Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tine1987 schreef:Je weet duidelijk wat je doet
Wat een mooie paarden allemaal!
Ik ken helemaal niets van dressuurfokkerij, dus ik vraag het gewoon even: wat bedoel je met 'bot vererven'?
Riviera87 schreef:Ik volg! Mooie paarden heb je daar en best benieuwd hoe de 'veulens' uitgegroeid zijn. Heb je alle 3 de merries zelf onder het zadel?
Kathleen_vW schreef:Tine1987 schreef:Je weet duidelijk wat je doet
Wat een mooie paarden allemaal!
Ik ken helemaal niets van dressuurfokkerij, dus ik vraag het gewoon even: wat bedoel je met 'bot vererven'?
Dankjewel! Ik doe m'n best en probeer me in ieder geval veel in te verdiepen.
Met 'bot vererven' bedoel ik dat een hengst (of merrie) genoeg bot doorgeeft aan de nakomelingen, wat wil zeggen dat de paarden dan sterke gewrichten hebben die het werk aankunnen. Ik vindt dat in de huidige warmbloedfokkerij echt iets wat we in de gaten moeten houden, want ik zie maar al te veel paarden met satéprikkertjes als benen. Het is mooi, zo'n ballerina, maar is het ook functioneel? Die dunne fragiele beentjes moeten wel al dat gewicht dragen en de klappen opvangen wanneer ze echt aan het werk moeten. Daarom is een correct fundament (gezonde en rechte voeten en goede beenstand) en het hebben van genoeg bot iets waar ik op let.
Orange schreef:Hoe gaat het inmiddels met je dames?