Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 23:39

Ik ben wel benieuwd hoe je omgaat straks met de nachtblindheid die alle fewspots hebben? Gaat hij altijd snachts op stal?

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 17:45

Nee, Olly gaat straks gewoon net als de rest gewoon 24/7 het land op. Als ze de omgeving eenmaal kennen, merk je weinig van de nachtblindheid.
Voor nu staat hij in de nacht nog op stal en staan ze overdag al op het stuk waar ze straks ook snachts op komen. Deze wei is 2,8 hectare groot. Hij kan nu dus al overdag kennis maken met de grote wei waar hij straks 24/7 op komt.
Als meneer ouder wordt, gaat hij een zorgvuldig uitgekozen opfok in en mocht ik niks vinden naar mijn zin, dan richten wij thuis een plek in precies zoals ik het wil voor hem en een maatje waar hij gewoon aankomende 3 jaren kan vertoeven.
Als meneer ooit wel op de HK verschijnt en hier goedgekeurd zou worden, dan komt hij in de nachten op stal en overdag gewoon gehele dagen buiten op een vaste paddock/wei.

Over de nachtblindheid heb ik echt al heel wat over ingelezen, het belangrijkste is dat hij zijn omgeving van te voren ruimschoots gezien moet hebben met daglicht...hij moet wel een vaste plek hebben die hij door en door kent zeg maar. Dit gaan wij dan ook creëren voor hem mocht ik geen opfok vinden wat mij naar het zin is...en ja, ik ben misschien te kieskeurig hierin :')

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 08:31

Shoeby is vanochtend gescant en mag morgen geinsemineerd worden voor haar allerlaatste veulentje *\o/*

Na vele adviezen, veel hengsten bekijken, informeren en langs gaan te bekijken, is mijn keuze gevallen op de AES gekeurde Nickelback MDM, een Incognito x Rhodium appaloosa hengst.
Hij is mooi compact gebouwd, heeft ijzersterke bewegingen en wederom 1 met een super nuchter top karakter
Afbeelding

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:07

kim_1990 schreef:
Shoeby is vanochtend gescant en mag morgen geinsemineerd worden voor haar allerlaatste veulentje *\o/*

Na vele adviezen, veel hengsten bekijken, informeren en langs gaan te bekijken, is mijn keuze gevallen op de AES gekeurde Nickelback MDM, een Incognito x Rhodium appaloosa hengst.
Hij is mooi compact gebouwd, heeft ijzersterke bewegingen en wederom 1 met een super nuchter top karakter
[ [url=m/EvUzHw.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een hele knapperd niet te vergeten!! *\o/*

Snadrem

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:15

Sodeju dat is een mooi dier!!

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:26

Wat een prachtig paard om mee te fokken. Ik krijg er zowat fokkriebels van. Maar ik heb besloten om toch niet te fokken met mijn amerikaanse appie. Ik rij voornamelijk dressuur en ze mist het benodigde gangenwerk, maar heet een gouden karakter.

Misschien dat ik het ooit nog eens overweeg als ze arbeidsongeschikt raakt, maar voor nu blijft ze rijpaard. Alhoewel ik hier wel serieuze twijfels van krijg.

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:18

Ik ben zo benieuwd hoe deze gaat uitvouwen! Zou een hele interessante kunnen zijn voor de fokkerij als de appie genen gunstig zijn. Deze willen de Appaloosa hengstenhouders vast wel hebben _/-\o_

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 09:34

JusticeJ schreef:
Ik ben zo benieuwd hoe deze gaat uitvouwen! Zou een hele interessante kunnen zijn voor de fokkerij als de appie genen gunstig zijn. Deze willen de Appaloosa hengstenhouders vast wel hebben _/-\o_

Er zijn her en der al wel wat voorzichtig geinteresseerden voor hem ja :j
Tot nog toe willen wij hem zelf aanhouden maar bij een uitzonderlijk bod, gaan wij uiteraard wel even overleggen :')

Er is voorzichtig gevraagd naar een prijs, deze hebben wij echter niet...dus mocht iemand echt geinteresseerd zijn, mogen ze zelf met een bod komen :+

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 19:55

Shoeby is vandaag geinsemineerd met Nickelback *\o/*
Gister had ze een ei van 3,8 maar de eigenaar van Nick vond haar echt heel goed hengstig aanvoelen nu, ze gaat in rap tempo dus haha.

