Haflinger Woezel verwacht in 2018!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 00:17

6 maanden update!

65 dagen drachtig, qua buik nog niks te zien
Afbeelding

180 dagen drachtig, 6 maanden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeetje, inmiddels zitten we alweer op 6 maanden.. vandaag 182 dagen om precies te zijn. Ik maak iedere maand foto's, van onder, boven, voor, achter en opzij. Ik vind het echt leuk om de veranderingen zo in beeld te kunnen brengen, daarom deel ik er iedere maand een paar in dit topic.

Bijna 4 weken geleden hebben we een lange, ontspannen buitenrit gemaakt met heel mooi weer. Helaas liep ze een dag daarna niet helemaal zuiver. 2 weken later is de masseur erbij geweest, die dacht dat het aan een spier in de schouder lag. Toen kwamen we erachter dat beide zadels inmiddels niet meer passen.. Dus zodra Pip weer goed loopt gaan we met de barebackpad verder. Tot op heden loopt ze nog niet volledig zuiver, dat kan komen doordat ze zich (met al haar extra gewicht) verstapt heeft. Dus we doen nog even rustig aan, maar het rijden opzich vindt ze nog prima.

Gisteren is Pip geschoren (en daarna meteen de maandelijkse fotoshoot gedaan) omdat ze, ondanks dat ik al vroeg begonnen was met dekens, toch alweer een flinke vacht had. Dus voor nu hebben we het er weer even af gehaald, dan kan er nu weer een wintervachtje aangemaakt worden en kan ze hopelijk in maart zonder deken staan!
(Kijk maar naar het verschil met deze foto van gisteren ten opzichte van bovenstaande foto's van vandaag!)
Afbeelding
Ze was zo ontzettend braaf en rustig tijdens het scheren, ze vond het echt heerlijk. Normaal vindt ze het scheren ook niet erg, maar nu was ze gewoon helemaal ontspannen en stond ze 3 uur lang stil! Oortjes, hoofd, benen en buik.. ze vond alles prima!

Morgen wordt ze gescand ivm eventuele gustverklaring, gewoon voor de zekerheid dus.

Het NHPS heeft uitgezocht dat er ergens in de 6e generatie vóór Pip een niet-goedgekeurde dekhengst (wel 100% haflinger) aanwezig is. Voor het KVTH betekent dit 1,56% vreemd bloed, maar omdat er dus geen sprake is van Arabieren bloed is Pip voor de NHPS gewoon raszuiver, ze is immers 100% haflinger. Dus ik kan Pip aankomend jaar registeren bij de NHPS waardoor ook het veulen geregistreerd kan worden!

Ik ben heel erg benieuwd naar het veulen en naar hoe Pip's lichaam nog gaat veranderen in de aankomende 5 maanden.. van te voren voorspelde ik al dat ze tonnetje rond zou gaan worden, en ik ben bang dat ik gelijk ga krijgen :j

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 14:36

Nog een leuke buikfoto:

65 dagen drachtig
Afbeelding
182 dagen drachtig
Afbeelding

De scan van vandaag was goed, de dierenarts voelde het veulen al meteen liggen. Daarna heeft ze toch nog gescand, ribben en lever etc waren goed te zien (een foto maken lukte alleen niet zo goed)... heel raar om te zien dat het zo hard groeit, op de vorige scan was het nog maar een heel klein frommeltje en nu zie je alleen nog maar stukjes van de ribben/ruggengraat.
Afbeelding
Lever:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nikitaxx op 19-10-17 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Namira542

Re: Haflinger Woezel verwacht in 2018!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:39

Ohh wat een leuke merrie heb je! Ik ga volgen. :j :j <3

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 14:45

Namira542 schreef:
Ohh wat een leuke merrie heb je! Ik ga volgen. :j :j <3

Ah dankjewel! En super leuk dat je volgt! :o

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:25

Ik volg lekker mee! In maart zit mijn merrie nog maar op 6 maanden drachtig.. :')

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:48

Wat een onwijs leuke merrie heb je daar!
En Woezel en Pip klinkt natuurlijk echt leuk samen. :)

'Aurum' is Latijns voor goud. Mss een leuke suggestie als paspoortnaam voor een hengstveulen?

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 02:20

Ik volg ook even mee! Handig om te zien hoe dik te buik is bij x aantal maanden. Heb zelf een Tinker merrie die drachtig uit Engeland gekomen is, zo kan ik een beetje vergelijken hoe ver zij ongeveer zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 02:44

Wat leuk een Haflingerbaby! *\o/*

Ik vind Aurea of Aurora de mooiste namen voor een merrie :D

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 23:33

Hahaha, Balou_k leuk dat je volgt en wat een verschil zeg! Pip zit volgende week op 7 maanden en het drong vandaag tot me door dat we gewoon nog maar 4 maanden te gaan hebben.. Het gaat nu ineens heel hard!

