Slim, met ons gepraat over hengsten hebben wij namelijk zo een topic vol. Kunnen we beter even apart doen.
Fyjuul zeker heel gaaf! Nooit verwacht zoiets te winnen! Zat ontzettend te twijfelen tussen wel/niet dekken, dus de keus was nu makkelijk dat het voorbestemd was om wel te dekken. En je gokje ga ik graag mee akkoord.
Cassanova komt uit dezelfde moeder als Goldstar, dus het zal een 3/4e zusje/broertje van Pret worden. Cass geeft mooie witte benen en blesjes door, dus ik verwacht echt wel mooie aftekeningen.
Ik hoor iedereen zo enthousiast over het dun-gen. Ik zie echt vale kleurtjes met zebrabenen voor me. Persoonlijk heb ik er niet zo veel mee, van mij mag dat dus wel achterwege blijven. Maar wie weet heb ik het geluk/pech wel zebrabenen te krijgen. Grote kans dat de witte aftekeningen dat dan verbergen.
absque_dubio
Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-18 15:44
Zo, ik ben weer terug van vakantie. Dus nog even wat foto's van december van haar bolle buik. Ik zal deze week weer een nieuwe foto maken.
5 december:
30 december:
Haar vorige veulen is met 331 dagen geboren, als dat nu weer zo is dan is ze rond 1 april uitgerekend. Ik ben benieuwd. In dat weekend zou me wel goed uitkomen.
Ik vond het geklets over de hengstenkeuzen juist heel interessant, haha. Mocht het nu zo zijn dat je deze wel als nwr kan laten inschrijven op 3 jaar, dan zou een hengst wel interessant zijn wegens de bloedspreiding die hij dan toevoegd. Plus, de bois is in fokkerij wereld volgens mij erg geliefd, dus als je die lijn in het nwr kan krijgen lijkt me dat dubbel plus. Maar ik heb verder helemaal geen verstand van fokken, dus misschien is het wel allemaal lariekoek wat ik nu zeg.. Haha
Ik gok zelf een donker valkje en mijn eerste ingeving is een hengst, al hoop ik voor jou op een merrie.
Oh ik dacht juist, voordat het hele topic vol staat tussen ons gebabbel over hengsten en niemand meer wil meelezen, dat we beter via pb verder konden gaan.
Ik heb het stamboek gemaild over die vraag, als ik reactie heb laat ik het weten. Ik ben het met je eens dat het voor de verversing van de nwr zeker fantastisch zou zijn als ze uiteindelijk in het nwr ingeschreven kunnen worden. (Voor mij persoonlijk vind ik de combi al fantastisch, bij welke sectie deze ook ingeschreven wordt. )
Ik heb zelf ook zo'n gevoel voor een valk hengst, pas droomde ik zelfs dat er een palomino hengst uit kwam. Ik hoop toch eigenlijk zo op een merrie. Anders wordt het verplicht nogmaals dekken dit jaar.
LuffB
Geplaatst: 30-01-18 16:58
Ik waarschuw alvast, mijn zus die zwanger was had ik zowel het geslacht als de geboortedatum goed, Hahahah. Al was dat gewoon puur toeval. Ik heb het gevoel dat ze of 1 dag voor de uitgerekende datum, of 2 dagen erna gaat bevallen
Laat het zeker weten als je antwoord hebt! Zou je met een NRPS hengst ook nog met het veulen nwr ingeschreven kunnen worden? Of zit daar ook al teveel vreemd bloed bij?
Gemeen.. Kon je geen merrie gokken en een week eerder? Ik vind het weekend iets makkelijker. Ik hoop maar gewoon dat je het fout hebt.
Even uit het fokplan gekopieerd. NWR: Rijpony op Welsh grondslag, niet minder dan 25 % Welsh (sectie A of B) bloed; bij een geringer percentage Welsh bloed dan 100 % is uitsluitend Engels, Arabisch of AngloArabisch volbloed toegestaan.
