Zwarte parel in de maak!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:19

Oei, dit is schrikken!
Hopelijk komt het snel goed met haar en zit het vruchtje nog gewoon waar het hoort!
Ik duim voor jullie :j

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:20

Jeetje Emma wat een naar nieuws hopelijk komt het snel goed hou ons op de hoogte!

iEmmaaa

Re: Zwarte parel in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:43

Ze is in ieder geval al weer een stuk fitter, ze wilde alweer graag een snoepje zodra ik uit de zadelkamer kwam en ze pakte ook alweer een pluk hooi om het hoekje van de stal.

Lopen wil ze nog niet echt, wanneer ze haar been optilt drukt dat natuurlijk op de zwelling. Ze zet er gelukkig wel gewoon gewicht op als ze staat.

Eind van de ochtend komt de DA haar dus weer scannen dan zal ik natuurlijk gelijk even laten weten wat we zien!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 11:59

Nou de DA is net weer langs geweest, met de baby is alles goed, deze beweegt goed en zwemt lekker rond!

Afbeelding

Nu hopen dat de zwelling in haar lies gewoon snel weg gaat en daarmee dan ook de pijn.

Als ik heel eerlijk ben... Hier is zelfs al een soort paardje in terug te vinden! :oo
Of ligt dat gewoon aan mijn verbeelding? :')

Afbeelding

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:04

Fijn dat alles goed is met de baby, hopelijk knapt mams ook weer snel op!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 19:21

Nou helaas knapt ze niet op... Haar been is nog dikker geworden, DA heeft haar nog een ontstekingsremmer gegeven. Zodadelijk krijgt ze ook nog antibiotica en gaan we haar been nogmaals koelen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:43

Oh jeetje dat is schrikken! Beterschap er mee! En gelukkig is alles met de baby in orde!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 09:05

Vanmorgen al weer wezen spoelen en antibiotica geven. De koorts is weg en heeft weer plaat gemaakt voor haar 'ik ben heel zielig en wil eten' hinnikje. Ze wil wel nog slecht van haar plaats af komen maar zodra ze een of twee passen heeft gezet loopt ze gewoon en belast ze het been ook gewoon. Wanneer ze in stal staat belast ze het gelukkig ook gewoon.

De zwelling is alleen nog niet minder geworden, ik wil vanmiddag even met de DA overleggen of het anders verstandig is om 2x per dag ofzo even met haar te lopen, niet lang maar gewoon even een rondje om de stal. Aangezien ze haar been namelijk wel belast tijdens het naar de was plaatst lopen, en het lijkt mij ook niet goed om de hele dag maar stil te staan toch?
Niet vanwege conditie en bespiering maar meer vanuit de overweging dat als je maar stil staat je benen sowieso wel vol lopen met vocht. Iemand hier daar ideeën over?

Mevrouw vind het trouwens heel leuk om antibiotica te krijgen... dat betekent namelijk dat je gele vla mag eten := , als ik aan kom zetten met dat bakje is ze opeens heel blij :')

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:09

Hahahaja liefde gaat Door de maag Emma. Hopelijk is ze snel de oude

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 14:53

Nou het lijkt wel of het verschuift, het trekt steeds meer naar binnen...

Dit is hoe het er nu uit ziet.
Afbeelding

Afbeelding

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 21:52

Update 26 augustus 59 dagen drachtig

Vandaag toch maar besloten Klasien mee te nemen naar de kliniek. Mijn eigen DA kwam er toch niet helemaal uit wat het nou was, ook de antibiotica en de ontstekingsremmer sloegen nog niet echt aan.

In de kliniek hebben ze een echo gemaakt, hierbij bleek dat ze alleen veel vocht in haar huid heeft. Gelukkig dus niet in haar spier oid. Ze krijgt nu antibiotica in het bloed gespoten en daarnaast penicilline in de spier. Dit laatste reageerden ze binnen een half uur al erg goed op.

Nu moet als het volgens plan gaat het met een aantal dagen wegtrekken.

Toen ze bezig waren met de echo hebben ze ook nog gelijk even naar het veulentje gekeken! Hier hebben ze natuurlijk zo'n mega mooie echo ipv de handscan die mijn DA heeft haha dus tadaaa de baby:

Afbeelding

De streepjes die je onder in beeld ziet zijn de ribben, de kleine stukjes rechts daarvan is de wervelkolom.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:02

Gelukkig valt het mee!

