Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:35

tienus63 schreef:
Paardenfann4 schreef:
Rapsodie is niet hard, dat is heel fijn en koeien eten dat zelfs. Ik heb het al jaren als bodembedekking en dat bevalt ons veel beter dan vlas of ander strooisel. Heb nog nooit irritatie bij uiers gehad of waar dan ook. Dus ik weet niet wat voor spul jij dan hebt maar die ervaring hebben wij totaal niet.

Rapsodie ken ik niet. Tenminste niet in gebruik. Alleen van naam.

Ik praat over xxl balen gehakseld koolzaadstro wat te koop is bij verschillende strohandelaren.
Balen van 300-450 kg stuk.

Nee, dat is heel wat anders. Rapsodie is ook koolzaadstro maar zit in zakken net als vlas. Dat is super fijn spul voor in de stal.

Cequinta

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 21:02

Helaas hadden ze enkel vlas of die krullen.
Niks van producten die van stro is gemaakt. Geen korrels, geen gehakselt, niks...

En dan heb ik 3 winkels hier in de buurt gebeld.
Boerenbond, Aveve en nog een eenmanszaak die veel soorten voer heeft.

Krullen leek in mijn opzicht niet handig omdat de boer de mest over het land gooit.
Ik moet ook met hem natuurlijk rekening houden. Al heeft hij wel gezegd dat het niks uit maakte. Maar krullen bleef lang op het land liggen volgens de Boerenbond.

Ik ga als onderlaag vlas gebruiken. Daarop komt gebruikt stro vd merrie, en daar bovenop vers stro.
Ik denk dat dit wel voldoende is als bed en antislip :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:07

Lijkt mij ook.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:43

Ja dat moet lukken. Goed bezig zo! Hopelijk komt het veulen snel gezond ter wereld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:35

Met vlas moet je echt met een hele dikke laag, dus meerdere pakken beginnen en vooral even laten liggen. Bij mensen die daar elke dag alles uithalen, gaat het juist stinken en blijft het schuiven.

Wij hebben er dan geen stro op en onze stallen staan 24/7 open, maar begonnen met een pak of 5 in de grote stal. Toen alleen de mest eruit en maar af en toe een nieuw pak erop.

Daar stro op werkt prima. Dan heb je een mooie, stroeve bodem, die ook dempt en vrij veel vocht opneemt.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 22:56

Let op met vlas dat ze het niet eten... die van mij had dus ook onder stro vlas liggen en had ook hooi maar zat van het vlas te eten...

Kan je zelf niet anders gaan mesten ipv dit te laten doen? Of haalt hij dan alsnog je stro eruit

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:57

Wat nog het beste werkt voor de eerste dagen, als ze nog moeite hebben om te gaan staan is oppotten, een hele dikke laag stro gaat toch schuiven. Daarover een heerlijke dikke laag stro.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:58

Sammy2000 schreef:
Wat nog het beste werkt voor de eerste dagen, als ze nog moeite hebben om te gaan staan is oppotten, een hele dikke laag stro gaat toch schuiven. Daarover een heerlijke dikke laag stro.

Een hele dikke laag stro met daarover heen nog meer stro? :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:00

Je moet het jezelf niet zo moeilijk maken met allerlei soorten bodembedekkingen. Dat paard staat al op stro en stro voldoet prima.

Niet gaan experimenteren, gewoon bij je plan blijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:00

Ineke2 schreef:
Sammy2000 schreef:

Oppotten, ietwat vochtige laag laten liggen met een laag vers stro er over, onderlaag schuift niet meer. Deed mijn opa altijd.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:01

Ineke2 schreef:
Sammy2000 schreef:

Zo las ik het eerst ook :')
Van die komma achter oppotten kan je beter een punt maken, en dan het stukje daarna als aparte zin lezen ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:08

Hebben jullie het topic wel gelezen vraag ik mij af? De paarden staan er allemaal vrij kaal qua bodem bedekking en eigen gekocht stro haalt de boer er zelfs gewoon weer uit.
Dan is oppotten met veel stro niet echt een optie lijkt mij.

Vind het heel goed dat de TS een paar pakken vlas gekocht heeft als alternatief +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:12

Ts heeft ook haar eigen stro gekocht dus hoezo topic lezen??

