Speciale Combinatie Mini x KWPN

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Re: Speciale Combinatie Mini x KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:52

Jaah ik volg! Maar ik kan ook live volgen. :-) hoop dat ik het ook geboren kan zien worden!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:53

Het zilveren(?) merrieveulen van dit jaar is een kruising Arabier x shet. Is toch ook een leuk dier uit gekomen? Nu was alleen mams shet en paps Arabier en was het niet gepland.

TS heeft er goed overnagedacht en nagevraagd en de da laten onderzoeken. Ze heeft er ruimte voor en zal hoogstwaarschijnlijk haar verantwoording ook nemen als er een misvormt veulen uit komt.

Ik ben iig érg benieuwd! :j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:59

T3mptati0n schreef:
Het zilveren(?) merrieveulen van dit jaar is een kruising Arabier x shet. Is toch ook een leuk dier uit gekomen? Nu was alleen mams shet en paps Arabier en was het niet gepland.

TS heeft er goed overnagedacht en nagevraagd en de da laten onderzoeken. Ze heeft er ruimte voor en zal hoogstwaarschijnlijk haar verantwoording ook nemen als er een misvormt veulen uit komt.

Ik ben iig érg benieuwd! :j

We hopen ook allemaal dat er een leuk gezond veulentje uitkomt,alleen ik vraag t me gewoon af omdat ik nergens nog heb gezien wat ze dan zou doen, als het veulen uiteindelijk niet kan rijden en alleen als weidemaatje gehouden kan worden

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:07

Of als ze haar verantwoording wel zou willen, maar niet kan nemen door allerlei factoren.

Daarnaast speelt er voor mij ook nog zo iets als ethiek. Wat mag je een dier aandoen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:58

Misvorming komt net zo goed voor bij grote paarden , bij de aparte kruizingen denken mensen direct goh dat zal wel door de rare combinatie zijn. Speur bokt eens af en zie eens hoeveel kruizingen wel goed gelukt zijn. Neem bijvoorbeeld gouden bokt merrieveulen Lola , die is ook niet uit proportie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:01

tanjaatjuhh schreef:
Misvorming komt net zo goed voor bij grote paarden , bij de aparte kruizingen denken mensen direct goh dat zal wel door de rare combinatie zijn. Speur bokt eens af en zie eens hoeveel kruizingen wel goed gelukt zijn. Neem bijvoorbeeld gouden bokt merrieveulen Lola , die is ook niet uit proportie.

Maar dat gaat om ongelukjes. Dit is heel bewust gedaan. Ja het kan goed gaan, maar net zo goed fout :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:02

tanjaatjuhh schreef:

Tuurlijk kan dit ook bij paarden voor komen, maar ik vraag me gewoon af wat ts zou doen... Er is natuurlijk altijd een kans dat een veulentje niet gezond geboren word, of daardoor nooit gereden kan worden maar prima leven als gezelschapspaardje of weidemaatje door kan, maar omdat TS hoopt op een goedbewegend beestje, en nergens meld wat ze doet als het veulentje niet zo goed uitpakt als ze hoopte,ben ik wel benieuwd wat ze dan gaat doen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 15:24

er staat al een paar keer dat ik genoeg ruimte heb om het veulen te houden ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:27

Ruimte ja, maar er staat nergens dat als er toch wat mis blijkt te zijn je t veulen ook houd ondanks je er niet mee kan doen wat je in eerste instantie wil gaan doen?

En nogmaals, hoop echt voor jullie en t veulen dat het helemaal gezond is, maar bij elke dekking dus ook deze is er altijd een risico

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:31

ik ga dit ook volgen. ben erg benieuwd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:31

Dustinlover schreef:
er staat al een paar keer dat ik genoeg ruimte heb om het veulen te houden ;)

Maar je hebt al vaker uitspraken gedaan als 'die gaat nooit meer weg', om vervolgens een paar weken later alsnog te verkopen. Je handelt toch ook in pony's?

Nogmaals, je moet het zelf weten hoor, maar ik vind het allemaal erg wazig gedacht.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:35

Waar maakt iedereen zich druk om?
Tenslotte weten we geen van alle met zekerheid te zeggen of het veulen inderdaad mismaakt wordt of misschien wel een geweldig knap veulen.
En wat er mee gebeurd in de toekomst is niet aan ons.

TS heeft vast en zeker het beste voor.
Maar wat ze er mee doet is waarschijnlijk ook afhankelijk van wat er uit komt.
En voorlopig moeten we nog een paar maanden wachten.
En wie dan leeft wie dan zorgt.
En dan nog is het aan TS.
Mocht ze het veulen verkopen gaat ze dat heus niet doen zonder dat de eventuele kopers weten wie de ouders zijn.
En als iemand dan dat veulen wil kopen is dat toch niet ons probleem.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:37

ponyparadijs schreef:
Waar maakt iedereen zich druk om?
Tenslotte weten we geen van alle met zekerheid te zeggen of het veulen inderdaad mismaakt wordt of misschien wel een geweldig knap veulen.
En wat er mee gebeurd in de toekomst is niet aan ons.

