Weer 2 Arabische toppertjes verwacht in 2016!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 10:03

Ze heeft gisteravond en vannacht erg goed gegeten. Ze heeft een emmer geplukt gras, een volle schep muesli + een beetje merriebrok en wat hooi gegeten. Vanochtend was haar temperatuur 37.6, dus mooi laag. Toen heeft ze even op het gras gestaan, maar na een half uur kwam ze naar me toen en wou ze daar vandaan. Eerst wou ze in de bak bij de rest, waar ze de schuilstal in en weer uit liep en dus niet ging staan eten. Daarna ging ze heel zielig buiten staan slapen/hangen, dus heb ze toch maar weer binnen gedaan. Temperatuur was inmiddels ook 37.9, dus hij is wel weer aan het stijgen.
Ik ben nu aan het werk, en straks ga ik nog een keer heen om haar te temperaturen.
Ik ga op het werk zsm de dingen afmaken die echt klaar moeten voor mijn vakantie (moet in principe nog 6 dagen werken), zodat ik, mocht het nodig zijn de rest van de dagen vrij kan nemen.

Uier is wel helemaal terug gelopen sinds 2 dagen, maar dat vind ik ook niet zo gek, want in dit stadium is het natuurlijk grotendeels zucht, en dat komt grotendeels vanuit de voeding, wat ze nu natuurlijk amper binnen krijgt.

Set_Elkol

Re: Weer 2 Arabische toppertjes verwacht in 2016!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:20

Jeetje roma ik ben blij dat het af en toe ook goed gaat, spannende tijden en heel vervelend. gelukkig zorg je goed voor je meisje.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 12:06

Helaas heeft ze vanaf dat ik haar vanochtend binnen deed niks meer gegeten, dus straks in mijn pauze maar weer langs. Ik hoop dat haar temperatuur niet weer zo hoog is als gisteren. Ik vind haar wel iets helderder ogen dan gisteren.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 14:11

Temperatuur 38.0, dus goed :)
Ze wilde nu alleen wortels eten, dus maar wat wortels in stukjes gesneden en daar staat ze nu al een half uur van te eten. Hopen dat ze zo ook weer wat andere dingen gaat eten.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:12

Pfff wat een stress zeg, ik hoop dat de temperatuur niet verder stijgt en ze opknapt. Arme Aziza...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:45

Ik zet een stipje. Niet actieve poster maar zo kan ik ze wel volgen.
Wat een gedoe,meer dan vanalles aanbieden en ze in de gaten houden kun je niet doen. Jammer dat het weer steeds zo prut is anders kon ze wat vaker op het gras,alhoewel ik lees dat ze ook daar niet helemaal gelukkig was. :(:)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:33

Hier ook een stipje. Jemig, wat een spanning zeg. Niet leuk. Arme merrie. Sterkte met haar!

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:52

Ohh wat vervelend. Kom op Aziza vol houden.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 22:01

Aziza heeft van even na vijven tot even na zevenen buiten gestaan, maar ze was blij toen ze weer naar binnen mocht. Daar wilde ze helaas geen krachtvoer, maar ze heeft inmiddels wel bijna 2 emmers gras weggewerkt :D Mijn vriend moet vannacht werken, dus dan rijdt hij nog even langs stal om haar nog een emmer gras te geven.
Temperatuur was ook netjes 37.9.

Inmiddels voelt ze zich weer even niet zo lekker, maar dat komt momenteel vooral omdat de baby flink tekeer gaat :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:16

Gelukkig aardig stabiel dus.
Hopelijk blijft dat zo

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:15

Ik volg al heel de tijd maar reageer nooit, hoop dat het nou nog steeds goed gaat?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 10:55

Tot nu toe blijft ze redelijk stabiel, maar ze voelt zich gewoon verre van fit. Echt heel sneu om te zien :(:) En je kan zo weinig voor haar doen.

Vanochtend was haar temperatuur 37.6, dus dat is heel mooi. Ook heeft ze gisteravond/vannacht het meeste van haar 3 emmers gras opgegeten, en ongeveer een schep vol merriemuesli/brok.

