Lief klein spanjaardje in de maak! (PRE)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denken jullie dat het wordt?

Zwart merrieveulen
72 (30%)
Vos merrieveulen
42 (17%)
Zwart hengstenveulen
93 (39%)
Vos hengstenveulen
27 (11%)

Totaal aantal stemmen: 234

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 15:26

Furioso is intussen al een dikke week oud en Imperiosa is vandaag 324 dagen drachtig: tijd voor een update dus dacht ik.

Met Imperiosa gaat alles goed. Die heeft weer een beetje haar draai gevonden sinds de geboorte van Furioso. Haar banden lijken een klein beetje slapper te worden, maar haar uier doet nog niets. Ze is vandaag 324 dagen drachtig.
Afbeelding
Er hing zondag wel een beetje bloed aan haar uier, maar toen ik enkele minuten later nog eens voelde, was er niets meer te zien.
Ze heeft duidelijk geen haast en voelt zich nog kiplekker, ondanks de dikke buik:
https://www.facebook.com/62637566081450 ... 055901133/
De kudde dit weekend <3
Afbeelding

En dan de kleine hummel, Furioso :+:
Hij durft intussen al veel sneller op me af te stappen en een aaitje vragen *\o/*
Afbeelding
Knapperd! :~
Afbeelding
Hij drinkt haast non-stop. Niet moeilijk dat hij zo snel groeit :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zoef
Afbeelding

Verder heb ik ook besloten om beide merries te laten dekken voor volgend jaar. Allebei door mijn hengst. Ik heb wat getwijfeld over Sierra of ik niet een jaar zou overslaan en of ik misschien niet een externe hengst zou kiezen zodat ik (indien een merrieveulen) het veulen kan aanhouden als ik wil, maar ik ben eigenlijk veel te benieuwd naar de veulens van Quiero en ik denk dat hij ook met Sierra een mooie match vormt voor een mooie, functionele PRE :j Ik vind het wel suuuper spannend zo de eerste keer dekken en ben er ook totaal nog niet aan uit hoe ik dat ga aanpakken (aan de hand, gewoon los in de weide, toch maar KI voor de zekerheid, ....) :?

Azmay

Re: Lief klein spanjaardje in de maak! (PRE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:32

Wat een knappe vent is het toch ook <3

Zelf ben ik voor het dekken in de wei omdat de hengst dan manieren leert en toepast en het het minst op verkrachting lijkt. Maar ik heb makkelijk praten met alleen merries natuurlijk.
"Onze" tinker is vorig jaar wel succesvol gedekt in de wei na jaren onsuccesvol KI te hebben gedaan.

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:37

Wat een knapperd is je furioso! Ben nu toch zoo benieuwd wat voor veulen er uit Imperiosa komt vallen!!
Leuk dat je volgend jaar je eigen hengst gaat gebruiken voor allebei. Lijkt me stiekem nog spannender dan met de hengst van een ander :j

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:47

Dankjewel Wings en Azmay *D

Ik ga Sierra denk ik laten dekken aan de hand. Met dat kleine monster in de buurt lijkt me dat aangeraden. Je weet maar nooit dat die anders ergens tussen Sierra en mijn hengst geraakt in de weide.
Ik heb alleen wat schrik dat mijn hengst daardoor zal denken dat hij vanaf dan alle merries mag dekken, ook als ik hem vast heb... Want ik laat dan toe, terwijl ik hem vast heb, dat hij een merrie dekt.
Mocht ik alles nu al helemaal voor elkaar hebbren op vlak van respect, dan zou ik er vertrouwen in hebben dat hij het verschil wel kent en mijn gezag later respecteert. Maar het is een eigenwijze jonge bonenstaak bomvol hormonen soms dusja :+

Wings: ik vind het ook spannender. Aangezien het dan ook nog eens een product is van mijn geliefde hengst, ga ik er nog veel harder naar uitkijken denk ik :D Ik ben ook zo benieuwd om te zien hoe hij vererft. Ik hoop zo dat hij zijn elegantie en gangen doorgeeft en die eigenwijze snoet :D

