Drachtige merrie en rhino op stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Allienda

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:49

Is het niet zo dat het officieel bij een instantie gemeld moet worden als er een Rhino uitbraak is? Weet iemand dit?

Je kunt ook eens navraag doen wat de rechten en de plichten van een stalbaas is...........Wij hadden hetzelfde probleem met onze vorige stalbaas (nalatigheid van de omheining oa) maar hij deed er niets aan, uiteindelijk hebben wij het geluk gehad dat wij in diezelfde periode een huis met stallen, weide etc gevonden hebben! Konden gelukkig onze spullen pakken en gaan. Wat natuurlijk in jou situatie absoluut niet nodig is

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:22

Nee voor rhino is er (helaas) geen meldingsplicht. Stal is dus ook helemaal niet verplicht te melden dat er rhino op stal is, al is t wel zo netjes dat wel te doen en weet je ook wat je aan de stal hebt als ze t niet doen (totaal geen verantwoordingsgevoel van de stal eigenaar, neemt t niet zo nauw). Zou in ieder geval nooit op een stal willen staan die het niet meld of kenbaar maakt... Vind dat zelf een hele slechte zaak (ook al is er geen meldingsplicht).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:48

Er is inderdaad geen meldingsplicht voor rhino; niet voor dierenartsen en niet voor stalhouders. Op de stal waar ik stond, was rhino. Als de stalhouder dat eerlijk had gezegd, had ik nog even gewacht met mijn paard naar daar te brengen. Maar toen ik belde, kon ik meteen komen. Gevolg: neurologische rhino en alsof dat nog niet erg genoeg was een heleboel heibel met de stalhouder, die alles buiten de publiciteit wilde houden. "Er zijn alleen wat paarden met koorts geweest", vertelde de stalhouder doodleuk. Ik heb dit toen helemaal uitgeplozen (welke dierenarts het aanvankelijk had geconstateerd) en bleek dat er op het moment dat mijn paard daar kwam, vier bewezen gevallen van rhino waren en vier paarden die niet waren getest, maar waarbij door de symptomen en de omstandigheden mocht worden aangenomen dat het rhino was.
Naar aanleiding van dit hele gedoe is er hier in de regio veel aandacht geweest voor rhino en zelfs een info-avond op de club waar dierenartsen uitleg gaven.
Moraal van dit verhaal: een stalhouder hoeft zich niet te schamen voor rhino op stal, maar moet wel zo fatsoenlijk zijn om het te melden.

grommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 08:34

chevax schreef:
Er is inderdaad geen meldingsplicht voor rhino; niet voor dierenartsen en niet voor stalhouders. Op de stal waar ik stond, was rhino. Als de stalhouder dat eerlijk had gezegd, had ik nog even gewacht met mijn paard naar daar te brengen. Maar toen ik belde, kon ik meteen komen. Gevolg: neurologische rhino en alsof dat nog niet erg genoeg was een heleboel heibel met de stalhouder, die alles buiten de publiciteit wilde houden. "Er zijn alleen wat paarden met koorts geweest", vertelde de stalhouder doodleuk. Ik heb dit toen helemaal uitgeplozen (welke dierenarts het aanvankelijk had geconstateerd) en bleek dat er op het moment dat mijn paard daar kwam, vier bewezen gevallen van rhino waren en vier paarden die niet waren getest, maar waarbij door de symptomen en de omstandigheden mocht worden aangenomen dat het rhino was.
Naar aanleiding van dit hele gedoe is er hier in de regio veel aandacht geweest voor rhino en zelfs een info-avond op de club waar dierenartsen uitleg gaven.
Moraal van dit verhaal: een stalhouder hoeft zich niet te schamen voor rhino op stal, maar moet wel zo fatsoenlijk zijn om het te melden.

Jeetje Mina, wat een verhaal zeg...Dat is mooi zuur dan. Ik hoop dat je paard weer de oude is?...

De irritatie is hier ook gegroeid. Inmiddels wil hij dat ik het contact regel met zijn vader, die overigens de paal die verrot was, heeft vervangen. Ik appte vanmorgen de eigenaar om te vragen hoe het ging met schimmel en veulen en met de vos die op knappen staat. Hij heeft het gelezen maar reageert niet meer.

Het vertrouwen is naar 0 gedaald. En ik kan geen kant op. Over 3 weken is ze uitgerekend. Ik ga haar niet verhuizen. Maar door de manier waarop er gedeald wordt met het probleem ( geheimhouding e.d) vind ik het een eng idee als ze haar naar binnen halen en ik geen idee heb hoe het op stal gaat..Ik baal zo..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:35

O wat vervelend Grommie! Ik zou zo ook geen oplossing voor je weten, maar ik kan me goed voorstellen dat jij nog weinig tot geen vertrouwen hebt in je nieuwe stal, terwijl je er van te voren toch vast goed over nagedacht hebt om daar naar toe te gaan. Ik blijf voor je duimen hoor!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:53

Wat een ellende grommie! Ik duim voor je dat het allemaal goed zal verlopen. Te spannend op deze manier