Hoe kan ze er alleen zomaar zoveel vocht hebben.

Hopelijk voelt ze zich snel weer helemaal fit en is het met de baby goed!!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 22:41

De vocht ophoping kan door van alles veroorzaakt zijn, dat is het beetje het lastige. Het kan zijn dat ze door een heel klein wondje een bacterie heeft opgelopen of dat ze toch gestoken is een door een of ander beest. Dat kunnen we helaas niet achterhalen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:35

Nou ja zolang het maar weer goed met haar en de baby gaat!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:39

Update 30 augustus 62 dagen drachtig
Nou de zwelling zakt wat naar beneden, haar lies is inmiddels weer zo goed als normaal maar het zakt nu verder naar beneden in haar been.

Gister vond ze lopen er moeilijk en liep ze erg stijf. Vandaag daar en tegen wilde ze juist heel graag lopen! Zelfs iets te graag := Ik had de stal deur open gedaan en het halster om, ik gooi dan altijd even het touw om haar nek zodat ik haar hoeven nog even kan uitkrabben. Toen ik haar voor voet neerzetten en om haar heen wilde lopen besloot mevrouw dat ze zelf wel de stal uit kon lopen :') nou loopt ze niet zo hard met een dik been dus kon haar na een paar passen alweer vast pakken, maar het is in ieder geval een teken dat ze zich weer lekker begint te voelen :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:27

Klinkt als goed nieuws Emma fijn!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 08:23

Fijn Emma! Komt vast helemaal goed met haar :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:52

Update 1 september 64 dagen drachtig
Nou mevrouw is weer bijna helemaal haar zelf! *\o/* ze loopt weer goed, s'ochtends nog een beetje stijf als ze de stal uit komt maar zodra ze aan het einde van het gang pad is loopt ze al goed.

Ze is vandaag ook weer voor het eerst in de molen geweest, nog niet zo lang (15 min) en ook nog iets langzamer als anders maar ze hield het prima vol en leek het ook helemaal niet erg te vinden.

Wel valt het me altijd op hoe snel ze toch altijd invallen als ze niet lekker zijn, vooral haar boven lijn is in mijn ogen echt ingezakt.

Afbeelding

De bovenste foto is gemaakt op 8 augustus tijdens de Gelderse kampioenschappen. De onderste foto vandaag.

Afbeelding

Hier een beeld van haar dikke been in vergelijking met haar 'normale' been, je kunt zien dat het toch nog net even wat dikker is.

Aanstaande zaterdag zouden we eigenlijk starten op de Hippiade met ons Friezen viertal, ik sta normaal in de basis hiervoor maar dit gaat zeker niet lukken helaas. Wat me echt ook een beetje pijn doet en waar ik vooral heel erg van baal. Als haar been in dit tempo blijft verbeteren zitten we er wel aan te denken om haar als tweede reserve mee te nemen, ze zou dan niets hoeven te doen alleen een rondje om de baan mee draven en netjes stil staan. Dit is met haar karakter geen enkel probleem, ze is zo'n fijne coole kikker.

Ik hoop dus dat we dit eventueel nog zouden kunnen doen maar het feit is dat als ze niet fit is het hele feest absoluut niet door gaat....

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 14:01

Update 5 september 68 dagen drachtig

De weergoden hebben zomaar een beetje aan mij gedacht :o Vandaag word in Ermelo de Hippiade gereden, wij zouden dus aanwezig zijn met ons friezen-viertal. Ik had dit al volledig afgeschreven en besloten wel gezellig als supporter mee te gaan.... Maar misschien hebben jullie het wel meegekregen, dit is afgelast.... Er gaat een nieuw datum voor gezocht worden.... Normaal zou ik heel erg balen maar dit keer eens niet, dit betekent namelijk dat Klasien en ik hoogst waarschijnlijk gezellig aanwezig kunnen zijn! Ik denk niet dat we conditie gezien goed genoeg zijn om mee te rijden maar wil dan toch graag als reserve paardje mee :o . Gelukkig heb ik een team wat er precies hetzelfde over denkt :=

