4 Paint veulentjes verwacht in 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:46

Goed plan

StalMelyn

Re: 4 Paint veulentjes verwacht in 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:03

Kans op overo meegeven is ieder jaar toch even groot?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 13:09

Ze heeft tot nu toe :
Overo (maar ook overo hengst dus kan ook van die kant gekomen zijn) was trouwens bij fokker in Frankrijk, die doen dat idd, ikzelf kruis geen overos ;) )
Solid
Tobiano
Tovero
Tovero
Solid

Dus 2/6 of 3/6 overo meegegeven. Als het volgende weer geen overo krijgt is de kans ietsje groter, op grote aantalen trekt zich dat echt mooi naar 50/50 net zoals de verdeling merries/hengsten bij Arany bv.. Dus het is idd in principe 50/50 elke keer, maar de natuur trekt altijd mooi naar die 50/50 op een groot aantal.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 13:12

Jade heeft 2/5 tot nu toe meegegeven trouwens :P

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:47

Tinniie schreef:
Ze heeft tot nu toe :
Overo (maar ook overo hengst dus kan ook van die kant gekomen zijn) was trouwens bij fokker in Frankrijk, die doen dat idd, ikzelf kruis geen overos ;) )
Solid
Tobiano
Tovero
Tovero
Solid

Dus 2/6 of 3/6 overo meegegeven. Als het volgende weer geen overo krijgt is de kans ietsje groter, op grote aantalen trekt zich dat echt mooi naar 50/50 net zoals de verdeling merries/hengsten bij Arany bv.. Dus het is idd in principe 50/50 elke keer, maar de natuur trekt altijd mooi naar die 50/50 op een groot aantal.

Hoop zo dat je gelijk hebt!
Blue heeft me al twee keer geen dun en geen overo mee gegeven! Krijg dit jaar vast een dun overo van haar! :D :D En als troost voor de voorgaande jaren het creme-gen er ook nog eens bij. :Y) :D

Ben ook reuze benieuwd naar je veulens Tinniie! <3

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:08

Ik snap het nog niet helemaal denk ik.
Net als geslacht is het iedere keer 50% kans op hengst of merrie toch?
Dan is de kans op een hengst toch niet groter als je drie merries hebt gehad?
Het ligt er toch maar net aan wat wel of niet wordt meegeven?
(Ik reken homozygoot genen in kleur even niet mee)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:14

Het geslacht wordt bepaald door de hengst. En bij Arany blijkt dat hij zo ongeveer op 50%-50% zit met de verdeling tussen merrie en hengst nakomelingen. Hoe meer nakomelingen, hoe nauwkeuriger de berekening/betrouwbaarheid.
Dus je zou kunnen zeggen dat als een hengst heel veel merrie-nakomelingen heeft rondlopen, de kans groter is om van die hengst een hengstveulen te krijgen.
Het is iedere keer 50% inderdaad. Maar die conclusie is onder andere ooit getrokken op basis van wat er in de praktijk in de natuur rondloopt. En dat blijkt 50%-50% te zijn.

Bij kleur is het net zo: de merrie geeft in dit geval de kleur mee. (of niet)
Dus theoretisch zou uit dezelfde merrie over de langere termijn (bijvoorbeeld over 10 jaar bekeken) toch 50%vererving zijn van kleur. Dus als je een merrie hebt die al flink wat keren het gen niet heeft meegegeven is de kans toch echt groter dat ze wel een keertje kleur mee gaat geven.
In ieder geval hopen en verwachten we dat. :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 14:46

Ja idd, klopt :) mooi uitgelegd Coloured :D

Arany heeft momenteel 74 veulens, 37 hengsten en 37 merries. Ik heb ook in apha databank al een hoop hengsten zitten opzoeken die veel nakomelingen hebben, daar zie het ook echt altijd tegen die 50/50 aanleunen.
Red Pebbles bv heeft 63 nakomelingen, 31 merries en 32 hengsten
Spooksroyalblackjack (vader van Satinkas veulen in 2017) heeft er 123: 63 merries en 60 hengsten
Paint Em All Dun (papa van Mo) heeft er 46: 24 merries en 22 hengsten
Q T Poco Streke totaal 546 : 276 merries en 270 hengsten

