De drie drachtige draakjes (2x Welsh NWR en 1x AV)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:23

Het schiet lekker op inderdaad! Shadylah is over 4 weken uitgerekend. Op dit moment heb ik goede hoop dat er tegen die tijd al wel minstens één veulen geboren is. Hopelijk gaan ze ons geduld niet al te uitgebreid testen. Vooralsnog staan ze er erg ontspannen bij.

Afbeelding

Het spannendste is de spin die af en toe even in beeld komt. :')

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 21:27

Ja inderdaad, die goede hoop heb ik ook wel! Al ben ik stiekem ook een beetje bang dat er misschien al eentje geboren wordt voordat ik vrij ben van het werk. Maar we gaan het zien!

Haha en weer spinnenwebben voor de camera's :+ Zwaait hij/zij ook als hij in beeld komt? hihi

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:33

Als we straks in mei zitten en er zijn nog steeds geen veulens lach ik me dood. _O- Maar wel als een boer met kiespijn. -O-

AniekR schreef:
Haha en weer spinnenwebben voor de camera's :+ Zwaait hij/zij ook als hij in beeld komt? hihi

Jazeker! Soms zelfs met acht pootjes tegelijk. :+

AniekR

Re: De drie drachtige draakjes (2x Welsh NWR en 1x AV)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 13:30

En dan lach ik ook wel mee hoor, als een boer met kiespijn dan :+
Bovendien, als die drie prachtige merrieveulentjes het ook maar waard zijn dan :P

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 22:54

Dan doen we even een grote uier update hoor!
Als grote verrassing, zat ik wat aan Lies haar uier en spoot er opeens wat melk uit! Snel de melktesten erbij (moest nog even bij de buren vandaan komen :o )

Afbeelding
Gelukkig nog wel een mooie donkere kleur.

Ook begint het haar een beetje plaats te maken voor meer uier.
Achteraanzicht van dinsdag en van vandaag:
Afbeelding -
Afbeelding

Afbeelding
Lies heeft een mooi inhaalslagje gemaakt, want ze begon wat laat dit jaar.

En Roos ziet er -gelukkig- nog een beetje hetzelfde uit:
Afbeelding
Afbeelding

En nu ik toch bezig was, kwam er zowaar bij Roos ook een beetje melk uit.
Afbeelding
Leek in eerste instantie vrij licht...
Afbeelding
Maar werd vervolgens gelukkig ook erg donker. Lijkt nog even rustig te blijven.

Afbeelding
En Shadylah viel nog niet echt te testen :+

Shadylah vandaag trouwens op 316 dagen, Lies en Roos op 314 dagen ;)

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:32

Die dames van jou maken haast! Lekker met het mooie weer denken ze vast ;)

mina_dero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:41

ja ze hebben waarschijnlijk de lente in het hoofd

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:27

Vanaf morgen zijn ze veilig *\o/* toch? :+
Wat maken lies en roos ineens haast! Ik zag die eerste foto van de test van Roos en dacht, oei die heeft echt haast, maar daarna de 2e foto en die is voor nu nig even beter :)
Nog even lekker genieten van de ronde dames!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:07

Morgen zit Shadylah inderdaad op 320 dagen en Lies en Roos volgen twee dagen later. Maar dat zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel, want volgens mij wordt die '320-dagen-regel' eigenlijk steeds verkeerd uitgelegd. :o Dat veulens die eerder worden geboren zelden levensvatbaar zijn wil immers niet zeggen dat veulens die minstens 320 dagen zitten wél altijd voldoende ontwikkeld zijn en het vanaf die datum dus veilig is. Aangezien drachten van meer dan 360 dagen regelmatig voorkomen kan een merrie in theorie zelfs op de uitgerekende dag bevallen van een te vroeg geboren veulen. Ik bewaar het juichen voor als ze alledrie gezond en wel geboren zijn. Gelukkig ziet het er allemaal goed uit. Shadylah doet het rustig aan en Lies en Roos bereiden zich al wat meer voor, maar die weten dan ook al wat er komen gaat. :+ Het zal me erg benieuwen hoe lang ze ons nog laten wachten!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:05

