Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:25

Als je voor korrels gaat, ik gebruik ze in de kattenbak, en kan ze alle sinds erg aanbevelen omdat het wel erg handig werkt en goed oplost/op de mesthoop gaat. Stal heb ik er nog niet mee gedaan, maar lijkt me even goed goed te werken.

meggiemeg

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:36

Als je voor zaagsel gaat of wat anders hoor eerst wel even na of hij de mest dan nog wel afgevoerd krijgt, niet alle mest wordt zomaar opgehaald.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:38

Ik ben wat dat betreft fan van de strokorrels hoor, dat wordt echt een veerkrachtige 'matras'! En de mest is heel prettig, want omdat het stro al fijn is, kan het ook zo in de bloemen/moestuin. Bij ons kwam "Opa" altijd een kruiwagen vol halen als ik de stal leeg trok. Bovendien werkt het zeer efficient en zuinig als je het bij houdt.

Enige nadeel is dat het de eerste dag/twee dagen echt harde korrels zijn, die je paard dus eerst moet platstampen tot poeder. Dan rollen ze ook een beetje onder de hoeven, het is niet heel stabiel. Dit kan je oplossen door de korrels eerst 1/2 nachten in de stal van een ander paard te doen en die de boel laten platstampen voor je. En dan overscheppen in je eigen stal.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:41

oji schreef:
Nou ja, dat is natuurlijk maar net wat je als eerlijk definieert.

Iemand een knuffel geven en zeggen we zijn okay en doen alsof je je vergist hebt en zijn verklaring aanneemt...dat valt voor mij zeker ook niet onder eerlijk. Dat vind ik op zijn minst huichelachtig en feitelijk lieg jij net zo goed in zijn gezicht.

Ik snap dat de situatie niet makkelijk is. Maar als je zo zeker weet dat het echt stro stelen is als je hier zegt, dan ben je in mijn ogen eerlijk als je het ook zo brengt en de consequenties daarbij voor lief neemt, of je zwijgt en accepteert de situatie. Maar tegen hem doen alsof je het niet zeker weet, je zijn verklaring gelooft en ondertussen "en plein public" op internet zeggen dat je hem een leugenachtige dief vind en dat je weg bent zodra het jou uitkomt. Mensen die weten waar jij staat en hem kennen lezen dit misschien ook en daarmee maak je hem dus achter zijn rug om zwart. Dat vind ik zeker geen eerlijk gedrag!

‘Blaming the victim’ is dit Oji.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:04

Goed dat je hem er op hebt aangesproken TS!
Voor wat betreft weggaan van deze stal, bedenk je wel dat het overal wel wát is.
Hier weet je inmiddels wat er niet goed gaat maar dat kan je voor de toekomst oplossen met een ander soort bodembedekking waar hij niet mee kan rommelen.
Als de stal verder helemaal naar je zin is, zou je er ook voor kunnen kiezen om die aanpassingen te doen en verder iets meer afstand te nemen naar de stalhouder.
Succes met je merrie voor nu!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:19

Heb ook je hele topic gelezen. Ik kan je boosheid heel goed begrijpen. En ook de boer. Zelf heb ik ook bij mijn oom die melkveehouder was gestaan en veel van wat wij normaal vinden denken hun dat het echt onzin is. Zo zal hij waarschijnlijk het 'zonde' van al dat stro vinden in een zo'n stalletje en dus haalt hij het eruit zoals hij denkt wat goed is. Waarschijnlijk niet eens bewust of met opzet. Maar gewoon omdat hij echt denkt dat het zonde is van stro, ongeacht of het nou stro van hemzelf of een ander is. Daar is hij denk ik niet zo bewust mee bezig. Zo denken eenmaal veel boeren. En het is voor hem gewoon maar wat stro wat in zijn ogen op een bepaalde manier moet liggen. Ik vind het wel heel knap dat je het hem gezegd hebt en daar zou ik het ook bij laten. Je kunt boos blijven maar als verder daar alles wel naar je zin is, in alle stallen gebeuren er dingen die je liever niet wil!!
Ik vind de optie voor een andere ondergrond te kiezen wel een supergoede! Liever dat er zsm vandaag nog inleggen voordat het veulen komt! En dit ook gebruiken en zeggen tegen de boer dat dit is omdat je een stevig zachte onderlaag wil ivm het veulen zodat hij makkelijk kan leren staan en liggen. En ook voor de bevalling dat de merrie niks beschadigd als zij ligt. Daarna hou je gewoon die laag aan want het bevalt je erg goed! Dan inderdaad wel iets nemen wat hij ook op zijn land kan uitstrooien. Zo zal het probleem verholpen zijn en dan zal ik later zien of je echt nog wel naar een andere stal moet verhuizen. Want bedenk overal is echt wat, en dat is altijd iets wat je vooraf niet had bedacht. En is voor hem gewoon stro/materiaal. Voor jou voelt het als persoonlijk iets van jou jatten maar zo zou hij het echt niet zien en bedoelen, al is het natuurlijk wel het resultaat van zijn handelen. Ik zal echt het nog een kans geven zeker als de rest wel naar je zin hebt en zeker als je paard er verder fijn staat!
Veel plezier met je toekomstige veulen!
Laatst bijgewerkt door Sabri op 19-04-19 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:29