Geslacht-gen komt van vader (XY) maar het gaat dus voor elk gen zo in de natuur.. raar he :)
Bij een merrie vertekend het soms een beetje omdat het aantal nakomelingen meestal veel kleiner is dan een hengst, maar als ze er ook 100 zouden hebben zou elk gen ook naar die 50/50 trekken.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:34

Nu snap ik het. Ik bekijk/bekeek het veel meer bij de basis ipv algemeen.
Bij elk veulen dat je fokt heb je 50% kans op bijvoorbeeld wel of geen crèmegen en kan iedere keer dus ook niet zijn.
Als je dit bekijkt over 20 veulens zou in theorie rond de tien dan crème moeten dragen.

Komt het voor dat er uitslagen zijn die niet 50/50 eindigen?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 19:13

Rebecca schreef:
Nu met Mo en dan over 4 jaar met Arany :D , dan heb je MoRany's :))

Haha ja idd. Fotsy gaat volgend jaar al een Mo-rany maken trouwens :D

Soms liggen de cijfers ietsje verder uit elkaar, maar vind zo niet meteen voorbeelden. Iemand suggesties van paint hengsten die ik kan opzoeken? (AQHA moet je per opzoeking betalen, APHA kan met mijn account onbeperkt)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:23

Heel interessant tinne! Ik ben erg beniewud naar de combinaties!
En vooral heel benieuwd naar mo zn beebies!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:04

Moet ik er toch even een maar ingooien hoor :o Want op de uni wordt je echt neergeknuppeld als je statistiek zo behandeld.
De kans is gewoon 50%, ongeacht van de kleur van het vorige veulen of de veulens daarvoor. Het zijn namelijk onafhankelijke kansen. Je hebt afhankelijke kansen, waarbij je een pot met balletjes voor kan stellen en onafhankelijke kansen wat meer lijkt op het gooien van een muntje.
In de pot heb je bijvoorbeeld 50 rode balletjes en 50 blauwe, in het begin heb je dus 50% kans op een rood balletje. Als je er dan 10 rode balletjes uithaalt en je stopt ze niet terug en daarna heb je nog een trekking dan is de kans natuurlijk niet meer 50%. Dat is dus een geval waarbij het eerdere resultaat invloed heeft op de latere uitkomst.
Qua genen zit je meer in de richting van het gooien met een muntje, dat je eerst 10x munt gooit betekent niet dat je de keer daarop meer kans hebt op kop. Als je 100 keer gooit (met een goede munt uiteraard) dan benader je wel vaak de 50-50, maar de kans is even groot dat je eerst 50x munt gooit en dan 50x kop als dat je precies om-en-om kop en munt gooit. Weer terug naar de paarden: bij populaire hengsten zie je vaak de 50-50 de kop op steken, simpelweg omdat die zo gigantisch veel nakomelingen hebben. Bij merries is dat lastiger, 5-15 nakomelingen is vaak niet genoeg om zo'n trend te laten zien.

Nu heb je in het geval van paarden natuurlijk wel geslachtscellen die gebruikt worden en niet worden teruggestopt, waarom het toch niet het 'potjes scenario' is, is omdat hengsten continue gigantische aantallen geslachtscellen aanmaken en je bij merries (even aannemend dat het ongeveer vergelijkbaar is met de mens) ook zo'n 1-2 miljoen oocyten (eicellen to be) hebt. Er gaan er zo veel meer verloren in het proces van ontwikkeling dan bij daarwerkelijke dracht dat die paar die daarvoor gebruikt worden statistisch niet significant zijn.

