Gaat drachtige merrie bevallen nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Gaat drachtige merrie bevallen nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:39

ooh dat uier is nog lang niet vol hoor :)
gewoon goed in de gaten houden.

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 18:44

cp112 schreef:
ooh dat uier is nog lang niet vol hoor :)
gewoon goed in de gaten houden.

Hoe vol moet die ongeveer worden?

En wat was dat slijmbolletje van net? Die foto's van de uiers zijn wel al een aantal weken tot een maand geleden gemaakt.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:48

heb je geen actuele foto van der uier.
Kun je haar staart plat op der rug leggen zonder tegendruk?
Als ze gaat bevallen beginnen ze vaak van te voren met dunne poep.

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 18:51

monnikenburg schreef:
heb je geen actuele foto van der uier.
Kun je haar staart plat op der rug leggen zonder tegendruk?
Als ze gaat bevallen beginnen ze vaak van te voren met dunne poep.

Dat van die staart heb ik nog niet geprobeerd..

Ik doe altijd tijdens het poetsen haar staart omhoog zodat ik goed daar kan poetsen, ze had wel een beetje slappe ontlasting zitten op haar anus..

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 18:51

Ik zal morgen even nieuwe foto's maken van haar uiers. Momenteel heb ik nog heen recente foto's daarvan!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:54

De banden en staart moeten helemaal slap worden zodat het veulen er makkelijk uit kan.
Als je de staart op de rug kan leggen zonder tegendruk dan is dat ook weer een voorteken.
De slijmprop verliezen de meeste 1 a 2 weken voor de bevalling.
De mijne verliest hem standaard 14 dagen voor dat ze bevalt. Meestal vindt ik wat opgedroogd bruin slijm of korstjes in de staart.
Als je tussen de achterbenen door naar de uier kijkt zou dat 1 geheel moeten zijn, en dus heel strak moeten staan. Niet 2 boogjes die gevuld zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:59

Is er wel iemand die geregeld (dus om de paar uur) even bij de pony gaat kijken?

Myrthe_043

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:01

kun je niet de dierenarts bellen dat die eens een kijkje komt nemen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:05

Ben ik dan de enige die vindt dat er nog erg lang met de merrie door is gereden?
Ontopic: wordt je merrie wel in de gaten gehouden als jij er niet bent?

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:11

Ik volg ook! Leuk als het de 22e is, mijn verjaardag haha

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 19:12

kohtje schreef:
Is er wel iemand die geregeld (dus om de paar uur) even bij de pony gaat kijken?

Ik woon 5 minuutjes van me pony af! Dus kan zelf gemakkelijk heen gelukkig!

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 19:13

monnikenburg schreef:
De banden en staart moeten helemaal slap worden zodat het veulen er makkelijk uit kan.
Als je de staart op de rug kan leggen zonder tegendruk dan is dat ook weer een voorteken.
De slijmprop verliezen de meeste 1 a 2 weken voor de bevalling.
De mijne verliest hem standaard 14 dagen voor dat ze bevalt. Meestal vindt ik wat opgedroogd bruin slijm of korstjes in de staart.
Als je tussen de achterbenen door naar de uier kijkt zou dat 1 geheel moeten zijn, en dus heel strak moeten staan. Niet 2 boogjes die gevuld zijn.

Bedankt voor de tips! Ik zal er morgen even naar kijken!!

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 19:18

nine1987 schreef:
Ben ik dan de enige die vindt dat er nog erg lang met de merrie door is gereden?

Ik heb rond gezocht over hoelang het rijden nog zou kunnen, ook meerdere topics geven aan dat kan zolang je pony er nog plezier in heeft. Mijn pony had er nog geen moeite mee.

Werd zelfs helemaal wild als ze op haar rust dag niet mee mocht.

Mijn vriendin kijkt op het land uit, en ook ik ga vaak heen!

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 19:19

Myrthe_043 schreef:
kun je niet de dierenarts bellen dat die eens een kijkje komt nemen

Da is een aantal weken geleden geweest.

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 19:21

Nikkii94 schreef:

Wat grappig haha! Ik ben de 29e jarig.. Dus als de bevalling nu niet gebeurt, mag het van mij best op de 29e, leuk cadeautje hahah!

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:21

xxDreamlove schreef:
Nikkii94 schreef:

Wat grappig haha! Ik ben de 29e jarig.. Dus als de bevalling nu niet gebeurt, mag het van mij best op de 29e, leuk cadeautje hahah!

Hahah zeker leuk cadeau!