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 18:14

Ik zie dat na 191 stemmen de poll nog altijd aangeeft dat Imperiosa een zwart hengstveulen krijgt. Aan die stemmers kan ik maar 1 ding zeggen: ik hoop dat Imperiosa jullie ongelijk geeft :')

Kom maar op met dat vos merrieveulen O:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:43

Merrie zal hem in het begin niet bij veulen laten, hij is immers indringer. Ik zou enkel wel of nu meteen hem er bij zetten of de veulenhengstigheid voorbij laten gaan, maar dan lopen er waarschijnlijk 2 jonge veulentjes rondt. Voordeel van nog drachtig is dat je merries hem wel manieren leren. Of je merries moeten 0 ervaring hebben met hengsten. Qua duidelijkheid en makkelijk werken voor alle partijen is het er bij in de wei/kudde kunnen lopen het prettigst, maar dat moet wel kunnen met de dieren die je dan bij elkaar wil hebben. En de hengst moet vervolgens wel weer toestaan dat jij een van zijn merries uit de kudde haalt.

Uit de hand dekken heeft zijn eigen risico's (ook voor jouw). Als je dat doet, zorg dan dat er qua gebruikt tuig duidelijk verschil is tussen dekken en werk. 1 Specifiek halster bv.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:17

T veulen is echt prachtig!
Heb je foto van je Hengst?

En ben ook benieuwd na tweede veulen :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:21

Het is gewoon echt een beeldje ! <3
Lees nu net dat je ook een hengst hebt staan, had ik gemist in het begin :o Ben nu ook wel heel benieuwd naar foto's :D

Enne...als ik richting de zee kom, mag ik dan komen veulenknuffelen ? 8-) Zie dat je in West-Vlaanderen woont :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:09

Wat een onwijs stoer veulen! Gefeliciteerd!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:47

Inderdaad Crines,altijd hetzelfde halster aandoen om te dekken en nooit om iets anders mee te doen!
Geloof me,ze weten dat heel gauw! :j

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 10:00

Ik denk dat ik zijn intelligentie dan onderschat, want ik dacht onmiddellijk: no way dat hij dat halster zal linken aan dekken.
Maar heb nu toch al heel wat reacties in die zin. Dan maar sowieso niet mijn lievelingshalster nemen :D

Gisteren is kleine Furioso op mijn schoot in slaap gevallen *\o/* Ik mag hem nu ook echt overal strelen en hij geniet er ook echt van <3

Vandaag en morgen gaat de verzorgster voor het eerst na de geboorte de paarden binnen zetten en eten geven. Ik hoop dat het haar lukt, maar Sierra is al veel minder beschermend en mijn moeder kon gisteren Furioso voor het eerst aaien, dus ik denk wel dat dat goed komt :j Dan zie ik mijn dames en kleine man wel 2 dagen niet :( Voel me net een moeder die haar baby voor het eerst bij de kinderopvang achterlaat :+

Zaterdag komt de hoefsmid. Hopen dat Sierra hem toelaat om zo dichtbij Furioso te komen zodat hij haar hoeven kan kappen. (Sierra kent hem niet, is nog niet bekapt geworden sinds ik haar kocht).

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:03

Wel mijn shetlanderhengst wist toch bijzonder snel het verschil te maken.
Even op letten wat Cas doet dit jaar,maar ik doe anders weinig halsters om dus hij wist ook wel, halster aan = joepieee. :+

Komt wel goed met dat bekappen zolang het veulen maar in haar zicht blijft.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:15

Geweldig zo'n veulentje in de wei! Hartelijk gefeliciteerd en veel geluk

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 10:01

Gisteren was er hier dan eindelijk iets te zien aan Imperiosa haar uier. Een klein beetje zucht :D Ze zit vandaag op 330 dagen, dus het mag wel zo stilaan beginnen. Een veulen op 23 april verwacht ik niet, maar niet te lang meer moeten wachten zou wel fijn zijn 8-)

Sierra begint een beetje arrogant te worden tegen iedereen, dus het wordt tijd dat zij aan het werk kan (nooit wat mee gedaan vroeger). Nog even genieten van haar zwangerschapsverlof en dan toch maar voorzichtig een keertje wat grondwerk doen denk ik :)