Om even een voorbeeldje te geven van een hengst:
Eerste 5 nakomelingen: 60% merrie
Eerste 10 nakomelingen: 60% merrie
Eerste 20 nakomelingen: 70% merrie
Huidig: 45 nakomelingen is 55% van de nakomelingen merrie.
Het is dus niet dat die 60 gelijk gecorrigeerd wordt 'omdat het anders niet klopt', uiteindelijk begin je met grotere aantallen meer richting de 50% te komen. Maar dat is puur de kracht van de grote getallen in de statistiek.

Nog een voorbeeldje, dit is van een hengst maar een iets lager aantal. Zelfs dan nog meer nakomelingen dan je van een merrie verwacht te krijgen. 28 nakomelingen met vosbasis moeders. Hengst draagt vos, heeft dus 50% kans om dat door te geven. Ik heb alleen vos moeders gebruikt, want dan is het helder wat de hengst heeft doorgegeven. 78% van die nakomelingen zijn vossen.
Betekent niet dat hij iets raars heeft, maar dat aantal is gewoon nog niet hoog genoeg om standaard de 50-50 verdeling te laten zien. KAN wel, maar hoeft niet.

Lang verhaal kort, de kans is gewoon onafhankelijk. Maar in grote aantallen (50 of 100+) verwacht je wel een tendens te zien.

Zo heel stuk geschreven, maar waar het natuurlijk eigenlijk om gaat: veel voorspoed gewenst met de dracht en dat er maar weer mooie veulentjes mogen volgen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:49

mooney schreef:
Moet ik er toch even een maar ingooien hoor :o Want op de uni wordt je echt neergeknuppeld als je statistiek zo behandeld.
De kans is gewoon 50%, ongeacht van de kleur van het vorige veulen of de veulens daarvoor. Het zijn namelijk onafhankelijke kansen. Je hebt afhankelijke kansen, waarbij je een pot met balletjes voor kan stellen en onafhankelijke kansen wat meer lijkt op het gooien van een muntje.
In de pot heb je bijvoorbeeld 50 rode balletjes en 50 blauwe, in het begin heb je dus 50% kans op een rood balletje. Als je er dan 10 rode balletjes uithaalt en je stopt ze niet terug en daarna heb je nog een trekking dan is de kans natuurlijk niet meer 50%. Dat is dus een geval waarbij het eerdere resultaat invloed heeft op de latere uitkomst.
Qua genen zit je meer in de richting van het gooien met een muntje, dat je eerst 10x munt gooit betekent niet dat je de keer daarop meer kans hebt op kop. Als je 100 keer gooit (met een goede munt uiteraard) dan benader je wel vaak de 50-50, maar de kans is even groot dat je eerst 50x munt gooit en dan 50x kop als dat je precies om-en-om kop en munt gooit. Weer terug naar de paarden: bij populaire hengsten zie je vaak de 50-50 de kop op steken, simpelweg omdat die zo gigantisch veel nakomelingen hebben. Bij merries is dat lastiger, 5-15 nakomelingen is vaak niet genoeg om zo'n trend te laten zien.

Nu heb je in het geval van paarden natuurlijk wel geslachtscellen die gebruikt worden en niet worden teruggestopt, waarom het toch niet het 'potjes scenario' is, is omdat hengsten continue gigantische aantallen geslachtscellen aanmaken en je bij merries (even aannemend dat het ongeveer vergelijkbaar is met de mens) ook zo'n 1-2 miljoen oocyten (eicellen to be) hebt. Er gaan er zo veel meer verloren in het proces van ontwikkeling dan bij daarwerkelijke dracht dat die paar die daarvoor gebruikt worden statistisch niet significant zijn.

Om even een voorbeeldje te geven van een hengst:
Eerste 5 nakomelingen: 60% merrie
Eerste 10 nakomelingen: 60% merrie
Eerste 20 nakomelingen: 70% merrie
Huidig: 45 nakomelingen is 55% van de nakomelingen merrie.
Het is dus niet dat die 60 gelijk gecorrigeerd wordt 'omdat het anders niet klopt', uiteindelijk begin je met grotere aantallen meer richting de 50% te komen. Maar dat is puur de kracht van de grote getallen in de statistiek.

