Gelderse Primera is weer iets moois aan het bakken!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emj_23

Re: Gelderse Primera is weer iets moois aan het bakken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:37

Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan. Wat een prachtige merrie. Ik ben heel benieuwd wat je deze keer voor een veulen krijgt.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 21:26

Dankjewel!!
Ik ben ook reuze benieuwd of het een kopie van Lenora gaat zijn of toch weer een hele andere. Ben ook benieuwd of dat het deze keer een hengst gaat zijn of weer een merrie. Casaron heeft veel hengsten gegeven vorig jaar. Primera tot nu toe twee dochters van casaron en upperville. Een hengst zou ik ook een keertje wel leuk vinden. Toch vind ik pri echt een merrie moeder, en merries zijn natuurlijk altijd goed!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:17

ts,wat een schitterende merrie heb je zeg.

enne haar veulen van casaron ( halfbroer van saron wv) is ook een plaatje <3 <3 *\o/* *\o/*

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:23

Ik volg ook mee! Ben benieuwd wat voor knapperd er uit komt.
Wat is stiekem je voorkeur? Of maakt het je niet uit?

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 23:01

Ketaki, dankjewel!!

Annelieke, in principe fok ik het liefste merries. Dit omdat ik ook echt fok voor bloedspreiding en ik vind het een leuk idee dat mijn fokproducten, naast het zijn van een leuk sportpaard, ook nog wat kunnen betekenen voor de populatie. In een merrie heb je natuurlijk meer kans dat ze nakomelingen zullen geven dan een hengst, aangezien die vaak geruind worden.
Toch mag het nu een hengst zijn, want het is mogelijk dat de hengstenhouder er interesse in heeft. Het zou een droom zijn als die naar de hk zou kunnen natuurlijk, maar goed wie wil dat niet. Dream on hahaha.
Vooralsnog ben ik gewoon weer helemaal gelukkig als alles goed gaat en gezond is.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 00:46

zou saron wv niets zijn voor haar, heeft dezelfde moeder als casaron, alleen creool als vader ( creool is van akteur, waar amor weer achterzit)

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 01:44

keat schreef:
Ketaki, dankjewel!!

Annelieke, in principe fok ik het liefste merries. Dit omdat ik ook echt fok voor bloedspreiding en ik vind het een leuk idee dat mijn fokproducten, naast het zijn van een leuk sportpaard, ook nog wat kunnen betekenen voor de populatie. In een merrie heb je natuurlijk meer kans dat ze nakomelingen zullen geven dan een hengst, aangezien die vaak geruind worden.
Toch mag het nu een hengst zijn, want het is mogelijk dat de hengstenhouder er interesse in heeft. Het zou een droom zijn als die naar de hk zou kunnen natuurlijk, maar goed wie wil dat niet. Dream on hahaha.
Vooralsnog ben ik gewoon weer helemaal gelukkig als alles goed gaat en gezond is.

Bedankt voor je uitleg! En met een beetje dromen is niets mis toch?

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 10:37

Ketaki, nee ik ben niet zo'n fan van saron.
De moederlijn is natuurlijk fantastisch, maar creool heeft net niet meegegeven wat ginus wel meegaf aan de hengst.
Saron is zelf een hele allround topsporter, maar vind hem niet altijd helemaal een vaderdier. Ik heb veel nakomelingen gezien, maar ze zijn vaak toch klein en geven niet altijd extra beweging. Natuurlijk heeft hij ook hele goede nakomelingen, maar ik zou er dan wel een hele grootramige merrie met veel beweging tegenover zetten. Op mn koss merrie durf ik hem eerder dan op primera. Zij is al niet zo heel groot.
Het creool bloed ken ik. Primera heeft ook een dochter gehad van upperville.
Saron x primera zou ook 3 x Amor geven heel dichtbij. Zij is natuurlijk een kleindochter van Amor en saron voert via creool en Zichem ook nog amor.

