Gelukkig zie ik de kleine door de stal racen en bokken, met haar gaat het dus wel goed.
Wat een goede tip van de druivesuiker! Hopelijk gaat dat werken!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JolisaJ schreef:Wat naar zeg... Hopelijk gaan de pillen snel aanslaan. Begrijpelijk hoor dat je niet veel update, stop je tijd en energie in Mierela en de kleine. Succes!Hopelijk gaat de druivensuiker ook wat helpen!
GJ9 schreef:Wat sneu zeg, die zorgen!
Wat ik me wel afvraag, en dat is niet banketstaaf bedoeld hoor.. Hoeveel kans heeft de merrie gehad om in alle rust aan haar veulen te wennen en een band op te bouwen? Dat is namelijk wel heel belangrijk ook voor de melkgift..
Eerst wordt er steeds al aan het uier getrokken voor die melktests. Merrie deken op deken af. Tijdens de geboorte al veel drukte in de stal, kort na de geboorte wordt veulen al door jullie naar het uier begeleid. Terwijl ik van de oude fokkers uit mijn omgeving heb geleerd dat je er gerust 6 uur op mag wachten voor het veulen gaat drinken. Zo krijg het veulen tijd om te zoeken en de merrie tijd om het veulen naar haar uier te begeleiden, onderschat het instinct van zo'n merrie niet. De natuur regelt veel meer zelf dan je denkt.
En nu is de stress nog hoger opgelopen, veulentje deken op, etc. Allemaal zaken die de rust in de weg staan, om de natuur z'n werk te laten doen. Nu moet je natuurlijk wel ingrijpen, want dat veulen moet gewoon melk binnenkrijgen.
Niet als kritiek bedoeld, want jullie sparen kosten nog moeite om het beste te regelen voor het veulen en jullie handelen ongetwijfeld vanuit de allerbeste zorgen.
Maar wel goed om over na te denken, ook voor andere mensen die een veulentje fokken en hun info van bokt halen. Ik zie hier op bokt meer dat er super veel wordt ingegrepen rondom de geboorte van het veulen, ik hoop niet dat dat 'normaal' gaat worden (uitzonderingen daar gelaten waar het wel noodzakelijk is).
Veel succes en sterkte!
GJ9 schreef:Gelukkig dat je je niet aangevallen voelt, want zo was mijn post ook zeker niet bedoeld. Deze was bedoeld als vraag en niet als constatering. Die vraag kwam voort uit dat ik merk dat er op bokt de neiging bestaat om gauw in te grijpen, en jij antwoordt nu dat dat niet zo is, dat het niet minder gekund had. En natuurlijk moet je nu het minder goed met ze gaat er alles aan doen om ze er weer bovenop te krijgen.
Succes ermee!