Nog een voorbeeldje, dit is van een hengst maar een iets lager aantal. Zelfs dan nog meer nakomelingen dan je van een merrie verwacht te krijgen. 28 nakomelingen met vosbasis moeders. Hengst draagt vos, heeft dus 50% kans om dat door te geven. Ik heb alleen vos moeders gebruikt, want dan is het helder wat de hengst heeft doorgegeven. 78% van die nakomelingen zijn vossen.
Betekent niet dat hij iets raars heeft, maar dat aantal is gewoon nog niet hoog genoeg om standaard de 50-50 verdeling te laten zien. KAN wel, maar hoeft niet.

Lang verhaal kort, de kans is gewoon onafhankelijk. Maar in grote aantallen (50 of 100+) verwacht je wel een tendens te zien.

Zo heel stuk geschreven, maar waar het natuurlijk eigenlijk om gaat: veel voorspoed gewenst met de dracht en dat er maar weer mooie veulentjes mogen volgen.

Ik snap jouw verhaal helemaal; denk dat er theoretisch niet echt een speld tussen te krijgen is. Maar we hebben te maken met de praktijk. En omdat de kans iedere keer 50/50 is, is het net zo min aannemelijk dat er eerst 50 zonder kleur komen en dan 50 met kleur. Dus zou je toch kunnen zeggen dat ondanks dat een merrie minder nakomelingen geeft dan je nodig zou hebben om een tendens te kunnen zien, de verwachting na een aantal veulens zonder kleur logischerwijs eentje met kleur zou kunnen zijn. Tenminste, zo kijk ik er tegenaan.
Ik vergelijk het juist meer met de bak met balletjes, dus de afhankelijke kansen, omdat je weet dat de natuur het bij grotere aantallen toch naar 50/50 blijkt te trekken. Denk dat daar het grote verschil in "denken over" zit.

Heb even gekeken naar een merrie van ons die in haar hele leven 11 nakomelingen heeft gegeven. Zij was silver zwart. Ze heeft 5 silveren nakomelingen gegeven (bijna om en om) en 3 zonder silver en 3 vossen waarvan niet bekend is of ze silver dragen.
Ik zelf moet de eerste merrie nog tegenkomen die het presteert (of liever vertikt :D )om 10 x of meer haar kleur niet door te geven.

Bij je voorbeeld van de hengst die vos doorgeeft, klopt er volgens mij iets gevoelsmatig niet dat je alleen de vosmerries hebt gebruikt om te tellen hoeveel de hengst zijn vosgen heeft doorgegeven. Hoe groter de aantallen hoe meer het naar 50/50 trekt. Maar je hebt de veulens bij de zwarte en de bruine merries niet meegerekend en die merries maken samen met de vosmerries de aantallen zo groter. Kun je het ook nog eens nakijken op hoeveel procent vosnakomelingen hij komt met die merries er wel bij? Want theoretisch zou van die zwarte en bruine merries 50% vosdrager moeten zijn. (Om het ingewikkeld te maken :) )
Laatst bijgewerkt door Coloured op 02-01-19 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 00:25

Idd, is het niet een beetje de natuur tegen de wetenschap?
Het is echt raar om te zien hoe mooi die aantallen altijd liggen, zowel qua geslachten als bontpatronen bv. Ik ben een echte seut die haar tijd spendeerd aan nutteloze dingen opzoeken in die databank :')
Ik zal morgen er nog eens een aantal proberen op te zoeken die heel veel nakomelingen hebben :)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:33

Had mijn bovenstaande post nog even wat aangevuld. :+

Ik vind het niet nutteloos Tinne, juist heel leerzaam! :j

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:37

Wel een interessante discussie :j net of je meegaat in dat de natuur zichzelf in evenwicht houdt, of je aansluit bij de harde regels van de statistiek. Ben benieuwd naar de resultaten bij andere hengsten!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 07:55