Mairead dankjewel! Inderdaad, het klinkt gewoon zo leuk en schattig hihi! Je suggestie is heel mooi, ik wil graag zoiets gebruiken maar dan voor een merrie veulentje (ik heb Pip laten scannen en ze krijgt als het goed is een merrie!) **\O/**

Wat leuk _Lina, en wat spannend ook! Heb je enig idee hoe ver ze nu ongeveer is?

Spookyjim, dankjewel! Die namen staan op mijn lijstje :o

We zijn vandaag op wedstrijd geweest in Beuningen! Ik twijfelde vorige maand heel erg of we nog wel op wedstrijd zouden kunnen, maar Pip loopt op het moment beter en fijner dan ooit tevoren.. dus zolang ze lekker blijft lopen rijden we gewoon rustig door. Thuis ging het rijden de afgelopen 2 weken al heel goed, ik kreeg haar, maar ik was bang dat dat op wedstrijd weer niet zou lukken. Maar gelukkig, vandaag was ze éíndelijk ook op wedstrijd een keer niet ontzettend sterk, ze zette zich niet vast, liet zich rijden en reageerde op wat ik van haar vroeg. Ik heb gewoon zo lekker kunnen losrijden, zonder gevecht en gewoon echt samen met Pip. In de eerste proef was ik helaas direct alle activiteit en impuls, nageeflijkheid en reactie op mijn hulpen kwijt. Maar gelukkig zette ze zich niet vast en konden we dat in de tweede proef prima herstellen. Vervolgens maakten we helaas wel slordige foutjes zoals aanspringen in galop ipv verruimen en het niet willen aanspringen op het moment datdat juist wel moest :( dus de punten hadden veel beter gekund, maar het goede gevoel was er niet minder om. Ik kon eindelijk echt rijden en tevreden afstappen in plaats van altijd maar alles te proberen zonder resultaat.
Volgende week rijden we nog een NHPS wedstrijd :o

Foto's van vandaag, door Juliette Laurant van Juliette Fotografie! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 22:54

7 maanden update

Afbeelding
Afbeelding
213 dagen drachtig, 7 maanden
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles gaat nog steeds goed, maar wat gaat het allemaal snel.
Pip's buik is afgelopen maand gegroeid, maar dan wel anders dan de afgelopen maanden. Op 6 maanden was haar buik eigenlijk op 1 plek dik, nu is volgens mij de hele buik groot. Ze is nu dus overal wat ronder geworden.. En we hebben de afgelopen maand best fanatiek dressuurmatig getraind, terwijl ze daarvoor een maand stil had gestaan door d'r schouder. Dat zie je ook wel een beetje terug op de foto's..

Het rijden ging afgelopen week nog steeds erg fijn! We hebben vandaag onze laatste wedstrijd gereden en we zijn reserve kampioen geworden in de B dressuur van de NHPS divoza competitie (laten we er verder maar niet over uitwijden, de proeven van vandaag waren verschrikkelijk en we hebben echt slecht gereden :( )
Nu is het even klaar met wedstrijden, al heb ik niet het idee dat Pip het nu niet maar aan zou kunnen. We blijven de aankomende maand wel gewoon door trainen, anders kan ik haar volgende maand rollen denk ik! ;)

Ik heb het veulen helaas nog niet zien bewegen of gevoeld. Volgens mij is alles wat ik zie namelijk gewoon Pip's ademhaling..

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:57

Wat een leuke combinatie!

merijn06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:07

Je ziet nu wel echt dat ze drachtig is :oo

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:15

wat een leuk topic ik ga volgen

ga je het veulen houden?

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 10:31

merijn06 schreef:
Je ziet nu wel echt dat ze drachtig is :oo

Haha ja, zeker! Ze is de afgelopen maand echt rond geworden, zelfs op haar rug :') ik ga toevallig vanmiddag weer foto's maken, dus de 8 maanden-update komt er ook aan!

plutolover schreef:
wat een leuk topic ik ga volgen

ga je het veulen houden?

Dank je wel! Ja, ik houd het veulen zelf. Pip is inmiddels 14, ze wordt 15 als het veulen komt. Dus tegen de tijd dat ik het met Pip waarschijnlijk rustiger aan ga doen is het 'veulen' rond de 4 jaar en kan ik dat gaan opppakken!
Ik ben zo iemand die alles heel lastig weg kan doen, daarom laat ik onze honden ook geen puppy's krijgen. Ik zou alles dan willen houden hahaha :j

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 01:12

8 maanden update!

