[Elina] Van grote grasbuik naar wondermooie verrassing...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 20:35

Wel liefst een smalle bles. :) zoals Azaro is echt maximum...

Hier weer een merrie die niet aan haar hooi begint! :?

kappiegirl

Re: [Elina] Van grote grasbuik naar wondermooie verrassing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:06

Als ze de hele dag op de wei staat en daar staat genoeg gras dan zal ze minder hooi eten ook heeft ze steeds minder plek voor haar hooi veulen gaat steeds meer plek in beslag nemen dus zal ook minder plek over laten voor voer...

Ik ben ook gek op blesjes het liefst wat groter aan de bovenkant en dan schuin naar beneden uitlopend in 1 van de neusgaten♡. Valk is helemaal mijn kleur maat zal nooit fokken op kleur als de hengst en merrie niet bij elkaar passen en niet aan zouden sluiten op elkaar dat voorop gesteld... Maar iedereen zegt wel steeds valk of palomino maar kan natuurlijk ook gewoon vos of bruin uit komen of is ze verzekerd van een cream veulen eigenlijk?.. kan zijn dat het al is gevraagd of gezegd in dat geval sorry...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:10

maar niet eten kan ook duiden op een bevalling op komst. Ik vind juist hele gelijmatige rechte blessen het mooist die net boven de neusgaten stoppen!
ze is niet verzekerd van cream, paps is bruin. maar mensen vinden cream gokken het leukst blijkt wel weer :P

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 21:12

Dat weer ik eigenlijk niet. :) haar 2 veulens waren crèmello en palomino, maar weet de kleur van de hengsten niet...
Hoe kan je aan een crèmello komen?

Ze heeft vandaag niet echt super lang op weide gestaan. Dus zal idd eerder door veulen komen dat ze minder eet.

Ze is heel de tijd door haar raampje naar buiten aan het kijken. En dan loopt ze eens een toertje in haar stal en dan terug naar het raam. :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:13

cream kan niet homozygoot zijn ofzo dus je hebt gewoon 50% kans op cream. en 50% kans op bruin, vos of zwart (behalve als 1 van de 2 wel homozygoot voor zwart is of iets dergelijks)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 21:17

En hoe kan ik eigenlijk een voskleurig veulen krijgen? :) dat staat ook in kleurkansen, maar snap het niet zo goed!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:20

Cremello krijg je alleen als beide ouder dieren het cream gen Door geven aan het veulen dan krijg je dubbel cream en dus Cremello. En een Cremello geeft altijd 1 gen Door dus het andere gen moet van de merrie geweest zijn.
Maar nu ben ik dus heel nieuwsgierig welke kleur de 2 de hengst is geweest haha...

De basis kleur van jou merrie is vos en dat cream gen maakt het lichter en krijg je palomino. Dus dan komt de vos bij haar vandaan...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:21

Je hebt verdunningen bij de kleuren bruin, vos en zwart. dat kan een enkele of een dubbele verdunning zijn

vos + enkele verdunning = palomino, + dubbele = cremello. Dus in de basis is Elina vos
bruin + enkele verdunning = valk + dubbele = perlino
zwart +enkele verdunning = smoky black + dubbele = smoky cream

als je enkele x geen verdunning doet heb je kans op enkele of geen verdunning (zoals nu bij elina x een bruine)

als je een enkele x enkele verdunning doet (bijvoorbeeld valk x palomino) heb je kans op enkele of geen verdunning

als je enkele x dubbele doet heb je kans op enkele of dubbele.

als je dubbel x dubbel doet heb je altijd dubbel!

dus van het cremello veulen kan de vader een enkele of een dubbele verdunning hebben gehad
van het palomino veulen kan de vader geen, of een enkele verdunning hebben gehad
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 14-06-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 21:24

Ohja logisch. :) nu snap ik het!!!
Maar kan het zijn dat 1 van de ouders niets doorgeeft? Of doen ze dat altijd?

Elina net 2 keer gemest op een uurtje. En 2 keer geplast op iets meer dan een uurtje. (2de plasjes duurde 2 sec)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:24

Hmm nog niet leegmaken lijkt me..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:24

Met cream werkt het altijd zoals ik hier boven beschrijf! Maar als Elina nu een bruine baby krijgt merk je bij hem of haar niks meer van de palomino moeder, het bruine veulen kan dan niet ineens met een ander bruin paard een valk krijgen ofzo. Het moet echt bij de ouders aanwezig zijn en dat zie je dan ook altijd (alleen kan smoky black wel lijken op gewoon zwart)

klinkt goed wat Elina aan het doen is. *Is de mest dun?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 21:31

Oh ik snap het!! :) super bedankt setelkol! Dit is heel verhelderend!!