Ik vind dat je het heel goed opgelost hebt.
Je hebt geen ruzie gemaakt en de stalhouder niet echt gezichtsverlies laten lijden.

Met een hoogdrachtige merrie heb je weinig keus.
Verhuizen (zoals hierboven genoemd) is niet alleen erg stressvol voor de merrie, maar ook niet goed voor het veulen omdat de merrie niet de juiste antistoffen heeft voor de nieuwe locatie.

Probeer nu maar te gaan genieten van je merrie en straks van het veulen!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:44

Sabri als het voor die boer "maar wat" stro is dan zou hij het niet in een andere stal gooien om op zijn eigen stro te besparen ;)

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:46

:') De reclame bij dit topic is "Paardenvoer kopen?", dat is wel weer toevallig.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:50

Lante schreef:

Nou dat is echt iets heel anders hoor. Eerst even nadenken voor je iets gaat roepen.

Ik zeg nergens dat het TS haar eigen schuld is dat haar stro uit de stal gejat wordt. Ik zeg ook nergens dat ik dat goedkeur. Ik geef alleen aan dat als TS zo'n moeite heeft met mensen die in haar gezicht liegen en dat ze eerlijkheid zo hoog heeft staan, dat ze zich daar zelf ook schuldig aan maakt.

Waarom moeten op Bokt altijd de TSsen heilig verklaard worden en mag je ze nooit een spiegel voorhouden over wat hun eigen acties zijn? Want ja, ik vind het kwalijk dat haar stro gestolen wordt en ja daar zou ik zelf ook enorm pissig om zijn. Maar ja, ik vind ook dat er op TS haar gedrag een en ander aan te merken valt, nl dat zij niet de het lef heeft de pensioneigenaar er ècht op aan te spreken, maar wel haar verhaal op internet plaatst waar bekenden van de staleigenaar, of mede pensionklanten, dit zouden kunnen lezen. Dat vind ik nl bepaald ook niet zo netjes.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:58

xPenny schreef:
noox schreef:
Waarom niet de aankomende maand extra zaagsel in de stal gooien, gewoon voor je merrie en straks veulen? Ik heb het al meerdere malen aangekaart zien worden, maar waarom wil je dat niet ts?
Ik snap dat het extra kosten zijn (weer) voor jou, maar als je merrie echt voorop staat zou ik mijn hoofd hooghouden, weggaan zodra het kan maar in de tussentijd mijn merrie verzekeren van een lekker bed zonder dat je de eigenaar extreem in de gaten hoeft te houden. Dat kost ook tijd en energie. Klaar, de man heeft in je gezicht gelogen en de kans dat hij het toch opnieuw doet is aanwezig. Ik zou schijt aan hem hebben, zaagselbed maken voor mijn merrie en hem erg duidelijk aanspreken als jij vervolgens stro vermengd met zaagsel in een andere stal ziet liggen.

Heb nergens gezegd dat ik dit niet wil gaan doen.
Ben mezelf al gaan verdiepen in wat ik als onderlaag ga doen. :D
Dit gaat er ook zeker komen en ben blij met de oplossingen die jullie bekijken!

Maar ik moet dit uiteraard eerst met de staleigenaar overleggen of dit mag. Ik ga niet zo maar iets doen aangezien hij de mest moet afvoeren.

Ik wil wel zo veel mogelijk in de buurt blijven van producten die als stro gezien worden.
Het liefst heb ik natuurlijk vlas maar of dat makkelijk is voor hem met het mest weg krijgen weet ik niet.

Misschien inderdaad voor de korrels gaan.

Dit laat hij trouwens niet ophalen maar doet het op zijn eigen land.

Aah ja, snap ik. Was ook niet als aanval of zo bedoeld maar ik dacht dat je er overheen had gelezen. (Ik zag idd ook geen reactie erop maar daarom dacht ik dat je het of niet had gezien of geen goede oplossing vond).
En natuurlijk moet je dat wel even aan hem vragen maar is denk ik idd voor deze situatie de beste oplossing op korte termijn.