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:12

Erg voor jullie. Ik hoop dat het allemaal goed afloopt. Deze vervelende ziekte geeft ook heel veel stress bij de eigenaren.Houd je ons verder op de hoogte,ik leef mee! :(:)

grommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 11:36

Hoi allen. Mijn merrie maakt het goed. Ze kucht wel eens een keer, maar ze is nu 13 dagen koortsvrij. De vraag zal blijven in hoeverre rhino een deel gespeeld heeft. Het weer is veranderlijk, dus soms doe ik de regendeken af en soms op. Die overgang blijft lastig. Ik vind het nu ook koud. Ik snap dat de baas stress heeft. Je zal maar 200 paarden huisvesten! In ieder geval reageert de een niet meer op berichten. Vanmorgen vroeg ik of de stroom er af mocht. Wordt wel gelezen maar genegeerd...Dus diens pa gebeld. Toen was het goed. Moest even draadje verzetten. Ben bijna klaar met opbouwen grasverbruik en hey grasmasker gaat niet meer op. Of er nog verder gezonde of dode veulens bij gekomen zijn, weet ik niet...

Op 22 april moet het geboorte alarm op, als ze dan nog niet geaborteerd heeft. Hopelijk blijft ze koortsvrij. Vanmorgen was het 37.9. Dat heeft ze meestal 's avonds. En zo kom ik twee x per dag. Met lysine, krachtvoer en druppels.

Verderop staat een schimmel alleen. Ze ia uitgerekend in augustus. Het enige wat ze doet is staren over het draad naar de schapen en met hen mee hollen. Ik vind dit zo sneu..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:41

Heb zo met je te doen meer dan goed zijn voor je eigen paard kan je niet helaas. Het is lastig nu met dit weer hier ook weer dekens op nu. De dagen tikken weg nu hopelijk op weg naar een goede bevalling en veulen. Hier duimen we voor jullie.

grommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 22:06

Ontzettend bedankt. Ik hoop dat er verder levende veulens op stal bij gekomen zijn maar ik heb geen idee. Intussen sta ik wel op hun terrein. Dit is heel maf...Hopelijk breekt het ijs en tot die tijd blijf ik goed voor mijn paard zorgen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:11

Misschien zijn ze zelf ook wel erg ondersteboven van de Rhino op hun stal en zijn ze daardoor niet goed te benaderen. Wel goed dat je met de pa toch nog contact en overleg kan hebben. Als er echt zoveel paarden staan snap ik ook wel dat ze hem knijpen. EHV-1 kan dus bij drachtige merries verwerpen of geboorte van een te zwak veulen geven, maar bij niet-drachtige merries en ruinen kan het de neurologische vorm geven en ook daar wil je niets van meemaken.

Ik blijf voor je duimen hoor!

grommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 09:13

Zeker weten..Ik weet wat de MKZ crisis heeft gedaan met de omgeving hier. Vreselijk...De abortusvariant is volgens artsen uitgesloten. Daar hadden paarden inmiddels al kenmerken van moeten vertonen. Dus dat is een opluchting hoor. Het is echter wrang. Ik houd er juist enorme rekening mee. Met de bijkomende stress. Zit in de zorg en ben erg op de ander gericht. Maar ij ben geen therapeut, draag behoorlijk wat kosten af en regel t vrijwel allemaal zelf. En daar ligt wel de grens. Ook ik ben maar mens. :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:36

Wacht even, de abortusvariant is uitgesloten, maar er zijn wel paarden die veulens verworpen hebben door EHV-1? En een veulen dat het kort na de geboorte niet gered heeft toch? Of haal ik nu dingen door elkaar? Dan is dat toch de abortusvariant?
Nee, ik snap jou ook volkomen hoor, ik zou me ook zo voelen in jouw situatie. Gelukkig weer een nacht voorbij die goed is gegaan voor je ( hoop ik tenminste).

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:03

Wat vreselijk allemaal grommie, hopelijk gaat alles met jouw merrie goed en heb je daar binnen kort een mooi veulen naast staan! Maar wat ik niet snap, als de abortus variant is uitgesloten, hoe kunnen die veulens dan dood geboren worden of snel na de geboorte aftakelen? Dit zijn toch juist de symptomen van de abortus variant? Of heb ik iets over het hoofd gelezen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:04

Ik denk dat ze bedoeld dat de neurologische variant is uitgesloten. Lijkt logischer gezien de bericht volgorde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:32

Tjonge. Ik vind Grommie erg dapper,want ik zou zelf inmiddels zeer zwaar overspannen geraakt zijn in haar situatie. Beterschap voor alle paarden!

grommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 22:57

Sorry, inderdaad de neurologische variant.Wat suf van me. Deze is inderdaad niet voorgekomen.
Sorry voor de verwarring. Ik denk dat ik iets rustiger ben omdat mijn merrie het nu goed doet. Maar ik leef bij de dag en voel wel een constante spanning. Ik slaap ook korter. Dus wat dat betreft ben ik niet rustig. Mijn merrie is enorm aanhalig momenteel en de uier wordt voller. Ze moet nog 2.5 week. Vlakbij staat er een merrie die in augustus is uitgerekend. Ze staat alleen en oogt zo verloren..Vindt het zo sneu...Volgende week moet ze een geboorte alarm op. Dan moet ze 24/7 zonder deken. En dan moet ik weer contact hebben op goede wijze met die zoon. Het is dat er teveel stress komt bij nog een verhuizing, want anders zou ik echt zsm weg willen...Maar wie wil rhino op stal?

grommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 13:24

Mijn merrie doet het goed. Ik mag niet klagen. Ze heeft appeltjes op haar vacht, is actief en attent. Ze groeit en haar uier blijft inmiddels voller staan.

Aanstaande weekend moet het geboorte alarm op. Dan zou de deken af moeten. Echter is er erg slecht weer voorspeld.. Zucht. Ik heb de stoute schoenen aan getrokken en de baas gevraagd ( zoonlief) via de app of we zaterdag kunnen afspreken, omdat ik de merrie bij erg slecht weer naar binnen wil hebben. Weerstand verlagen is immers rhino opflakkeren. Hij zegt echter dat de kans op besmetting groter is binnen. Daar is wat voor te zeggen maar ik denk dat de besmetting allang heeft plaatsgevonden. Hij reageert niet concreet op mijn vraag voor aanstaande zaterdag. Idem met betrekking tot het feit dat ik de merrie wil blijven ondersteunen met lysine en druppels en bereid ben de stal te ontsmetten, de andere dieren te vermijden, etc.. Morgen gaan manlief en ik gewoon naar het bedrijf toe om te overleggen. Hij kan moeilijk weg lopen. Op de vraag hoe de andere merries het maken en de veulens wordt er niet gereageerd.
Een vriendin van me wil mijn merrie wel opvangen.
mbt Haar ruinen maak ik me niet teveel zorgen, ze heeft een groot stuk land. Er kan een touwtje tussen en ze zou misschien in een boks kunnen die niet tegen de andere boksen aanstaat. Maar ze gaat een merrie laten insemineren. En dat vind ik andere koek..

Bedankt voor de pb die ik heb ontvangen. Lief dat mensen betrokken zijn. Ik blijf een beetje koppijn houden door de situatie.
Laatst bijgewerkt door grommie op 19-04-16 13:54, in het totaal 4 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:35

Mooi aanbod van je vriendin. Overleg anders even met je dierenarts of het wijs is.

grommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 14:08

Jennyj01 schreef:
Mooi aanbod van je vriendin. Overleg anders even met je dierenarts of het wijs is.

Ben er idd mee bezig. Bedank!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:27

Grommie, ik ben benieuwd wat je DA zegt. Die abortusvariant kan dus bij ruinen en niet-drachtige merries de neurologische variant geven, het kan alleen als de jouwe echt apart staat en haar snot niet in contact kan komen met de andere paarden. Je zal haar dan ook zelf moeten verzorgen en niet bij de andere paarden moeten komen. Lastig hoor, verhuizen geeft stress, maar dat geeft naar stal gaan op je huidige locatie ook denk ik. En ik snap dat in de wei laten ook geen optie is. Sterkte met je beslissing hoor!

grommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:45

Jet ik laat het je weten; ik vind je verhaal een logische. Ik neem echter geen onnodige risico's en vaar op het verhaal van de arts waar ik vertrouwen in heb.

grommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 12:42

Hoi allen. Goed nieuws! Mijn merrie gaat bij slecht weer dit weekend op stal en ik mag haar dagelijks behandelen. Hallelujah!

De vos uit de wei heeft een veulen gekregen wat 24 uur geleefd heeft. Het vermoede is dat mijn merrie met haar koorts rhino heeft gehad maar het doorstaan heeft en het feit dat het veulen is blijven zitten js een goed teken. Ik vermoed dat ze gaat voldragen. Dan is het nog afwachten. Dus vd vier in de wei hebben 3 geveulend. 2 Overleden. 1. Gezond en een dondersleuk diertje.

Mijn merrie kan geen neurologische variant door geven. Ook dat is fijn nieuws!
Ik zou haar echter niet bij merries moeten plaatsen die ver in de dracht zijn...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:03

Fijn nieuws Grommie, betekend dat het contact verbeterd en dat is ook fijn. Maar op stal zou ik alleen doen als het echt verschrikkelijk but weer is, zou dat wel eng vinden. We duimen verder dat het nieuws positief blijft. Veel sterkte en succes!
Het aanbod uit de pb blijft staan he, mocht je er wat aan hebben om te lenen.

grommie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 13:15

jobamara schreef:
Fijn nieuws Grommie, betekend dat het contact verbeterd en dat is ook fijn. Maar op stal zou ik alleen doen als het echt verschrikkelijk but weer is, zou dat wel eng vinden. We duimen verder dat het nieuws positief blijft. Veel sterkte en succes!
Het aanbod uit de pb blijft staan he, mocht je er wat aan hebben om te lenen.

:(:)