Tinniie schreef:Aftekingen zouden vooral bepaald worden aan de hand van ligging in de baarmoeder heb ik eens ergens gelezen
Kan wel (deels) kloppen. Waar het eigenlijk op neerkomt is dat tijdens de hele embryonale ontwikkeling genen worden aan- en uitgezet. In elke cel is het DNA hetzelfde natuurlijk, en op die manier weet een cel of die een niercel of huidcel moet zijn en waar weefsels moeten stoppen met groeien. Dat mechanisme bepaald dus ook in welke huidcellen de aanmaak van pigment is en in welke niet, wat voor aftekeningen zorgt. Dat aan- en uitzetten gebeurd vooral door de omgeving van de cel. Het kan zijn dat omliggende cellen stofjes uitscheiden die de cel vertellen wat het moet doen, maar die stofjes kunnen ook van moeders afkomen. Geloof best dat er aan de ene kant van de baarmoeder een hogere concentratie kan zijn van bepaalde stoffen (dichterbij eierstokken bijvoorbeeld) die op die manier invloed daarop hebben.
Goed tot zover de details in Jip en Janneke taal. Ik zit weer eens in een tentamen periode waarin ik dit soort dingen dus moet leren, dus vandaar dat ik hieraan moest denken. Op dit moment heb ik het over de embryonale ontwikkeling van de hersenen