Mijn 2015 veulen, een verhaal apart!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:19

Diep respect voor je geduld en voor de wijze waarop je deze merrie alles heb geleerd , het zegt vooral geef niet op en heb respect voor het paard. Hier heb je een maatje aan voor het leven.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:23

Gaaf verhaal! Ben idd benieuwd hoe het verder gaat

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:24

Echt een mooi verhaal, wat je toch in een korte tijd met eigenlijk een wild paard hebt kunnen doen. :D

judith_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:25

Wat een prachtig verhaal!
Ben benieuwd naar de rest ervan!

Rosalie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:26

Ontzettend leuk om te lezen! Had niet verwacht dat er aan het eind van de post al iemand op zou zitten, haha.
Ben heel benieuwd naar de rest!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:27

Andere mensen hebben 8jaar geprobeerd bij haar in de buurt tekomen zonder succes en jij zou er naar 6weken al op zitten? Vraag me dan echt af wat voor mensen die eerdere pogingen hebben gedaan.

Anoli

Re: Mijn 2015 veulen, een verhaal apart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:29

Wat mooi dat dit paard bij jou terecht is gekomen, want het is duidelijk de juiste plek :j
Heb met plezier en nieuwsgierigheid het verhaal zitten lezen en ben benieuwd naar de rest :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:31

Una heeft het niet beter kunnen treffen zeg :j

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:31

Wat een mooi verhaal, ze heeft duidelijk de juiste plek gevonden

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:32

Wat een heel mooi verhaal, ik volg ook graag

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:34

Het is wel duidelijk dat ze nu de juiste baas heeft gevonden! :j Respect hoe je dit allemaal doet & ik ben ook zeer benieuwd naar het vervolg !

paardjeroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:35

Wat een super verhaal, ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat! Ik lees mee :)

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:46

Wauw wat goed, en idd wat hebben je voorgangers dan gedaan want dit klinkt heel logisch en makkelijk allemaal..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:47

Munnie schreef:
Andere mensen hebben 8jaar geprobeerd bij haar in de buurt tekomen zonder succes en jij zou er naar 6weken al op zitten? Vraag me dan echt af wat voor mensen die eerdere pogingen hebben gedaan.

Mensen met de nodige ervaring. Degene die haar gefokt hebben hebben zeer veel ervaring hiermee en kregen haar ook niet te pakken, daarnaast zijn er ook kundige trainers bijgeweest. Ook hebben ook de eigenaresse en andere verzorgers van de paarden aldaar echt wel op een juiste wijze met haar geprobeerd te werken... Het is ook niet aan mensen hier om daar een oordeel over te vellen.

Laten we het erop houden dat het trainen van paarden met (gedrags)problemen wel echt mijn 'vak is en het ook bij mij niet vanzelf is gegaan. Inmiddels zijn we behoorlijke tijd verder en ben ik nog steeds de enige die haar kan pakken als ze losloopt in de bak of in de wei, dus het lijkt wellicht allemaal simpeler dan het is, maar het was alles behalve eenvoudig.

Ik denk dat de eerste, de beste die er vanmiddag op probeert te gaan zitten, verongelukt :')

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:52

Daar nog even het volgende aan toegevoegd...

Het erop zitten bij voldoende 'vertrouwen' is zo spannend niet. Besef goed dat dit geen regulier opfokpaard is geweest, wat al bekend was met een hoop zaken. Voor dit paard was 'alles' vreselijk eng in het begin. De eerste keer aaien, gaf net zoveel stress als de eerste keer aan een touwtje meelopen. Het paard maakt daarin geen onderscheid, want feitelijk 'alles' is nieuw en onbekend.

Eenmaal het vertrouwen in mij gelegd en alles in kleine stapjes opgebouwd, was het erop zitten hetgeen wat misschien nog wel het minst lastig is geweest van al het andere. Hetgeen wat het meeste bloed, zweet en tranen veroorzaakte, was het vangen, maar nog veel meer het halsteren. Dat was een hele beste klus om dat voor elkaar te krijgen met een paard wat zich volledig in het nauw gedreven voelt.