Laatst een lezing gehad over dracht tot aan de opfak. Maar inderdaad zit er verschil per merrie of een veulen te vroeg of gewoon optijd geboren wordt. Dat heeft dan uiteindelijk niets te maken met de aantal dagen dracht. Maar dan kom je op wat is prematuur. Hun zeggen dat je dan de ribben goed zien. ook na een paar dagen en dat ze week op de pootjes staan of wat kromme beentjes hebben eerst. Maar ook dat zegt niet veel. wie weet heeft het veulen weinig ruimte gehad en heeft veel in 1 positie gelegen.

Lastig uitleggen trouwens. Belangrijk is dat ze gezond ter wereld komen. :D

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:08

Interessant goeroe! Ik ben nog best wel een leek in het fokken en zag het inderdaad zoals je omschreef. Erg wisselend per paard dus.
Aniek ik ben benieuwd wat ze ervan gaan maken :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 21:34

Ja het zal een beetje aan de gemiddelde draagtijd van een merrie liggen, wat dan echt te vroeg is. Inderdaad een merrie die standaard 360 dagen draagt, zou 320 nog erg vroeg zijn. Eentje die meestal meer rond de 330 dagen bevalt is 320 ook niet heel vroeg als uitschieter.
Hoe ik het een beetje opvat is dat je bij voor 320 dagen inderdaad een soort van prematuurtje hebt, maar ook zie je van veulens die echt al eerder geboren worden dat ze er een enkele keer met flessen etc. etc. er nog doorheen te slepen zijn, maar dat gaat toch vaak wel mis en zijn vaak nog hele zwakke veulens.

Tot nu toe van één veulen heeft Lies een gemiddelde draagtijd van 345 dagen en Roos van 339 dagen, maar goed, dat zegt van beide als maiden vorig jaar nog niet zo heel veel inderdaad.

Op dit moment hebben ze beide inderdaad voorjaar in het bol, als in hun uier ontwikkeling met name. Maar Shadylah begint ook licht theezakjes te krijgen :P

Alexandra, ik ben ook erg benieuwd!
Als ik naar m'n rooster van m'n werk kijk, kan het maar beter nog even blijven zitten allemaal :o Maar Roos heeft het erg zwaar allemaal, ook niet zo gek met die gigantische buik. Gisteren even lekker in het zonnetje (jas uit, dikke trui uit) de pony's wat onthaard en daar kon ze wel van genieten, maar tussendoor wat stampen, naar haar buik trappen, zuchten :(:)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 20:42

Kwam vanmiddag de stal binnen en daar lagen twee dames heerlijk te soezen:
Afbeelding
De niet drachtige dames Shiva en Yazhi trouwens. Overdag is de kraamstal van Lies en Roos dus samen de inloop voor hun 4 en Shadylah kan haar eigen stal in en uit.
Maar deze twee maakten er even goed misbruik van en Shiva is de diva van de kudde, dus die blokkeerde de uitgang een beetje. Lies en Roos stonden er keurig achter samen. Gelukkig was het toch prutweer, dus wouden ze niet eens naar buiten.

Afbeelding
Lies toch zwaar in tweestrijd, want ze wou erg graag achter de baas aan (knuffelmodus was aan vandaag), maar Shiva's hoofd zei "nee!" :+

Tijdens het mesten heb ik eindelijk Shadylah op haar dikke buik betrapt!
Afbeelding
Tegen de tijd dat ik het draadje open had gedaan, had ze me door en trok ze haar buik weer in. Het is net een 18-jarige puber de zich een beetje schaamt voor haar buikje _O- Maar zie hier, hij is er echt.

Afbeelding
En een voorzichtig begin van haar uier. Nu dus op die mooie 320 dagen!

