Weer 2 Arabische toppertjes verwacht in 2016!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Re: Weer 2 Arabische toppertjes verwacht in 2016!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:46

Agh zieltje ;( ..

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:52

Arm ding.. Wat een ellende voor het beessie

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:57

Arm beestje! :(:)

Hopelijk gaat het snel een beetje beter met haar! En ik zou inderdaad de paardenarts bellen als je straks niet tevreden bent!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:03

Oei klinkt niet helemaal goed.. is ze niet inderdaad toch een beetje koliekerig ofzo? Arm paard :(

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:13

Jeetje Roma, wat een ellende zeg :(:)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:48

oei, ik zie dat het weer slechter gaat? ik zou echt wel die goede DA bellen hoor, je kunt toch geen enkel risico nemen met je merrie en het veulen, jullie hebben daar denk ik geen kliniek? anders had ik haar weggebracht voor onderzoek, dit klinkt echt niet fijn, maar idd , misschien een draaiing in baarmoeder of darm?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 14:08

Ik ga even proberen al jullie vragen te beantwoorden.

tanjaatjuhh, haar mest is goed. Ze mest wat minder dan normaal, maar dat is natuurlijk niet gek als je weinig eet, maar het ziet er hetzelfde uit als altijd.
Ze heeft geen neus uitvloeiing, maar ze kwijlt nog wel steeds wat, maar volgens de dierenartsen komt dit door haar gebit, wat natuurlijk goed zou kunnen.

Er is inderdaad ook al gekeken naar koliek. Woensdagavond hebben ze ook een slang in haar maag gebracht, om te kijken of daar ergens een verstopping zat, of dat haar maag overvol zat, maar daar was niets te zien.
Ook hebben ze woensdagavond opgevoeld, om een baarmoederdraaing uit te sluiten, dit was het gelukkig niet, en zo te voelen was ook met het veulen alles in orde.

Beweging krijgt ze op zich wel, ze heeft tot nu toe gewoon elke dag de hele dag buiten gestaan. Alleen gisteren vanwege het weer maar van 12.30 uur tot 20.15 uur. Al moet ik zeggen dat ze buiten niet heel veel beweegt, maar dat doet ze normaal ook niet.
Dit is dus pas de eerste dag dat ze na 2,5 uur alweer op stal gegaan is, omdat ze echt koorts heeft en het koud heeft.

Jolandje, we hebben hier inderdaad geen kliniek op het eiland, en Aziza is echt een drama op de trailer, dus ik denk dat je, wat er dan ook aan de hand is, het alleen maar erger maakt als je haar weg zou brengen.

De DA is in ieder geval weer geweest, wel degene die ik het liefst niet wou, maar ze heeft in ieder geval met 1 van de paardenartsen overlegt wat nu het slimst was om te doen. Deze gaf nog steeds aan dat hij denkt dat dit allemaal met haar gebit te maken kan hebben. Ze heeft nu een pijnstiller gehad en antibiotica. De antibiotica mag ik de komende 3 dagen sowieso zelf spuiten en ik moet morgenochtend sowieso bellen om te overleggen hoe ze dan is. Misschien komen ze dan weer langs om haar een pijnstiller te geven.
Toen de DA kwam en haar temperatuur meette, was deze inmiddels 39.3, dus in een half uur tijd weer 0.3 gestegen.

Ik ben nu even thuis en ben haar op de camera in de gaten aan het houden. Ik ga straks weer even terug om te controleren of haar temperatuur nu gaat zakken. Ze lijkt inmiddels wel weer wat wakkerder te worden.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:21

Toch wel t laatste waar je op zit te wachten zo op t einde van de dracht. . Hopelijk zakt de koorts!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 14:23

De pijnstillers werkt inmiddels in ieder geval, ze staat nu het gras op te eten wat we voor haar geplukt hebben. :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:34

Jeetje wat een gedoe, je doet heel goe dje best zo te zien, kom op Aziza!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:03

Van het kwijlen ook aan schimmels gedacht?

Slaframine
Slaframine wordt geproduceerd door de schimmel Rhizoctonia leguminicola die kan worden aangetroffen op vrijwel alle soorten ruwvoer, gras en planten. Ook hier is de gifstof goed bestand tegen droogte en kan dus ook in hooi voor problemen zorgen. Na opname van slaframine is er sprake van een histaminerge reactie die meestal resulteert in overdadig veel speekselvloed. Andere verschijnselen die op kunnen treden zijn verlies van eetlust, veel plassen en soms diarree. De verschijnselen kunnen binnen 30-60 minuten na opname optreden en houden ongeveer 24-96 uur aan. Na uitsluiting van andere oorzaken bestaat de therapie, afhankelijk van de verschijnselen, uit ondersteuning van de vitale lichaamsfuncties. In veel gevallen houden paarden geen problemen over aan een slaframine-vergiftiging.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 15:14

Ja, ook daar is al aan gedacht, maar buiten het kwijlen wat ze doet passen de symptomen die ze heeft daar niet bij. Ook heeft ze al de hele winter niet op het gras gestaan, en krijgt ze al de hele winter hooi van dezelfde partij, dus daar kan het eigenlijk ook niet in zitten.