TS heeft vast en zeker het beste voor.
Maar wat ze er mee doet is waarschijnlijk ook afhankelijk van wat er uit komt.
En voorlopig moeten we nog een paar maanden wachten.
En wie dan leeft wie dan zorgt.
En dan nog is het aan TS.
Mocht ze het veulen verkopen gaat ze dat heus niet doen zonder dat de eventuele kopers weten wie de ouders zijn.
En als iemand dan dat veulen wil kopen is dat toch niet ons probleem.

Amen

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 18:00

Als je het zo wazig vind dan zou ik zeggen rechtsboven in zit een rode knop met een kruisje erop, je bent niet verplicht om naar dit topic te kijken ;)

PP Dankjewel :)

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:03

Ik ben erg benieuwd wat hier uitkomt!!! :D

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:13

Ik ben heeeeeeel erg benieuwd wat voor iets hier uit komt. heb zo'n combi nog nooit gezien.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:20

Gewaagd! Spannend zeg, ben héél benieuwd, hoop op een knap veulentje.
Ik gok dat het een elegant beestje word met hele lange stelten(ala gouden merrieveulen Lola), met hopelijk een mooie kleur!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:21

Dustinlover schreef:
Als je het zo wazig vind dan zou ik zeggen rechtsboven in zit een rode knop met een kruisje erop, je bent niet verplicht om naar dit topic te kijken ;)

Ik had je een vraag gesteld, maar denk dat je eroverheen had gelezen? Mijn vraag was of de andere twee merries wel gewoon kleintjes waren?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:24

Bassenqua schreef:
TS, ik begrijp je keuze van nieuwe bloedvoering maar de keuze voor deze combi is voor mij een raadsel. Jij denkt dat het veulen geregistreerd kan worden bij het NMPRS maar naar mijn idee is dit niet het geval vanwege deze regel

Hengst, merrie en veulen mogen opgegeven worden ter registratie bij het N.M.P.R.S. waarvan redelijkerwijs van verwacht kan worden dat zij de uiterste stokmaat van 1.06 meter niet overschrijden. Iedere kleur en ras zijn toegestaan.

Denk niet dat het redelijk is te denken dat dit veulen binnen de maat blijft.

Daarbij komt het moederdier niet op papier en ben je bezig om veulens met een half papier te fokken.

Je hengstkeuze....je praat over het luxer fokken van het uiteindelijke veulen. Waarom dan in hemelsnaam de keuze voor Jet ? Het is een hengst die derde premies draait en dit is niet zonder reden. Het type van Jet is niet gewenst binnen het NMPRS, te grof en te zwaar dus waarom geen hengst die daadwerkelijk luxer fokt ? Daar lopen er toch meer dan voldoende van rond. Ok, die zijn geen champagne maar de kleur is in mijn ogen het laatste wat belangrijk is in de keuze van je hengst.

Nogmaals, het is te prijzen dat je nieuw bloed in wil brengen maar deze combi is voor mij een groot dik raadsel en volgens mij alleen op kleur, emotie en gevoel gebaseerd en daar zet je geen goede fokkerij mee neer.

Ten eerste , ik hoop zeer voor je dat je combi goed uitpakt.. :) nu het er toch inzit ben ik benieuwd.

maar ik denk dat Esther hier een heel goed punt aanhaalt.
Als je zo'n combi zou willen maken zijn er veel "correcter van type " dieren dan jet te bedenken die meer naar je doel toe streven.

Daarnaast ben ik bang dat dit niet een 1/2 generatie fokken is om weer binnen de 1.06 uit te komen of je moet heel veel geluk hebben dat ze allemaal de maat van pa mee gaan krijgen maar mijn ervaring is dat dat lang niet altijd op gaat .. kleine ouder betekend namelijk niet altijd dat ze veel kleiner zijn.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:26

Ik bekijk het maar eventjes een beetje van een andere invalshoek,
ik vind dat je rassen niet moet kruizen eigenlijk.

neem de hond.
dan accepteert opeens niemand dat je een chihauhau een herder laat dekken om uiteindelijk op een chihauhau uit te komen met schapendrijf instinkt...

Daarbij denk ik dat als je dit puur vanuit het ras zuiveren en correcter maken, zeker niet met een kwpn(en al helemaal niet deze merrie) moet doen, maar bijvoorbeeld met een prachtig lopende welsh..

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:29

Wat ik me dan afvraag; waarom dan meteen drie laten dekken? Kon je niet beter eerst met eentje experimenteren?

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:30

Ik volg! Ben erg benieuwd wat er uit gaat komen :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 18:30

Geryon schreef:
Dustinlover schreef:

Ik had je een vraag gesteld, maar denk dat je eroverheen had gelezen? Mijn vraag was of de andere twee merries wel gewoon kleintjes waren?

Ja de 2 andere zijn een amha/nmprs merrie van 88cm en een nas/nmprs merrie van 92cm :)

Mel er zit ook nog wel een andere gedachte achter, maar of die nu nog uit komt moet de toekomst uitwijzen :)

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:37

Ik ben ook erg benieuwd, ik ga ook volgen! :)

stalkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:27

Ben wel benieuwd hoe je dat gaat doen als het veulen niet kan drinken omdat het te klein blijft? Kruizingen kunnen best leuk zijn, maar dit zou mijn keuze niet zijn.