Surprise nieuwjaarsveulen? Wie gokt met ons mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 11:59

Luna2006 schreef:
Als ze maiden is kan ze ook nog een maand zo rond lopen (been there done that), of het er morgen uit gooien.
Dat is gokken als je geen dekdatum hebt. Maar duim mee op een gezond veulen.

Gezond is het belangrijkst idd! Ze is nu minstens 316 dagen drachtig/316 dagen weg uit de kudde met hengsten, een maand gaat ze denk ik echt niet meer redden. Zeker gezien haar gedrag de laatste dagen en haar uier. Dierenartsen schatte ook eerder.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 11:03

Vanochtend niet gek veel verandering in haar uier. Spenen zijn niet gevuld, maar wijzen wel naar buiten. Ik ga de birth alarm zaterdagochtend ophalen. Ik gok niet dat het vandaag/aankomende nacht komt.

Nico_lette

Re: Surprise nieuwjaarsveulen? Wie gokt met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:51

Nogsteeds niet? Jammer dat ze ons zo lang laat wachten :+

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 21:17

Pfff ik kan ook niet meer wachten!
Ben zo benieuwd naar wat eruit komt. Al een poosje spookt de datum 15 maart door mijn hoofd, dus wellicht dan. Haar uier doet echt niet veel meer, maar goed, het is wel een maiden dus wie weet?
Afbeelding

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:29

staat ze s nachts op stal? een drachtige merrie, bevalt meestal als het rustig is, en veilig is.
Buiten is voor haar niet veilig. Dat is de natuur. Je moet in haar denk wijze gaan denken.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 21:32

pompadour schreef:
staat ze s nachts op stal? een drachtige merrie, bevalt meestal als het rustig is, en veilig is.
Buiten is voor haar niet veilig. Dat is de natuur. Je moet in haar denk wijze gaan denken.

Staan ze in de natuur op stal dan? :=

Waar ze staat is het rustig en veilig dus ik vind het een beetje een gekke opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:50

Ilja_1997 schreef:
pompadour schreef:

Staan ze in de natuur op stal dan? :=

Waar ze staat is het rustig en veilig dus ik vind het een beetje een gekke opmerking.

_/-\o_ Hier laten wij ze ook altijd zelf beslissen. Ze bevallen nooit in de stal. Sterker nog, 1 houd alles op tot ze weer buiten mag.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 21:57

DeMolenhoek schreef:
_/-\o_ Hier laten wij ze ook altijd zelf beslissen. Ze bevallen nooit in de stal. Sterker nog, 1 houd alles op tot ze weer buiten mag.

Vind rust en regelmaat het belangrijkst. Ik neem mijn andere merrie ook niet meer mee om te rijden oid, want op de een of andere manier reageert Lady daar nu heel heftig op. Ik laat ze zoveel mogelijk lekker met rust en hun gang gaan. :) Ze mag zelf kiezen, wei paddock of schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:08

Hier ook eigen keuze, maar nog nooit 1 gehad die koos voor de stal :)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:24

DeMolenhoek schreef:
Hier ook eigen keuze, maar nog nooit 1 gehad die koos voor de stal :)

Alleen maar fijner, als ze klem komen te liggen in stal heb je nog een probleem... Helaas meegemaakt bij familie. Gelukkig op tijd erbij om te helpen, maar fijn is anders.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:33

Ik zie dit topic nu pas.. Wel heel leuk en spannend allemaal! Mag ik ook een gokje wagen?

Zwarte merrie 10-3

ik blijf nu volgen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:05

Alleen soms wat moeilijker met de draad natuurlijk. Heb al enkele malen geweten dat het veulen onder de draad raakt, uit de weide enzovoort.

Mijn eerste veulen is in een binnenpiste geboren :D , ideaal haha. Merrie kon lekker rond wandelen tijdens de weeën en dat deed ze ook. Alleen het zand aan zo'n pasgeboren veulen is minder.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:10

Nog steeds geen veulen :oo
Gelukkig heb je de ergste wintermaanden iig achter de rug, is voor het veulen wel zo fijn!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:43

_Snow_White schreef:
Gelukkig heb je de ergste wintermaanden iig achter de rug, is voor het veulen wel zo fijn!