Nu fingers crossed voor een halfzusje voor Olivio eind mei 2024. Voorkeur zou wederom een few spot zijn maar dan graag dus de vrouwelijke variant _O-
Die kans acht ik net als bij Olivio erg klein dat ze few spot wordt _O-

Olivio doet het echt fantastisch, echter heeft meneer wel een beetje een knauw over gehouden aan het feit dat hij in de houdgreep gehouden werd met het bijgeven van biest via sonde...ik mag hem wel aan zijn hoofd komen, maar bovenaan de nek en oren is echt een dikke NO GO en om die reden heeft meneertje ook nog geen halstertje om gehad helaas...
Hij is verder echt een heel lief en nieuwsgierig mannetje en soms zelfs een beetje brutaal _O-

Morgenmiddag komt een vriendin langs met haar camera...dus stiekem hoop ik dat ik dan weer wat mooie foto's kan tonen ipv de huis tuin en keuke telefoonfotootjes haha

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 15:48

Ik ga duimen dat het blijft plakken!!!!!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 17:41

Olivio doet het heel erg goed :D
Hij is echt heel erg brutaal O:) maar tegelijk ook wel heel lief en nieuwsgierig als je hem lekker knuffelt en kriebelt.

Het is een heel levendig ventje en ik weet zeker dat zowel mams als wij toch wel stiekem onze handen vol krijgen aan dit mannetje haha _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:53

Wat is hij toch een prachtig stoer mannetje <3

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 20:16

Wat is hij buitengewoon prachtig!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 21:15

kim_1990 schreef:
Ik vroeg me vanochtend wel eventjes af waarom ik ook alweer zo blij was met een few spot :Y) :')
[ [url=m/IumP9Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe heb je hem weer zo mooi schoon gekregen?

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 06:54

YvonneV schreef:
kim_1990 schreef:
Ik vroeg me vanochtend wel eventjes af waarom ik ook alweer zo blij was met een few spot :Y) :')
[ [url=m/IumP9Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe heb je hem weer zo mooi schoon gekregen?

Niet...niks aan gedaan... :')
Vlak voor het maken van de foto's ging shoeby ook even eentje droppen en Olly presteerde het om daar precies onderdoor te lopen hahaha

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:05

Jeetje wat een schoonheid!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:39

Zoooo heeee wat een prachtig veulen <3

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:59

Prachtig veulen!

Je zegt dat je als enige niet weet of hij vos draagt, maar zijn vader is een vos dus dan weet je dat toch al? Of bedoelde je Agouti? Want dat kun je niet weten zonder test en/of nakomelingen.

Wat misschien nog interessant is om te weten: Patn1 ligt op hetzelfde chromosoom als Extension (en KIT). Wat in het geval van Olivio betekent dat Patn1 aan E vast zit, want die heeft hij beide van zijn moeder. Qua nakomelingen zullen zijn vosjes dus overwegend marmerbont/varnish zijn en panter/schabrakbonte (met Patn1 dus) overwegend zwart of bruin :)

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 14:25

Picopico schreef:
Prachtig veulen!

Je zegt dat je als enige niet weet of hij vos draagt, maar zijn vader is een vos dus dan weet je dat toch al? Of bedoelde je Agouti? Want dat kun je niet weten zonder test en/of nakomelingen.

Wat misschien nog interessant is om te weten: Patn1 ligt op hetzelfde chromosoom als Extension (en KIT). Wat in het geval van Olivio betekent dat Patn1 aan E vast zit, want die heeft hij beide van zijn moeder. Qua nakomelingen zullen zijn vosjes dus overwegend marmerbont/varnish zijn en panter/schabrakbonte (met Patn1 dus) overwegend zwart of bruin :)

Ik had het ook getypt en geplaatst en toen dacht ook bij mezelf jeetje wat dom, tuurlijk draagt hij vos :Y)

Je laatste stukje begrijp ik niet helemaal, zou je mij hier een PB over willen sturen wat je hier precies mee bedoeld?