Fries veulen verwacht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 22:22

Barb, ik heb Tsjalle inderdaad voornamelijk om zijn karakter die hij heeft en die hij zijn nakomelingen geeft uitgekozen.

Talithah, mooi paard. Hoop dat het veulen dat Sierou krijgt ook zo’n bos manen krijgt. :D

ThornForest

Re: Fries veulen verwacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 22:30

Absolem, ik zou Jelske ook eerder met een merrie associëren dan met een hengst.

Olof blijft ook een leuke naam inderdaad.

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:46

Ah spannend! Ik ga volgen! Heb zelf net een drachtige friese merrie gekocht! Verwacht juni een veulen van eise uit een meinse moeder

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:58

Leuk, ik volg mee

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:45

Mark
Markus
Melle

Vind ik erg stoer!

Leuk hoor een Tsjalle.
Heb zelf een een 8 jarige ster hengst van Tsjalle x Abe.
Erg lief, fijn en ijverig paard.

Afbeelding

Afbeelding

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:27

Had zelf Maik voor een hengst in gedachte en Minke voor een merrie. Alleen hebben de eigenaar en ik 2 andere namen bedacht waar we erg blij mee zijn!

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 15:04

Ja, maik/Mike blijf ik ook erg leuk vinden.
Retlaw, hoor die karaktereigenschappen vaak bij een nakomeling van Tsjalle. Hoop dat hij deze ook aan mijn veulen doorgeeft. Die van jou heeft ook wel wat beweging zo te zien.

Sierou zit vandaag op 207 dagen. Ondanks het vuurwerk dat al afgestoken wordt is ze mooi rustig. Wel alert, maar niet schrikkerig of gestrest. Goede ingrediënten om een foto te maken.

Afbeelding
* Hij is gemaakt met een oude telefoon dus de kwaliteit zal na het uploaden wel wat bagger zijn.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 19:24

Iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst. *\o/*

Ik vind het oprecht leuk dat jullie volgen en wil jullie uiteraard ook van alles op de hoogte houden. Zelf vind ik het soms wat lastig om updates te plaatsen, ook doordat dit mijn eerste volgtopic is en ik niet zo goed weet wat relevant of interessant voor jullie is. Vinden jullie het bijvoorbeeld leuk om updates te krijgen over Sierou in het algemeen of alleen dracht gerelateerde updates. Als jullie zelf vragen hebben of graag een update ergens van willen zien/weten hoor ik het ook graag. :j

Sierou heeft dus door de dracht last van haar bekken. Ze is nu een beetje met vervroegd zwangerschapsverlof. Wel mag ze gewoon los in de bak stappen, draven en galopperen. Zolang ze haar eigen lijnen maar kan bepalen zodat ze zelf voelt en de ruimte heeft om haar eigen houding te bepalen en lijnen te volgen die voor haar het beste werken. Dit werkt prima en ze lijkt dan ook geen last te hebben van haar heupen. Wel blijft de ene heup lager staan dan haar andere.
Mijn oudste zoon (3 jaar) neemt het er nu ook van en vindt dat hij nu mooi met Sierou kan werken nu ze toch een stapje terug moet doen. :+

Ik blijf het fantastisch vinden hoe lief ze is en dat mijn zoon zo met haar weg kan lopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

*uiteraard loop ik er altijd naast en zijn de foto’s door een derde persoon gemaakt. ;)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:11

Hoe ben je tot de ontdekking gekomen dat ze hier last van heeft?

Ben zelf mijn Friese merrie nog fanatiek aan het trainen en hoop eigenlijk haar zo lang mogelijk te kunnen doortrainen(pas in juli uitgerekend)

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 14:28

Ze had een bult onder haar buik en daarvoor heb ik de dierenarts laten komen. De dierenarts heeft haar volledig onderzocht en zag dus dat ze scheef liep. Zelf had ik het nog niet gezien, ik loop eigenlijk nooit achter haar en ze loopt verder ook goed. Wanneer je het wilt zien zul je dus even achter je paard moeten lopen wanneer ze stapt. Bij Sierou zie je dan dat haar ene bil dermate lager zit dan haar andere bil.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:37

En gewoon Malle? Naar de vader? :+ Lijkt me nu zo'n leuke roepnaam he _O- opent de deur voor veel mooie woordspelingen.

edit: Oei lees nu dat er problemen zijn, sorry voor mijn random naambericht dan! Ik duim.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:40

Ik zag Meester en Maestro maar je kunt dan gaan voor Master, wat meester (als meester en juf) betekent in t Fries :)
Al vind ik Melle ook super leuk!