Klasien is weer lekker aan het zeuren dat ze nog wel een pluk hooi wil of anders wel lekker mee naar buiten wil, helaas met al deze regen zijn onze weilanden ook een soort blubber geworden dus kan ze niet zo veel naar buiten. Ik wil haar echter in de loop van de week weer heel rustig gaan oppakken. Eerst maar eens rustig een keertje longeren aan het halster, om daarna een beetje op te bouwen en met bijzet te gaan werken. Haar rug is zo ingevallen de laatste week dat ik haar spieren eerst weer even op gang wil helpen voordat ik er weer op ga.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 10:41

Update 13 september 76 dagen drachtig

Klasien is gelukkig weer helemaal opgeknapt, haar been is weer z'n normale formaat geworden en ze gebruikt hem weer als altijd. Ik heb haar deze week twee keer gelongeerd, eerst maar eens gewoon zonder bijzet om te kijken hoe ze het weer op pakte, haar conditie is echt heel erg verslechterd in die drie weken. Gister had ik haar weer voor de derde keer aan de longe, dit maal met bijzet. Dit pakte ze eigenlijk gewoon weer op als normaal, vandaag had ik haar weer onder het zadel willen nemen en een klein rondje willen stappen met haar. Helaas laat het weer dat niet echt toe dus daar gaan we morgen nog maar eens een poging voor doen :) .

Inmiddels is ook de nieuwe datum voor de hippiade bekend, 3 oktober. Ik zal hierbij als reserve mee gaan, op die manier kunnen we toch aanwezig zijn maar is er geen stress om haar op tijd in de goede conditie te krijgen. Ik wil namelijk niets overhaasten, daarnaast heeft het ook weinig zin om haar nu als een gek conditie te trainen. Wanneer ze weer op optimale conditie zou zijn krijgt ze het waarschijnlijk toch zwaarder met de dracht ;) .

Nog even wat info over haar veulen natuurlijk! De planning is om haar in de week van 21 september nog een keer te laten scannen om te zien hoe het met de baby gaat na alle antibiotica ed.
Haar baby zou nu ongeveer in deze fase moeten zitten:

Afbeelding

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:00

Wat goed om te horen dat het weer goed gaat, nu nog het veulen!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 17:30

Update 16 september 79 dagen drachtig
Vandaag weer voor het eerst met Klasientje gereden *\o/* Nog niet lang, zo'n 20 minuten maar waarvan zo'n 15 stap maar het begin is :') . Zoals ik van haar verwachten was ze super braaf, maar natuurlijk ongelooflijk stijf. Ik had gehoopt dat het longeren wat geholpen zou hebben maar dat viel toch even tegen. Maar ach we gaan gewoon weer rustig opbouwen en los werken.

Vanwege alles was ze heel wat ingevallen en hadden mijn stalbazin en ik besloten haar voer wat op te draaien zodat ze er weer goed boven op kon komen... en dit hebben we gemerkt :') mevrouw heeft een lekker pap buik gekregen. Ze blijft alleen boven op nog vrij schraal vind ik zelf, iemand hier daar misschien wat tips voor? Het zal ook wel een hoop bespiering zijn natuurlijk maar normaal was ze niet zo schraal.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:47

Fijn dat het rijden goed ging!

En wat geef je haar nu kwa voer dan?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 17:23

Update 23 september 86 dagen drachtig

De DA is net weer even langs geweest om haar te scannen. De baby groeit lekker en is zeker actief :') hierbij een filmpje van de scan:

http://youtu.be/Qygob7YIdPk

@kusvoorjou, ze krijgt op dit moment sochtends en s'avonds een halve schep musli en een halve schep brok. En na het rijden of anders tussen de middag een halve schep haver. Best wat dus vind ik zelf haha, daarnaast heeft ze natuurlijk ook onbeperkt toegang tot hooi. Maar dat laatste heeft ze anders ook altijd.

Het rijden gaat steeds weer wat beter, mevrouw krijgt er echt weer wat meer zin in. Maar we houden het maar gewoon lekker bij buitenritjes zolang het weer het nog toe laat ;) .

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:53

hhhm oke wat voor brok dan?
hier heeft onze 14 jarige merrie nu een veulen aan de voet lopen van ongeveer 10 weken (zo even snel uit mijn hoofd haha)

Die kreeg toen ze nog drachtig was, 1 kilo sport brok, 1 kilo merrie brok, en een halve kilo muesli.
als ze wat had gedaan, kreeg ze nog een halve kilo muesli er bij.