Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

JoSav

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 21:37

Ja, lastig, Lynnepinny. Denk dat het überhaupt lastig is een stal te vinden zonder hengsten en ruinen... en die paarden ken ik dan per definitie niet. :+ Ik ben ook wel het type dat overal spoken ziet hoor, daar niet van. Teveel kennis werkt soms wel in je nadeel. Ignorance is bliss... dan had ik er misschien nooit bij stilgestaan. :+

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:59

Gefeliciteerd met de 40 dagen dracht!!!!
Fijn dat ze weer naar huis mag.
Ja ik zou ook bezorgd zijn hoor, je wilt je ongeboren paardje gewoon zo goed mogelijk beschermen.
Lastig zeg van die ruin.
Wij hebben het hier ook gehad met Matsy, die dekte alle merries , behalve Guli, die toen drachtig was zij hield hem echt op afstand.
Na de bevalling liet ze het wel toe, maar bleek achteraf ook een klophengst te zijn.
Hopelijk gaat het goed en komt er volgend jaar een prachtig veulentje!

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:52

Bij ons op de pensionstal is/zijn er ieder jaar ook een/twee merrie(s) drachtig (geïnsemineerd). Op stal staat bij beide merries geen ruin in de stal ernaast, maar wel daarnaast. En met de wei (periode dat ze geveulend en daarna weer gedekt zijn) staat er altijd een kudde merries tussen hen en de ruinenkudde in.
Ze hebben beide nog geen veulens voortijdig verloren.

Dus dat zou ook een oplossing kunnen zijn bij een tijdelijke andere stal.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 18:16

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:35

Gefeliciteerd met de 40 dagen dracht. En ook heel fijn dat ze weer heelhuids thuis is. Heb je nog nagels over. Te spannend..

Shaoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 22:14

Gefeliciteerd! Ontzettend gaaf.

Edit: ik las net het andere topic, wat een pech! En gewoon doorrijden op 3 banden, ik zou het zelf niet gedaan hebben := Maar ze is in ieder geval veilig thuis gekomen!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 22:50

Pfffff, gelukkig is ze veilig thuis gekomen, maar wat een verhaal.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 23:00

Ik ben ook wel eens thuisgekomen op 3 banen, maar daar was maar 7 kilometer. Geen comfortabele kilometers... Pfffff

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 23:35

Ik reageer morgen denk ik even uitgebreider. Even stukje quote uit andere topic, de laatste stand van zaken:

JoSav schreef:
Na alle hectiek toch nog even een update van mijn bezoek aan stal. We hebben ook nog even geborreld en nagepraat nadat we huiswaarts gingen.

Het gaat ook nooit eens normaal bij ons...
En het krijgt nog wel een staartje. "He's in the doghouse" zullen we maar zeggen. }>
Ik ben niet blij met hoe alle mogelijkheden die ik bood en alle waarschuwingen in de wind zijn geslagen omdat ze dachten dat ze zich niet zou laten omladen. Ik ben er vanavond niet over begonnen, omdat ik niet wilde dat iemand er een kater aan zou overhouden na zo'n lange rit en, afgezien van het incident en de nasleep, zoveel inzet. Want ik ben bovenal ontzettend dankbaar.
Maar, zij kennen mijn paard niet zoals ik haar ken. Ook mijn man niet. Ik snap zijn keuze om erin mee te gaan weliswaar. Hij had zich geen raad geweten als ze zich niet had laten omladen. Hij was bang dat ik het dan in mijn eentje had moeten opknappen omdat niemand raad zou weten. Het is en blijft een apart paard met een hele sterke eigen wil.
Ze hebben haar gezien toen we naar Duitsland gingen. Toen liet ze zich onmogelijk laden. Ik weet waarom. Ik ken mijn merrie. Ze had haar eisprong. Als zij haar eisprong heeft is ze die dag niet te genieten. Ze doet niet lelijk of agressief, want zo is ze niet, maar dan zit er echt een kop op. En sowieso, als ze iets niet wil krijg je het niet voor elkaar. Dit is een paard waar je mee onderhandelt. Heel netjes opgevoed, kan op commando stilstaan en dan kan ik er van weglopen, blijf is blijf. Kan haar sturen hoe ik wil.
Maar wanneer ze haar eisprong heeft wil ze vooral heel veel niet. Nu was direct de conclusie dat ze wel lastig zou zijn met laden en zich na dit hele debacle nooit zou laten omladen en dan zouden ze daar staan bij de snelweg, enz. enz.
Alles wat ik daarop zei werd omheen gepraat. Stugge Friezen... Maar het is goed gegaan. Daar ben ik dankbaar voor. Ze hebben zo'n eind gereden en afgezien van dit gebeuren zich super ingezet. Daar ben ik dankbaar voor.
Toen ik werd gebeld en de woorden "ze is thuis" te horen kreeg was ik vooral enorm opgelucht en blij.