En pfff behalve dit gedoe is het natuurlijk ontzettend leuk dat je merrie bijna haar veulentje af heeft! Gefeliciteerd daarmee <3

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:00

Ik heb alles meegelezen en heb nog een tip voor de ondergrond; gehakseld stro. Werkt bijna hetzelfde als zaagsel maar is, zoals de naam zegt, van stro waardoor het afvoeren helemaal geen probleem zou moeten zijn. Kost iets meer dan zaagsel maar niet een denderend groot verschil en je kan het in dezelfde soort pakken krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:08

Haarbal schreef:
Ik ben wat dat betreft fan van de strokorrels hoor, dat wordt echt een veerkrachtige 'matras'! En de mest is heel prettig, want omdat het stro al fijn is, kan het ook zo in de bloemen/moestuin. Bij ons kwam "Opa" altijd een kruiwagen vol halen als ik de stal leeg trok. Bovendien werkt het zeer efficient en zuinig als je het bij houdt.

Enige nadeel is dat het de eerste dag/twee dagen echt harde korrels zijn, die je paard dus eerst moet platstampen tot poeder. Dan rollen ze ook een beetje onder de hoeven, het is niet heel stabiel. Dit kan je oplossen door de korrels eerst 1/2 nachten in de stal van een ander paard te doen en die de boel laten platstampen voor je. En dan overscheppen in je eigen stal.

nee,want dan gaat de eigenaar van dat andere paard weer klagen. Ik zou voorlopig helemaal niets meer overscheppen van de ene stal in de andere! :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:13

oji schreef:
Lante schreef:

Nou dat is echt iets heel anders hoor. Eerst even nadenken voor je iets gaat roepen.

Ik zeg nergens dat het TS haar eigen schuld is dat haar stro uit de stal gejat wordt. Ik zeg ook nergens dat ik dat goedkeur. Ik geef alleen aan dat als TS zo'n moeite heeft met mensen die in haar gezicht liegen en dat ze eerlijkheid zo hoog heeft staan, dat ze zich daar zelf ook schuldig aan maakt.

Waarom moeten op Bokt altijd de TSsen heilig verklaard worden en mag je ze nooit een spiegel voorhouden over wat hun eigen acties zijn? Want ja, ik vind het kwalijk dat haar stro gestolen wordt en ja daar zou ik zelf ook enorm pissig om zijn. Maar ja, ik vind ook dat er op TS haar gedrag een en ander aan te merken valt, nl dat zij niet de het lef heeft de pensioneigenaar er ècht op aan te spreken, maar wel haar verhaal op internet plaatst waar bekenden van de staleigenaar, of mede pensionklanten, dit zouden kunnen lezen. Dat vind ik nl bepaald ook niet zo netjes.

Ik verklaar TS totaal niet als heilig. Dat doe ik nooit. Maar ik mis hier even het stukje waar TS dan zogenaamd niet eerlijk is? Omdat ze de pensionhouder een knuffel geeft na het gesprek?
Dat noem ik namelijk geen liegen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:49

anjali schreef:
Haarbal schreef:

nee,want dan gaat de eigenaar van dat andere paard weer klagen. Ik zou voorlopig helemaal niets meer overscheppen van de ene stal in de andere! :+

:') das waar ook! Nou dan zelf maar een paar uur flink stampen... muziekje op en een paar vrienden erbij, haha!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:04

jammer dat het zo gaat. Maar adem in en uit. overal is wel wat.
Zeg het hem rustig.

Er zijn trouwens zat veulens die gewoon op een harde buitenbodem worden geboren en zelfs op bevroren grond. Oke das wel het andere uiterste maar denk niet dat het heel erg is dat de bodem wat minder hoog is.

Verder alles naar volle tevredenheid? tja probeer het verder dan maar gewoon goed te houden.
Maar hem rustig aanspreken kan altijd. Laat hem maar zijn zegje doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:22

Het vertrouwen is nu weg en dat krijg je ook echt niet meer goed nu je dit weet. Hij is ook een pensionstal voor paarden en zou zelf al een drachtige merrie extra stro moeten geven.

Had je dit maar eerder geweten. Zat merries die laatste maand of 2 maanden verhuizen naar een plek om te bevallen.

Onze merrie was puur natuur gedekt en haar eerste veulen kwam zodoende vroeger dan we dachten. ( drachtig gekocht ) en die hebben we na 2 weken met veulen naar de merrie/veulen weide gebracht 170km verder weg. Is gewoon meest ideaal; meerdere merries met veulens samen.

