pony blijkt drachtig van Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:50

Lekker is dat .. , veulen past zich aan en zal wel een groeispurt krijgen als ie eruit is :P . Ben wel erg benieuwd naar de kleine smurf :D

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:54

Pony heeft een open stal, die gaat nooit dicht. De weide is opgedeeld in 2 stukken. Een kleiner deel voor 's nachts en het grote deel voor overdag.

We hebben al ideetjes om een 2de stal erbij aan te brouwen, want we gaan waarschijnlijk het veulen wel houden.

Voor mij is dit toch wel iets unieks, zeker omdat we nooit van plan waren om ermee te fokken. En dan nu een bevalling mogen meemaken en het veulentje zijn opgroeien, ik denk niet dat we het zullen kunnen wegdoen. Iedereen gaat zich eraan hechten denken we.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:57

Toen we de verkoper erover aansprak was die wel erg geschrokken. Maar verder hebben we het er niet meer over gehad. Ik wou voornamelijk weten wanneer en van wie, weet je wel.
Ondertussen hebben we onze pony ook al 6 maanden, dus ik weet niet wat onze rechten nog zijn.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:00

Aah wat leuk en vooral spannend! Wij hebben precies hetzelfde gehad. Een 3 jarige pony gekocht die als maar dikker en dikker werd, en uiteindelijk drachtig bleek te zijn.. De vader was en is nog steeds onbekend maar we hebben er nu wel een harstikke leuke pony aan over gehouden, hij is inmiddels al weer 3 jaar :D

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:00

Ik zelf ben ook mega benieuwd hoe het veulen er gaat uitzien. Gaat het veel kenmerken hebben van een fries of niet??? BTW, zelf ben ik niet zo gek van friezen. De kleur en de mooie lange manen is zowat het enige dat ik er mooi aan vind.
Hoogstwaarschijnlijk zal het wel een zwart veulen zijn omdat ze beiden zwart zijn.
Natuurlijk kennen we de achtergrond niet van onze pony. Spannend allemaal

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:03

najah er is niks vermeld van een hengst bij gelopen en mogelijke dracht. Je kocht een sportpony zonder dracht, en nu is ze drachtig (Wel heel leuk !) Maar zou zeker informeren en overleggen van ja wat als...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:11

Staat de pony nu alleen? In dat geval zou ik zeker het veulen houden, want anders is het verwaarlozing.

Is het verder oke om enkel een moeder te hebben voor het veulen ipv meerdere paarden vanwege het sociaal worden? Zou ik even achteraan gaan! Opfok zou ik zeker doen in dit geval, maar tot dan?

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:05

@ Geryon,

Het hangt ervan af hoe je het bekijkt. Op zich staat onze pony alleen. Maar onze buurman heeft een haflinger. Die zijn wei grenst aan onze wei aan de linkerzijde en aan de rechter zijde van de wei staan 2 miniatuur pony's. Dus is dat goed genoeg? Op de weide zelf staat dus wel alleen maar ze ziet altijd wel andere paardjes.

We hebben niet het gevoel dat onze merrie ongelukkig is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:08

Als het een hengstveulen wordt zou ik wel op tijd gaan nadenken over een speelkamaraatje. Er zijn maar weinig merries die hengstenspeelsigheid toelaten en dan gaat zo'n dier dat vaak op mensen uiten wat zeer ongewenst is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:14

Ocherm, ik zou gezien dedikke buik en de leeftijd maar een beetje rustig aan doen met erop rijden nu. Nu even alle energie voor het veulentje. Mooie pony trouwens.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:16

Ik volg ook, ben heel benieuwd wat eruit komt. Wat voor hengst heeft erbij gelopen? Qua kleur? En heb je enig idee wat eruit kan komen? Ik weet niets van genetica maar jou pony is zwart? Wat zijn dan de kansen als je weet wat de vader is?

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:19

@ piezzze

Dankjewel voor het compliment. je had ze moeten zien toen ze die buik nog niet had! Wij waren op slag verliefd, zo mooi is ze. En ze glanst ook super hard.

Ze is de laatste week enorm rustig geworden, ik denk niet dat we er nog op gaan rijden. We krijgen bovendien de singel bijna niet meer vast. Wel spijtig voor mijn dochter, die wou net starten met springlessen te volgen :-(.
Maar ja, pony + veulen zijn nu even veel belangrijker.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:21

@ Bellatrix,

zoals het onderwerp het al vernoemd, is ze hoogstwaarschijnlijk door een fries gedekt. beiden zijn zwart van kleur, dus ik gok op een zwart veulen. We kennen wel de achtergrond van onze merrie niet, dus wie weet wordt het nog wel iets anders.
Laatst bijgewerkt door herous op 20-08-15 15:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:23

Wat spannend zeg! Koop je een pony voor je dochter, heb je er straks een veulen bij!
Komt vast goed joh. Idd even de uiers in de gaten houden (misschien foto's maken om de vooruitgang goed te kunnen zien).
En eigenlijk vind ik dat er wel een pony bij moet voor de gezelschap. Paarden zijn kuddedieren en een maatjes of maatjes (waar ze ook mee kunnen neuzen, kroelen, ruzie maken etc) is wel noodzakelijk, juist in de eigen wei.
Kan prima een shet zijn hoor!