Ik weet het niet, zie op de cam. :) maar haar mest is bijna altijd dun nu met haar dracht (met die diarree!) :(

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:32

Ja kan heel goed klaarmaken zijn misschien draait het veulen een beetje zodat ze kleine plasjes doet maar de mest is inderdaad ook weer lastig omdat ze al steeds wat slappe of dunne mest heeft of is dat weer even erg geweest?
Ze houd je wel in de weer hoor...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:34

Ja ik hoop dat je mijn uitleg snapt!

ken je deze site?

http://www.horsetesting.com/Equine/CCalculator1.asp

hier kan je kleuren invoeren van vader (sire) en moeder (dam) en dan als je doorklikt nog eventuele dominante genen (zoals homozygoot zwart, bijvoorbeeld) en daarna krijg je de uitkomst

bij jou is bay = palomino invoeren, homozygoot heb je geen gegevens over dus die klik je dan niet aan, of als unknown, en dan krijg je een uitkomst. Vos komt dus bij Elina vandaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:08

Maar vos komt dan ook bij de vader vandaan, daar vos reccensief is.

Elina geeft altijd vos door.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:11

ja dus zoals ik al zei als de vader niet homozygoot zwart is

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 23:14

Hoezo Azaro geeft vos door? :) hij is bruin geboren..

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:16

horserider22 schreef:
nikysa90 schreef:
oeps! dan moeten we gewoon even stoppen met kletsen en in stilte met je meewachten. Dan heb je nog 3 pagina's om je foto's te posten, haha! maar ja, dat gaat ons allemaal niet lukken

het zijn toch 100 pagina's? dan zijn er nog 13 over

oeps…een blond momentje _/-\o_

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:20

Ik ben erg benieuwd,,!! :D

aagh kleur zeg ook niets,
de merrie was zwart met bles, ;) en vader een zwarte tinker, en krijg 3 kleurig Bonte veuletje en is ook 3 kleuren gebleven :P
dus wordt nog spannend

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:23

Azaro kan vos doorgeven omdat vos recessief is.. hij heeft dan een gen voor vos en een gen voor zwart.. hij toont zwart omdat vos recessief is.. echter draagt hij ook agouti mee en dat gen zorgt dat zwart bruin wordt ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:31

Azaro kan vos bij zich dragen, als dat zo is kan je een vos of palomino veulen krijgen want voor vos moeten beide ouders vos dragen

als hij het niet draagt kan je ook geen vos of palomino meer krijgen, niet vanuit alleen Elina

even voorbeeldje, mijn schimmelmerrie is vos geboren
hengst is in de basis bruin, maar homozygoot voor zwart, hierdoor kan mijn vosgeboren merrie geen vos of palomino krijgen ondanks haar eigen kleur!

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:32

Mijn 2e gokje was voor vandaag op de verjaardag van mijn oude lieverd, maar dat gaat hem niet worden denk ik....
Maar mijn merrie heeft haar 31e verjaardag goed gevierd! Ik heb haar lekker verwend vandaag!
Ik gok geen datum meer, maar blijf erbij dat het een palomino merrietje word!

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:45

ik gok dat het een eenhooorn wordt :)

Zonder grapjes, het veulentje zit daar volgensmij wel prima.. Il ben zoooo nieuwsgierig!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:56

set_elkol schreef:
ja dus zoals ik al zei als de vader niet homozygoot zwart is

Sorry, daar had ik dan overheen gelezen :)

Eigenlijk is het best eenvoudig. Er zijn twee kleuren: zwart en vos, waarvan zwart dominant is. Dan kan een paard wel of geen Agouti hebben. Agouti maakt zwarte haren bruin, dit toont dus niet op vos.
Dus, tot zo ver;
Elina: homozygoot vos, Agouti onbekend.
Azaro: Homo- of heterozygoot zwart, homo- of heterozygoot agouti.

Dan heeft Elina nog 1 cream gen, dat weten we 100% zeker, want had ze er geen was ze vos, had ze er twee was ze cremello geweest.
Azaro heeft 1 schimmel gen, dit weten we ook zeker, hij is zelf schimmel, maar een van de ouders niet (dat heb ik toch goed onthouden?). Schimmel is dominant en kan dus geen generatie overslaan.

Dus houden we nog een hoop vraagtekens over, het enige wat met zekerheid te zeggen is, is dat de kans op schimmel en cream (palomino, valk, smoky black) ieder 50% is.

Wat betreft de aftekeningen, dat zijn nog grotere vraagtekens. Zelfs klonen (hebben dus exact hetzelfde DNA/genen) hebben meestal verschillende aftekeningen, wel is de hoeveelheid wit ongeveer vergelijkbaar.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 14-06-14 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:58

netjes uitgelegd!