In principe zou je nog wel eens een winter weertje kunnen verwachten

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 20:36

Citaat:
  • Cactusknuf- bruinbonte hengst 30-01
  • N4N4- vos hengst 14-02
  • Nicje87- zwartbonte hengst 16-02
  • Gowlan- bruinbonte merrie 17-02
  • Muga- bruinbonte hengst 18-02
  • Speirs- zwartbonte hengst 20-02
  • Misty12- bont met veel wit merrie 23-02
  • Azmay- zwarte hengst 24-02
  • X_Willemijn- zwartbonte merrie 25-02
  • _Knofje - zwarte hengst 27-02
  • Indi_Vito- vosbonte hengst 28-02
  • Amanda09- zwartbonte merrie 01-03
  • Charaz- bruine hengst 01-03
  • Domino_2006 - bruinbont met weinig wit merrie 01-03
  • Karuna- merrie nacht van 01-03 op 02-03
  • No_No- merrie nacht van 01-03 op 02-03
  • AppleSter- bruinbonte hengst 02-03
  • Cactusknuf- palomino hengst 03-03
  • Kekaro- zwarte hengst wit kolletje 03-03
  • Crissy- zwartbonte merrie 04-03
  • Ivanaferon78- zwartbonte merrie 05-03
  • Siptje- zwartbonte hengst 05-03
  • Xyris- Palomino tobiano of valk tobiano 05-03
  • Silly1972- zwartbonte hengst 06-03
  • Nienke86- zwartbonte merrie met weinig wit 06-03
  • Sheehan- zwarte merrie 07-03
  • Juttertje88 - zwarte merrie 10-03
  • Witchcraft- vosbonte merrie 11-03
  • Peperrr- zwartbonte merrie 12-03
  • PureSG- bruinbonte merrie 15-03
  • Maanlicht- 17-03 zwartbonte hengst

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 20:37

pompadour schreef:
_Snow_White schreef:

In principe zou je nog wel eens een winter weertje kunnen verwachten

Zou kunnen, maar de meeste maanden zijn achter de rug. Liever koud en droog dan een lange periode met regen en wind...

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 10:42

Birth alarm houdt me 's nachts goed uit bed :O :z

Lijstje komt bijna aan het einde en nog steeds geen veulen... Zou het dan mijn voorgevoel van 15 maart worden? Eergisteren nacht leek ze voorweeën oid te hebben, maar wellicht was dat het draaien van het veulen..

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:52

Ik kom toch aardig in de buurt nu *D

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:13

Wat een knappe merrie! Ik ben nog net op tijd :)
Ik denk een zwartbonte hengst 21 maart! ( maar ik hoop het niet voor je nog zo lang haha)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 14:47

Pfff ik hoop het niet nee! Iedere nacht drie keer eruit tot nu toe... Haar uier doet al een poosje niks meer... We wachten rustig af. Vanavond zal ik het nieuwe lijstje posten.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:07

Ilja_1997 schreef:

Lijstje komt bijna aan het einde en nog steeds geen veulen... Zou het dan mijn voorgevoel van 15 maart worden? Eergisteren nacht leek ze voorweeën oid te hebben, maar wellicht was dat het draaien van het veulen..

Ik weet niet welke versie jij hebt. Maar als je een alarm hebt van Birth Alarm zelf en dan de premium versie dan kun je nog stand 2 proberen. Die is gemaakt voor merries die ook nog veel (plat) slapen. Het gewone alarm en stand 1 gaat sowieso af zodra de merrie (plat) ligt. Omdat een merrie vaak plat gaat liggen tijdens een perswee. En bij stand 2 gaat hij niet af als de merrie langer dan 3 minuten ligt want dat wordt gezien als slapen. Maar als ze korter plat ligt gaat die wel af omdat een perswee nooit langer dan 3 minuten duurt ofzo.

Maar goed ik vraag mij af of dat veel gaat helpen. Mijn merrie is nu ruim 10,5 maand drachtig en ik houd haar veel in de gaten via een camera. Maar zij slaapt ook nog echt plat, Birth Alarm zegt dat maar 15% van de hoogdrachtige merries dat doen omdat de buik dan in weg zit. Maar als ze plat slaapt is dat vaak maar een korte periode van enkele minuten. Enkele keren ligt ze echt wel langer dan 10 min. Maar vaak zit ze denk ik op die grens van 3 min. Waarschijnlijk dus omdat dat niet zo comfortabel is. Dus ze gaat gauw weer terug naar rechtop liggen (geen idee hoe ik dat even moet noemen maar is hopelijk duidelijk). Dus als ik haar een Birth Alarm om zou doen die op standje 2 staat ga ik denk ik als nog vals alarm krijgen. Maar als dat bij jouw Birth Alarm een optie is kun je dat altijd proberen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 15:11

Daantj__ schreef:
Ilja_1997 schreef:

Ik weet niet welke versie jij hebt. Maar als je een alarm hebt van Birth Alarm zelf en dan de premium versie dan kun je nog stand 2 proberen. Die is gemaakt voor merries die ook nog veel (plat) slapen. Het gewone alarm en stand 1 gaat sowieso af zodra de merrie (plat) ligt. Omdat een merrie vaak plat gaat liggen tijdens een perswee. En bij stand 2 gaat hij niet af als de merrie langer dan 3 minuten ligt want dat wordt gezien als slapen. Maar als ze korter plat ligt gaat die wel af omdat een perswee nooit langer dan 3 minuten duurt ofzo.

