Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:34

En? Hoe zijn de afgelopen dagen gegaan? Volle stal?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:57

Ik hoop dat dit topic over zal gaan in een veulentopic.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:27

anjali schreef:
Ik hoop dat dit topic over zal gaan in een veulentopic.

Ja ik ook :j hou je ons nog op de hoogte TS of je al meer tekenen bij de merrie ziet? Ik hoop dat ze voor nu in fijn bedje staat en je straks een mooie periode met veulen tegemoet gaat zien!

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 12:25

Gisteravond niet veel verandering aan het uier.

Heb 3 voerleveranciers gebeld en geen een heeft stro korrels of gehakselt stro :(

Pensioneigenaar gaf aan dat ik zelf mocht weten wat ik deed en wat ik wou doen.

Zal ik vlas als onderlaag kopen of welk advies geven jullie in mijn situatie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:26

Gooi er gewoon extra stro in, hij blijft er nu wel af.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 12:30

bigone schreef:
Gooi er gewoon extra stro in, hij blijft er nu wel af.

Dat hij er vanaf blijft geloof ik wel.
Maar gaat zich erom dat wanneer de merrie bevalt, ze een goede onderlaag hebben. Ook voor het veulen.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:31

Ik zou er lekker vlas onder doen, ook omdat dit naar mijn mening lekkerder ligt voor je merrie en net wat meer grip geeft aan je veulen straks.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:32

Ik zou ook veel extra stro doen, derest plakt allemaal aan je veulen als het nog nat is en wordt misschien weer wel opgelikt door de merrie....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:41

noox schreef:
Ik zou er lekker vlas onder doen, ook omdat dit naar mijn mening lekkerder ligt voor je merrie en net wat meer grip geeft aan je veulen straks.

Vlas is spekglad hoor, dan kun je beter wat anders gebruiken. Houtkrullen of zo.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:50

Ik heb vlas als onderlaag en daarboven een laag stro zodat het niet glad is en ze ook wat te knabbelen en te zoeken heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:52

Lante schreef:
oji schreef:
Nou dat is echt iets heel anders hoor. Eerst even nadenken voor je iets gaat roepen.

Dit topic gaat over een pensionhouder die stro steelt en hier oneerlijk hierover is. Jij gaat TS verwijten dat zij (ook) niet eerlijk is. Het is tevens een bijzondere aanname dat ik niet na zou denken.

oji schreef:
Ik zeg nergens dat het TS haar eigen schuld is dat haar stro uit de stal gejat wordt. Ik zeg ook nergens dat ik dat goedkeur. Ik geef alleen aan dat als TS zo'n moeite heeft met mensen die in haar gezicht liegen en dat ze eerlijkheid zo hoog heeft staan, dat ze zich daar zelf ook schuldig aan maakt.

Waarom moeten op Bokt altijd de TSsen heilig verklaard worden en mag je ze nooit een spiegel voorhouden over wat hun eigen acties zijn? Want ja, ik vind het kwalijk dat haar stro gestolen wordt en ja daar zou ik zelf ook enorm pissig om zijn. Maar ja, ik vind ook dat er op TS haar gedrag een en ander aan te merken valt, nl dat zij niet de het lef heeft de pensioneigenaar er ècht op aan te spreken, maar wel haar verhaal op internet plaatst waar bekenden van de staleigenaar, of mede pensionklanten, dit zouden kunnen lezen. Dat vind ik nl bepaald ook niet zo netjes.

Ik ben het niet met je eens. Je mag naar mijn mening (en ook volgens de wet) best anoniem en zonder namen te noemen overleggen hoe je een dergelijke zaak netjes en zonder conflict op zou kunnen lossen en dan in het gesprek de keuze maken de pensionhouder een soort ‘voordeel van de twijfel’ te gunnen en nog een kans te geven om escalatie te voorkomen.

Ik vind het juist wel interessant wat oji zeg en lees het ook niet als een verwijt. Het is een stukje psychologie. Mensen willen eerlijkheid, maar ze willen ook een goed gevoel en conflict vermijden. Mensen willen eerlijkheid totdat je zegt dat ze een lelijke broek aan hebben.
En dat is wat je in dit verhaal ook ziet. TS wilt gerechtigheid en wilt de stalhouder erop aanspreken (eerlijkheid), maar tegelijkertijd wilt ze ook haar huidige relatie met de stalhouder niet verbreken omdat ze met een hoogdrachtige merrie zit die je logischerwijze niet wilt verhuizen nu (conflict vermijden). En dan zie je dat er een middenweg gezocht wordt. TS doet tegen de stalhouder alsof alles ok is en ze nog steeds op goede voet met hem staat terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is. En zo zie je hoe snel en onschuldig je eigenlijk de echte waarheid ombuigt wanneer je iemand een goed gevoel kunt geven en conflict kunt vermijden. Dezelfde reden waarom de stalhouder liegt: door de waarheid te verhullen vermijdt hij conflict.
Heel menselijk en iedereen doet het! Ik vind het een interessant stukje psychologie. Je zou je bijna kunnen afvragen wat eerlijkheid precies is. Maar dan wordt het wel erg filosofisch en dat is in dit topic ook niet de bedoeling. :+

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 13:21

Toch maar 2 pakken vlas gehaald.