En van het WPBR: In het WPBR worden veulens geregistreerd, die geboren zijn uit kruisingen van in het stamboek of basisboek geregistreerde Welshpony’s met dieren, die geregistreerd zijn bij een ander erkend stamboek; oudere dieren die geboren zijn uit kruisingen waarvan ten minste één ( 1 ) ouder voldoet aan de eisen voor inschrijving in één der secties van het Nederlands Welsh pony en Cob Stamboek met dieren, die geregistreerd zijn bij een ander erkend stamboek. In de afstamming van de pony moet minimaal 12,5 % Welshbloed voorkomen.
Voor de sectie nwr heb ik begrepen (staat ergens in een mail die ik nu natuurlijk niet terug kan vinden) dat de hengst de verrichtingen moet hebben gelopen. Voorbeeld: je pakt een welsh b merrie en welsh gefokte hengst ingeschreven bij nrps, dan voldoet veulen aan eisen sectie nwr maar wordt dan alsnog partbred ingeschreven. Dit omdat het voor de sectie nwr verplicht is dat de hengst aan de verrichtingen heeft deelgenomen.
Ik weet zeker dat ik er een mail van heb. Even verder zoeken want nu wil ik die vinden ook!
Het is allemaal wat, maar ik vind het reuze interessant.
@ absque, ga je ook naar de hengstenkeuring??
absque_dubio
Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 20:44
Natuurlijk ga ik naar de HK! Jij ook? En welke dag ga je? Komt voor mijn merrie niet veel interessants helaas.
LuffB
Geplaatst: 30-01-18 20:48
Ahh, met beide opmerkingen kan ik er wat meer duidelijkheid uit halen.
Heb zelf een NRPS (ruin) maar met moeders kant new forest en vaders kant veel NRPS, dan Arabisch bloed en uiteindelijk ook welsh bloed. Zie ook veel NRPSen die welsh vaders hebben en aan moeders kant NRPS. Maar die vaders zijn dan ook NRPS goedgekeurd, anders zouden ze in de wpbr terecht komen (aangezien vader welsh is, dus daar ingeschreven is en je dan 50% welshbloed hebt. Klopt dat wat ik zeg?
En als ik het ook goed begrijp kunnen de du boks hengsten nooit goedgekeurd worden bij de nwr, omdat ze niet genoeg welsh a/ B in hun bloedlijn hebben?
Ik ga vrijdag naar de keuring, vrij genomen en kan dan alle hengsten zien! Misschien zaterdag ook maar denk niet
Een welsh hengst als vaderdier wil niet zeggen dat de nakoming 50% welsh is. Althans, niet in de sectie nwr/wbpr. Die hengsten bestaan ook uit ander bloed, onder andere dus Arabisch, Engels en Anglo-Arabisch volbloed. Een wbpr kan dan nog ander bloed bevatten (nrps, Duitse rijpony etc)
Verhelderend pien. Al die stamboeken zijn soms maar verwarrend. Ik ben vooral bekend met de Arabische volbloeden en dan is er al snel meer duidelijkheid.
Ik wou eerst vrijdag én zaterdag. Maar ik vind er zo op papier niet mega veel interessants tussen zitten, dus ik twijfel of ik niet één van de dagen ga (en welke dan)..
LuffB het is soms ook zo verwarrend en lastig. Ik weet ook nog lang niet alles en leer elke dag bij. Misschien zouden we een nieuw topic moeten openen over hengstenkeuzes? Het is een mega interessant onderwerp en ik zit regelmatig te pb'en met bokkers hierover.
Passion heeft al een mooie ronde buik, ik moet echt even foto's maken in daglicht. Ze staat al 4 maanden binnen ivm blessure (wel een goede 3 maanden 2x daags gestapt aan de hand) en komt sinds kort smorgens weer eventjes op de paddock. Ondanks dat, is ze de rustheid zelf. Heerlijk.