Terwijl het erop zitten... ach... dat is vaak meer formaliteit. Wij hebben in de loop der jaren meer dan 1000 paarden zadelmak gemaakt en zelden dat wij daar, mits niet eerder geprobeerd, problemen mee hebben gehad. Het is een kwestie van het juiste moment weten te bepalen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:55

Erop zitten is bij een training als deze slechts een kleine bijzaak op basis van vertrouwen...

En niet te vergeten de energieen die paarden aanvoelen. Ik denk wellicht dat Una voelt dat jij echt vriendjes met haar wilt worden, geen haast hebt en haar alle tijd wilt geven om te zien waar het schip strandt. Een trainer komt daar zijn werk doen, dat is een compleet andere insteek, al zou je zeggen dat dat niet mee mag spelen, onbewust doet het dat toch wel.

Bijzonder verhaal, heel veel respect. Ze is drachtig dus?

Overigens grappig om te zien wat een verschil er tussen paarden(rassen) zit. Voor Tinkers is een verhaal als deze (eerste jaren geen contact met mensen) niet ongewoon, maar het mak maken heeft niet zoveel voeten in de aarde meestal
Laatst bijgewerkt door Caily op 11-01-15 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:56

Wauw wat een geweldig verhaal! Erg mooi hoe ze je gaat vertrouwen en je schrijft het ook erg mooi op!
Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:00

Caily schreef:
Erop zitten is bij een training als deze slechts een kleine bijzaak op basis van vertrouwen...

En niet te vergeten de energieen die paarden aanvoelen. Ik denk wellicht dat Una voelt dat jij echt vriendjes met haar wilt worden, geen haast hebt en haar alle tijd wilt geven om te zien waar het schip strandt. Een trainer komt daar zijn werk doen, dat is een compleet andere insteek, al zou je zeggen dat dat niet mee mag spelen, onbewust doet het dat toch wel.

Bijzonder verhaal, heel veel respect. Ze is drachtig dus?

Overigens grappig om te zien wat een verschil er tussen paarden(rassen) zit. Voor Tinkers is een verhaal als deze (eerste jaren geen contact met mensen) niet ongewoon, maar het mak maken heeft niet zoveel voeten in de aarde meestal

Precies wat jij zegt!

Ach, ik weet niet of dat het verschil in ras is hoor. Alle paarden daar komen semi-wild uit het natuurgebied en worden pas gevangen en gehalsterd bij verkoop. Het paard van mijn vriendin is gewoon rijpaard. Kwam drachtig bij haar, is daar gewoon rustig beleerd en fungeert al jaren als allrounder, keurig in het verkeer, maakt een leuke sprong en is in het dressuurmatige werk, zowel onder het zadel als aan de hand volledig beleerd.

Ik denk dat dit gewoon het verhaal is van een ietwat argwanende merrie, die zich altijd bijtijds uit de voeten heeft weten te maken, geleerd heeft dat ze kan overleven zonder tussenkomst van mensen en uiteindelijk bevestigd gekregen heeft dat haar wantrouwen terecht was door de paar situaties waarin het voor haar verkeerd afliep.

Ik geloof niet dat zij boegbeeld is voor warmbloeden die in vrijheid opgroeien. Dit is gewoon een van de gevallen waarin het allemaal even niet vanzelf ging, terwijl de meeste paarden er juist alleen maar eenvoudiger van worden als ze wat jaren met rust gelaten worden en uiteindelijk als 3 jarigen worden gevangen en beleerd.

Gewoon gevalletje 'pech' denk ik :')

Edit; en ja... ze is inderdaad drachtig :D maar zover ben ik nog niet in mijn verhaal :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:02

Als dit niet in n film gezet kan worde. Is dat zonde.
Jou kennis met de juiste interpretatie kan mensen zooo helpen.

Diep respect

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:04

Wat een bijzonder verhaal, fijn dat ze goed terecht is gekomen! Ik volg ook.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:07

Ik ben heel benieuwd naar het vervolg!

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:09

Wat een mooi en bijzonder verhaal! Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met jullie; ik volg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:10

Heel bijzonder, dit ga ik zeker volgen! :))

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:19

<3 Groot respect voor je! Dit is "paardentaal" deel 3! Komt helemaal goed met jullie, daarvan ben ik overtuigd.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:22

wat een geduld je krijg van mij een dikke duim.