En toen kwam ik op stal, om na drie maanden weer met mijn lieve merrie te knuffelen... maar mijn man waarschuwde me al: ze staat naast X (ruin die haar enorm claimt en dekhengst is geweest). Dat terwijl ik expliciet had gevraagd en verzocht of ze haar van hem wilden scheiden ivm risico op afstoten (daar zijn studies naar gedaan... had ik in mijn overbezorgdheid ook al een topic over lopen...) Maar nee, X stond waar ie altijd al stond en dat was naast mijn merrie. En dan, wat doe je dan? Nee, dat vind ik niet leuk...

Dat kon er ook nog wel bij.
Maar weet je? Het is zoals het is. Dat was niet de afspraak en ik zal maar even navragen of het een misverstand is, maar ik kan er nu niks meer aan veranderen. Dit gebeurt geen volgende keer. Klaar. Maar nu is het wel gebeurd.
Als het vruchtje braaf blijft zitten en er volgend jaar een gezond veulen naast een tevreden, gezonde merrie staat dan is het een bijzondere, een volhardend type, een kind van zijn/haar moeder, zullen we maar zeggen. En zij is een relaxte merrie. Ik heb haar toegefluisterd dat de kleine braaf nog een maand of 10 moet blijven zitten. Het vervoer zal veel minder impact hebben dan een claimende ruin, maar daar valt nu niks meer aan te doen. Ze laat zich de kaas door niemand van het brood eten dus zij past wel op haar kleine. :j Het stemmetje dat fluistert over het alternatief wordt door dat gevoel overbluft. Mijn merrie past op haar kleine.

Verder... Ik concentreer me nu op mijn merrie. Een ding is zeker: zo doen we het nooit meer.

De merrie knijpt overigens behoorlijk met haar billen. Ik heb geen idee of dat iets te betekenen heeft in de context van haar dracht. Voor de rest is ze ontspannen, aanhankelijk en met een nog zachtere oogopslag dan anders. Afgezien van haar bilspieren was ze zeker niet gespannen, geen strakke ogen of mond, echt ontspannen en knuffelig.

We kijken maar vooruit en nemen de dingen zoals ze komen...
Iedereen enorm bedankt voor het meedenken, de aangeboden hulp en het meeleven. Ik stel dat enorm op prijs.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 23:38

Ik volg Muzanna en al jouw topics al een tijdje, stil. :P Maar jeetje, wat ben ik blij dat het goed gekomen is! Wat een gedoe. :(

Ik ben op een een of andere manier wel een beetje boos over die ruin. :') Jij geeft zoiets aan, dan vind ik toch dat daar naar geluisterd hoort te worden. Het is jouw merrie, jij kent haar. Ze is drachtig, en niet van de hengst om de hoek. Ik zou best pissig zijn geworden dat als ik op stal kom en die ruin staat er nog naast. :o Al is het overbezorgd, ik vind toch wel dat daar naar geluisterd dient te worden. :')