Afbeelding

242 dagen drachtig, 8 maanden
Afbeelding
Kijk die witte buik en de witte billen én de kerstlampjes in de boom <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zitten we op 243 dagen, dus ik tel al af:
Nog maar 57 dagen tot de volgende symbolische grens van 300 dagen.
Nog maar 77 dagen tot het veulen levensvatbaar is.
Nog maar 97 dagen tot het 'gemiddelde' van 340 dagen dracht.

Net als de voorgaande maanden is ook de 8e maand weer voorbij gevlogen. Ik had het erg druk met tentamens en werk, waardoor Pip wat meer verlof heeft gehad dan ik eigenlijk had gewild..

Remo van der Putten stuurde mij na de vorige foto update nog een foto van onze laatste wedstrijd (let vooral op het buikje onder de deken):
Afbeelding

Het was afgelopen maand nog warm genoeg om lekker te rollen én daarna te kunnen wassen:
Afbeelding

En toen het eindelijk kouder werd maakten we een buitenrit door de sneeuw (en daarbij kon een galopje onderaan de dijk niet ontbreken):
Afbeelding

Daarnaast kwam in november de Penny kalender uit, de foto van Pip (Juliette fotografie) staat bij 'november'!
Afbeelding

Nu Pip alweer op 8 maanden zit krijgt ze binnenkort merriebrok in plaats van de gewone brokken en ben ik rustig aan het rondkijken naar een Birth Alarm (dexe ga ik gebruiken in combinatie met een camera). Iemand tips?

juuljb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:09

Wat een leuke merrie heb je! Inderdaad een verstandige hengst keuze lijkt mij.

Ik denk dat het een haflinger wordt :+

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 11:50

fyjuul schreef:
Wat een leuke merrie heb je! Inderdaad een verstandige hengst keuze lijkt mij.

Ik denk dat het een haflinger wordt :+

Hahaha, dat gok ik ook ja! Dankjewel :o

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:22

Die kalender komt hier in huis voor onze (bonus) dochter. :j

Wat gaat het lekker vlug de tijd hè!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:40

Leuk!!! Wij hebben een geweldige zoon van Allacher! Fantastisch karakter en nog eens prachtig ook!
Dit was een paar jaar geleden tijdens de keuring: [ITP] Alvaro naar de keuring!!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:59

Joehoe :)
Afbeelding

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 01:23

Wat gek, ik had helemaal geen email gekregen van jullie reacties.. daardoor lees ik ze nu pas!

Wat leuk dat je de kalender ook hebt Balou_k! Ik heb hem ook, maar bij ons in huis blijft het nu dus het hele jaar lekker november :')
En pff, de tijd gaat ontzettend snel! We zitten alweer op 260 dagen! Zo rond begin mei leken die 340 dagen een eeuwigheid te gaan duren, maar de dagen vliegen echt voorbij!

Bedankt voor je reactie en het linkje Sodeletuut! Wat een mooie haflinger is Alvaro zeg! Erg leuk om te zien :j

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 20:25

9 maanden update!
Vandaag zit Pip op 280 dagen:
Nog 20 dagen tot de 300 dagen grens
Nog 40 dagen tot het veulentje levensvatbaar is
Nog 60 dagen tot 340 dagen dracht.

Afbeelding

280 dagen drachtig, 9 maanden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zelfde telefoon, zelfde afstand. Maar het past er gewoon niet meer op :') ik moeten telefoon de volgende keer maar in een kuiltje leggen in de binnenbak..

Nadat Pip eerst heel aanhankelijk en lief was wordt ze nu steeds chagerijniger, ze vindt eigenlijk niks meer leuk. Als ik haar stal open doe legt ze haar oren al plat, ze bijt me als iets haar niet aan staat (zo ken ik haar dus echt niet) en andere paarden mogen haar niet eens meer aan kijken. Tot 2 weken geleden vond Pip het heerlijk als we haar uier schoonmaakten, maar nu wordt ze nijdig, bijt ze en tilt ze zelfs haar been op en dreigt ze te schoppen. Voorheen wandelde ik nog wel eens met haar, maar dat is niet meer te doen want ze gooit haar hele gewicht in de strijd om naar het gras te gaan en daar ook te blijven. Het lijkt wel alsof ze gewoon meer honger heeft, ze schooit ook echt abnormaal.. Deze foto's zeggen alles:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:52

Oh ze begint al lekker te groeien!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:16

Das echt leuk die maandelijkse fotootjes. Zie je leuke updatejes. Ik ga ook meevolgen! Ben benieuwd!

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:31

Leuk om die groei zo te zien :))