Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NatasjavE schreef:Nou,..niet alleen geregitreerd worden...voor een merrie is het wel handig(voor de economische waarde) als je er mee naar de keuring kan.
Je kan dus beter kijken naar een voor het stamboek van de merrie erkend stamboek om het veulen vb of reg a te krijgen.
Reg b is voor veel stamboeken hetzelfde als stamboekloos.
Murosch schreef:Nou nee, er komen 50 euro aan kosten overheen om de pedigree van de merrie in te voeren bij het groninger stamboek en komt het veulen daar gewoon in het stamboek *als ik haar niet over laat schrijven*. Waar ik me nu mee bezig hou, is me afvragen of mijn merrie beter af is in het kwpn als stamboekmerrie of in het groninger stamboek. Voor mijn gevoel is ze ondergewaardeerd bij het kwpn (wat iemand anders daarover denkt, moet hij of zij weten, dat is mijn gevoel erbij), maar omdat ze tussen wal en schip valt qua exterieur weet ik niet of ze bij de Groningers (in het sportboek) wel haar kans krijgt. Van wat ik tot nu toe heb gehoord van kenners van dat stamboek (via pb/e-mail) zou ze in het groninger stamboek beter af zijn.. maar het is natuurlijk wel een beslissing die ze de rest van haar leven mee gaat dragen en daarom wil ik er goed over nagedacht hebben.
Albert schreef:Let er wel op dat je paard maar bij 1 stamboek mag zijn ingeschreven.
Wil je dus naar het Groninger stamboek moet je het kwpn papier terug sturen, dit ivm Europese wetgeving ter voorkoming van fraude.
birte schreef:Wij hebben daarvoor ook niets aan het kwpn hoeven te betalen om haar bij het GRP in te schrijven. Je hebt alleen de kosten voor het inschrijven bij het GRP, bij het KWPN veranderd er niets
Citaat:Mijn inziens...ik heb liever een KWPN stamboek dan een Groninger stermerrie. En vele met mij. (niet voor niets het grootste warmbloed stamboek van de wereld.
Citaat:Heeft het veulen toch een KWPNpapier wat mocht het toch verkocht moeten worden een stuk commerciëler is dan een Groningerpapier.