gewoon goed in de gaten houden.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

monnikenburg schreef:heb je geen actuele foto van der uier.
Kun je haar staart plat op der rug leggen zonder tegendruk?
Als ze gaat bevallen beginnen ze vaak van te voren met dunne poep.
monnikenburg schreef:De banden en staart moeten helemaal slap worden zodat het veulen er makkelijk uit kan.
Als je de staart op de rug kan leggen zonder tegendruk dan is dat ook weer een voorteken.
De slijmprop verliezen de meeste 1 a 2 weken voor de bevalling.
De mijne verliest hem standaard 14 dagen voor dat ze bevalt. Meestal vindt ik wat opgedroogd bruin slijm of korstjes in de staart.
Als je tussen de achterbenen door naar de uier kijkt zou dat 1 geheel moeten zijn, en dus heel strak moeten staan. Niet 2 boogjes die gevuld zijn.
nine1987 schreef:Ben ik dan de enige die vindt dat er nog erg lang met de merrie door is gereden?
Ontopic: wordt je merrie wel in de gaten gehouden als jij er niet bent?
xxDreamlove schreef:nine1987 schreef:Ben ik dan de enige die vindt dat er nog erg lang met de merrie door is gereden?
Ontopic: wordt je merrie wel in de gaten gehouden als jij er niet bent?
Ik heb rond gezocht over hoelang het rijden nog zou kunnen, ook meerdere topics geven aan dat kan zolang je pony er nog plezier in heeft. Mijn pony had er nog geen moeite mee.
Werd zelfs helemaal wild als ze op haar rust dag niet mee mocht.
Mijn vriendin kijkt op het land uit, en ook ik ga vaak heen!
Citaat:Vanaf de negende maand zijn er naast de dikke buik ook andere dingen waarneembaar:
* De uier wordt losser en gaat vollopen. Eerst wordt alleen het reservoir gevuld, maar later lopen ook de spenen vol. Als de dracht bijna ten einde is, vormt er bij de meeste merries een klein druppeltje aan de uier, hars of wax. Het is meestal geel van kleur en wordt steeds witter. Verder zijn er vaak kringen zichtbaar.
* Veel merries, maar lang niet alle, kegelen ook vlak voor ze bevallen. Dit betekent dat de spenen de vorm van kegels krijgen en de hars vervangen wordt door melk. Als je paard kegelt, kun je ervan uitgaan dat ze binnen 48 uur bevalt.
* Een paar dagen voor de bevalling wordt de kling van de merrie vaak langer. De vulva gaat dan een stukje openstaan. Ook kan het voorkomen dat er al een slijmprop loskomt.
* De billen van de merrie worden steeds puntiger en de banden die naast de staartwortel zitten worden slapper. Als de merrie gaat bevallen, worden de banden vaak vergeleken met pudding omdat ze zo slap aanvoelen.
* Ook het gedrag van de merrie kan veranderen. Dit kan echter per dier verschillen, een heel lief, aanhalig paard kan chagrijnig worden en paarden die meestal niet zo vrolijk zijn, kunnen juist heel opgewekt worden. Ook dit kan elke dag weer anders zijn. En natuurlijk zijn er ook merries waarbij het gedrag helemaal niet verandert.
Nikkii94 schreef:Wat me opvalt trouwens (gewoon nieuwsgierigheid, jij kunt er natuurlijk niks aan doen), op je profiel staat dat ze nog 4 moet worden en bij de handelaar een veulen had. Dus ze had haar eerste veulen dan al op haar tweede?