Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:40

Met 50% Arabisch bloed kan het bij NRPS, maar wel in een soort B-register :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:42

set_elkol schreef:
Met 50% Arabisch bloed kan het bij NRPS, maar wel in een soort B-register :)

Dat is wel leuk om door te geven natuurlijk!! Waar bokt al niet goed voor is niet waar?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:55

Je kan ze altijd even mailen :j heb ik ook gedaan voor mijn kruising :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:57

set_elkol schreef:
Je kan ze altijd even mailen :j heb ik ook gedaan voor mijn kruising :j

Ik ga het in ieder geval door geven! :j

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:59

Aaah wat een scheet is die merrie <3 Heel leuk ding!
Hengst mag er ook zeker wezen. Ben heel benieuwd naar het veulen :j
Zal in ieder geval een heel apart beestje worden, maar daar houd ik wel van.
Ik volg!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:06

Leuke merrie alleen bijzondere keuze. Bij Appaloosa 's zijn een aantal dingen niet gewenst en dat is oa teveel Arabisch bloed en schimmel factor. Heb zelf ook een Appaloosa met redelijk wat Arabisch bloed en je mist toch net de dingen die van een pony een goede Sportpony maken. Denk aan de vorm van de achterhand bijvoorbeeld. Bij de Appaloosa 's is veel eer te behalen als je bewust gaat fokken in de kleine maat. Er zijn maar weinig hengsten gek en ook wat betreft bloedlijnen is het toevoegen dan nieuw bloed interessant. Maar ik had dan wel een andere kruizing gemaakt, Iig geen schimmel.

Bij het nrps is het type van de merrie absoluut ongewenst. Daarom is dit denk ik geen fokken. Daarbij is het niet zo dat Arabieren juist kort zijn in de rug en regelmatig zelfs een wervel/rib minder hebben?

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:18

ik vroeg me af of de merrie drachtig gescand is?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:57

Het is inderdaad een bijzondere combinatie.
Ik zou zelf nooit met zo'n merrie gefokt hebben, maar dat terzijde! ;)
Het is niet jouw merrie, dus jij had er ook niks over te zeggen.

Daarbij is de hengstenkeuze ook niet ideaal. :=
Het is al vaker genoemd, maar een veulen met een schimmelfactor is niet geschikt voor het NAS.
Als er voor een hengst was gekozen die geen schimmelfactor had was de keuze al iets beter geworden imo.
Ze zouden het veulen in kunnen laten schrijven bij het NRPS, maar dan hoop ik wel echt dat de bouw en de minpunten van het veulen mee zullen vallen.

Ik verwacht zelf ook een veulen in 2015 van een NRPS merrie van 143 en een NAS hengstje van 120. Dus over het verschil van de stokmaat heb ik niet veel op aan te merken. Al zou ik het zelf liever zien dat de merrie groter is dan de hengst ivm eventuele complicaties. Dat de merrie al een veulen van een grotere hengst gekregen heeft zegt namelijk niet zo veel. Elke dracht is weer anders.

Ik ben wel nieuwsgierig wat voor veulen eruit zal komen. :=
Ik hoop voor de eigenaars dat de wensen uit zullen komen, al valt er wel erg veel te verbeteren.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:07

SanneJas schreef:
ik vroeg me af of de merrie drachtig gescand is?

Dat vroeg ik me ook af, omdat de merrie nu ook te koop staat op de markt (als niet drachtig)..
Heeft het niet gepakt?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 16:45

Hallo,

De merrie is enkele malen gedekt, maar volgens de dierenarts te vroeg in het seizoen en dus ook gust gebleven.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:49

Vandaar, bedankt voor de opheldering.
Wegens omstandigheden maar beter, denk dat ze gust sneller een baasje vindt dan drachtig van een grote hengst (ivm risico).
Succes met de verkoop dan maar ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 17:13

mooney schreef:
Vandaar, bedankt voor de opheldering.
Wegens omstandigheden maar beter, denk dat ze gust sneller een baasje vindt dan drachtig van een grote hengst (ivm risico).
Succes met de verkoop dan maar ;)

Ik ben benieuwd, eigenaar past er niet meer op en ze staat nu feitelijk meer stil dan dat ze wat doet. Een leuk huisje zou gewoon goed zijn.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:20

Spijtig dat de merrie gust is gebleven, vond het een erg gewaagde maar leuke combinatie, is een prachtige hengst, alleen spijtig dat ie schimmel is :p

