Lief klein spanjaardje in de maak! (PRE)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denken jullie dat het wordt?

Zwart merrieveulen
72 (30%)
Vos merrieveulen
42 (17%)
Zwart hengstenveulen
93 (39%)
Vos hengstenveulen
27 (11%)

Totaal aantal stemmen: 234

Azmay

Re: Lief klein spanjaardje in de maak! (PRE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:41

Ik volg ook onder mijn steentje al hopend dat ik niet een zelfde topic hoef te openen. :')
Maar ik geniet graag met jou mee :j

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 11:44

59 mensen al die een gokje hebben gewaagd, wat fijn :) Zeker ook omdat er een pak meer gokkers denken dat het een vos merrietje wordt, dan wat de kansen daartoe eigenlijk zijn :D

Met Imperiosa gaat het goed. Ze is lief, vrolijk en is fitter dan ik in eerste instantie dacht :)
Aangezien ze wat last heeft van mok aan haar achtervoetjes, speelde ik al een eind met het idee om haar mee te nemen naar zee zodat die voetjes eens goed in het zout water kunnen weken.

Dat is echter niet zo evident, aangezien ze de afgelopen 9 jaar niet meer gewerkt heeft, laat staan bereden werd (bij de vorige eigenaar).

Ik had haar al wel opnieuw zadelmak gemaakt en een tijdje terug had ik haar meegenomen op een wandeling door het bos hier vlakbij. Maar alles bij elkaar had ik er dus nog maar 2x mee gereden :o

Het mooie weer liet me echter de knoop doorhakken: paardje ingeladen en op weg naar zee.

Ze was zoals verwacht heel braaf, maar wat een energiebom zeg. Dat had ik echt niet verwacht van een 16-jarige met dikke buik (217 dagen drachtig). Ze wilde geen seconde stilstaan en vroeg zelf om eens goed te crossen :+ Ik had eigenlijk het plan om het rustig te houden, enkel te stappen en misschien ene klein drafje. Maar van zodra ze de zee in de gaten kreeg , zette ze er stevig de pas in en ging ze recht op het water af. Vanaf dat de eerste golf naar haar toe kwam, veranderde ze al snel van gedacht 8)7 Nuja uiteindelijk bleef ze er iedere keer opnieuw geïnteresseerd naar terug keren en bang terug van weg lopen, maar uiteindelijk stond ze met haar 4 voeten in het sop :Y)

Ik wilde jullie toch deze fototjes niet onthouden :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat de baby niet te veel zeeziek geworden is van al dat gehobbel :#

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:17

Wat leuk! Ik volg!

Zwangerschapsgym aan zee, gaaf! :D

Hoe weet je trouwens de kansen op de kleuren?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:20

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:38

Crines schreef:
Haha wat grappig al die mensen die een voorgevoel lijken te hebben :)

Nouja, daar ben ik ook schuldig aan hoor :o Ik denk namelijk dat het een zwart hengstje zal worden (net zoals het merendeel van de gokkers hier blijkbaar).

Maar toch blijf ik koppig hopen op een vos merrietje O:) Nouja, als het maar gezond is 8-)

Ik had alleen gehoopt op een beetje kleur in mijn anders volledig zwarte kudde :') Makkelijker om ze uit elkaar te houden ook :+

Neenee, een vosje zou de ideale basis zijn om met haar als fokmerrie trachten een speciaal kleurtje te fokken zoals champagne, palomino of cremello :D

Die verdunningen geven anders ook mooie kleurtjes op een zwarte basis. :j
http://www.bokt.nl/wiki/Champagne#Classic_Champagne
http://www.bokt.nl/wiki/Silver

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 22:14

tamary: gave kleuren! Een classis Champagne zou ik wel echt graag fokken :wow: *-:)

Is eigenlijk mijn lievelingskleur :+ Maarja wat is de kans dat je dat fokt uit een zwarte hé. En de goed gebouwde, goed bewegende, brave en betaalbare perla PRE dekhengsten lopen ook niet dik gezaaid :o

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:12

Wat leuk dat jullie naar zee geweest zijn!
Ze ziet er goed uit :D

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 11:48

Eerst en vooral: een laat prettig kerstfeest voor iedereen {:) Hopelijk hebben jullie er allemaal van kunnen genieten en zijn er leuke cadeautjes van onder de kerstboom gekomen :Y)