Lies en Roos houden niet van voorzichtig dit jaar :o
Afbeelding
Roos nu 318 dagen

Afbeelding
En Lies dus ook op 318 dagen

Gelukkig is Roos weer wat gestabiliseerd, al heeft ze nog steeds meer uier dan vorig jaar, maar staat niet meer zo veel spanning op nu ook lijkt het. Wel begint het bij beide nu wat rondom de spenen te vullen, zoals ook wel zichtbaar.
Ph gaf nog twee mooie groene papiertjes aan.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:00

Ik volg ook nog even mee, heel benieuwd wat voor een moois er straks op de wereld komt:)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:01

Het is wat met die diva van mij. :o

Zo vreemd, mijn gevoel schiet steeds heen en weer van "nog even! :oo :):) " naar "duurt laaang! -O- "

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 10:41

Leuk dat je nog mee komt volgen Amanda!

En dan heb ik ook een beetje, Mariska! En ik ben erg nieuwsgierig, maar eigenlijk is het ook veel praktischer als ze nog even wachten tot bijvoorbeeld het eerste weekend van mijn vakantie O:)

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:56

Jaaa dan is het sowieso beter dat ze nog even blijven zitten! Ze moeten toch nog ingekleurd worden :P

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:20

Lijkt mij inderdaad prima! En dan liefst alledrie dat weekend en voor die tijd geen flauwekul. O:)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 00:56

Dat inkleuren is hopelijk al aardig gebeurd. Hoeven ook niet al te rare tekeningen op ofzo. Gewoon 4 witte voetjes of iets ^_^

Mariska, jij bent degene die het vaakst voer komt brengen. Goede onderhandelingspositie lijkt mij O:)

12u geweest en dus iets geruststellends op de teller:
Afbeelding
*\o/* *\o/*

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 11:34

Er lijkt weer wat schot in de zaak te zitten. Roos haar uier was gisteravond bomvol en de ph waarde ook wat gezakt. Vanmorgen weer wat meer en wat er uit komt is ook wat plakkeriger/olie achtig.
Vorig jaar ging Roos vanaf het zakken van de ph erg snel, dus benieuwd wat ze dit jaar weer gaat doen...

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:03

Spannend Aniek! Op hoeveel dagen ging Roos vorig jaar?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 12:13

339 dagen, dus ze is wat vroeger nu. Maar toont alles ook meer dit jaar (vorig jaar natuurlijk ook maiden)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:03

Dat komt al echt dichtbij. Ben erg benieuwd.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 11:39

Haha nou ja, Roos lijkt gewoon een beetje een spelletje te spellen met ons.
Na een avond en ochtend een wat lichtere ph testen, was hij gisteravond toch weer over de 6,5 en vanochtend ook :+

Mijn weekend zit er weer op, nu moet ze maar even billenknijpen tot zondag dan hoor :') Zondag en maandag ben ik weer vrij voor mn laatste 4 werkdaagjes en dan veulenvakantie *\o/*

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:17

Roos heeft ons (Aniek vooral) flink beziggehouden vannacht. Een dalende pH en het feit dat ze zich anders gedroeg dan de laatste dagen maakten dat we het niet helemaal vertrouwden. Ze heeft immers al eens bewezen heel snel te kunnen. Toch begon de dag vandaag zonder veulen.

Of we de dag ook zonder veulen afsluiten valt nog te bezien. Ze scoorde wel een mooie 6 vanmorgen:

Afbeelding

Ze zijn allemaal lekker de wei opgegaan (heerlijk dat dat weer kan! :D ) en staan nu rustig te eten. Ik was van plan om Roos voor de zekerheid apart te zetten, maar Shadylah wilde dat duidelijk liever niet laten gebeuren. Daarom die er eerst maar bij gelaten en ze wijkt niet van Roos haar zijde:

Afbeelding

Mijn plan is dat ik zo de stal even lekker dik opstrooi, niet te laat naar binnen, uiteraard even wachten op Aniek deze keer, maar toch zeker ruim voor middernacht een veulen zodat we nog enigszins op tijd naar bed kunnen. :Y)