pony blijkt drachtig van Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharIsabella

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:27

hahaha oktober is toch ook voor kerst *\o/* <<)
ik volg ook al een tijdje stilletjes mee maar wat een knappe mama in wording <3

:wave: kruip weer terug onder mijn steen

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:51

Spannend zeg! Heel erg benieuwd hoe het veulen eruit komt te zien.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:57

Kom ik weer hihi:
Bij mijn merrie was het uier ook nog teruggelopen op de dag dat het veulen geboren is.
De melk schoot er pas na de bevalling in.

Ook de ene kant de banden slapper dan de andere kant had mijn merrie. Staart niet geprobeerd.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:18

Ben super benieuwd naar het veulen!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 06:55

Ben ook heel benieuwd, volgens mij moet je alleen even een stukje van de staart afhalen anders heb je straks geen staart meer :P

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 08:13

We hebben weer een rustig nachtje gehad. Uier is deze morgend niet veel dikker geworden. Hij heeft al veel dikker geweest.

Toen we naar de weide wandelen was het echt wel waggel waggel zoals een eend.
Ze volgt je echt als hondje. Je ziet haar nog nasmakken van de brokjes die ze net gegeten heeft :P

Afbeelding

En een fotootje van haar dikke buik en puntige kont:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:22

Ik vind de buik nog best meevallen eigenlijk, denk dat je slapeloze nachten nu voor niks zijn. Zou het beperken naar 1x per nacht maximaal haha!

Mijn ervaring is echter dat veulens (zonder birth alarm) geboren worden als er geen mensen bij zijn. Mijn eigen merrie ook, 2 keer per nacht wezen kijken niks wees erop dat ze zou bevallen, toch om 7 a 8 uur sochtends een veulen in de stal al in de benen zelfs..

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:33

Ik heb ook geen birthalarm maar gelukkig in mijn toch al wat langere fok carriere nog maar weinig bevallingen gemist.

Ik dacht net als Shanna dat je slapeloze nachten nu nog voor niks zijn.
Er zijn genoeg uitzonderingen dat merries eerder zonder tekenen bevallen maar aan de hand van jouw foto's gaat de ontwikkeling tot nu toe prachtig volgens het boekje.

Ik zou zelf 'savonds tegen een uurtje of 12 controleren en dan s ochtends om 5 weer.
Heel veel merries bevallen of tegen de nacht of sochtends vroeg tegen het ochtendgloren.
Uiteraard hier ook uitzonderingen. Maar als je graag een nachtje 5 uur slaap achtereen wilt hebben is dit misschien een optie.

Jouw dame ziet er supergoed uit! Whow.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:53

ik denk ook dat je nog even kan wachten.
maar ik ben dr ook geen ster in, toen mijn merrie een veulen moest krijgen dachten we de hele week vannacht gaat het komen ze is zo onrustig en mijn schoonvader(waar ze staat) moest er toch die week vaak uit voor de koeien omdat er ook een aantal koeien moesten kalven dus hij regelmatig kijken.... niks en bijna alle koeien hadden gekalfd en wij dachten van vannacht komt het niet want ze is zo rustig, dus mijn schoonvader minder vaak kijken stond er sochtends om 6 uur een veulen bij. dus ik ben daar ook niet goed in, maar mijn merrie kegelde al wel de hele week(wat natuurlijk ook niet altijd gebeurd)

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 14:01

Wel, misschien hebben jullie wel gelijk hoor. Ik heb ook niet het gevoel dat de bevalling dichtbij is. Maar voor het veulen zelf zou ik maar willen dat het snel komt. Ik vind het zo sneu dat de winter steeds dichterbij komt en dat hierdoor het kleintje toch in minder goede omstandigheden de eerste maanden van zijn leven moet doorbrengen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:21

Mijn veulen is toen 14 oktober geboren en hij is er niet minder van geworden :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:31

De natuur voorziet het veulen wel van een warme jas hoor
Dat komt wel goed
Er zijn veulens die in slechtere weersomstandigheden worden geboren

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:29

Afbeelding
17 september geboren, al een mooi dik vachtje zoals je ziet. Wel een ponyveulentje ;)
Op de melkerij waar ik vroeger in pension stond is er ooit eentje buiten in de sneeuw geboren.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:36

Het is de mens die wil dat de veulens in het voorjaar worden geboren. De natuur houdt zich daar niet aan!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:19

Ik lees al sinds begin mee en vond het tijd om te reageren :p
Ik vind dat je het erg goed aanpakt gezien het zo onverwachts is.
Toch zou ik ook om je eigen gezondheid denken en 1x per nacht gaan kijken, want zo ga je het niet nog een maand volhouden ;)
ik blijf zeker nog even volgen ben erg benieuwd

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:32

Homiafortuna schreef:
Het is de mens die wil dat de veulens in het voorjaar worden geboren. De natuur houdt zich daar niet aan!