Hier alvast een leuk cadeau gekregen: het boek Paardenfokkerij van P. De Vries.
In het Dikkebuikentopic hadden veel mensen dit boek aangeraden dus ik ben heel blij ermee. Aangezien ik 0,0 ervaring heb met drachtige merries en veulens, kan ik alle kennis goed gebruiken :)

Verder maal ik me momenteel een beetje zorgen om de baby. Ik had Imperiosa een week lang niet kunnen bezoeken en zaterdag zag ik haar dan eindelijk terug en ik schrok toch wel wat: ze leek slanker :(

Zowel langs de voorkant gezien als langs de zijkant leek haar buik echt minder dik te zijn :(

Ze toont dan ook nog eens tekenen van hengstigheid (met haar kont tegen de omheining plakken om mijn hengst te lokken), dus ik maak me zorgen.

Wat ik niet zou geven om eindelijk een teken van leven te zien. Een bewegende buik als nieuwjaarscadeau zou ik dus wel willen :o

Ze zou vandaag 225 dagen ver moeten zijn. Laat ons hopen dat die kleine daarbinnen gewoon heel stilletjes ligt te genieten en speciaal wacht met bewegen om me dan ineens eens goed te verrassen in 2016 :+ :')
Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:49

Kan ook zijn dat het veulen draait en de buik anders lijkt ?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:16

Wat een prachtige mama, daar komt zeker een pareltje uit <3 ik heb gestemd op een zwart merrieveulen :D

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:33

Eerst en vooral: Gelukkig nieuwjaar iedereen!

En als tweede: Ik heb fantastisch nieuws! Ik heb het veulentje vandaag zien schoppen! *\%/*

Ik zit nu al zoooo lang te staren en te voelen aan die buik, maar vandaag heb ik dan EINDELIJK de baby zien bewegen! :+: Op dag 231 :)

Aangezien het op nieuwjaarsdag zo'n mooi weer was, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog eens foto's te maken :D :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit was dus één van de redenen waarom ik begon te twijfelen aan het feit of ze nog wel drachtig was. Ze daagt mijn hengst echt uit 8)7
Afbeelding

Maar het is zo'n lieverdje <3
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:03

Mooi hoor, wat draagt ze ver naar voren :wow:

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 16:42

Azmay schreef:
Mooi hoor, wat draagt ze ver naar voren :wow:

Vind je? Ik vind haar hele buik wel dik := Ik zie zoiets niet, heb er te weinig ervaring mee en ik zie haar ook te vaak dat het me nog kan opvallen denk ik.
Haar buik groeit volgens mij nog altijd wel, maar ook dat zie ik niet echt omdat ik er te dicht op sta te kijken denk ik :+

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 15:14

Intussen zit Imperiosa al weer op 255 dagen en nu begint het voor mij toch echt spannend te worden.

De twijfels zijn volledig weg, want haar buik groeit nu echt wel iedere week een pak bij.

Ik zie de eerste veranderingen aan de uier, die werd al een klein beetje voller, maar dat is momenteel waarschijnlijk enkel maar zucht, dus dat trekt wel weer weg.

Ik heb de baby helaas niet meer zien bewegen. Als dat zo'n braaf pluisje wordt als de mama, dan is dat ook niet verwonderlijk dat die nu ook al braaf stil ligt :o :D

Soms wilde ik dat het een lastige druktemaker was, dan kon ik tenminste wat vaker meegenieten van de schopjes :o Maar ik denk dat Imperiosa het liever zo heeft :Y)

Volgend weekend tracht ik nog een foto-update te plaatsen, want vorige week had pluisje een grote groeispurt gemaakt, dus tegen volgend weekend zal het verschil zeker wel op foto zichtbaar zijn :j

En intussen heb ik ook al een mooie namenlijst bijeen gesprokkeld. 8-)
Afhankelijk van hoe pluisje eruit zal zien, ben ik er toch min of meer al aan uit, althans voor een hengstje. Een merrietje heb ik nog niet echt dé naam voor gevonden :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 12:50

Gisteren was Imperiosa al weel 258 dagen drachtig en ik vond het tijd voor nog een foto-update :) Zeker omdat er toch wel verandering in de uier te merken is (redelijk vroeg wel ja, maar zolang het niet nog voller wordt, maak ik me nog geen zorgen).