Veel succes komende tijd! En je mag updates blijven plaatsen hoor, leuk! :)

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:31

@ Majabeestje.

Ik kan er momenteel 's nachts niet van slapen , zo spannend vind ik het zelf.

Ik probeer steeds weer enkele foto's te plaatsen maar het lukt me maar niet. Ik doe iets verkeerd maar weet niet wat. Die eerste is me nochtans gelukt. grrr

Als iemand zin heeft om het mij uit te leggen?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:42

Wat een verrassing, ondanks dat het niet handig is, ben ik toch wel benieuwd naar het veulen.

Knappe pony!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:47

Wauw, wat een prachtpaardje! Ik denk dat daar (zeker in combi met een fries) een heel mooi veulen uit gaat komen! t.z.t. zou ik toch wel erg graag het resultaat willen zien.

Wat betreft het eerder genoemde alleen staan, ga ik mee met @majabeestje. Paarden zijn kudde dieren en die hebben een maatje nodig. Wat dat betreft geeft een veulen wellicht wel een oplossing, als het wat ouder is, afgespeend (en evt gecastreerd) kan het gezelschap bieden aan zijn/haar moeder.

Maar wat wel een ding is om over na te denken: veulens hebben vaak wel meer nodig dan alleen hun moeder. Stoeien en rennen is toch hun dagelijkse bezigheid en daar heeft mama niet altijd zin in. Wellicht heb ik wel een tip voor je, om te overwegen.

Bij ons hebben we dat opgelost door een merrie met veulen te 'lenen' van een (bekende) fokker. Wanneer de veulens afgespeend moeten worden, gaan ze samen op een apart stuk weiland. Op die manier heeft ons veulen meerdere paarden (en een leeftijdgenootje) om zich heen. Stukken goedkoper dan opfokstallen, én het veulen kan gewoon bij jullie blijven. :Y)
Laatst bijgewerkt door miramii op 20-08-15 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:47

Afbeelding
Beauty begin maart. Nog geen vuiltje aan de lucht ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:47

herous gefeliciteerd met de dracht :D

wat betreft foto's oploaden gaat dat heel simpel

je klikt (als je een bericht maakt) op de knop : Voeg foto's toe
dan kun je bladeren klikken en dan kom je bij de foto's uit op je pc, je kiest 1 of meerdere foto's en klikt op oploaden, dan op de knop Safe op bokt en daarna kun je op de foto klikken en komt hij in je tekst te staan

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:48

Ik zou je wel aanraden heel goed toezicht te houden.
Wil geen drama creëren maar het kan ook mis gaan.
Zorg voor mensen met kennis die je kunnen bijstaan.
Hebben jullie zelf al eens een bevalling mee gemaakt?
Zo niet dan zou ik eigenlijk aanraden haar ergens bij mensen met kennis onder te brengen.

Grote kans dat het het eerste veulen is.
Er is een aannemelijke kans dat het veulen wat zwaar of breed zou kunnen zijn gezien ze gedekt zou kunnen zijn door een fries.
Allemaal punten om voor extra goede toezicht te zorgen.

Wil niemand bang maken maar wat zou het jammer zijn als het misgaat door onwetendheid

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:56

Ik heb hetzelfde 3 jaar geleden meegemaakt :D

Ik zal straks m'n topic wel even opzoeken voor je, misschien heb je er iets aan!

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:58

@ spatter, ik denk dat ik het door heb, dat klikken op de foto aan het einde deed ik niet.
Nu lukt het wel.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:59

@ Sharonnn,

dat zou fijn zijn, alle beetjes helpen.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 16:06

Mijn DA heeft me laten weten er voor ons te zijn, zeker nu we weten dat het een dracht van een fries is.

Hij heeft me verteld dat van wanneer de uier volgeraakt en er melkdruppels aan komen hangen ik daarvan dan moet proeven :(:) . In het begin zou het zoutig smaken maar vlak voor de bevalling zou die smaak veranderen naar heel zoet.

+ Van zodra ik die uier zie volgeraken ga ik zowiezo mijn veldbedje naast haar stal installeren :) en mijn gsm bij de hand houden zodat ik DA kan opbellen.

Ik vind het fijn dat er toch een aantal mensen zijn die mee willen uitkijken naar de bevalling. Dus ik ga proberen om regelmatig updates te plaatsen.

Bedankt aan iedereen voor alle tips en adviezen!
Laat maar komen, ik kan er alleen maar slimmer van worden en het zal zeker helpen bij de bevalling en verzorging veulen achteraf. Zoals eerder al gezegd hebben we hiermee geen ervaring en ik ga zeker rekening houden houden met wat jullie hier posten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:24

Ik ken merries die bevallen met een leeg uier
Dus kijk niet alleen naar het uier
Er zijn nog zoveel meer tekenen