Qua stal heb ik dit ook meegemaakt, maar dan met hooi/kuil. Vriendin en ik deden vaak wat voor elkaar. Je mocht zelf pakken van stal en stal voerde. Haar paard kreeg steeds te weinig, dus ze gooit er een berg in voor ze naar huis ging, want we waren er ook al met meerdere mensen achter dat de laatste voerbeurt voor de nacht niet gegeven werd 90% van de gevallen.
Er gaat iemand voor stal voeren en die haalt zo haar kuil uit de stal. Ik zeg er wat van en werd daarop aangevallen dit en dat. Daarna er weer wat bij gegooid en vriendin dit verteld.
Daarop heeft stal haar aangesproken en ik loog........Ja, want zoiets verzin je wel.....Stal eiste dat wij niet meer met elkaar om gingen. Tja....

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:24

Heel goed opgelost :)
Wel wil ik je meegeven dat overal wel iets mis is, en volgens mij sta je op deze stal met volle tevredenheid naar wat ik gelezen heb? Ik zou heel goed overwegen of je wel wil verhuizen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:31

Hopen dat het nu duidelijk is.
Ik heb zelf mijn paarden op Equibedding strokorrels staan.
Drachtige merrie krijst 2-3 weken voor de datum nieuwe portie in de stal.
En zodra ze geveulend heeft komt er stro bij in.
Veulen is inmiddels bijna 7 weken en nu ga ik stoppen met het stro en staan zullen ze alleen op dikke laag korrels staan.
Vorig jaar voor het eerst zo gedaan met een veulen bij de merrie. En dat is me goed bevallen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:18

Wij gebruiken hennep met eucalyptus als onderlaag https://www.mulder-pot.nl/Webwinkel/paa ... tus-15-kg/
Een onderlaag is fijn omdat je daarmee stevigheid creëert.
En het vruchtwater wordt voor een deel direct opgenomen, dat is ook fijn.
Hou je toch een redelijk droge stal.

NB over veulens die geboren worden op harde grond enz.; het gaat er ook/vooral om dat het veulen niet wegglijdt en makkelijk kan gaan staan en op de been blijft.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 16:05

Ik sta er verder inderdaad met volle tevredenheid. Tenminste, ik kijk niet naar mezelf maar naar mijn paard. En ik zie een gelukkig paard daar staan.

Het is inderdaad overal wel wat. Enkel vind ik met voorbedachte raden elke dag wat jatten wat van iemand anders is, iets anders dan er bijvoorbeeld slecht opgestrooid wordt of weinig hooi gegeven wordt.
Ik vind dat gewoon een groot verschil.

Ik kan nog altijd beslissen als de tijd rijp is. Voor hetzelfde geldt is dit de laatste keer geweest en gebeurd het nooit weer.

Ik wil ook dat ik met een goed gevoel weg ga, dat mijn paard goed staat op stal.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:08

oji schreef:
Lante schreef:
‘Blaming the victim’ is dit

Dit topic gaat over een pensionhouder die stro steelt en hier oneerlijk hierover is. Jij gaat TS verwijten dat zij (ook) niet eerlijk is. Het is tevens een bijzondere aanname dat ik niet na zou denken.

oji schreef:

Ik ben het niet met je eens. Je mag naar mijn mening (en ook volgens de wet) best anoniem en zonder namen te noemen overleggen hoe je een dergelijke zaak netjes en zonder conflict op zou kunnen lossen en dan in het gesprek de keuze maken de pensionhouder een soort ‘voordeel van de twijfel’ te gunnen en nog een kans te geven om escalatie te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Lante op 19-04-19 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:16

Als je strokorrels een beetje nat maakt vallen ze mooi uit elkaar, hoef je dus niet te stampen en te pletten.
Zo wordt het ook aanbevolen.
Succes met je keuze voor de onderlaag en goed dat je dat ook even navraagd wat mag en wat niet.
Ik vind het knap hoe je er mee om gegaan bent en hopelijk gaat straks alles goed met de merrie en veulen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:24

Een hoogdrachtige merrie verhuizen is natuurlijk niet ideaal, maar het kan wel als de nood hoog is. Er worden ook vaak genoeg merries naar een kliniek gebracht met een pasgeboren veulen. Ideaal.........nee, maar onmogelijk, ook niet.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:00

josie schreef:
Als je strokorrels een beetje nat maakt vallen ze mooi uit elkaar, hoef je dus niet te stampen en te pletten.
Zo wordt het ook aanbevolen.
Succes met je keuze voor de onderlaag en goed dat je dat ook even navraagd wat mag en wat niet.
Ik vind het knap hoe je er mee om gegaan bent en hopelijk gaat straks alles goed met de merrie en veulen.

Dat deed ik altijd, maar dan zal ik er wel te weinig water op gegooid hebben. Ik had namelijk altijd korrels. Als je al een laag er in hebt liggen is dat niet erg, maar als je helemaal van nul moet beginnen heb je echt rollende korrels in je stal. Dat had ik athans.