Al is het voor tijdelijk, de eerste paar dagen voor het veulen. Met name het proberen op te staan.
Er komt sowieso een flinke laag stro overheen!
Wanneer het mooie weer begint gaan ze bij ons sowieso 24/7 naar buiten :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:35

Met 2 pakken vlas ga je niet voldoende onderlaag maken die ook echt droog blijft, dat is wat je wilt lijkt mij. Ik heb mijn paarden vlas staan en begin met een lege nieuwe stal altijd met 5 pakken, box is 3 x 4. Als je laag met vlas niet dik genoeg is gaat de laag nat worden en stinken. Hoe dunner je laag vlas hoe meer je er uit moet scheppen en daardoor ook duurder in gebruik.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:17

Ik lees het al een tijdje mee. Maar over vlas ik heb mijn box laatst leeg gehaald en 6 nieuwe pakken vlas er in gedaan om een goeie laag gelijk te krijgen. En dat is een box van 3.10 bij 3.70

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 14:20

meggiemeg schreef:
Met 2 pakken vlas ga je niet voldoende onderlaag maken die ook echt droog blijft, dat is wat je wilt lijkt mij. Ik heb mijn paarden vlas staan en begin met een lege nieuwe stal altijd met 5 pakken, box is 3 x 4. Als je laag met vlas niet dik genoeg is gaat de laag nat worden en stinken. Hoe dunner je laag vlas hoe meer je er uit moet scheppen en daardoor ook duurder in gebruik.

Het moet het vocht wat opvangen betreft het vruchtwater. En daarna alleen als grip dienen voor het veulen aangezien ik een flinke portie tarwestro eroverheen doe, die ook wat vocht opvangt.
Ik hoef dus geen zodanige dikke laag. Ik ga er flink bovenop strooien.

Ik heb totaal geen ervaring met vlas. Wel vaak gezien en uitgemest maar niet in hoeverre je hoeveel nodig hebt of zelf ooit gehad. :+

Dus ervaringen en tips zijn alle welkom!

Ik wil het dus meer gaan gebruiken als onderlaag voor het beton.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:29

Op mijn vorige stal stonden we altijd op vlas ook de drachtige merrie ze haalde wel wekelijks de natte plekken er uit merrie was vrij schoon maar bouwde daarna op met stro ee nog bij. Voor het veulen.
Dat was ook een vrij grote box 3,50 bij 6. Maar ging ieder geval wel 1 keer in de week een vlasbaal bij.
Ik denk zelf dat haar stal leeg was en er 4/5 vlasbalen er wel in gingen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:52

Je kunt ook kijken naar koolzaadstro

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:55

Op zich zou in deze situatie strokorrel of houtkorrel toch mijn voorkeur hebben. Houtkorrel bevalt hier trouwens veel beter dan strokorrel: houtkorrel blijft veel losser terwijl strokorrel steeds harde plakken ging vormen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:02

Froemel schreef:
Je kunt ook kijken naar koolzaadstro

Had ik ook al gemeld, rapsodie. Dat kun je bijna overal wel kopen, bij de boerenbond of welkoop hebben ze het vaak ook wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:06

[quote="Froemel"]
Je kunt ook kijken naar koolzaadstro[/qoute]

Ik vind dat veel te hard. En koolzaadstro neemt veel minder vocht op dan tarwestro.
Zelfs voor de koeien is het rotspul.
Ik praat dan wel over de gehakselde variant.
Veroorzaakt irritatie en wondjes bij uier.

Vlas is inderdaad glad.
Strokorrels nemen het beste op, maar als dat vers is, wil het ook wel wat schuiven.
Te dikke laag stro is voor de pasgeboren veulens niet handig om rond te gaan lopen.
Ik strooi uitgestrooid stro bij als veulen vlot onder de merrie staat te drinken.
Eerst alleen flink vast bed van Equibedding strokorrels. Drinkt en loopt het veulen goed, dan stro erbij in.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:24

Rapsodie is niet hard, dat is heel fijn en koeien eten dat zelfs. Ik heb het al jaren als bodembedekking en dat bevalt ons veel beter dan vlas of ander strooisel. Heb nog nooit irritatie bij uiers gehad of waar dan ook. Dus ik weet niet wat voor spul jij dan hebt maar die ervaring hebben wij totaal niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:24

Ik gebruik vlas zelf meer als krullen en pot het niet op, zeker omdat er ook stro over gaat. En dan heb je niet zoveel nodig.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:30

Vlas moet eigenlijk wel een beetje vervuilen voor het een geschikte bodem is, zoals gezegd is het anders te glad. :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:34

Paardenfann4 schreef:
Rapsodie is niet hard, dat is heel fijn en koeien eten dat zelfs. Ik heb het al jaren als bodembedekking en dat bevalt ons veel beter dan vlas of ander strooisel. Heb nog nooit irritatie bij uiers gehad of waar dan ook. Dus ik weet niet wat voor spul jij dan hebt maar die ervaring hebben wij totaal niet.

Rapsodie ken ik niet. Tenminste niet in gebruik. Alleen van naam.

Ik praat over xxl balen gehakseld koolzaadstro wat te koop is bij verschillende strohandelaren.
Balen van 300-450 kg stuk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:34

Maar er gaat stro overheen, dan is het niet glad. Ik doe dit al jaren zo bij merries met veulens.