Ik kan in ieder geval niet wachten tot de kleine spruit! Zo lang blijf ik lekker mee volgen. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:31

Ik zou echt wel klaar zijn met zo'n stalhouder. Hoe goed een stal verder ook is, als zóiets simpels niet kan worden opgevolgd, hoe wordt er dan straks omgegaan met verzoeken over bv veulen geen halster omlaten in de wei? Ik zou er geen vertrouwen meer in hebben...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:37

Ik wist niet hoe ik het moest verwoorden, maar Ibbel zegt wat ik dacht.
Een veulen brengt zoveel zorg en aanpassing met zich mee, goede communicatie (en uitvoering) is echt heel belangrijk. Als dat nu al niet voor elkaar is voor een hele kleine aanpassing, dan krijg je met het veulen erbij alleen maar meer problemen.

Wel fijn dat ze goed is aangekomen ondanks de pech

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:05

Jeetje Jorieke, wat een stress ! Godzijdank veilig thuis geraakt. Ik duim dat de beeb gewoon veilig blijft zitten waar ie zit en je volgend jaar een prachtig veulen hebt rondspringen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:22

Oh jeetje gelukkig is ze goed en wel thuis gekomen. Wat een stress :oo

Pff dat van die ruin zou ik ook zeker niet blij mee zijn :n hopelijk kan er nog wat aangepast worden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:29

Wat vervelend dat gedoe met die ruin. Maar fijn dat ze veilig thuis is! *\o/*

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:18

Ze gaat nu toch ook niet met die ruin het land op hoop ik ?
Ernaast in de box is 1 ding, maar samen op het land zou ik dus echt niet fijn vinden .....

Overigens heeft mijn merrie ook gewoon in een gemengde kudde gelopen hoor, dag en nacht, en heeft een gezond veulen op de wereld gezet. Maar daar stond geen dekkende ruin tussen, en het was vroeg in het seizoen, en de betreffende hengst stond niet zo ver weg als bij jou enz. enz.

Edit: mijn merrie had in de kudde ook een vriendje, dikke mik die 2, en ik had niet het idee dat ze gestresst werd van hem na de dekking. Hij gedroeg zich ook voorbeeldig en bleef erg lief voor haar.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 15:17

Iedereen heel erg bedankt voor de felicitaties en het meedenken en ook de PBs. :j

Ik ben echt heel erg blij dat het goed is afgelopen en ik haar weer bij me heb.
Ook deel ik jullie gevoel. Als zoiets simpels al teveel gevraagd is... hoe kan ik er dan op vertrouwen dat het bij andere dingen wel gedaan wordt? Het is namelijk niet de eerste keer dat een verzoek totaal wordt genegeerd. Hij vertrouwt op zijn ervaring, maar vergeet blijkbaar dat ie met klanten te maken heeft die volgens mij toch echt niet zo veeleisend zijn en daarbij is dit geen Fries of KWPNer oid. Zij is nu eenmaal iets anders, bijv. in haar voerbehoeftes, om maar wat te noemen.

Toen we er vanochtend kwamen stond ze dan ook, wederom zonder overleg, gewoon in het land. Met de ruin.
Ik ging erheen om haar uit het land te halen, waarop de ruin per direct begon te claimen. Muzanna gaf aan daar totaal niet van te zijn gediend. Hij negeerde dat, waarop ze hem met een schreeuw een karateslag gaf, recht voor zijn kop. Zoiets. Fractie van een seconde. Beest wist niet wat hem overkwam.
Vervolgens twijfelde de ruin wat ie het beste kon doen, nadat ie van schrik twee meter achteruit was gesprongen. Toen nam ik het heft in handen en heb hem verzocht op te tiefen, en wel nu direct.