Hoop voor Mila dat ze een leuk huisje gaat vinden!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:23

Eerlijk gezegt. ...zie ik het nut er niet van in.
Maar ben wel nieuwsgierig naar het resultaat :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:24

ThreeFingers ze is niet drachtig en staat nu te koop :+

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:30

Haha oke :o dat krijg je ervan als je het hele topic niet door leest O:)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:36

:P

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:39

Ik mag het misschien niet zeggen....
Maar ik ben wel blij dat de merrie gust is gebleven. Rottig voor de eigenaars, maar met sommige pony's moet je gewoon niet willen fokken, er waren imo te veel minpunten om te verbeteren :n :=

Alvast bij voorbaat mijn excuus voor wat ik misschien uitlok voor reacties, maar het is wel mijn eerlijke mening :o

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 20:41

Elke mening is uiteraard welkom, het was zoals ik al aangaf een grote gok maar wel een die was besproken met meerdere professionele mensen zoals dierenarts en fokkers.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:44

Balou_k schreef:
Elke mening is uiteraard welkom, het was zoals ik al aangaf een grote gok maar wel een die was besproken met meerdere professionele mensen zoals dierenarts en fokkers.

Ja dat geloof ik ook wel hoor :j
En fokken blijft natuurlijk altijd gokken :j

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 08:07

Het is inderdaad wel beter dat ze niet drachtig is. Met sommige merries moet je gewoon niet fokken, want daar zijn de slechte punten soms te sterk.
Vraag me wel af waarom ze nu opeens te koop staat dan. Ze wisten 3 maanden geleden ook al dat ze te groot was maar willen er dan wel een veulen uithalen. Veulen houden en merrie dan verkopen? Afijn dat zijn niet mijn zaken verder.

Een vriendin van mij vind haar trouwens erg leuk en gaat d'r misschien kopen. !

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 09:29

KailyxMur schreef:
Het is inderdaad wel beter dat ze niet drachtig is. Met sommige merries moet je gewoon niet fokken, want daar zijn de slechte punten soms te sterk.
Vraag me wel af waarom ze nu opeens te koop staat dan. Ze wisten 3 maanden geleden ook al dat ze te groot was maar willen er dan wel een veulen uithalen. Veulen houden en merrie dan verkopen? Afijn dat zijn niet mijn zaken verder.

Een vriendin van mij vind haar trouwens erg leuk en gaat d'r misschien kopen. !

Een paard verkopen is niet erg simpel, zowel gevoelsmatig als met deze crisis niet. Dat zij al te wist dat zij te groot was kan ik niet beamen zoiets noemt men gevoelsmatig ontkennen en dat is ook niet zo heel gek. Je gaat om een dier geven, maar het is zonde als men geld stopt in een leuk paardje waar men dan niks mee doet.
Dat wat jij zegt was niet de bedoeling overigens het was de bedoeling dan beide te houden zo ver als ik weet. Het is geen fokkoe idee wat zij hadden over deze merrie.

Mila is ook een leuk dier, is een paard dat graag mee denkt en graag voor je werkt, helaas net wat te sterk voor kleinere kinderen maar zou het denk ik onwijs goed doen voor de kar.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:44

Eigenlijk snap ik ook niet helemaal waarom je nou precies deze kruising wilt. Mila is heel grof gebouwd en de Arabier is heel fijn. Als je haar toch echt persé wilt laten dekkend, kan je dan niet kijken voor een mooi gebouwde appaloosa, met bijvoorbeeld een langere rug. Zou hou je toch de rassen bij elkaar. En ga je niet experimenteren, met of er wel of niet iets leuks uit komt. (Arabieren hebben toch 1 rib minder dan andere paarden, dus standaard al een kortere rug) Want als hij dan bijvoorbeeld niet goed is moet hij weer weg.. Meestal dan (zeg niet dat dit bij jou ook zo gaat) Maar als je toch echt persé deze hengst wilt, hoop ik voor jullie dat er een leuk & gezond veulen uit komt! Succes :)

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:46

Oh ik zie dat ze niet drachtig is en te koop staat.. Waarom eigenlijk? Kort geleden wilde je nog een veulen, nu is ze niet drachtig en moet ze weg? Waarom wilde je dan überhaupt dekken?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:49

paard is niet van TS dus kan je haar niet aanrekenen denk ik :+