Bij de nakomelingen uit niet-vossen kan je dat niet concluderen, omdat ik en de extension status van de moeders niet heb en ik niet weet of de bruine nakomelingen heterozygoot of homozygoot zwart zijn. Dus bij die nakomelingen kan je vaak al niet zeggen of ze vos dragen en zo ja kan ik niet zeggen van welke ouder het komt. Vandaar dat ze missen.
En juist het kleine aantal is mijn argument. Op populatieniveau, met getallen van +50 of +100, ga je die mooie verdeling zien. Op individueel merrie niveau, 5-15 of in dit geval 28 van een hengst, kan het alle kanten op schieten omdat de kansen onafhankelijk zijn. Het is namelijk niet zo dat die hengst denkt: oei, er zijn nu al 6 embryo's bevrucht met een e spermacel, laat ik nu maar een legioen E spermacellen klaarzetten voor de volgende.

Natuur tegen de wetenschap geloof ik persoonlijk niet in als bioloog. Maar ik snap ook niet waarom je zoektocht door de database de statistiek zou ontkrachten. Je zoekt in die grote aantallen, ik geef aan dat je dan juist die 50-50 tendens zult vinden. Ik ontkracht echter dat je dat kunt gebruiken om dan op individueel niveau kan zeggen dat er meer kans is op een bonte als de voorgaande veulens effen waren, want dan zit je met die onafhankelijke kansen.

Oh ik wil trouwens niet je topic overnemen met een random discussie dus als je liever on topic doorgaat, geef het gerust even aan ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:02

Ergens kan ik je volgen Mooney, heb ook statistieken gehad op de unief maar je vertrekt niet steeds van dezelfde balkenbak. Je hebt namelijk dezelfde hengst of dezelfde merrie waar je naar kijkt dus voorgaande veulens spelen een rol.
Das bij mensen zo als een koppel bijvoorbeeld al drie meisjes heeft, is de kans niet meer 50-50 dat ze de vierde keer opnieuw meisje zullen krijgen. De balkenbak waarvan zij vertrekken is niet meer gelijk.

Jep tinne we gaan een morany beebje proberen maken dit jaar :P

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:43

Fotsy schreef:
Ergens kan ik je volgen Mooney, heb ook statistieken gehad op de unief maar je vertrekt niet steeds van dezelfde balkenbak. Je hebt namelijk dezelfde hengst of dezelfde merrie waar je naar kijkt dus voorgaande veulens spelen een rol.
Das bij mensen zo als een koppel bijvoorbeeld al drie meisjes heeft, is de kans niet meer 50-50 dat ze de vierde keer opnieuw meisje zullen krijgen. De balkenbak waarvan zij vertrekken is niet meer gelijk.

Jep tinne we gaan een morany beebje proberen maken dit jaar :P

Dat is precies het voorbeeld dat wij juist hebben gekregen als onafhankelijke kans. In dat scenario is de kans namelijk juist wel 50-50. Een man 'ververst' die ballenbak ( :') ) namelijk elke keer, dus het is niet zo dat er eerst meer spermacellen met X chromosomen zijn dan die 4e keer.

Of begrijp ik je verkeerd?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:53

Hihihi nee het gaat niet over de ballenbak aan sperma die je hebt. :')

Het gaat aan de kans 50-50 als beide ouders van meisje-jongen maar je hebt van die bak al drie meisjes gekregen dus de kans op een vierde meisje is niet meer 50-50. Zou in men cursus eens moeten graven maar die ligt ver. Zo hebben wij eens een voorbeeld gekregen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:03

Fotsy schreef:

Het gaat aan de kans 50-50 als beide ouders van meisje-jongen maar je hebt van die bak al drie meisjes gekregen dus de kans op een vierde meisje is niet meer 50-50. Zou in men cursus eens moeten graven maar die ligt ver. Zo hebben wij eens een voorbeeld gekregen.