De tandarts is ook langs geweest en heeft haar zonder verdoving kunnen behandelen. Flinke meid :j

Alles gaat goed, ze is kerngezond en super knuffelig :+:

De trotse mama to-be *D
Afbeelding

Afbeelding

Tonnetje rond :')
Afbeelding

Maar er is toch nog altijd plaats voor wat muesli :+
Afbeelding

En dan de uierfoto's:
Afbeelding

Afbeelding

Dankje voor het kijken :evaw:
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:52

Zo die heeft al mooie dikke buik!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:17

Prachtig beestje is het, lijkt wel wat op Kim kwa bouw.
Moet wel een knap kind uit komen. :j

Spoiler:
Wil ook een veulie :')

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:32

flinke buik begint ze al te krijgen.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:07

Ik volg ! zag in het dikke buiken topic dat onze beide merries op de zelfde dag zijn gedekt !

Ik vind van mijn eigen merrie dat ze helemaal niet dik is, en voel ook nog steeds het veulen niet... Maar dit is pas haar tweede veulentje, en bij de eerste zag je met 10 maanden zelfs nog niet veel :O

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:15

Gave merrie! Ik ga volgen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:06

En hoe is het met jullie? :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 10:15

Goed hoor :) Dank je om het te vragen :)

Imperiosa is enorm lief en knuffelig. Dat is ze altijd wel, maar nu nog extremer. Ze gaat geen centimeter bij me weg. Ze probeert zelfs mee de stalgang in te glippen als ik even een kruiwagen of schop wil nemen :')
Ze is de afgelopen 2 weken ook flink ronder geworden. Helaas heb ik daar geen foto van.

Haar uier doet nog niets. De spenen staan wel wat meer uit elkaar en ze zijn misschien een klein beetje meer uitgesproken, maar vullen doet het in ieder geval nog niet.

Dat zou ook wel wat vroeg zijn denk ik, want ze is vandaag 289 dagen drachtig :D Dat begint toch al te tellen.
Maar ze lijkt er geen last van te hebben. Ondanks haar buikomvang dendert ze nog lekker door de weide :o

Van zodra dat lukt, plaats ik een foto-update :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 10:19

Azara71 schreef:
Ik volg ! zag in het dikke buiken topic dat onze beide merries op de zelfde dag zijn gedekt !

Ik vind van mijn eigen merrie dat ze helemaal niet dik is, en voel ook nog steeds het veulen niet... Maar dit is pas haar tweede veulentje, en bij de eerste zag je met 10 maanden zelfs nog niet veel :O

oh wat leuk, dan kunnen we samen aftellen.

Voor Imperiosa is het haar 9de veulentje, dus je ziet het wel wat sneller bij haar :o
Haar buik kun je nu echt absoluut niet meer naast kijken. 8-) Ik heb haar al gezegd dat als ze zo door gaat, haar buik straks over de grond sleept :Y) :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:31

Heerlijk dat ze zo knuffelig is, beter dat dan zo'n chagrijn; )

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 17:39

Het gaat goed met Imperiosa. Intussen zit ze op 298 dagen dracht. De magische grens van 300 dagen komt nu dus wel heel dichtbij :D

Maar er is eigenlijk nog groter nieuws, want in plaats van 1 klein spanjaardje verwachten wij er intussen 2 *\o/* Ik heb namelijk 2 dagen terug een nieuwe merrie gekocht. Zij is ook drachtig en moet zelfs nog deze maand bevallen! :#

Dus even voorstellen misschien:
Sierra is 11 jaar, uiteraard ook PRE (APTA) en ze is drachtig van Jalisco Larios. Deze hengst werd in 2014 keuringskampioen op functionaliteit en Kampioen van het ras!
Afbeelding
Ik verwacht dus wel veel van dit veulen :o

Maar ik hou jullie niet langer in spanning: hier komt de foto-update van beide dames:

De nieuwe aanwinst <3
Afbeelding

Beide dikke buiken bij elkaar (ongeveer 1 maand verschil: Sierra 28 maart en Imperiosa 23 april)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat denken jullie, zijn ze dik, of zijn ze dik? 8)7 _O-