Zeker Als het bijna zover is, wil ik wel linkjes delen dan kan er mee gespiekt worden
Alexandra__
Geplaatst: 23-04-17 20:40
Ja leuk!!
Faline
Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-17 23:20
Ze liggen nu lekker te slapen
Faline
Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 13:37
Zo! Hier vandaag gestart met mijn gemalen koolzaadstro projectje. Ik ben heel erg benieuwd hoe het is vergeleken met gehakseld tarwestro (wat we nu hebben) en vlas (waar ik wisselende ervaringen mee heb). Als het mooi schoon te houden is, lijkt het me voor de veulens ook ideaal, aangezien je hier de veulen keuteltjes ook zo uit kan vissen, terwijl je die in het gewone stro nooit meer terug vind.
stal_HD
Geplaatst: 24-04-17 15:44
Ik ben benieuwd. Voelt het dan net zoiets aan als meel?
Zullen ze dat niet snel op kunnen snuiven of likken?
Het lijkt wel een beetje als een zand ondergrond zeg maar, alleen dan wat groffer (de stukjes stro zijn 0.5 tot 1cm) en het is natuurlijk zachter.
Ja ze kunnen wel snuiven of likken, maar volgens mij is het niet echt lekker ofzo. Zal het uiteraard wel in de gaten houden, want ze moet er geen koliek van krijgen oid als ze het wel gaat eten. Scheelt dat ze altijd onbeperkt hooi voor de neus hebben, dan zijn minder lekkere dingen niet zo interessant.
Verder denk ik als ze onbeperkt hooi hebben liggen, ze niet van je ondergrond gaan eten. Zoals je zelf al aangaf.
Faline
Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-17 17:08
Vandaag dag 1 van het gemalen koolzaadstro projectje
Gister de stal vol gegooid met het spul en dat zag er zo uit:
Vandaag na het uitmesten was het zo: Ziet er nog heel netjes uit, geen natte plek nog te bekennen Het uitmesten gaat ook echt heel makkelijk, gewoon scheppen, even schudden en je hebt mooi schoon de drol eruit! En dan nu maar zien hoe het zich op langere termijn gaat houden natuurlijk. Enige nadeel is dat als je paard er nat in gaat liggen, zoals Nina gisteravond die net natgeregend was, ze er wel meteen onder zitten, dus voor de bevalling zal ik er wat stro overheen gooien anders heb ik meteen een gepaneerd veulen
De veulens zijn in juni en juli uitgerekend, dus ik hoop wel dat het dan wat warmer en mooier weer is dan nu. Het dekentje voor de zekerheid en het is ook een leuk hebbedingetje met die kleurtjes haha
Nina moet nog 45 dagen tot 340 dagen. Over 5 dagen is ze 300 dagen drachtig, met 320 dagen zitten we in principe in de veilige zone. Dus het komt dichterbij! Rose is 25 dagen na Nina uitgerekend. Als Nina dus 10 dagen over draagt en Rose 10 dagen korter zou doen, zitten de veulentjes lekker dicht bij elkaar! Heb al eens eerder gehad dat er tussen 2 drachtige dames meer dan een maand zat en uiteindelijk kwamen de veulens 2 dagen na elkaar.
Hopelijk worden het speelkameraadjes! Ik had er trouwens niet bij nagedacht toen ik een reactie plaatste dat ze uitgerekend zijn in de zomer
Faline
Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-17 19:30
hihi, zoiets dacht ik al Laten we hopen dat we dan ook écht zomer krijgen!
Nina is er in ieder geval klaar voor. Vandaag weer even getraind met obstakels zoals plastic, trailer en smalle doorgangen. Gaat echt super goed. Als het veulen er is gaan we langzaam aan verder met beleren. En ik heb ook stiekeme plannen om eind vh jaar ergens Nina samen met Auri voor de kar te beleren, dan kunnen ze mooi in het span. Ze passen echt zo goed bij elkaar!
Daarnaast vandaag ook even uitgebreid gepoetst en kortgewiekt.
Morgen is Rose aan de beurt! Ik denk dat ik die ook even ga douchen als het niet te koud is. Met haar bijna witte kleurtje is dat nagenoeg de enige manier om haar vlek-vrij te krijgen haha.