Ik wil nog een aantal hengsten gaan bekijken, maar er is kans dat ze dit jaar onder imposant gaat.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:35

Wat een prachtige merrie! Ik ga mee volgen.
Saron is inderdaad geloof ik maar rond de 1.65. Mijn paard zijn moeder is nog net iets kleiner.
Mijn paard is dus de uitschieter van bijna 5 jaar en bijna 1.70 met hun als ouders.
Ze zijn er dus wel maar zeldzaam :=
Leuke hengst maar inderdaad zou ik persoonlijk hem ook niet op deze merrie zetten.
Mijn paard zit goed in elkaar en is voor mij geweldig :+ maar zou verder ook geen interessante lijn hebben gehad voor de fok

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 11:50

Dankje!
Sow, die heeft idd een flinke groeispurt gehad dan! Dan zal er via saron en de moeder van jouw paard toch ergens voorouders zijn die wel maat geven. Die genen hoeven zich alleen maar te vinden. Het is natuurlijk ook niet zo dat je een combi van hengst en merrie an sich krijgt. Het bloed wat er ver achter zit doet ook nog een hoop.
Ja mijn merrie heeft wel hele ruime gangen, maar ze zou iets meer knie mogen hebben en nog iets opwaartse in het front mogen bewegen. Dat gaat saron ook niet geven denk ik.

Imposant is overigens ook niet groot, maar die is natuurlijk met de keuring gemeten, dus hij zal nog wel iets doorgroeien. Het blijft een gok, maar zn moeder geeft wel veel maat mee, dus ik ben niet zo heel bang voor een kleintje uit deze combi. Ik verwacht iig dat hij wel meer beweging mee gaat geve .

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:54

LukieBradley schreef:
Saron is inderdaad geloof ik maar rond de 1.65.

Dat klopt volgens mij niet hoor. Saron is toch echt groter dan 1.65? Volgens mij ook 1.70+. Dus dan is het niet zo vreemd dat die van jou ook groter is :D

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 12:02

Ik heb het even opgezocht en hij is 1.67
Dat is idd niet heel klein ofzo.
Toch heb ik veel kleine nakomelingen gezien of nakomelingen die weinig voorkomen hadden waardoor ze wat ponyachtig aandeden.
Maar goed, misschien ben ik bevooroordeeld en loop ok ooit tegen een saron aan waar ik op.slag verliefd op wordt haha.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 12:05

En misschien heb ik het wel helemaal mis en zou hij wel heel goed passen op primera, ik heb nu straks twee nakomelingen uit an halfbroer gefokt en wil dus ook ander bloed proberen. Daarbij vind ik 3 x Amor zo dichtbij ook wat veel. In de 3de 4de en 5de generatie zit dan Amor.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 20:53

Primera is vanmiddag lekker een uurtje aan de hand mee gaan wandelen. Ze gedroeg zich weer als een driejarige. Enorm fris was ze haha. Ik kan stellen dat het goed met haar gaat. Haar buik is echt al flink, maar ik heb hem niet goed op de foto gekregen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 01:18

Afbeelding
Hoe kun je hier nou niet verliefd op worden :+
1.67 kan kloppen.. zeker niet boven de 1.70. Zal eens in de papieren van mijn paard kijken daar staat het bij.

Saron geeft wel super karakters door en over het algemeen heel nuchter.
Wellicht zou het een fijne allrounder kunnen worden dan?

Primera ziet er happy uit! Inderdaad een mooie flinke buik <3

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:52

Ik ben wel benieuwd naar de echte stokmaat. Casaron heeft ook jaren als 1.67 erop gestaan en is nu 1.71. Saron zal ook wel als driejarige gemeten zijn en misschien nog doorgegroeid?

Niks ten nadele van Saron (die overigens heel nauw verwant is met mijn paard), maar ik snap wel waarom Keat voor Casaron heeft gekozen en niet voor hem bij Primera. Om de redenen die ze noemt.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 10:13

Lukie, nog een bonte ook!! Wat cool! Ik be wel benieuwd wat de volledige afstamming is van jouw paard.

