Ze heeft last van zicht voor de uier, dat komt idd vaker voor en is niet erg. Het wordt echt spannend nu! Uier kan wel nog voller. Je kan ook haar banden en kling in de gaten houden
Met je vraag kan ik je niet helpen ben ik bang... Ik meen dat je vlak voor de dracht de staart zonder druk bijna plat op de rug kunt leggen (vanwege de slappe banden), maar heb dat nog nooit geprobeerd ofzo dus weet niet of dat ook echt een handig iets is om op te letten. En verder heb ik er geen verstand van helaas...
Tegen het einde van de dracht neemt het veulen steeds meer ruimte in beslag. Dan zal ze ook wat minder eten. Maar als ze het echt laat staan, wil dat nog weleens een indicatie zijn van een naderende bevalling, net als dunne mest. Eet ze wel gewoon hooi ed? Hoe is ze verder in haar gedrag? Onrustig, extreem knuffelig? Wil ze niet naar buiten? Let op alles wat van normaal afwijkt. De uier kan zeker nog voller, maar ze zou niet de eerste zijn waarbij pas tijdens de bevalling de uier vol schiet. Hoe ver is ze nu in de dracht? Is ze al veilig?
De banden zijn nog niet helemaal slap, de staart raakt nog niet op de rug. En de uier is goed aant toenemen maar als we even gaan stappen zijn, slinkt die ferm, is dat normaal?
Ze eet wel gelukkig heeel veel hooi en mag elke dag even op het gras, of wat daar van over schiet
Ik vindt ze wel wat onrustig ogen, als ik ze op de wei zet gaat ze wat heen en weer lopen en af en toe een hapje. Verder staat ze dag en nacht buiten op een grote Paddock.
Iemand zei me dat ze nog niet veilig is( ken daar zelf helaas niet zoveel van) ze is laatst gedekt op 7september en de 3 dagen daarvoor. Dus dan zou ze veilig zijn vanaf 21 juli, klopt dat?
Ik ga ze binnenkort wegbrengen naar een plekje waar ze haar dag en nacht in de gaten houden, denk dat ik daar dan best niet te lang mee wacht?
Als je haar naar een andere locatie brengt, zou ik dat normaal gesproken drie maanden van tevoren doen. Er zijn op een andere locatie ook andere ziektekiemen aanwezig. De merrie maakt daar antistoffen voor aan, die ze aan haar veulen meegeeft. Als ze bij wijze van spreken de week voor de bevalling verhuisd wordt, dan heeft ze te weinig tijd om de antistoffen aan te maken. Als ze nu in augustus uitgerekend is, zou ik haar dus inderdaad snel verplaatsen. Tot een maand voor de bevalling kan ook nog wel. Wordt er op dat nieuwe plekje voor je gewaakt? Hebben ze daar cameras ed? Als ze 7 september voor het laatst gedekt is, is ze nu nog niet veilig. Zou me niet teveel zorgen maken dat ze elk moment kan bevallen, tenzij ze ineens melk gaat druppelen. Ze is nu nog aan het voorbereiden
Wat hoop je eigenlijk dat het wordt? Merrie of hengstje?
Het plekje waar ik haar heen ga brengen is speciaal voorzien op drachtige merries, zelf kweken ze met haflingers.
Dag en nacht wordt ze in het oog gehouden en krijg dan ook de code om thuis de camerabeelden te zien, dus als het meezit kunnen jullie ook meekijken hihi.
Merrie of hengst, geen idee eigenlijk, ik heb enkel ervaring met een merrie, schijnt dat hengsten makkelijker zijn in omgang maar heb eigenlijk helemaal geen last van het feit dat Dotje een merrie is
kom nu pas dit topic tegen, dus alles doorgelezen! spannend zeg, nog maar minder dan een maand! eet ze alweer goed? echt een prachtige merrie, en een leuke hengst! ik duim voor een hengstje! Ik ga ff gokken: bevalling op: 14 Augustus geslacht: Hengst paar namen: Allegro; betekent levendig Arrow; betekent pijl Fiero; betekent wild
en als het tóch een merrie word: Joli; betekent leuk Jewel; betekent Juweel Marah; betekent Blij (mijn favorieten zijn Arrow en Marah, vooral Marah, dus misschien moet t toch een merrie worden ) Ik kijk uit naar t veulen en een voorspoedige bevalling van je tink gewenst