Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

mooney

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:33

Ik zit niet in de buurt, maar ik heb nog wel een praktische overweging. In principe is 15-20 min rijden prima te doen voor een goede stal, maar zorg dan wel dat ze daar of zelf willen/kunnen waken als het veulenen nabij is of dat je daar kan overnachten wanneer het spannend wordt. Want als je nog 15-20 min moet gaan rijden op het moment dat ze begint dan heb je natuurlijk een probleem als er complicaties optreden. Het zou toch jammer zijn als je tegen die tijd weer moet verhuizen omdat je tegen dat probleem oploopt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 10:46

Daar zeg je idd wat. Dat is wel een punt dat ik mee zal moeten nemen in mijn overweging. :j Maar goed, we oriënteren momenteel. Dat is uit praktische beweegredenen en dan neem je een aantal dingen mee in het wel/niet verhuizen en waarheen wel/niet: merrie met veulen welkom, geboortebegeleiding ja/nee, kraambox, weidegang, weidebeleid, kwaliteit ruwvoer, uitrijmogelijkheden, bodem rijbak, prijs, afstand enz...

Shaoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:07

Wat jammer dat de stalhouder jouw mening over samen staan met de ruin niet respecteert.. Ik hoop voor jullie dat er een oplossing voor gevonden kan worden, met de stalhouder of een nieuwe stal. Het scheelt in ieder geval wel dat Muzanna zichzelf wel redt. Girlpower :j

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:40

Wat een *** van een stal houder. .. echt dit snap ik niet. Hoe kun je zo lijn recht tegen wensen en afspraken in gaan? En als er wel wat gebeurd ( en daarbij maak ik even geen onderscheid in jou merrie de ruin of het veulen) Hoe wil hij dat dan verklaren? Ja stomme pech ondanks dat ik honderd keer gewaarschuwd ben? Ik kan mij heel goed voorstellen dat je wilt verhuizen. Dit zijn allemaal onnodige risico's die ik met een niet drachtige merrie al niet zou kunnen waarderen. En zijn klanten tevreden houden is Hoe hij zijn boterham verdiend. Hoe groot kan het bord voor je hoofd zijn. .... ( daarmee bedoel ik uiteraard de pension houder)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 11:09

Er is dus wel wat gebeurd. :j

Ik baal ervan dat ik mijn instinct weer eens heb genegeerd.
Er was namelijk een heel klein stemmetje dat fluisterde... pas op, wat als... och, laat in het seizoen... och ze krijgt natuurhooi... och... die ruin wordt wel op zijn plek gezet...

:n

Weten jullie nog dat ik het erover had dat AT gevoelig zijn voor HB hier in het Westen en ik er zo waakzaam op was?
En dat er niet meer te communiceren was over hoe mijn paard gehouden moest worden en ze dus zonder pardon het land in ging, mét die ene ruin ook? En ik daar niet zo blij mee was?
Drie keer raden hoe ik mijn paard gisteravond aantrof...