En Furioso, die groeit als kool :D Er komen al mooie billetjes op in vergelijking met het magere veulentje dat Sierra afgeleverd heeft 2 weken geleden :) Ik heb foto's, maar ben er nog niet aan toe gekomen om ze op de pc te zetten. Die houden jullie dus nog te goed, maar hier alvast een klein filmpje van dit weekend:

Het is zo'n knuffelaar aan het worden <3

De hoefsmid is langsgeweest zaterdag om de merries te bekappen en hij was vol lof over kleine Furioso. *\o/* Mooie gelijke voeten, kaarsrecht op de benen en voor de rest ook ene plaatje. Ik ben zo'n trotse veulenmama :D

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 13:49

Hierbij de beloofde foto's van afgelopen weekend:
Zo trof ik hem aan
Afbeelding
Ooh baasje, wat kom je doen?
Afbeelding
Nu je hier toch bent, kan je eens hier krabben?
Afbeelding
Gaan we spelen? Dan sta ik wel even recht hoor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dankjewel voor het kijken :D
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:49

Wat een verschrikkelijk knap kind <3
En hoe is het met Imperiosa?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 15:57

Bedankt! Ik vind hem zelf ook ontzettend knap, maarja eigen kind... :+

Imperiosa leek zondag eindelijk eraan te beginnen (klein beetje zucht aan de uier), maar gisteren was dat al weer verdwenen, dus ik ben benieuwd wat het straks zal zijn.
Ze zit nochtans al op 331 dagen, maar echt nog niets te zien :D

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:58

Knapperd <3

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:35

Oeeeeh wat een knap veulen is het toch <3

En Imperiosa houdt de spanning er dus nog even in :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:39

Echt een trots spaans ventje ! <3 En nog heel erg fotogeniek ook als je 't mij vraagt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:47

Wat een super mooi veulen!
Betreft het dekken aan de hand, inderdaad een compleet ander halster om doen. Bijvoorbeeld een seretta. Op die manier weten ze precies dat als je een ander halster pakt dat hij aan het werk moet/in de wei etc.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 16:55

Dankjewel allemaal :D

Ik ga bij het dekken voor een ketting gaan denk ik, dat gebruik ik toch nooit.
Voor de keuringen heb ik een seretta, dus misschien die toch maar niet voor het dekken gaan gebruiken, want ik wil hem niet van de merries hoeven trekken op de morfologiekeuring _O-

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:06

Wat een prachtig veulen!!! Laat de 2e ook maar snel komen :D

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:19

Zijn er hier ook echte PRE-liefhebbers in het topic? Wat vinden jullie van mama Sierra? :o

Ik zou haar heel graag meenemen naar de morfologiekeuring eind augustus.
Ze kan echt heel correct bewegen, heeft een ruime actieve stap, taktmatige ruime draf en een mooie galop die mooi in balans is.

Het zou mijn allereerste keuring worden waar ik als deelnemer naartoe ga, dus ik vind het sowieso super spannend. Ik wil graag al eens met een volwassen paard deelnemen (na 2jaar enkel als toeschouwer te zijn geweest), vooraleer ik komend jaar de jonkies mee zou nemen.

Deelnemen is echter erg kostelijk en een hele organisatie (stalling + entingen + vervoer + voorbereidingen...) en niemand wil graag als laatste eindigen natuurlijk. Dus zou ik enkel gaan als ik een goede kans maak op een mooie plaats.

Ik weet het, het is een beetje offtopic :o , maar is er iemand die een objectieve mening kan geven? :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:21

Ik ben bang dat er niet veel van te zeggen is hoe ze beoordeeld gaat worden Crines, vorige jaar in Heeze had de keurmeester een voorkeur voor barokke types maar het jaar ervoor wilde hij juist geen convexe hoofden zien. Blijft een beetje de gok wat ze willen hebben precies.

Los daarvan denk ik dat ze wel correct genoeg is om voor te stellen natuurlijk, met een klein beetje getraind buikje :P