Ja de paarden worden met 3 jaar gemeten. Die groeien idd nog wel wat door.

Het is niet zo dat ik heb gekozen tussen saron en casaron hè. Ik heb gedekt met casaron omwille van het project hem goed gekeurd te krijgen. Het tonen van nakomelingen kon hier misschien aan bijdragen. In eerste instantie dacht ik niet te gaan dekken. Dit omdat ik het geld er niet per se voor (over) had, maar dit was natuurlijk een buitenkans, een mooie combi, een mooi project en omdat alles uitstekend is verlopen met vorig veulen, kan ik nu blijven dekken. Het bekostigd zichzelf dan, dus dat is leuk!
En begrijp me niet verkeerd, want de wens om te fokken is er al jaren, na mijn veulen in 2007, maar ik wil en moet nog zo veel meer, dus het kwam er niet van. Je moet toch keuzes maken en alles is al duur zat. Nu zit ik goed gesetteld, huisje is af etc en dus kon ik er weer over na gaan denken. Kost toch een hoop geld en vooral de risico's die het met zich meebrengt. Dat moet je wel in je achterhoofd houden.
Enorm zonde wel natuurlijk, want primera raakt op leeftijd, maar anderzijds lijkt ze het allemaal nog prima aan te kunnen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:33

Haha nee ik weet dat je niet gekozen hebt :-). Mijn bericht was ook meer gericht op jouw antwoord op Lukies vraag of Saron geen optie zou zijn voor een toekomstige match.

Fokken is ontzettend duur en ik snap ook dat er meer in het leven is dan paarden alleen. En idd de risico's tellen ook mee. Plus: je moet ook nog eens afstand kunnen doen van je fokproduct. Toch vind ik het een nobel streven dat jij met Primera zo bewust bezig bent met de Gelderse paarden populatie.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:10

Nee ik vroeg niet of het per definitie een match zou kunnen zijn :)
Alleen omdat hij genoemd werd dacht ik dat het misschien met een ander doel iets leuks zou kunnen worden :j
Je bent doelbewust bezig en dat is alleen maar goed toch!

De moeder van de mijne komt uit een ico sun lijn.
Ik wil best een foto van het papier maken :)

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 13:29

Olympia, ow op die manier haha.
Ja ik moet ook zeggen dat mijn man het niet zag zitten hoor en die heeft het ook lang tegen gehouden. Hij was veel te bang voor de risico's en de kosten die het met zich mee zouden brengen als er wat mis zou gaan. Het is hem vorig jaar natuurlijk heel erg meegevallen. Alles ging soepel, veulen was snel verkocht en de hengstenhouder dekte graag terug. Als het zichzelf dan ook nog een beetje dekt in de kosten dan kan je zo wel lekker bezig blijven. Prachtige hobby! Als alles alleen maar blijft kosten dan houdt het idd een keer op. Ik rij ook nog graag wedstrijden en we vinden het ook nog leuk om te reizen, dussss.. iets met luxeproblemen ofzo haha.
Jij moet ook echt met die van jou naar de keuring hoor!
En heb je de ambities om te fokken?
Het is idd moeilijk om er afstand van te doen, maar als je al fokt met het idee dat het veulen toch weer weg moet dan maak je het jezelf toch iets makkelijker. Al heb ik het er toch heel moeilijk mee gehad hoor.
Hahaha dankje, ik doe mn best. Zou het fantastisch vinden als primera haar genen straks voortleven en het is dan denk ik het mooiste als ik daarmee nadenk over wat de populatie nodig heeft en niet lukraak met bijv Alexandro ga dekken.