-O-

|(

Reactie stalhouder?
"Oh?"
Nee, hoor, niks gezien bij het binnenzetten.
Ja, is misschien mogelijk dat het in het uur na binnenzetten is op komen zetten en ze daarna pas acuut slecht liep. Geen idee, zoveel verstand heb ik er niet van, ben geen smid en geen DA.
Smid kreeg ik niet aan de lijn. Uiteraard. En nu?
Ik wist het even niet meer.
Boer kwam niet kijken. Normaliter hoeft er maar iets te zijn en hij komt poolshoogte nemen. Nu? Nee hoor. Bijzonder.
Help, wat nu...?
Smid bellen.
Nog steeds niet te bereiken.
Ik weet het niet meer. Stel ik me aan? Zie ik spoken?
Geen harde manenkam, geen warme hoeven.
Voel ik pulsatie?
Nee.... volgens mij voel ik geen pulsatie.
Vraag mijn man of ie wat voelt.
Nee, hij voelt niks...
Zet haar maar aan het werk, zegt ie. Dan kan ze het teveel aan suiker nog verwerken.
Nee, ze heeft pijn, als het echt HB is dan moet ze acuut op rust.
En verder?
Terug op stal.
Jemig wat voor rommel is dit?
Kuil.
Nee he? Dat mag ze helemaal niet hebben!
Hup, kuil eruit. Mijn man op zoek naar het natuurhooi dat ze normaliter krijgt.
Ik begin weer te twijfelen.
Misschien heeft ze geen zin in werk. Ze is wel een slimme, ze haalt wel vaker trucjes uit haar trukendoos... voelde ik nu wel of geen pulsatie? Geen harde manenkam, geen warme voeten...
Ze draait zich om om naar haar drinkbak te gaan. Stuk kaal beton moet ze over. Ze verschiet van de pijn wanneer ze een voet verzet. Nee, dit is echt. Ik droom niet. Was het maar zo.
En nu?
Ik weet het echt niet meer.
Ik wil haar daar weg hebben. Nu. Anders gaat ze morgen gewoon het land in.
Actie, nu.
Maar ze heeft pijn, he?
Oh ja, iets tegen de pijn.
DA erbij.
Nee, ik kwam niet meer uit mijn woorden. Normaliter ben ik in een heftige, gevaarlijke situatie de rust zelve. Dit keer niet. Er schiet van alles door mijn hoofd. Ik moet haar verkopen. Ik moet haar verkopen. Ik kan dit niet aan. Dit is niet echt. Ik kan dit niet verwerken. Ik ga dood van de stress. Ik kan dit niet aan. Ik bel het verkeerde nummer. De DA in kwestie reageert een beetje bot. Een merrie? Je moet het paardennummer hebben, halló! Ik moet mezelf even herpakken en vraag mijn man te bellen. Jézus wat betekent dit paard veel voor mij. Niet gezond.
DA is er binnen 15 min.
Ik voel nog eens. Ja, toch pulsatie? Voelde ik het dan wel of niet de eerste keer? Ik weet het niet meer. Ik begin aan alles te twijfelen. Och, paardje toch.
We melden dat de DA komt, zodat ze op de hoogte zijn en we er geen gezeur om krijgen of de DA dubbel wordt gebeld, en anders ach wat, al staan er drie op de stoep. DA? Waarvoor dat?

Nou, DA bevestigt mijn vermoedens, maar de smid moet uitsluitsel geven, ook over de ernst. Ze prees me over hoe snel ik erbij was. En hoewel vanuit stal werd gevonden dat ze gewoon het land in kon "want daar staat niks in, daar groeit niks in!" was DA het met me eens dat juist dat korte gras weleens de boosdoener kon zijn geweest, in combinatie met de kuil, waarvan men juist vond dat dat veel betere kwaliteit was dan het hooi dat ik haar nu had gegeven. Nee, de DA was het met me eens dat dit absoluut het beste was. Omdat de schuld direct in de schoenen van de hengstenhouder in Duitsland werd geschoven en vervolgens op het vervoer hierheen werd gegooid, verzekerde de DA me ervan dat het de overgang naar dit korte gras en dit ruwvoer was en echt nu acuut was komen opzetten, want anders hadden we haar al eerder zo aangetroffen.
Tja, het is ook maar een mening van 1 iemand, he?

Nu richten op herstel. Tot die tijd kunnen we sowieso niks.
DA heeft me gezegd haar niet te vervoeren voor ze goed (genoeg) is op harde bodem.
Eerst pijnvrij. Daarna zien we wel weer verder.
Ze staat nu in de paddock met wat arm natuurhooi. Ze is tevreden, want ze krijgt pijnstilling. Afwachten wat de smid zegt.

Oh, werkelijk, dit soort dingen verzin je toch niet? Wat een ellende weer.

