2020; Hopelijk een zilverappel zwarte van For Ferrero

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 14:58

Ik heb een echte fopmerrie! Vanacht zelfs geen onrust.. Ph is omhoog gegaan.. Ik weet het niet meer haha ik denk dat ik nog wel even door kan gaan met waken!.. Voordeel is wel we kruipen zo heel langzaam wel naar de mooie veilig datum zo want vrijdag zitten we op 320 dagen _/-\o_

Madam geniet nog maar even van het mooie weer!
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:00

lovejouuuIB schreef:
Ik heb een echte fopmerrie! Vanacht zelfs geen onrust.. Ph is omhoog gegaan.. Ik weet het niet meer haha ik denk dat ik nog wel even door kan gaan met waken!.. Voordeel is wel we kruipen zo heel langzaam wel naar de mooie veilig datum zo want vrijdag zitten we op 320 dagen _/-\o_

[ [url=m/fBi4nY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Snap je nu waarom ik zeg dat die melktesten onbetrouwbaar zijn? Het gaat altijd zo, zoek hier maar in de topics. 90% klopt niet. Geldklopperij die testen.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:53

janderegelaa schreef:
lovejouuuIB schreef:

Snap je nu waarom ik zeg dat die melktesten onbetrouwbaar zijn? Het gaat altijd zo, zoek hier maar in de topics. 90% klopt niet. Geldklopperij die testen.

Daar ben ik het niet mee eens, bij mij zakte die duidelijk binnen een paar uur en kwam daarna ook het veulen.
Ik heb veel meer positieve dan negatieve verhalen erover gehoord, het geeft natuurlijk geen 100% betrouwbaarheid maar het is een fijn hulpmiddel in mijn ogen.

Anoniem

Re: 2020; Hopelijk een zilverappel zwarte van For Ferrero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:54

Hier was de ph ook 5,5. Veulen is pas 2 weken later geboren :')

Prachtige merrie ts!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:21

salatiga1995 schreef:
janderegelaa schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, bij mij zakte die duidelijk binnen een paar uur en kwam daarna ook het veulen.
Ik heb veel meer positieve dan negatieve verhalen erover gehoord, het geeft natuurlijk geen 100% betrouwbaarheid maar het is een fijn hulpmiddel in mijn ogen.

Dan ben je de uitzondering die de regel bevestigd. De gemiddelde melktester trekt 2 weken lang iedere dag aan het uier om te testen.

En daarbij, had je een uurtje eerder getest dan was de ph waarschijnlijk normaal geweest en had er morgens een veulen door de stal gelopen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:28

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:39

lovejouuuIB schreef:

Harst/druppelt ze nog wel, of ook niet meer?
En inderdaad, fijner dat het nog even blijft zitten, 320 dagen is toch wel een fijne grens voor je eigen gemoedsrust.

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 18:42

Coloured schreef:
lovejouuuIB schreef:

Harst/druppelt ze nog wel, of ook niet meer?
En inderdaad, fijner dat het nog even blijft zitten, 320 dagen is toch wel een fijne grens voor je eigen gemoedsrust.

Jaa ze druppelt af en toe nog wel. Vaak ook al ze even in beweging is geweest meer.. Maar dat lijkt me ook wel logisch

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:49

Super gave combinatie, ben benieuwd wat eruit komt :) Ik vraag me wel af, staat ze niet erg hoog op haar hoeven?

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 18:59

Lynnepinny schreef:
Super gave combinatie, ben benieuwd wat eruit komt :) Ik vraag me wel af, staat ze niet erg hoog op haar hoeven?

Hoog valt mee ze gaat altijd keurig optijd naar de smid. Maar stijl is denk ik meer wat je bedoeld? Dat klopt namelijk wel

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:50

janderegelaa schreef:
salatiga1995 schreef:

Dan ben je de uitzondering die de regel bevestigd. De gemiddelde melktester trekt 2 weken lang iedere dag aan het uier om te testen.

En daarbij, had je een uurtje eerder getest dan was de ph waarschijnlijk normaal geweest en had er morgens een veulen door de stal gelopen.

Ik heb niks gezegd over aan het uier trekken voor melk, degene waarvan ik weet dat die het gebruiken die testen pas als er daadwerkelijk een druppel aan het uier hangt (wat ik ook doe).
En ik heb gedurende de dag diverse keren getest, de ph bleef gewoon dalen.

Zoals ik al zei, het is niet 100% betrouwbaar en er zullen vast uitzonderingen zijn maar als hulpmiddel heb ik alleen maar positieve ervaringen gehoord.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:16

Bij mijn merrie werkte die tests precies volgens het boekje.

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 11:10

Weer een dagje erbij :D
Voor mn nachtrust is het wat minder maar ben blij dat het nog zit!

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:13

Wat fijn dat veulenlief nog veilig in de buik zit !

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:15

Ook bij mij werkte de rest precies zoals het hoort.
Niets in het leven is 100% zeker, maar die melktesten helpen zeker heel goed bij het bepalen van de naderende bevalling. Dus zeker geen uitzondering op de regel!