Ik heb voor morgen nog antibiotica, en dan is het op, dus ik moet morgen sowieso even met de DA overleggen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:27

Beviel ze voorgaande jaren mooi rond de uitgerekende datum?
Kunnen ze zodra het veulen geboren is al het een en ander voor haar betekenen, of moet die behandeling daarna nog langer uitgesteld worden?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 13:00

Ik quote mezelf even:
Al_Zawraa schreef:
Aziza bevalt bij een merrieveulen eigenlijk altijd te vroeg, tot nu toe tussen de 326 en 331 dagen, en bij een hengstveulen altijd te laat, tot nu toe tussen de 339 en de 345 dagen. Normaal gesproken kan ik aan de hand van de uierontwikkeling dan ook al ruim een maand voordat ze bevalt zeggen of het een merrie of een hengst wordt :D

Ze zat nu op schema om te vroeg te bevallen, maar sinds 3 dagen is haar uier vrij leeg (de helft van de dag ervoor). Maar ik vermoed dat dit te maken heeft met de pijn die ze heeft, of dat ze weinig eet. Aangezien het in dit stadium meestal toch nog grotendeels zucht is, wat grotendeels door de voeding komt.
Ik durf er nu echt niks meer van te zeggen nu, het kan zijn dat haar uier straks ineens volschiet met melk en dat het dan snel gaat. Het kan ook zijn dat het nu toch wat langer duurt, omdat het veulen ook minder voedingsstoffen krijgt, en dus misschien toch iets langer nodig heeft voordat het af is.

De DA heeft gezegd dat er zodra het veulen geboren is wat aan gedaan kan worden, maar ik verwacht eigenlijk dat dat dan ook nog wel even moet wachten, aangezien het veulen dan ook stoffen binnen krijgt via de melk.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:06

ik hoop dat ze dan met de laatste loodjes niet teveel pijn moet hebben. Maar je doet echt alles voor haar! dat is echt heel mooi om te lezen.

Omdat ze zo goed opweg was met uier denk ik alsnog dat er een merrietje in zit.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 22:23

*\o/* *\o/* Ik ben zo blij! *\o/* *\o/*

Aziza leek vandaag weer bijna zichzelf, ze heeft bijna de hele dag door staan eten, ook heeft ze vanmiddag een uur of 4 buiten gestaan. De antibiotica lijkt nu toch eindelijk goed aan te slaan. Morgen nog de laatste antibiotica geven en dan de DA bellen voor overleg, ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ze dan voor sowieso nog 4 dagen antibiotica zal krijgen.

En haar uier veranderd momenteel wel zo goed als niet, en is bijna leeg, maar haar buik veranderd wel degelijk. De baby gaat steeds lager en meer naar achter liggen, als je van voren kijkt is ze ook een stuk smaller geworden.

Afbeelding

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:55

Super *\o/* *\o/* , en idd nog maar even doorgaan met de ab, kan me je opluchting goed voorstellen!!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:34

Dat is positief nieuws!! Hopelijk blijft het nu ook zo goed gaan.
En bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen ;) dit jaar dus (voorlopig) nog geen pijl op te trekken..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:55

yess, eindelijk weer goed nieuws *\o/*

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 10:05

Vanochtend had ik bijna mijn eigen Aziza weer terug :D
Alleen van haar krachtvoer liet ze een deel staan, maar verder stond ze wel goed hooi te eten.
Daarnaast stond ze nu echt te wachten om naar buiten te gaan, en had ze weer een heerlijke eigen mening :D
Ik zette haar buiten op het stuk met gras, maar al toen ik de rest direct daarna buiten deed stond ze voor de draad. Dus draad open gedaan, en toen ging ze voor de bak staan, zo van 'hier sta ik toch altijd? En de rest is hier ook, dus doe niet zo raar, en laat me erin!' :P
Dus haar in de bak gelaten en daar ging ze direct in de schuilstal hooi staan eten.

Ik heb nog even met de DA overlegt, en ze mag nog 3 dagen antibiotica hebben. En dan hopen dat het daarna gewoon goed blijft.

Nog even een mini uier foto, is dus helemaal weggelopen, maar ik heb wel het idee dat de vulling die er nu nog inzit serieuzer is dan de vulling die er eerder in zat.

Afbeelding

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:48

Ziet er goed uit. Blij om te horen dat het wat beter met haar gaat. Nou hopen dat het zo blijft gaan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:23

Dat is nog eens goed nieuws :D Go Aziza!!!!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:42

Joepie!! Ik ben blij voor jullie!!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:15

Dat is goed om te lezen, Roma!! Hopelijk verlopen de laatste loodjes voorspoedig :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:42

gelukkig gaat het weer beter, kan het een combinatie geweest zijn van een slecht gebit en misschien draaiing van het veulen? een veulen neemt toch vlak voor de bevalling een heel andere houding aan? ik heb hier wel eens koliekerige merries gehad die dan een week of twee later gingen bevallen