En Muzka? Die krijgt een rits medicatie te verwerken. Onvoldoende getest op drachtige en lacterende merries, maar het zij zo. Als Muzka na dit alles blijft zitten wordt het een bijzondere.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:12

Jeetje wat een ellende, sterkte :(:)

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:13

Aah wat vervelend zeg. Hopelijk heeft ze een voorspoedig herstel. En zou nu heel snel een andere stal gaan uitzoeken want dit vind ik echt niet kunnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:15

Echt meid, je moet daar zo spoedig mogelijk weg. Wát een sukkel die stalhouder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:20

Ach wat een ellende..... idd op zoek naar een andere stal en zo snel als het kan vervoeren.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:21

:wow:

Ik vind dit toch niet oké, hoor. Eerst al in de stal naast de ruin, vervolgens op het land en nu dit. :n Ik duim dat Muzka een flinke, sterke AT is net als paps en mams en gewoon blijft zitten. :(:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:22

Wat een ellende daar op die stal _-:(
Maar nu even voor jou...adem in, adem uit. Ik weet het, niet gemakkelijk...been there, done that #) Maar zo kom je er zelf zonder al te veel kleerscheuren vanaf.
Kijk even hiernaar https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... oS1qiM6aJQ

Heeft destijds voor mijn merrie echt een wereld van verschil gemaakt.
Smid kan nu niet veel doen vrees ik. Enige zou zijn wat knijpen met een tang op de zool. Schade in de hoef is niet zo acuut zichtbaar. Op 1 been blijven staan, is sowieso pijnlijk nu. Dus als het toch moet, onder het steunbeen een dikke doek of rubber mat leggen.
Tot zover mijn ervaring als ex-hb'er-eigenaar, hopelijk heb je er wat aan.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:25

Jeetje TS, sterkte :(

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 11:32

Ze mag nu sowieso niet vervoerd worden. Dus ze blijft voorlopig waar ze is.
Vervoer zal het op dit moment alleen maar erger maken.
Pandora, die frog supports kun je die ook in NL of BE krijgen? Anders bestel ik ze wel met mijn CC ofzo.
Ze krijgt nu gelukkig wel pijnstillers. Qua bekappen kan er nu sowieso niet veel worden gedaan aangezien ze net is bekapt in Duitsland, door een smid die ervaring heeft met het ras en andere "Russen" overigens.

Verder ben ik rustig. Het stuk hierboven is echt hoe ik me gisteren voelde. Inmiddels ben ik kalm en weer "terug" zoals mijn vriend het noemde. Ik was er gisteren echt even niet, er gingen zoveel scenario's door me heen...

Nu richten we ons uitsluitend op het hier en nu. Hier en nu krijgt ze zo weer medicatie, want de injectie is straks uitgewerkt. Ze staat in een natte paddock met een beetje natuurhooi. Zo verder inlezen en kijken naar het advies van de DA, nl. voeten even in ijswater voor effect op de vaten als je ze er weer uithaalt; dan zouden ze door de schok naar het warme weer verwijden... ik heb zelf ervaring met ernstige brandwonden en weet dat koud water dan juist funest is dus ik ga even na bij HB ervaringsdeskundigen wat hun ervaringen zijn, niet dat ik direct de DA in twijfel ga trekken, maar mijn instinct zegt nee tegen ijswater vanwege mijn ervaring met brandwonden en dat instinct ga ik echt niet meer negeren. Dan maar niet aan mijn werk toekomen vandaag. Dat haal ik wel weer in.

Dank voor jullie steun. Doet me goed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:36

Wat een banketstaaf van een paardenhouder sta je bij. Ben je ondertussen inderdaad hard aan het rondkijken waar ze heen kan zodra ze weer vervoerd kan/mag worden? Of laat hij haar nu wel echt in de paddock staan met jouw eigen hooi?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 11:52

Mizora schreef:
Wat een banketstaaf van een paardenhouder sta je bij. Ben je ondertussen inderdaad hard aan het rondkijken waar ze heen kan zodra ze weer vervoerd kan/mag worden? Of laat hij haar nu wel echt in de paddock staan met jouw eigen hooi?