Ik heb haar alleen even geborsteld en ben een uurtje met haar gaan wandelen aan de hand. Elk paard of kudde die we tegenkwamen riep ze naar, dus die zit duidelijk vol hormonen want normaliter roept ze alleen de dag van haar eisprong en is ze verder een heel stil paard. :D
Het was wel weer als vanouds, incl. aangeven waar een steekbeest zat die ze niet zelf wegkreeg zodat ik ze kon wegslaan voor haar.
Eenmaal terug heb ik haar toch maar weer in het land gedaan, al had ik dat liever niet gedaan - om diverse redenen, waaronder die ruin, maar ze zal meer stress hebben van het isoleren dus we nemen het risico dan maar. Niet blij met de gang van zaken is zacht, heel zacht, uitgedrukt.

Gezien het financiële plaatje (we betalen er goed voor en met veulen straks nog behoorlijk meer) terwijl ook nog een simpel verzoek wordt genegeerd, gaan we rondkijken bij andere stallen. Wie dus iets weet in de buurt van Drachten (liefst een straal van 15 km, maar voor een goede plek is verder ook zeker een optie) hoor ik het graag. We gaan ons oriënteren. Kijken kan geen kwaad.

Want ik deel ook jullie gevoel. Als dit al teveel gevraagd is... zoiets kleins, waarbij ik me al heel schappelijk heb opgesteld, nee... ik vind het geen leuke gang van zaken. En kan dat vervolgens ook niet aangeven. Ja, en dan?
Gelukkig beet Muzanna behoorlijk van haar af.
Toen ze terug was van de kleine wandeling werd ze door iedereen begroet, want de koningin was er weer. Ze gaf daarna echter ook aan dat ze niet bij haar hoefden te komen en rust om haar heen wilde. Een van de Friese merries luisterde daar niet naar en draafde op haar af en zou achter haar aan lopen. Die heeft het geweten.

Vreselijk lieve merrie, Muzanna, maar wanneer je haar duidelijke lichaamstaal negeert is ze echt van het "wie niet wil luisteren, moet maar voelen!"
Nee, die past wel op haar kleintje. Hopelijk blijft Muzka de komende maanden nog even braaf zitten. :*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:25

Opfok/kraambegeleiding de Doniahoeve zit al vol voor komend seizoen, anders zou ik die zonder meer aanbevelen. Is van Vulina hier op bokt, misschien kan zij adviseren voor iets wat meer in de buurt bij je? Zit in Burdaard, dus ook nog eens een stukje verder dan 15 km van Drachten nl.

Wel goed dat Muzanna een heel kort lontje heeft naar paarden die niet willen luisteren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:35

Snap dat je verhuizen wil ,wat een gang van zaken :n

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:38

Oh man, ik zou er echt niet mee gediend zijn dat de stalhouder je verzoek om haar bij de ruin weg te houden negeert. := Dat is dus een van de redenen waarom ik later liefst mijn paard(en) aan huis wil, dan doe je lekker wat je zelf wil. Al brengt het natuurlijk ook een heleboel werk mee en kan je niet zomaar even op verlof oid. En het kost wel wat ook natuurlijk. >;)

Gelukkig is ze veilig thuis gekomen gisteren! :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:40

Kan de merrie niet op een andere wei staan?
Kan wel er in komen dat het niet de ruin is die weg moet aangezien jou merrie drachtig is. Zelfde met de stal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:45

Je zou trouwens in de tussentijd de eigenaar van de ruin kunnen waarschuwen dat jouw merrie hem waarschijnlijk een keer goed raakt en kreupel zou kunnen trappen of erger, en of de eigenaar het ook niet verstandig vindt de ruin voorlopig maar eens even in een andere stal/wei te parkeren.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 16:10

Wederom dank voor het meedenken! De Doniahoeve had ik idd al via Google gevonden, maar vol dus... en idd niet enorm naast de deur om elke dag zomaar heen te kunnen. Leek me ook wel wat als opfok, trouwens.
Ibbel, het is echt een hele lieve merrie maar heel, heel duidelijk. :+ Ze komt ook van de steppe. Daar is geen ruimte voor "ruis".

