Wendy_Komen schreef:Na twee dode veulens gezien te hebben van merries die vlak voor de geboorte veel onrustig gingen liggen en weer staan, voelde ik mij verplicht op ts op de hoogte te brengen. Niet om bang te maken, niet omdat ik denk dat het hier mis gaat, maar meer met het idee: een gewaarschuwd mens telt voor 2. Ik hoop dan ook van harte dat het natuurlijk gewoon, zoals in de meeste gevallen, goed gaat. Maar voor het op de hoogte brengen en alert maken van ts ga ik me niet verontschuldigen. Omgekeerd zou ik het ook graag willen weten. Zo dat ik optijd een dierenarts erbij zou kunnen halen indien nodig.
Natuurlijk willen we allemaal dat alle bevallingen eindigen in een mooi veulentje en gezonde moeder en kind. Helaas is dat alleen niet altijd de realiteit. En daar zou iedereen ten aller tijde zich bewust van moeten zijn.
Maar dit is wel het eerste veulen voor de merrie, dus kan ook gewoon zijn dat ze niet weet wat ze ermee aan moet.
Maar ben met je eens dat een gewaarschuwd mens voor 2 telt, dat is ook waarom ik het noemde.
Ts je kunt het veulen ook voelen door het een duw te geven, vaak schoppen ze dan terug. Maar dat vind set misschien minder leuk.