Ze staat nu idd in de paddock met natuurhooi. Straks ga ik even langs om te kijken hoe het met haar is.
Ook de vrouw van de stalhouder is op de hoogte en haar heb ik nog even gevraagd hoe ze erbij stond; die heeft het hart op de tong dus ik geloof wel dat ze nu nog in de paddock staat. :j

En ik heb al een plek achter de hand. :j
Of ze daar op haar plek is, is natuurlijk altijd afwachten, maar ik ben verder een relaxt paard dus verwacht niet direct problemen. We kijken intussen rond, want een PP zou bijv. ideaal zijn, maar je zit dan toch vaak met doe-het-zelf (helaas voor mij nogal lastig) en nemen ze wel drachtige merries op...? En bovendien in deze regio vrijwel niet te vinden. Maar ik hou in die zin voor het perfecte plekje wel mijn ogen open, al heb ik nu mogelijk een erg fijn plekje gevonden... maar ik wil nu echt goed om me heen kijken en alles in kaart brengen, want kijken kan geen kwaad om een goed beeld te hebben van wat er in een straal van pak em beet 20 km te vinden is, waar en exoot als de mijne met een eigenaar als ik :+ welkom is.

De stalhouder is oud en je merkt echt dat ie nu ouder wordt en moeite heeft met dingen onthouden en dat maakt het alleen maar lastiger, want er waren afspraken en die zijn ineens allemaal "foetsie". Gebeurde wel eens vaker, maar ging daarna al een hele tijd goed. Leeftijd speelt ongetwijfeld een rol. Maar dat is taboe. :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:56

Die frog supports had ik via mijn DA. Die hadden ze in voorraad. Misschien even polsen bij jouw vet. Anders bestellen via de site van TLC. Ik had destijds die speciale brok voor hb'ers daar besteld en dat is in elk geval toch vlot gegaan :)

Fijn dat je weer '' terug '' bent :) Ik ken dat gevoel van gewoon '' weg '' zijn maar al te goed :+

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:00

Jeetje wat een stress, ik weet niet of je Tjalleberd te ver vindt? Een vriendin van mij heeft haar paard daar staan, super eigenaresse welke heel erg meedenkt en waar veel mogelijk is. Mocht je interesse hebben, kan ik haar het nr. Doorgeven.

Je hebt een sterke merrie en luister vooral naar je gevoel. Mijn ervaring is dat deze vaak klopt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 12:13

Pandora, heb je ervaring met de andere producten van Equi Life? Mijn merrie krijgt nu Gluco Balance in combinatie met een beetje Marstall Vito en deed het daar altijd goed op, geen vetophopingen e.d. Wellicht dat ik gewoon over moet op uitsluitend vitaminebrokje met supplement, maar dat kon op deze stal gewoon niet want dat is zielig. En dan nog zal ze altijd de neiging hebben om dik te worden. Niet raar als je bedenkt dat AT uit een gebied komen waar maar 2-3 maanden vers ruwvoer te krijgen is en ze dus voedingsstoffen uit de meest vreemde dingen moesten halen, want alles is buiten dor en dood. Ong. 90% woestijn, de rest bergen en steppe.
De nomaden voerden de paarden dan gedroogde luzerne, in combinatie met granen zoals gerst, maar ook kippenvlees, eieren, schapenvet, soort naanbrood, bolletjes van schapenvet en gerst waaraan ook hun ongelooflijke capaciteit voor lange afstanden werd toegeschreven maar NWO blijkbaar niet interessant genoeg vond om te financieren voor onderzoek. :(

Tjalleberd valt binnen de straal van 20 km. Heb nu een op het oog fijn plekje maar blijft afwachten of dat past voor mijn merrie, zeker gezien de speciale eisen die er nu acuut nog bovenop komen en een verhuizing is altijd afwachten. Tuurlijk heb ik liever iets dat dichterbij is, ook ivm het veulenen straks maar voor een goede plek... ik had het er gisteren nog met mijn man over: als dit echt de verkeerde kant op gaat, brengen we haar terug naar Duitsland. Dan maar een paard op een dure stal vlakbij Polen, maar wel bij iemand met ervaring met dit ras en meerdere paarden van 20 en 25+ in topconditie. Dat is geen toeval.