Rebecca: vervelend he? Het leek me nou echt niet zo'n onoverkomelijke vraag... maar blijkbaar wel.

Retjethorse: ik, en meerdere AT eigenaren met mij, raad mensen inmiddels af een AT aan te schaffen wanneer ze afhankelijk zijn van een pensionstal. AT zijn fantastisch, maar zijn in vrijwel alles niet te vergelijken met Westerse paarden. Een tik geven omdat ie niet doorloopt? Worden ze uiteindelijk staatsgevaarlijk van, want een AT vergt een zachte hand en eerlijke omgang. Die garantie heb je op een pensionstal niet waar deze of gene zich met je paard kan bemoeien. Voer en weidegang moet met beleid, want ze zijn extreem sober. In het Westen zijn er diverse AT gaan hemelen door hoefbevangenheid. Daar zijn ze op rijk gras gevoelig voor en dat moet je niet onderschatten. Mijn merrie kan prima bij tijd en wijle 24/7 in het land, maar dit is wel iets waar het ras gevoelig voor is in het Westen. Ik waak daar zelf ook heel erg voor dus het zomaar in het land gooien met de rest zonder boe of bah en er vervolgens ook een schep onderhoudsbrok in kwakken werkt averechts. En dat is toch de gang van zaken bij veel pensionstallen, want een paard is een paard en iedereen vindt zijn of haar paard "anders" en straks wil iedereen eigen voer enz. Deze paarden zijn anders. Dit zijn exoten. En ook niet zoals bijv. de Arabier al eeuwenlang in het Westen gefokt. Echt, hoeveel nieuwbakken AT eigenaren de schellen van de ogen zijn gevallen en beseffen dat ze toch echt anders zijn... ik zou het niet meer weten. Dat klinkt zweverig en onzinnig en een paard is een paard. Ja, dat denkt "iedereen" en meestal is dat ook terecht, maar in dit geval leert de ervaring dat het niet zo is. Haha, nu neem ik wel even een hele zijstraat zeg. :')

Achteraf was ik er nooit aan begonnen, alleen als ik haar aan huis had kunnen houden. Het ging een hele tijd allemaal heel goed en fijn dus ik durfde het fokken wel aan, ondanks dat ze niet aan huis staat. Ze is ook al 10 dus ik kan het niet eeuwig blijven uitstellen. Geen leuk begin, zo.

dromertje: oh, dat was ook helemaal niet het verzoek. Ik heb gevraagd of ze mijn merrie dan niet bij die ruin wilden doen en ook op stal ze niet naast hem te zetten. Hoe ze dat logistiek wilden oplossen maakt me dan verder weinig uit, mijn merrie is zeer sociaal en draait in elke kudde fijn mee. Dus die ruin hoefde van mij helemaal niet te worden verplaatst. Ik wilde alleen mijn merrie niet bij hem in de buurt hebben. Zet haar dan maar niet in haar eigen kudde maar een andere kudde, helemaal prima. Maar het kwaad is nu al geschied. Ik verander er nu niks meer aan.

Ibbel: de stalhouder is de eigenaar. Het feit dat de ruin de boel afbreekt als ie niet bij haar staat weegt misschien zwaarder, ik weet het niet, kon er namelijk niet over beginnen... De ruin scheen zich ook behoorlijk te hebben aangesteld toen Muzanna weer de stalgang in kwam na haar lange reis. :=

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:49

Stille meelezer hier.. Misschien kun je de Hermitage in Lippenhuizen/Hemrik benaderen?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 10:11

Dankjewel voor je tip! Ik ben sinds gisteren bezig een lijstje samen te stellen met stallen die ik interessant vind. Lippenhuizen zal een km of 20 zijn (?) dus hoewel natuurlijk voor het gemak liever iets dichterbij zeker het overwegen waard dus ik ga even hun site opzoeken. :j Voor een goede plek is 15-20 min rijden natuurlijk een peuleschil. :) :) Fijn dat jullie meedenken!