Lukie, in principe is saron net zo interessant als casaron. Ze komen uit een fantastische moeder. In dat opzicht is saron zeker heel interessant om voor bloedspreiding te gebruiken. Enige nadeel is dus dat hij al 2 x Amor op het papier heeft en met de vele koss invloeden in de populatie zal je met de meeste merries al snel aan 3 x Amor komen als je een veulentje fokt. Ik dat opzicht heeft casaron wat vrijer bloed. Ze zijn beide interessant als je fokdoel ook de veelzijdigheid en springen is. Ze hebben beide een spring vader. Alleen als ik naar het type en beweging kijk dan durf ik casaron dus eerder dan saron. Dat geld voor mijn merrie, maar dat kan met andere merries weer heel anders zijn. En ook casaron is natuurlijk niet perfect. Daar zijn ook op en aanmerkingen op, net als bijna elk paard, en daar moet je ook rekening mee houden in je keuze.
En je hebt gelijk hoor. Misschien geeft saron icm mijn merrie wel een topper. Dat weet je niet, maar ik probeer de inschatting zo goed mogelijk te maken.

Ja leuk, maak maar een foto hoor. Ben benieuwd!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:42

Het is wel mijn droom om ooit nog eens een veulentje te fokken. Floor heeft ook mooi vrij bloed natuurlijk, dus ik kan wat dat aangaat alle kanten op. Als je dan kijkt naar een goede match, dan zal niet iedere (Gelderse) hengst in aanmerking komen. Ik vind een hengst zoals Imposant wel echt heel gaaf, qua maat (hoogte) heb ik wel een beetje twijfel in combinatie met Floor. Maar goed, eer fokken bij mij actueel wordt, dan is Imposant ook verder uitgegroeid en dan valt daar meer over te zeggen :-).

En voor wat betreft de keuring... Sja... dat blijft een dingetje. Ik wil eerst even kijken hoe ze zich gaat ontwikkelen met serieuze training. Ze is nu een beetje in een 'over'conditie zeg maar. En dan neig ik op dit moment nog wel meer naar een thuiskeuring eigenlijk. :+ Mijn ervaring tot nu toe met Floor op vreemd terrein is dat ze niet zo goed uit de verf komt en omdat het al geen benenzwaaier is, blijft er dan van de beweging helemaal niet zoveel over :o . Qua type denk ik dat ze het wel redt in ieder geval.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 14:14

Ja maar je hebt nu nog zeker 2,5 maand. Als je ze in die tijd echt klaar maakt ervoor zou het wel goed moeten komen met haar conditie. Of je zou haar weg moeten brengen. Het hoeft ook geen benenzwaaier te zijn. Gewoon een correct type en bewegingen zijn ook voldoende voor stamboekopname en misschien wel ster. Je moet eigenlijk iemand hebben die je een beetje kan begeleiden als je het zelf wil doen.
Voor casaron is het ook goed, want dan krijgt men een beeld van hoe hij fokt.
Met een thuis keuring kunnen ze niet ster worden toch? Wel voor stamboekopname? Dat kan natuurlijk ook en dan kunnen ze je adviseren om nog voor ster op te gaan ja of nee.
Maar goed, ik heb het destijds ook zelf gedaan met ciara en die is toen ster geworden. Als ik het Kon, kan jij het zeker haha.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:40

Dat is verrekte kort zeg! 2,5 maand hahahaha. Ik kan je wel eens even een filmpje sturen, dan begrijp je misschien beter wat ik bedoel. Het is wel een filmpje van 7 maanden geleden en dat geeft een redelijk beeld. In principe sta ik op stal bij iemand die paarden vaker keuringsklaar maakt, dus dat hoeft het probleem niet te zijn :-). Ik denk dat ik een te perfectionistisch beeld heb van hoe het moet zijn (en ik denk dus dat de kwaliteit mij ontbreekt) en daarnaast wil ik ook ábsoluut geen flater slaan door mijn eigen gepruts.

Kijk als ze bij een thuiskeuring in het stamboek kan is het wat mij betreft prima. Dan hebben ze ook gelijk een beeld van Floor als nakomeling van Casaron. Daarna is iets via de sport proberen ook nog altijd een optie.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 19:20

Zou er een veulen in zitten? :D
Lekker suffen in de zon.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:32

Wat een heerlijke foto's, je ziet haar genieten... {:}