Fijn dat je weer een dagje dichter bij de 320 bent! :j

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:17

Yunomi schreef:
janderegelaa schreef:

Stille meelezer, maar ik wil nu toch even binnenvallen.
Er zijn meerdere wetenschappelijke studies gedaan over het testen van de pH om een naderende bevalling bij de merrie te voorspellen met positief resultaat. Waarbij ook genoemd wordt dat er geen negatief effect is gevonden op de kwaliteit van de biest.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.researchgate.net/publicatio ... ling_mares
https://www.researchgate.net/publicatio ... n_in_Mares
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Dank je voor je bijdrage, ik vond onderzoek 2 het meest interessant en ook wel het waardevolst. Als je dit onderzoek goed leest dan valt op dat de merrie aan een aantal voorwaarden moet voldoen voordat ze aan melktesten gaan beginnen. 1 voorbeeld daarvan is dat de merrie een zachte en ontspannen cervix moet hebben. Is dat bij de merrie in dit topic het geval?

Verder meten zij met veel geavanceerder systeem dan wij en ze meten niet alleen de Ph. Je leest ook in het onderzoek dat de Ph strips die vaak gebruikt worden door particulieren eigenlijk bedoeld zijn om de Ph in water te meten. Dit zijn de strips met een onderverdeling in 5 vlakken. Een goede strip heeft er minimaal 8.
Ze zeggen ook dat de strips met 5 vlakken onvoldoende betrouwbaar zijn.

Ook zie je in dit onderzoek met een foto erbij dat de merrie gemolken wordt. Want voor een goede bepaling heb je 0,5 tot 3ml melk nodig. In dit geval is dat melken niet zo’n punt omdat de merrie al aan alle andere voorwaarden voldoet en dan is er ook niets aan de hand met een klein beetje biest dat wegloopt.

En ik zeg niet dat de Ph niet veranderd vlak voor de geboorte want dat doet het wel. Maar de Ph schommelt altijd en nu zie je dus dat iemand Ph strips koopt maar eigenlijk -onbewust onbekwaam- niet weet aan welke voorwaarden de merrie moet voldoen voordat je die melk kunt gaan testen. En dan krijg je een situatie dat iemand wél 2 weken aan een uier trekt. En dát is niet goed voor de biest én ze kunnen er uierontsteking van krijgen. Want niemand maakt het uier schoon en trekt even een handschoentje aan zoals op de foto.

En even een klein editje....als ik de foto van 24 maart kijk dan zie ik een merrie die echt nog niet los. Nog niet eens slappe banden.

En misschien handig voor TS, zolang je de staart niet plat op de rug kunt leggen hoef je niet te testen.

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 11:53

Janderegelaa bedankt voor je input over de ph strips. Ik gebruik deze gewoon voor erbij en zal er dan ook zeker niet de bevalling er op gaan voorspellen. Vind ik het intresant om het te meten? ja. Dus ik blijf het gewoon doen zolang ze druppels heeft hangen. Of het me nu wel of geen nuttige informatie geeft is aan mijzelf te bepalen :)

Dat de banden nog strak zijn is fijn misschien houd ze het dan nog wat langer binnen :o

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:16

Het wordt wel spannend nu :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:45

lovejouuuIB schreef:
Janderegelaa bedankt voor je input over de ph strips. Ik gebruik deze gewoon voor erbij en zal er dan ook zeker niet de bevalling er op gaan voorspellen. Vind ik het intresant om het te meten? ja. Dus ik blijf het gewoon doen zolang ze druppels heeft hangen. Of het me nu wel of geen nuttige informatie geeft is aan mijzelf te bepalen :)

Dat de banden nog strak zijn is fijn misschien houd ze het dan nog wat langer binnen :o

Als die banden nog steeds zo zijn als op de foto dan kan het nog wel 1-2 weken duren.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:26

Ook banden kunnen snel slapper worden.
TS, zoals je weet is er geen boekje voor. Ga gewoon af op je eigen gevoel en doe waar jij je prettig bij voelt. Het is jouw paard, jij kent haar beter dan wie dan ook.
En laten we gezellig met elkaar op je veulentje wachten ipv discussies met elkaar gaan voeren over wie wat beter weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:33

Meelezer meldt zich! Wat fijn dat ze toch naar de veilige datum kruipt TS. Ben benieuwd wat ze aan het bakken is. <3

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:37

Wat Cynthia zegt inderdaad, dit gaat meer lijken nu op een wedstrijd wie het het beste weet en daar is dit topic niet voor bedoeld. Iedereen moet doen waar diegene zich goed bij voelt en TS jij kent je paard het beste :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:47

Wat ik weet van merries die voor het eerst een veulen krijgen is dat je niks weet. Iedere merrie is anders en iedere bevalling trouwens ook. Doen ze het 5 keer op dezelfde manier sta je de 6e keer toch weer te kijken

Dus succes met waken :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:49

[***] schreef:
Wat ik weet van merries die voor het eerst een veulen krijgen is dat je niks weet. Iedere merrie is anders en iedere bevalling trouwens ook. Doen ze het 5 keer op dezelfde manier sta je de 6e keer toch weer te kijken

Dus succes met waken :D

Juist!

Los van de melkdiscussie ben ik wel benieuwd wat eruit komt. Ik verwacht wel een powerhouse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:51

Ik vind het toch verbazingwekkend dat je zo graag je gelijk wil halen janderegelaa. :=