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:15

Die er ook uitgehaald werd?

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:15

bigone schreef:

Boer haalde dat er uit...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:18

bigone schreef:

Ja dat er ook uit gehaald word, daar gaat dit hele topic nou juist over :')
Staat zelfs in de titel
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 21-04-19 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:18

bigone schreef:

Niet goed gelezen, excuus. Hij haalde niet alles er uit maar zelfs een sprietje was teveel. Ts heeft hem daar wat van gezegd en nu heeft ze eigen vlas en stro dus zou je zeggen dat het goed komt. Dat dunne laagje heeft ze in principe niets meer mee te maken maar ook vlas is glad en de merrie doet haar behoefte op 1 plek en dus blijft het glad. Ik zou gewoon meer , wat nattig stro laten liggen en daar een aantal plakken weer overheen zodat de bovenlaag steeds droog blijft en er wel voldoende, niet gladde bodembedekker in de stal ligt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:19

bigone schreef:
bigone schreef:

Niet goed gelezen, excuus. Hij haalde niet alles er uit maar zelfs een sprietje was teveel. Ts heeft hem daar wat van gezegd en nu heeft ze eigen vlas en stro dus zou je zeggen dat het goed komt. Dat dunne laagje heeft ze in principe niets meer mee te maken maar ook vlas is glad en de merrie doet haar behoefte op 1 plek en dus blijft het glad. Ik zou gewoon meer , wat nattig stro laten liggen en daar een aantal plakken weer overheen zodat de bovenlaag steeds droog blijft en er wel voldoende, niet gladde bodembedekker in de stal ligt.

Boer mest uit...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:22

Het probleem was dat het door TS aangekochte stro er uit werd gehaald. Niet ZIJN stro dus dan moet je er vanaf blijven. Of het nou om 1 sprietje gaat of meer.
Laatst bijgewerkt door friendly op 21-04-19 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 10:22

bigone schreef:
bigone schreef:

Daarom doe ik het vlas op de bodem, daar bovenop het gebruikte stro vd merrie als extra laag en daar bovenop vers stro opstrooien in hoeverre het voor het veulen goed is.

Mocht het toch niet werken of fijn zijn. Zal ik m’n uiterste best doen om een ander alternatief te zoeken.
Maar ik denk dat dit wel gaat werken.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:26

Wat je tevens in de gaten moet houden is dat vlas prikkelt en steekt.
Als dit tijdens het rollen in het oog komt kan dit gaan ontsteken.
Ook ruinen gezien met ontstoken koker door vlas, en paarden die het eten met koliek.
Ik vind vlas niet vriendelijk en dus zeker niet geschikt voor veulens.

Beste is om een koekje op te gaan bouwen met stro. Een onderlaag kun je nu nog prima maken.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 10:27

Klopt, mijn eigen stro dat ik gekocht heb werd eruit gehaald Bigone.
Omdat ik natuurlijk meer deed opstrooien als dat hij zelf zou doen. En om eerlijk te zijn was dat nog vrij weinig wat ik erin deed.
Maar ze is nog niet bevallen dus houdt me nog een beetje rustig met opstrooien tot dat ze echt signalen gaat af geven.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:53

Persoonlijk gebruik ik bij veulens geen vlas meer, nadat er een in de kliniek kwam doordat hij het gegeten had. Sommige veulens kunnen zo dom zijn.
Zelf heb ik ze op stro met daaronder rubber matten, maar natuurlijk het allerliefste zo veel mogelijk in de wei.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 10:58

liberia schreef:
Persoonlijk gebruik ik bij veulens geen vlas meer, nadat er een in de kliniek kwam doordat hij het gegeten had. Sommige veulens kunnen zo dom zijn.
Zelf heb ik ze op stro met daaronder rubber matten, maar natuurlijk het allerliefste zo veel mogelijk in de wei.

In de weide komen ze bij ons van 09:00 tot 19:00.

Wanneer het veulen oud genoeg is, komen ze met het warme weer 24/7 buiten op 6 hac.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:02

Mensen, er komt een laag stro over heen... TS redt zich wel. Ik sta al jaren en jaren op vlas en ook gefokt en nog nooit problemen gehad. Zeker met stro er over heen komt het gewoon goed.