Dat is niet waar! Als een paard volledig in vrijheid zou leven word een paard niet in het najaar geboren. althans dat ligt er wel aan waar. Maar in de koude maanden zal het vrijwel niet voorkomen dat een wild paard een veulen krijgt. simpelweg omdat die in het vroege voorjaar met de 1e of 2e hengstigheid gedekt zal zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:19

__Elizabeth schreef:
Homiafortuna schreef:

Dat is niet waar! Als een paard volledig in vrijheid zou leven word een paard niet in het najaar geboren. althans dat ligt er wel aan waar. Maar in de koude maanden zal het vrijwel niet voorkomen dat een wild paard een veulen krijgt. simpelweg omdat die in het vroege voorjaar met de 1e of 2e hengstigheid gedekt zal zijn.

Nou in die film van de [Nederlandse] Wildernis,die gefilmt is bij de Loosdrechtste Plassen geloof ik,daar lopen ook veulens in de sneeuw hoor.Die zijn ook laat geboren.Er loopt 1 zwart veulen bij en die overleeft de winter niet.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:08

Mijn merrie is voor 25 december uit gerekend. Liep bij een hengst waarvan we dachten dat die niet bevruchte(heel het seizoen kunnen dekken) en werd dus in januari gedekt en wel dragend. Dit is toch ook een stukje natuur denk ik dan omdat ik ze al die tijd al bij elkaar had ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:56

Leuke combi (al dan niet gepland). En geduld is het lastigste.

Vooorjaar kan ook slecht zijn

Afbeelding

2e paasdag 2008. Geen tekenen van de merrie werden uit bed gebeld door dd strooiploeg

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 22:43

Interessant om al die verschillende meningen en ervaringen te lezen.

Dus een pas geboren veulen kan tegen koude, das goed om te weten.

Ik dacht echt dat september en oktober veel te laat was maar we zullen maar vertrouwen hebben in moeder natuur zeker.

Daarstraks Beauty een flinke poetsbeurt gegeven. Ik had gisteren de opmerking van haar lange staart gelezen en vond dat eigenlijk wel waar, dus heb ik er een stukje afgedaan en ineens dan ook haar manen wat bijgeknipt. Maar dat is niet volledig geslaagd, hier moet ik nog wat aan doen.

Gek genoeg leek Beauty minder zwanger dan anders, haar uier is echt gekrompen. Het is misschien wel waar wat iemand hier postte, dat het enkel zucht is en nog geen melk.

Toch ga ik weer waken deze nacht. Ik ben er nu eenmaal mee begonnen en kan nu niet meer stoppen.

De nieuwe Beauty:

Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:00

ziet er goed uit ! zou zelf 1 keer per nacht checken, of camera ophangen hoef je je bed niet uit :) als ik t zo zie duurt t toch nog wel even..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:07

Ze ziet er top uit!! Staart is idd voor als ze een keer achteruit stappen en er dan op trappen en zo een deel eruit trekken en dat is zonde. Manen worden eigenlijk getrokken dan is het mooier. Vaak zie je een uier oefenen, eerst vullen dan weer even leeg, maar als het dan opnieuw vult is het vaak een goed teken (melk) Ik geef je groot gelijk dat je nu niet opgeeft hoor! Het kan zo snel veranderen, hier stuurde ik mijn dochter nog naar bed om haar 20 minuten later weer te roepen dat het begon.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 00:44

gohya schreef:
__Elizabeth schreef:

Nou in die film van de [Nederlandse] Wildernis,die gefilmt is bij de Loosdrechtste Plassen geloof ik,daar lopen ook veulens in de sneeuw hoor.Die zijn ook laat geboren.Er loopt 1 zwart veulen bij en die overleeft de winter niet.

Dus jij denk dat die paarden wild zijn?

Daarbij zei ik dat het vrijwel niet voorkomt ik zei niet dat het niet voorkomt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 05:51

Je hebt dekentjes voor veulens.
Die kan je ook eventueel aanschaffen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:29

@__Elizabeth Ja dit zijn wilde Koniks paarden.