Ja, dat is precies wat ik bedoel. Tenminste, als ik jou goed begrijp Fotsy. :)
Uit de natuur is gebleken dat het uiteindelijk bij grote aantallen altijd 50/50 blijkt te worden.
Wat uit de natuur zelf blijkt, ís dus die ballenbak. En als je uit bijvoorbeeld de bonte/effen-ballenbak al 4 effen veulens hebt getrokken, is de kans op een bonte in mijn optiek de volgende keer echt groter.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 12:18

Ja ik denk zo in alle geval ook altijd :P ik zou ook meer geneigd te zijn een overo merrie te kopen die nog nooit overo gegeven heeft, dan eentje die al 5 overo veulens heeft gekregen

Of ik zou eerder kiezen voor een hengst die nog maar heel weinig splash/overo/dun/champagne etc gegeven heeft, dan eentje die het al heel veel heeft doorgegeven :P

Zo was er eentje in Duitsland , champagne tobiano. Toen ik vorig jaar veulens ging opzoeken had hij 9/11 champagne veulens. Inmiddels heeft hij er 20 en nu 12 champagnes dus is zich toch ook aan het rechttrekken.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:23

Coloured schreef:
Fotsy schreef:

Ja, dat is precies wat ik bedoel. Tenminste, als ik jou goed begrijp Fotsy. :)
Uit de natuur is gebleken dat het uiteindelijk bij grote aantallen altijd 50/50 blijkt te worden.
Wat uit de natuur zelf blijkt, ís dus die ballenbak. En als je uit bijvoorbeeld de bonte/effen-ballenbak al 4 effen veulens hebt getrokken, is de kans op een bonte in mijn optiek de volgende keer echt groter.

Nou ik ben niet altijd goed in iets uitschrijven :') maar ik denk dat we op dezelfde lijn zitten ja.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:36

Maar daar zit de denkfout nu precies, de ballenbak zijn de genen. Er zit namelijk geen feedback loop verstopt in de genen die bijhoudt of er in het grote plaatje te weinig hengsten/merries, bonten/effen, oid geproduceerd zijn.
Die mooie 50 50 verhouding in de grote blik krijg je namelijk juist doordat de kans stabiel blijft op 50%.

Voor de beelddenkers even een simpele simulatie. We gaan uit van een 7 heterozygoot bonte merries die elk 10 veulens van een effen hengst krijgen. Dus elk veulen heeft precies 50% om bont te worden.
In het geval van de onafhankelijke kans van steeds 50% krijg je dan dit beeld:
Afbeelding
Bij de merries dus vrij veel variatie, van de perfecte 5-5 verhouding tot 70% bonte nakomelingen. Maar in het grote geheel heel mooi 50-50.

Dit is dezelfde simulatie maar dan met invloed van de eerdere nakomelingen op de kleur van de volgende. Dus een effen nakomeling geeft 5% extra kans op bont, een bonte geeft 5% minder kans op bont. Even een random % genomen, het gaat immers om het idee en ik wil geen gigantische simulaties met de hand draaien om dit te laten zien.
Afbeelding
Hier zie je dus een veel minder variatie per individu, maar je verliest de mooie verdeling in het grote plaatje. En dan heb ik nog een vrij milde aanpassing gekozen.

Anyway, hier laat ik het bij. Je bent vrij om te geloven wat je wilt natuurlijk.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 07:30

Maar jij gaat steeds uit van random merries maar dat is het juist. Het zijn geen randoms meer maar die ene hengst of die specifieke merrie. Haar eicellen zitten in de bak die gevuld zijn met random genen. En ik neem merrie omdat je dan niet kan zeggen dat die ververst worden. Je wordt geboren met aantal eicellen. En er gaan er iedere cyclus weg en komen geen meer bij tot de bak leeg is. Volgens natuur 50-50 op bijvoorbeeld bont maar als er al 7 effen geboren zijn dan is de bak toch niet meer 50-50 gevuld met eicellen voor bont. En het is natuurlijk een minimale kansverschuiving maar ze is er.