Maar goed ik vraag mij af of dat veel gaat helpen. Mijn merrie is nu ruim 10,5 maand drachtig en ik houd haar veel in de gaten via een camera. Maar zij slaapt ook nog echt plat, Birth Alarm zegt dat maar 15% van de hoogdrachtige merries dat doen omdat de buik dan in weg zit. Maar als ze plat slaapt is dat vaak maar een korte periode van enkele minuten. Enkele keren ligt ze echt wel langer dan 10 min. Maar vaak zit ze denk ik op die grens van 3 min. Waarschijnlijk dus omdat dat niet zo comfortabel is. Dus ze gaat gauw weer terug naar rechtop liggen (geen idee hoe ik dat even moet noemen maar is hopelijk duidelijk). Dus als ik haar een Birth Alarm om zou doen die op standje 2 staat ga ik denk ik als nog vals alarm krijgen. Maar als dat bij jouw Birth Alarm een optie is kun je dat altijd proberen.

Ik heb de premium dus met slaapstand inderdaad. Die ga ik vanavond instellen. Echter wist ik niet of ze plat sliep. Ze laat duidelijk iets van voorweeën zien, plat liggen, omhoog, plat, omhoog etc. Dus denk dat hij dan als nog af gaat. Ik ben nu iedere keer pas gaan kijken als hij voor de tweede keer belde :')

Scheelt dat het maar een klein stukje lopen is, maar ben wel gelijk weer klaarwakker. Niet zo tof als je wekker om 06:00 uur weer gaat.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:18

Ilja_1997 schreef:
Ik heb de premium dus met slaapstand inderdaad. Die ga ik vanavond instellen. Echter wist ik niet of ze plat sliep. Ze laat duidelijk iets van voorweeën zien, plat liggen, omhoog, plat, omhoog etc. Dus denk dat hij dan als nog af gaat. Ik ben nu iedere keer pas gaan kijken als hij voor de tweede keer belde :')

Scheelt dat het maar een klein stukje lopen is, maar ben wel gelijk weer klaarwakker. Niet zo tof als je wekker om 06:00 uur weer gaat.

Echt omhoog komen als in rechtop staan of in rechtop liggen?
Ik heb bij mijn merrie ook al wel getwijfeld of die periodes van gewoon liggen afgewisseld met platliggen en weer terug voorweeën konden zijn. Maar je ziet bij haar wel echt dat ze slaapt en je hoort haar ook 'snurken' Dat 'snurken' deed ze ook al voordat ze drachtig was dus is geen uiting vanuit pijn/inspanning ofzo. Mijn merrie heeft trouwens nog lang niet zo uier als die van jouw. Bij jouw merrie begint die nu wel echt steeds voller te worden. Dus al ze nu voorweeën toont kan het maar zo dat je de 15de niet eens haalt. Ik had 13 maart in mijn hoofd voor jouw veulen maar wellicht haalt ze dat dan nog niet eens. Het wordt wel spannend.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:05

Daantj__ schreef:
Ilja_1997 schreef:

Echt omhoog komen als in rechtop staan of in rechtop liggen?
Ik heb bij mijn merrie ook al wel getwijfeld of die periodes van gewoon liggen afgewisseld met platliggen en weer terug voorweeën konden zijn. Maar je ziet bij haar wel echt dat ze slaapt en je hoort haar ook 'snurken' Dat 'snurken' deed ze ook al voordat ze drachtig was dus is geen uiting vanuit pijn/inspanning ofzo. Mijn merrie heeft trouwens nog lang niet zo uier als die van jouw. Bij jouw merrie begint die nu wel echt steeds voller te worden. Dus al ze nu voorweeën toont kan het maar zo dat je de 15de niet eens haalt. Ik had 13 maart in mijn hoofd voor jouw veulen maar wellicht haalt ze dat dan nog niet eens. Het wordt wel spannend.

Ze ligt plat met haar hoofd omhoog en daarna gaat ze rechtop liggen met hoofd omhoog. Slaapt overduidelijk niet. Stond ernaast met mijn zaklamp te zwaaien en keek ook gewoon. Om vervolgens weer kreunend neer te ploffen, een keer ook in combinatie met happen naar buik.

Ik ben heel benieuwd.. vind haar er overdag niet uitzien alsof het veulen elk moment kan komen. Alleen eergisternacht deed ze wel echt anders dan anders...

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:11

wanneer is ze uit gerekend