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:25

Wat me opvalt trouwens (gewoon nieuwsgierigheid, jij kunt er natuurlijk niks aan doen :) ), op je profiel staat dat ze nog 4 moet worden en bij de handelaar een veulen had. Dus ze had haar eerste veulen dan al op haar tweede?

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:30

Mijn Welsh merrie had ook haar eerste veulen toen ze 3 was, die was als 2 jarige zo verrekte volwassen dat ik haar toen heb laten dekken en geen spijt van gehad.
Haar moeder daar in tegen heeft haar eerste veulen als 4 jarige gehad, de ene is sneller volwassen als de andere

Roannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:32

Mag vandaag ook wel gebeuren op mijn verjaardag haha ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:33

xxDreamlove schreef:
nine1987 schreef:

Ik heb rond gezocht over hoelang het rijden nog zou kunnen, ook meerdere topics geven aan dat kan zolang je pony er nog plezier in heeft. Mijn pony had er nog geen moeite mee.

Mijn vriendin kijkt op het land uit, en ook ik ga vaak heen!

Ik vind je wel echt te groot voor deze pony vooral nu er een veulen in zit. Heb je evt ook een stal oid waar ze in kan met veulen?

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:41

Hier lees ik iets over een slijmprop: http://www.sport-informatie.nl/paarden/ ... ge-merrie/

Citaat:
Vanaf de negende maand zijn er naast de dikke buik ook andere dingen waarneembaar:

* De uier wordt losser en gaat vollopen. Eerst wordt alleen het reservoir gevuld, maar later lopen ook de spenen vol. Als de dracht bijna ten einde is, vormt er bij de meeste merries een klein druppeltje aan de uier, hars of wax. Het is meestal geel van kleur en wordt steeds witter. Verder zijn er vaak kringen zichtbaar.
* Veel merries, maar lang niet alle, kegelen ook vlak voor ze bevallen. Dit betekent dat de spenen de vorm van kegels krijgen en de hars vervangen wordt door melk. Als je paard kegelt, kun je ervan uitgaan dat ze binnen 48 uur bevalt.
* Een paar dagen voor de bevalling wordt de kling van de merrie vaak langer. De vulva gaat dan een stukje openstaan. Ook kan het voorkomen dat er al een slijmprop loskomt.
* De billen van de merrie worden steeds puntiger en de banden die naast de staartwortel zitten worden slapper. Als de merrie gaat bevallen, worden de banden vaak vergeleken met pudding omdat ze zo slap aanvoelen.
* Ook het gedrag van de merrie kan veranderen. Dit kan echter per dier verschillen, een heel lief, aanhalig paard kan chagrijnig worden en paarden die meestal niet zo vrolijk zijn, kunnen juist heel opgewekt worden. Ook dit kan elke dag weer anders zijn. En natuurlijk zijn er ook merries waarbij het gedrag helemaal niet verandert.

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:02

Nikkii94 schreef:
Wat me opvalt trouwens (gewoon nieuwsgierigheid, jij kunt er natuurlijk niks aan doen :) ), op je profiel staat dat ze nog 4 moet worden en bij de handelaar een veulen had. Dus ze had haar eerste veulen dan al op haar tweede?

In juli word ze 4 jaar. Ze heeft al een veulen van ongeveer anderhalf jaar. Dus ze was nog geen eens 2! Na dit veulen hoeft ze van mij niks te krijgen meer. Vind het zelf ook erg jong..

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:05

Mijn vriendin kijkt op het land uit, en ook ik ga vaak heen![/quote]
Ik vind je wel echt te groot voor deze pony vooral nu er een veulen in zit. Heb je evt ook een stal oid waar ze in kan met veulen?[/quote]

Niet om het goed te praten hoor.. Maar op foto's oogt ze kleiner.. Wil er best eens een filmpje op zetten dan kun je het beter zien. Het is geen Kinderpony ze is daarvoor veel te sterk in de hand.. En vooral doordat ze ook uit zichzelf tegen alles en iedereen wil racen, en ik haar dan ook niet kan houden of terug sturen. We hebben 2 hectare land, met schuilhok die evt dicht kan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:06

Hoi het uier kan ook ineens volschieten ik zou zeker bij haar gaan waken vannacht als ze al wax heeft enzo

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:07

franka75 schreef:
Hoi het uier kan ook ineens volschieten ik zou zeker bij haar gaan waken vannacht als ze al wax heeft enzo

Hars of wat had ze niet. Ik was er vanmiddag en toen ging haar vulva open en dicht en kwam er een klein wit propje uit..