :D

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:53

Wat bijzonder. Dat ze elkaar goed moeten aanvullen is belangrijk en een gaaf kleurtje is nooit weg.Dat is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Ik weet er echt weinig van dus ik ga er plaatjes bij zoeken, leuk!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 17:45

Silver is drachtig gescand in Amerika!! *\o/*
Dat maakt haar uitgerekende datum 19 mei 2025
Afbeelding

Afbeelding

En knappe Jona 44 dagen drachtig <3
Afbeelding

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 13:21

Fenja is gisteren drachtig gescand *\o/*
Dat maakt voor haar de uitgerekende datum 18 mei 2025 uitgaande van 340 dagen dracht.
Afbeelding

Afbeelding

En knappe Jona:

Afbeelding

Een paar dagen geleden had mijn zus (foto en videograaf) een fotoshoot bij Akur, de toekomstige vader van Jona's baby <3

Hij is zooo knap <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:18

Poah, je nieuwe paard is ook echt een plaatje zeg <3

Wil je met alle paarden en veulens uiteindelijk ook gaan rijden, of houd je ze meer voor de fok aan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 16:12

Wat een plaatje is je laatste aanwinst ook weer <3
Gefeliciteerd dat ze tot nu toe allemaal in 1x drachtig zijn.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 11:56

gerlindie, dankje! Ja ben heel blij met haar, het was niet echt op de planning haar te kopen maar ze is veel te leuk! Momenteel niet in de beste fysieke conditie maar dat zal snel bijtrekken.
In princiepe zijn alle veulens voor de verkoop. Misschien blijft een merrieveulen van Ice. Maar de rest is sowieso voor de verkoop. Dan zullen het toekomstige rij en sportpaarden zijn, hoewel denk ik ook heel geschikt om mee te fokken. :j

Ineke2, thanks, ze is echt prachtig <3 Ja heel erg geluk hebben dat het tot nu toe zo soepel gaat.

Vergeten hier te melden, Silver's baby heeft een hartslag *\o/* Gescand met 25 dagen.

Afbeelding

Als het goed is gaat ze deze week naar het terrein van Equiflight in Texas. Ik wil haar toch wat langer nog in de US laten staan zodat ze iets verder in haar dracht is voordat ze aan de lange reis naar Europa begint. Waarschijnlijk zal het ergens in Augustus worden. Ze staat nu nog bij Silver Spurs, hier stond ze in princiepe prima, maar ik heb haar liever naar Equiflight, daar heeft ze meer ruimte en gaat ze lekker de wei op.

En nog meer nieuws, Ice is vorige week geinsemineerd! Ze had twee inseminaties nodig, het was even spannend met het weekend er tussendoor, in het weekend verzend de hengstenhouder niet (Duitsland) maar ze is dinsdag 2 juli geinsemineerd, waarschijnlijk vlak voor de eisprong, want de ochtend erna was het eitje weg. Perfecte timing dus!

Afbeelding

Met de twee IJslander dametjes gaat het supergoed.

Jona vandaag 59 dagen drachtig, ze is zo happy en tevreden <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fenja 28 dagen drachtig, ook heel tevreden en relaxed.
Wat te dik, maar daar werken we aan. *D

En ja, ze is echt zo knal orange :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekker snoetje bij een kroelbeurt
Afbeelding

Bernadth99

Re: 4 zeer bijzondere veulens verwacht 2025 - 2 IJslanders en 2 Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:29

Die foto's met de regenboog, prachtig! <3

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:01

Wat een mooie foto’s! Prachtige kleuren en dan nog een regenboog ook! <3 de dames zien er goed uit!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 14:42

Spannend nieuws, Silver gaat morgen vliegen! *\o/*

Toch in overleg met Equiflight, een dierenarts daar en Silver Spurs Equine (dekstation met honderden paarden per jaar en dus heel veel ervaring) besloten haar op deze vlucht mee te laten gaan. Ze is morgen 36 dagen drachtig en het zou zo zonder problemen moeten lukken.

Dus vlucht geboekt en nu me door een berg papierwerk heen aan het werken.

Silver is afgelopen dinsdag aangekomen bij Katie van Equiflight.
Ze staat daar al naast dezelfde paarden als waar ze mee gaat vliegen, ze wordt super verzorgd!

Morgen vertrekt ze s'nachts (US tijd) om 3 uur naar het vliegveld, ze komt in Frankfurt aan om 19:30. Daar blijft ze een nacht om de volgende ochtend opgehaald te worden en naar Nederland gebracht te worden.

In Nederland blijft ze op dezelfde stal waar Ice nu staat tot maandag, dan vertrekken ze samen naar mij in Zweden.

Zoooo spannend...

Bij Equiflight (sorry voor de slechte kwalitiet, het zijn screenshots uit een filmpje)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ice wordt morgenochtend nog gescand met 17 dagen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 07:11

Klaar voor vertrek <3
Afbeelding
Afbeelding

De reis gaat nu echt beginnen...

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:12

Spannend!

Ben benieuwd hoe ze in Nederland is :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:43

Wat spannend allemaal en flink wat geregel lijkt mij inderdaad zeg. Je zal wel blij zijn als eindelijk allebei de paarden bij jou zijn aangekomen <3

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 08:41

Ze staan te wachten op het vliegveld, worden zo ingeladen!
Afbeelding

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 09:01

Overladen in de box:
Afbeelding
Afbeelding

En het vliegtuig in!
Afbeelding

In het vliegtuig
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding