Everdaleveulen, bruin, vos of zwart juweeltje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Everdaleveulen, bruin, vos of zwart juweeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:32

Leuk een merrie volg topic .
We verachten ook veulens op t werk nog !
Zo spannend allemaal .
Maar dit jaar dragen veel merries over ...
Niet leuk

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:35

Mooie merrie! Ben erg benieuwd naar het veulen. Ik volg ook :)

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 22:54

Mijn merrie is duidelijk nog niet klaar voor de geboorte, ze rust veel (heel veel) of liever gezegd noem ik haar rustig. Heeell rustig. Maar taal nog teken naar een bevalling, dus we wachten nog even. :O

Margo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:28

Dan wacht ik rustig met je mee.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:35

Het weer is ook nog niet zo mooi, dus beter dat ze nog even wacht :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:08

ik volg! :D

Margo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:16

Ik zeg 2 dagen het warme zonnetje op haar rug en dan komt het :) .

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 09:22

Hier even een update die eigenlijk geen update mag heten. Er is namelijk weinig nieuws onder de zon. Natuurlijk ben ik erg geschrokken en verslagen door het nieuws dat de merrie van Lauura na een paar dagen het veulen is verloren. Het is voor Lauura persoonlijk een groot verlies, maar het confronteert ons ook met het feit dat een veulentje fokken niet altijd alleen maar een blije leuk is.
Het veulentje hier zit nog veilig in de buik van mamma. En daarmee is ook wel alles gezegd. Het uier is al bijna 2 weken in dezelfde staat. Iets gevuld maar niet gespannen. De banden aan de achterkant worden slapper en de vulva verandert ook van positie. Maar de merrie is nog steeds haar rustige zelf in de nacht op stal. En Haar pittige zelf in de paddock maar de andere paarden toe. (Ik heb dan wel een dikke buik maar ben nog steeds de baas begrepen?!) iedere nacht kijk ik tot 2.00 's nachts steeds op de camera, maar als ze dan nog steeds rustig is ga ik slapen.

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:12

Confronterend is dat he, als het dan bij een ander fout gaat. Moet zeggen dat ik ook heel erg schrok van het nieuws. Kan bijna niet geloven hoe snel het dan kan gaan ineens.
Gelukkig zijn de gevallen waarbij het fout gaat nog altijd minder dan de gevallen waarbij het goed gaat en laten we dan maar hopen en wensen dat de jouwe zo'n geval is waarbij het goed gaat :) Er komt vast een prachtig mooi veulen uit, daar kan je in ieder geval wel zeker van zijn met zo'n topmerrie en tophengst! Ze gaat het gewoon nog even rekken tot het echt 20 graden wordt :)

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 10:21

Wij hebben 4 jaar geleden hetzelfde op stal gehad. Veulen van een stalgenootje kon ook niet plassen. Waarschijnlijk in het begin te weinig biest gehad. Op de middag dat het veulen eigenlijk was opgegeven door de eigenares, is hij er nipt doorheen getrokken en de ruin wordt nu ingereden. Een geboorte en de eerste dagen zijn niet altijd zonder complicaties. Daarom maar extra duimen dat alles hier goed gaat.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:07

Lief van je, wij zijn er ook echt ziek van. Zo onwerkelijk.... Niet teveel overna denken en hopelijk snel van je eigen veulen genieten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:13

Wat een super kleurtje heeft de merrie. Geen idee of Everdale wel zulke mooie vosjes geeft,...maar ik hoop het wel voor je.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 22:56

@ Lauura. We moeten ons inderdaad maar op het positieve richten. Gelukkig heb jij nog een mooie Enter bink staan die jou merrie je vorig jaar geschonken heeft.

Ik meen hier op bokt een keer iets gelezen te hebben over dat een koffievos (in tegenstelling tot een blonde vos een donkergen heeft. En dat dat weer zijn eigen invloed kan hebben op de kleur van het veulen. Maar misschien heb ik dat ook verkeerd. Iemand die er meer van weet, ik hoor het graag.
Ik knal inmiddels bijna uit elkaar van wat nieuwsgierigheid van voor veulentje het wordt.
Een spin maakt inmiddels een smaakvol gordijntje voor de camera, zodat moeders in alle rust en zonder pottekijkers een mooi veulentje kan baren.
http://s209.photobucket.com/user/vizsla ... 3.png.html
Bijna klaar.
http://s209.photobucket.com/user/vizsla ... 4.png.html
Voor de oplettende kijker, de datum op de camera staat niet juist.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:25

Hoe gaat het??

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 22:19

Ik schitter door afwezigheid in dit topic, omdat alle aanwijzingen dat er op korte termijn een veulen aankomt ook schitteren van afwezigheid. Mijn merrie is heel aanhankelijk, soms een beetje vermoed, maar vooral heel ontspannen. Het uier is gevuld en redelijk gespannen. Maar al zeker een week in dezelfde toestand. Ze kegelt niet duidelijk, en van een onrustige merrie is al helemaal geen sprake. Ze is nu 342 dagen dus ik waak wel elke nacht. :O dodelijk vermoeiend. Je begrijpt dat ik het veulentje er inmiddels wel uit kan kijken. Maar ook die methode heeft tot op heden ook geen resultaat gehad.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:55

Misschien is t slim om PH strips aan te schaffen?? Scheelt je een hoop waken. Met als groot gevaar dat je straks zo moe bent dat je de bevalling alsnog mist. Heb zelf mogen ervaren dit jaar hoe betrouwbaar ze zijn. Mijn merrie is afgelopen woensdag bevallen na een dracht van 342 dagen.
Heb in totaal 2 nachten gewaakt. Maar meer omdat ik (nog) niet wist hoe betrouwbaar de strips waren. Maar die bleken bijzonder betrouwbaar!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:59

ubimone schreef:
Misschien is t slim om PH strips aan te schaffen?? Scheelt je een hoop waken. Met als groot gevaar dat je straks zo moe bent dat je de bevalling alsnog mist. Heb zelf mogen ervaren dit jaar hoe betrouwbaar ze zijn. Mijn merrie is afgelopen woensdag bevallen na een dracht van 342 dagen.
Heb in totaal 2 nachten gewaakt. Maar meer omdat ik (nog) niet wist hoe betrouwbaar de strips waren. Maar die bleken bijzonder betrouwbaar!

Helaas zijn die strips niet bij elke merrie zo betrouwbaar hoor
Mijn merrie had vorig jaar een week tussen 6 en 6,5 voordat ze beviel
Dit jaar ook alweer 3 dagen 6,5 en nog geen veulen

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:02

@ponyparadijs bij mijn merrie verkleurde de strip op dinsdagmiddag totaal niet meer. Oftewel PH 6. De volgende ochtend om 5.25u is mijn veulentje geboren.
De meeste merries bevallen ook bij PH 6.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:03

Die van mij krijgt dus niet eens 6 op de strips terwijl er 2x daags wordt getest
Vorig jaar om 9 uur getest rond de 6,5 en vervolgens om 13:30 stond er een veulen naast

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:07

Ok das apart. Ik ben mijn merrie ook tegen de uitgerekende datum 3x per dag gaan testen.
S avonds om 11 uur pas hars.
Om 1uur s'nachts kegelen en om 5.25u bevallen. Proef je ook de melk?
Tegen de tijd dat ze moeten bevallen word deze zoet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:13

Die van mij is hoe dan ook goed in stiekem bevallen
MarijeR hier op bokt heeft een merrietje gehad die ruim een maand met 6 op de strips liep
Dus het zegt niet altijd wat

We kijken ook naar de kleur en de smaak inderdaad
Maar dat zoete is bij haar ook geen graad meter gezien de melk de dag van bevallen ook nog waterig en zoutig smaakte
Het zijn goede richtlijnen maar helaas geen garantie dat het ook inderdaad zo gebeurt

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:20

Er zullen idd altijd wel uitzonderingen blijven. Maar voor mij hebben ze prima gewerkt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:24

ponyparadijs schreef:
Die van mij is hoe dan ook goed in stiekem bevallen
MarijeR hier op bokt heeft een merrietje gehad die ruim een maand met 6 op de strips liep
Dus het zegt niet altijd wat

We kijken ook naar de kleur en de smaak inderdaad
Maar dat zoete is bij haar ook geen graad meter gezien de melk de dag van bevallen ook nog waterig en zoutig smaakte
Het zijn goede richtlijnen maar helaas geen garantie dat het ook inderdaad zo gebeurt

Er is nu ook momenteel iemand met een merrie die nu al 4 dagen 5.5 heeft en druppende melk.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 09:57

ubimone schreef:
Er zullen idd altijd wel uitzonderingen blijven. Maar voor mij hebben ze prima gewerkt!

Gelukkig maar!
En ik bedoel ook niet dat ze niet werken
Maar het geeft geen garantie
Zo als hier onder ook wel weer te lezen is

Cayenne schreef:
Er is nu ook momenteel iemand met een merrie die nu al 4 dagen 5.5 heeft en druppende melk.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 23:28

Ik ben dol op alle volgtopics met veulens. En ken daardoor ook de ph strips. Ideaal heb ik lang gedacht. Tot je toch ziet dat daar veel uitzonderingen in zijn. Tja wat is wijs. Juist omdat uitzonderingen zo de regel zijn. Hou ik haar in de nacht toch maar gewoon ieder uur in de gaten. In het weekend en op mijn vrije dag slaap ik overdag wat bij. Dan kunnen anderen haar ook in de gaten houden. vandaag wel wat harsjes op de uier. Maar de grootste indicatie vind ik toch gedragsverandering. En dat heeft mijn merrie totaal nog niet. Ze is gewoon haar eigen dikke eigenwijze zelf. En staat al nachten achter elkaar gewoon onverschillig te tukken of aan haar hooinet te trekken alsof haar leven er van af hangt. We zitten inmiddels op 346 dagen en we wachten nog maar even.