Dus ja, als ik zelfs dat een optie vind... :D Oh, en van harte.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:18

Ik stuur je een PB

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 12:42

Donja schreef:
Ik stuur je een PB

Dank! :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:48

Van Equi Life heb ik die Formule4Feet een klein jaar gegeven. Heeft 't peerd veel goeds gedaan :j
Gewoon die brokjes naast haar hooirantsoen.
Daarna overgestapt op de balancer van Je Paard Gezond en Fit. Ook een hele fijne samenstelling en mijn 2 andere paarden ( waaronder een sobere PRE :D ) doen het er super op. En een stuk goedkoper :P
Sinds ze hier zo gevoerd worden ( beperkt gras, beperkt hooi en die brokjes ) is het schuren bij de pre gestopt, de hoeven van ene merrie brokkelen niet meer en andere merrie is al 5 jaar hb-vrij.
Less is more is mijn lijfspreuk :Y)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 13:00

Pandora2 schreef:
Less is more is mijn lijfspreuk :Y)

Ben ik het zó mee eens. Sobere paarden, zeker die uit de Dry Belt (valt Andalusië ook onder) hebben al die extra's niet nodig. Maar krijg dat maar eens duidelijk gemaakt...

Dan heb ik een nog veel extremere exoot uit het hart van de Dry Belt. /3

Dank voor je input. Ik neem het mee!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:04

Ik zit dit topic al een tijdje in stilte mee te lezen, maar wil nu toch even reageren. Wat ben jij een super eigenaar met een passie voor niet alleen je eigen paard, maar ook het hele ras. Nu is dat wel logisch met een exoot als een AT die je niet zomaar krijgt, maar alsnog ben ik er diep van onder de indruk.

Ik wil je nog een dikke virtuele knuffel geven! Alles komt vast wel goed. Hoewel de situatie best poedersuiker is ben je namelijk wel zo betrokken met je paard dat je precies doorhebt wanneer er iets aan de hand is. :j

Overigens hou ik deze informatie allemaal in het achterhoofd.. In het geval dat we ooit hier een AT op onze stal krijgen. :D (Die kans is wel heel klein, maar toch...)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 13:28

Dankjewel, Hiraeth. Virtuele knuffel is altijd welkom. Je klinkt als een goede stalhouder! Mensen zijn toch snel geneigd te denken "een paard is een paard" maar dit zijn zulke exoten... hoe vaak ik wel niet in het westen heb gehoord van een AT die HB wordt of chronische laminitis ontwikkelt... en in Centraal-Azië? Vrijwel niet. Er zijn zelfs fokkers in CA die om die reden absoluut niet naar deze streken (o.a. West-Europa) verkopen. Klimaat vinden ze niet geschikt voor deze paarden.
Ik heb dat altijd overdreven gevonden, want met goed beleid... maar inmiddels ben ik daar toch een beetje op terug gekomen. In eigen beheer is daar goed een mouw aan te passen, maar op een pensionstal is het met zo'n ras incl. hun bijzonder omgang toch wel een afrader. Veel mitsen en maren. :j

Dankjewel ook voor je compliment. Het is niet uit te drukken in woorden hoeveel dit paard voor mij betekent. Ze is mijn therapeut, mijn zielsverwant. Geen psychiater of fysio die daar tegenop kan. Zij weet altijd precies wat ik wanneer nodig heb. En daarom zal ik altijd mijn uiterste best voor haar doen, ongeacht wat en hoe en wanneer.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:31

He wat ontzettend poedersuiker dat ze hoefbevangen is/lijkt!
En dat terwijl je er zo goed op let...
Ik zou ook echt not amused zijn met de stalhouder...

Ik las net iets over frog support. Schijnen goede dingen te zijn, maar ik ken ze verder niet.
Maar ik wilde je even wijzen op andere schuimzolen, ik ben alleen de naam even kwijt, dus ik app zo even de dierenarts.
Dat zijn echt hele fijne dingen, ondersteunen de hele voet zodat er nergens een naar drukpunt kan ontstaan.

En verder, een dikke knuffel van mijn kant!
Muzka is vast een bikkeltje als ze maar de helft zo sterk is als de ouders!