Allemaal super bedankt voor het mee denken trouwens!

Inmiddels heeft ze al haar gras opgegeten en is ze nu verder gegaan aan het hooi. Voor nu lijkt het dus weer goed te gaan, maar dat is natuurlijk grotendeels de pijnstiller die werkt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:18

Frustrerend lijkt me zoiets. Konden ze maar praten op zon moment als dit.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 15:20

Ja, dat zou heel fijn zijn. Je staat zo machteloos zo.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 17:36

Inmiddels is ze aardig opgeknapt van de pijnstiller, en heeft ze binnen best wat gegeten (drie kwart schep muesli, een emmer geplukt gras en wat hooi), ook was haar temperatuur inmiddels netjes gezakt naar 37.8. Dus ik heb besloten haar toch nog een paar uur buiten te zetten (wel met deken de komende dagen als ze regen voorspellen). Nu staat ze in de schuilstal lekker van haar hooi te eten, dus dat gaat goed. Ben benieuwd of het zo goed blijft gaan of dat ze direct weer terug valt als de pijnstiller uitgewerkt is.

Ze is in ieder geval echt flink afgevallen sinds woensdagavond, je kunt haar ribben tellen |(

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:46

ach jeetje zeg.. deze berichten had ik niet gehoopt te lezen!
Wat zal jij je een zorgen maken..

Ik hoop dat er snel ontdekt wordt wat er nou echt aan de hand is.

Is het niet mogelijk dat er een ontsteking naar binnen is gegaan in haar mond? Ontstoken wortel oid?
Hebben ze niet een mobiel rontgen apparaat zodat ze een foto kunnen maken?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 17:56

Zoiets zou inderdaad kunnen, en verwachten ze ook eigenlijk. Al die diastasen tussen haar kiezen zaten helemaal vol met rotzooi, en dat heeft de DA donderdag wel schoongemaakt, maar er werd dus al verwacht dat daar misschien ontstekingen zaten en dat ze zich daarom woensdagavond al zo slecht voelde. Maar alleen als het echt niet anders kan willen ze haar behandelen tijdens de dracht, omdat dat een flink risico met zich mee brengt.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:58

Pfioei ik schrik me rot Roma! Das toch echt t laatste waar je op zit te wachten met een hoogdrachtige dame. En wat ongelofelijk sneu die foto's... Ze is echt beroerd... ;(
Gelukkig nu aan t eten en met pijnstilling heeft ze in ieder geval minder last.

Idd wat Marlijn zei moest ik ook aan denken...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:00

Tegelijk gepost.

Wat is precies het risico dan en hoe zouden ze dan gaan behandelen?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 18:05

Nou, dan moeten ze haar sowieso flink verdoven, en dat willen ze eigenlijk sowieso niet bij een drachtige merrie, en al helemaal niet nu ze al zo lang drachtig is. De DA heeft dit ook met verschillende andere dierenartsen/tandartsen overlegt, en ook die hebben aangegeven dat hij dit alleen in uiterste nood moet doen, omdat het risico te groot is.

Ze zouden dan alles enorm grondig gaan reinigen, alle rotzooi tussen de diastasen weg halen, en dit schijnt zeer pijnlijk te zijn, vandaar dat ze ook flink verdooft zal moeten worden. En dan zullen ze een soort pasta in de diastasen aanbrengen, zodat die uiteindelijk opgevuld zullen zijn. Dit moet dan dus elke drie maanden gebeuren voor het komende jaar/anderhalf jaar, totdat het weer helemaal goed is.

Maar vandaar dat ze nu dus ook op de antibiotica staat, om de eventuele ontsteking tegen te gaan.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 21:18

Vanavond bij het binnen zetten was Aziza gelukkig nog steeds fit, temperatuur 37.6, en ze had ongeveer de helft van haar muesli opgegeten, daarna begon ze aan haar hooi. Toen weer een emmer geplukt gras over haar bakken verdeeld, en zo op de camera te zien heeft ze dat al op en is ze nu haar muesli aan het opeten.

Ook met de baby is nog steeds alles goed, want die schopte even naar me, en draaide ook nog met haar (of zijn ;) ) rug langs mijn arm. <3

Ik hoop dat het morgen nog steeds zo goed gaat als de pijnstiller is uitgewerkt.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:23

Jeetje.. Dan hou je straks niks over als ze eenmaal bevallen is. Gelukkig lijkt het weer beter te gaan, nu hopen dat ze dit volhoud!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:50

wel raar hoor, dat het zo op en neer gaat, ja natuurlijk helpen de pijnstillers wel maar toch vreemd, maar meer kun je volgens mij ook niet doen, ik zou ook niet weten wat er nu nog kan zijn

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:10

Hoe is ze de nacht doorgekomen?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:50

Zo je topic gevonden, en niets te danken he! Wat ontzettend sneu, hoop dat de antibiotica wat gaat doen voor haar en jou. Heel veel sterkte. En idd beter even rekken tot veulen er is hoor. Een flinke ontsteking veroorzaakt door een ontstoken wortel doet ontzettend pijn,