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 23:09

SinneJ, geeft niks. Malle is inderdaad wel grappig als roepnaam. Maar denk dat ik toch voor een andere naam ga als daadwerkelijk naam. :)

Liespower, ik zou dan denk ik eerder voor de afkorting van meester gaan; Mees. Zag dat dat ook een typisch Friese naam is.

Mijn rijtje wat kanshebbers betreft is wat ingekort maar nog redelijk lang:

- Mike
- Melle
- Mark
- Murk
- Mees
En ik moet toegeven dat ik Meine ook wel heel origineel vind. Die komt er dus ook bij.
Nu ik het lijstje klaar heb zie ik dat het hoogstwaarschijnlijk met de lekker M gaat beginnen. :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:35

Volgens mij zijn Melle en Murk de enige Friese naam in je lijstje :')

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 00:17

Haha ja, en Mees schijnt dus ook een Friese naam te zijn. Maar redelijk ‘ver-Hollandst’ al denk ik.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 02:01

Ik vind Murk heel leuk! Mark vind ik geen leuke naam, doet me echt denken aan een oudere man in plaats van een lief pluizig veulen (en later knappe fries) :+

novaaaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:36

beetje laat misschien maar ik volg ook :)

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:20

Ik volg gezellig mee :)
Wat betreft Namen...
Mariska/Mariske
Mink
Mette
Nys
Oda
Okke
Otte
... Meer weet ik niet

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 18:21

Welkom novaaaasje en kuilderr.
Mette vind ik ook een mooie naam maar vind het meer een naam voor een merrie en die heb ik al. :) Ik zat te twijfelen tussen Mette en de naam die ik uiteindelijk gekozen heb, dus het was zeker een kanshebber.

Vandaag wat foto’s gemaakt van haar in beweging. Ondanks de dracht en haar scheve heupen heeft ze er gelukkig nog wel plezier in om de benen even te strekken. Vandaag zit ze op 213 dagen.

Afbeelding
Afbeelding

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:44

Wij hadden hier de fries Maiko, roept ook lekker!

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 09:18

De naam ligt inderdaad wel lekker in de mond, chantalboes. Ook wel een mooie, vlotte, stoere naam vind ik.

Ik denk dat ik er voor 80% over uit ben, wat naam betreft. Wonderwel staat hij niet in het lijstje die ik van de week opnoemde. Hij komt eigenlijk iedere keer naar voren wanneer ik mensen naar een naam vraag en des te vaker ik hem hoor, des te leuker ik hem begin te vinden.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:23

Spannend, nu nog even afwacht tot het veulen er is ;)

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:37

Wat leuk...je eigen gefokte veulen. Ik heb in 2018 mijn eigen friesje meisje gefokt. Wat een mooie ervaring. Moeder ook al vlot met verlof gezet en ibbeltje is uiteindelijk met 322 dagen al geboren ( 5 minuten eerder was het 321).
Met ibbeltje ga ik over een paar jaar ook weer het traject in...heb al wat vaders op het oog maar eerst de keuring als ze 3 is. Ze is tot nu toe precies geworden wat ik had gehoopt...as zaterdag naar de hengstenkeuring...mooie potentiele vaders spotten ;-)

Laten we hopen dat je net als ik volop kunt genieten van je merrie en straks je veulen...het is zo mooi en bijzonder

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 10:41

Timmie06, wat leuk dat je zelf ook een veulen gefokt hebt. Het is inderdaad een mooie ervaring maar vind het ook wel spannend. Ben blij als ik straks een gezond veulen en moeder in de wei heb staan. Leuk dat je over een paar jaar weer een veulen wilt bij je merrie. Er zijn een hoop leuke hengsten. Ben je wat wijzer geworden tijdens de hengstenkeuring?

Vanuit hier is het wat stil geweest. Ik heb zelf behoorlijk de griep te pakken en had daardoor geen puf om op bokt te gaan zitten. Ik ben ook al een dikke week niet meer bij Sierou geweest helaas dus heb ook geen updates. Ik hoop morgen weer even bij haar te kunnen kijken. Ben benieuwd of ik verschil in buikomvang ga zien.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 17:28

Ik heb weer even wat foto’s van Sierou gemaakt. Het is mooi rustig bij haar en we vinken rustig de dagen af. Ze groeit wel aardig. Het mooie is dat voordat ze aan het werk moet ze een echte hangbuik heeft en wanneer ze aan het werk is of klaar is met werken ze een subtieler buikje heeft. Dan zie je echt een verschil tussen het wel en niet aanspannen van de buikspieren.
We zijn nog lekker aan het los trainen, stap, draf en galop. Dit gaat nog steeds prima gelukkig.
Vandaag zit ze op 234 dagen.

Afbeelding
Afbeelding